RDM / NW

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Denis

Re: RDM / NW

Bericht door Denis »

Inderdaad het zijn een soort kantelblokjes die tussen beide lager helften in zaten daar werd dan olie tussen gepompt en vormde een filmlaag van olie, een soort "volkomen smering"
Het is of was inderdaad een stuw blok om zoals het woord al zegt de stuw druk van de scheeps schroef op te vangen.
Op blz 82 van de topic "Doxford motoren"staat er een plaatje van.
Maar we dwalen inderdaad steeds verder af, misschien moest je maar een Topic "machinekamer praat "beginnen :-D

Gr
Denis

Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Nu weer even RDM.

Al 6 jaar ben ik op zoek naar foto's van het motorjacht "Courlis", RDM-bouwnummer 164.
Dit wist ik van het scheepje.

Scheepswerf: RDM / Gebr. Van Grevenstein.
Opdrachtgever: O. Carlier.
Tonnage: 32 brt, 75 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 25,70 m, B = 5,00 m, H = 2,70 m.
Voortstuwing: motor 115 pk, snelheid 11 kn.
Verdere gegevens: Het Franse woord "Courlis" betekent "Wulp".
Historie:
In de archieven van de RDM staat over bouwnummer 164 vermeld: "Motorjacht Courlis, te bouwen door Gebr. Grevenstein". De bouw van dit motorjacht werd dus zéér waarschijnlijk door de RDM aan hen uitbesteed.
Er bestaat nog steeds een in 1926 opgerichtte scheepswerf met ongeveer die naam - Van Grevenstein's Scheepswerf B.V., opgericht door een aantal broers Van Grevenstein - welke zich toendertijd ter hoogte van het Zuiddiepje in Rotterdam-IJsselmonde bevond. In 1961 is deze scheepswerf verhuisd naar Krimpen aan de Lek in verband met de bouw van de Van Brienenoordbrug. Het bedrijf is sindsdien gelegen aan de Nieuwe Maas, 10 km ten oosten van Rotterdam, achter het eiland De Zaag. Het had in 2011 ongeveer 15 werknemers in dienst en werkte toen samen met diverse onderaannemers en toeleveranciers. Voor de website van deze werf, zie: http://www.vangrevenstein.nl.
Deze nu 87 jaar oude werf heeft vrijwel zeker rond 1930 dit stalen motorjacht gebouwd en mogelijk hebben ze nog informatie over dit scheepje in hun bedrijfsarchief of foto's in hun familie-albums.

In een e-mail deze week reageerde Willem van Nood uit Rotterdam plotseling positief op deze tweede (hoopvolle) veronderstelling, zie het citaat in deze hieronder.

... ... Bij deze een reactie op uw oproep voor een foto van motorjacht "Courlis", bouwnummer 164.
Ik ben afgelopen maanden bezig met het archiveren van familiefoto's waarbij ik ook bijgevoegde foto's van mijn oom Wessel van Grevenstein tegen kwam. De weinige informatie die ik heb is ondermeer dat mijn oom Wessel voor 1930 tekenaar was (en misschien ook op dat moment nog) bij de RDM en dat de order van fam. Carlier aan de RDM doorgeschoven werd naar het familiebedrijf van Grevenstein.
Bijgaand twee foto's: één van het schip in aanbouw met familie op het achterdek en één van de "Courlis" te water aan de Prins Hendrikkade (Noordereiland te Rotterdam). ... ...


Ik ben heel blij met deze twee oude foto's, zie ook http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-164.html.
Maar het scheepje zelf is zeker geen beauty, jachtbouw is kennelijk toch een vak apart.

Mvg, Johan.
Bijlagen
Motorjacht "Courlis", 1930.
Motorjacht "Courlis", 1930.
Courlis-01.jpg (169.69 KiB) 4943 keer bekeken
Motorjacht "Courlis", 1930.
Motorjacht "Courlis", 1930.
Courlis-02.jpg (123.42 KiB) 4943 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: RDM / NW

Bericht door Roy »

Grevestein repareerde in het verleden veel de vaartuigen voor de R'damse Havendienst.
Of dat anno nu nog zo is weet ik niet, wel dat ze vaak binnenschepen en sleepboten op de helling hebben.
Een kleine 20 geleden ben ik er voor het laatst geweest...........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Weer een algemeen vraagje, nu over over onderstaand schip, in 1961 in dok 8 bij de RDM. Zie ook het detail.
Wie weet de naam van dit schip? Ik kan er niets van maken.

De brug zit midscheeps, dus Jos misschien weer?

Mvg, Johan.
Bijlagen
Jaarverslag RDM, 1961.
Jaarverslag RDM, 1961.
x10a.jpg (324.02 KiB) 4821 keer bekeken
Detail.
Detail.
x10b.jpg (24.36 KiB) 4821 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: RDM / NW

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Johan,
de A.K.Fernstrom. :)
A.K.FERNSTROM.jpg
A.K.FERNSTROM.jpg (91.43 KiB) 4799 keer bekeken
foto van http://www.kommandobryggan.se/
A.K.FERNSTROM-1.jpg
A.K.FERNSTROM-1.jpg (44.36 KiB) 4791 keer bekeken
foto van http://www.sjohistoriska.se/
Owner: A.K.Fernstroms Rederier SWE Karlshamn
IDNo: 5000184 Year: 1954
Name: A.K.FERNSTROM
Type: Tanker Flag: SWE
DWT: 20030
Country of build: SWE
Builder: Kockums MV
Location of yard: Malmo
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
67 ORIENT SEA - 71 CLAIRHILL
BU Inchon 9.5.75
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Ik zwijg! Hier heb ik geen woorden voor.
Nochtans, erg bedankt! Weer eentje er bij.

Mvg, Johan.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: RDM / NW

Bericht door v+d »

Overigens een mooie foto met echte sleepboten :-D
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Veiligstelling websites

Ik wil niet dat mijn RDM-website om een of andere reden verloren gaat, ook in de verre toekomst niet. De volgende tekst heb ik op de 1e pagina van de website opgenomen. Deze spreekt voor zich zelf.

Veiligstelling websites.

Websites komen en gaan, soms in een rap tempo. Hier blijven echter alle verzamelde gegevens (nu ± 2,0 Gb) tot in de verre toekomst bewaard en ze blijven - ook voor diegenen nà ons - steeds gegarandeerd vrij en overzichtelijk toegankelijk.
- Sinds 15 april 2011 worden deze RDM-webpagina's, via webarchivering, door de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag als "digitaal erfgoed" veilig gesteld. Tevens worden deze webpagina's daar behoed voor eventueel verlies door technologische veroudering en andere risico's. Zolang dat nodig is worden de gearchiveerde bestanden op gezette tijden (tot nu toe elk half jaar) door de K.B. ververst. Oorspronkelijke plannen om het webarchief ook online beschikbaar te stellen zijn i.v.m. juridische obstakels voorlopig even uitgesteld. Het webarchief kan al wel in de leeszaal van de KB opgevraagd worden.
- Tevens zal deze RDM-website geharvest, duurzaam opgeslagen en beschikbaar gesteld worden aan een algemeen publiek via de website van het Stadsarchief Rotterdam. Dit zal voor het eerst gebeuren in november 2013. Daarna zullen opeenvolgende versies met een regelmatige frequentie worden opgenomen.


Misschien iets voor anderen met ook een eigen website?

Mvg, Johan.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: RDM / NW

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat doet de KB vast niet zomaar. Toch een grote blijk van waardering voor en een bekroning op je vele werk, een felicitatie waard, Johan.
Bedankt voor de tip. Mijn website heeft geen eeuwigheidswaarde, maar er zijn - of liever waren - websites van anderen die bewaard had moeten worden. Groninger Kustvaart van Jelle was er zo eentje. Of de astronomiesite van Gerard van Santen waar ik destijds HIER naar verwees.
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Theo schreef:
... ... een felicitatie waard.
Maar zonder Kombuispraat (jullie dus) was het nooit dat geworden wat het nu is en het is nog steeds niet af.
Ik heb wat geroofd (ik bedoel geleend) hier!!!
Zorg er dus graag voor dat ik kan blijven lenen.

Mvg, Johan.


Plaats reactie