RDM / NW

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: RDM / NW

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry schreef:Laat ik nou vroegaah in m'n jonge jaren ooit nog eens een mooi liertje voor de Ostrea in elkaar gespijkerd hebben
Harry, dat is zeker een mooi liertje. Alleen om de kleur zou je zoiets al graag aan dek willen hebben!
Het lijkt wel een Ferrari, man. :-D
Maar eh... die hydrauliek, dat is iets dat me telkens weer intrigeert; dat zo'n betrekkelijk klein en simpel machientje zoveel power kan leveren. Heb je daar na al die jaren nog details van? Die hydromotor kochten jullie in Horb van de plank, neem ik aan. Weet je nog met hoeveel bar dat werkte? Gezien de diameter van de leidingen moet dat vrij hoog zijn geweest, of vergis ik me daarin?

---------------------------------------------Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Theo,

Jaa, mooi liertje eeeh! :mrgreen: Ik heb de tekening erbij gezet om de " heren van boven" eens te laten zien hoe zo'n mesjaaaniek in elkaar zit en wat er zo bij komt kijken om zo'n trommeltje te laten draaien.

Dat heppie goed wat betreft die Hoge druk, maar hoeveel het precies is dat weet ik zo niet meer. Dat type van die hydrauliek motor is vast een Rexroth motor/pomp. Aan de bouw kan ik zien dat het een plunjer pomp/motor is, zeer waarschijnlijk met een verstelbare spiegel zodat de toeren van de lier kunnen worden geregeld. Het hydrauliek systeem hebben wij toen niet geleverd, maar "slechts" de motor op de lier geknoopt.Ik kom hier op terug, even nazoeken in m'n hydrauliek bijbel(tje) :lol:

http://www.boschrexroth.com/en/xc/produ ... umps/index

Ik heb even in m'n ouwe Rexroth bijbel zitten spitten, maar er zijn ZO ontiegelijk veel van dat soort pomp types, ik heb dit specifieke type nog niet kunnen vinden en ben NU even druk met wat anders.
300-400-450 bar zijn zomaar normale drukken voor die systemen.
Wat betreft Bosch-Rexroth moet je even in de peiling houden dat Rexroth in feite een fusie is van verschillende hydrauliek kluppies daar in Duitsland, Horb en ook Brueninghaus waren er daar bij betrokken, dit is denk ik een Brueninghaus pomp. Later is Rexroth weer opgegaan in Bosch. Dus deze oude pomp type nummers zijn vaak wel aangehouden, maar dan ietwat aangepast zodat ze in het totale systeem weer terug zijn te vinden. Als je daar niet regelmatig inzit, ga je zomaar de mist in met al dei nummers.
Afhangkelijk van het " systeem" achter deze lier is deze motor OF een vaste axiale zuigermotor OF een verstelbare, dat hangt van het controle systeem af. Dat het een zuigermotor is kan ik zien aan het model van het huis.
Hierboven is een website van Rexroth pompen en dan kan je dat eens eventjes helemaal napluizen :lol: :mrgreen:

PS.je. Ik denk inmiddels dat het typenummer op de tekening niet korrekt is het moet "denk ik" A2F zijn i.p.v 2AF....maar ik ben daar niet helemaal 100% zeker van.
Bijgesloten uit Rexroth catalogus Hydraulic Components RE 00101/1.87 ( vervangt 7.84.) blz 403-408.
Al met al zit ik nu niet ver mis. :roll:
Bijlagen
Ostrea-SluitbalklierHydroMot.jpg
Ostrea-SluitbalklierHydroMot.jpg (110.39 KiB) 3105 keer bekeken
Ostrea-SluitbalklierHydroMot1.jpg
Ostrea-SluitbalklierHydroMot1.jpg (170.09 KiB) 3105 keer bekeken
Ostrea-SluitbalklierHydroMot2.jpg
Ostrea-SluitbalklierHydroMot2.jpg (168.99 KiB) 3105 keer bekeken
Ostrea-SluitbalklierHydroMot3.jpg
Ostrea-SluitbalklierHydroMot3.jpg (125.07 KiB) 3105 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Jos, Harry en Jolly Sailor bedankt.
Weer een paar stukjes RDM-informatie er bij!

Mvg, Johan.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: RDM / NW

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de aanvullende informatie, Harry. Nu is mijn nieuwsgierigheid weer helemaal bevredigd.
Leidingen van 1¼" en dan een werkdruk van 420 bar. Dat is niet niks.
Brattvaag lieren - tegenwoordig onderdeel van Rolls Royce als ik juist ben ingelicht en zeer populair op kustvaart, visserij en in de offshore - werkten en werken nog steeds met 50 tot 60 bar en pijpen van 80 en 100 mm nominale diameter. Er waren wel wat kusters die winches en ankerlieren hadden met hogedruk hydrauliek. Ik meen dat de BATAVIER (1940) van Muthert daar een van was. Dat zou Gerard Tenerife ons kunnen vertellen want die heeft daar op gevaren. Ik heb wel eens afschrikwekkende verhalen gehoord van het barsten van zo'n hogedrukleiding; dat scheen nogal spectaculair te zijn. Waarom kies je voor drukken van 400 tot 500 bar als het ook met 50 kan? Is dat juist vanwege de diameter van die leidingen? Lichter? Eenvoudiger aan te leggen? Goedkoper?
Zomaar wat vragen van een geïnteresseerde leek die misschien niet in dit topic passen. In dat geval mijn verontschuldigingen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het is niet erg beleefd om al die technische vragen te stellen Schipper, je moet dat soort zaken gewoon overlaten aan de mensen die er verstand van hebben en vertrouwen hebben..........veeeel vertrouwen :mrgreen: :lol:
Ik zal je wel een PB tje sturen, anders sodemieterd J'han ons van z'n RDM plekkie :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

... ... of mogen wij het niet horen, Harry?

Mvg, Johan. :cry:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

of mogen wij het niet horen, Harry?
Ik dacht dat jij zat te slapen Johan :lol: .............ik was feitelijk niet van plan om hier een publiek verhaal in elkaar te toveren betreffende de voor en nadelen van lage druk versus hoge druk hydrauliek systemen. Misschien komt dat deze winter nog wel eens, als ik FF niks heb te doen, ik ben nou net eventjes TE druk. Ik had er ook al niet op gerekend dat die Horsten me over dat hydrauliek motorretje zou gaan doorzagen, moest ik weer de ouwe boekies opsnorren enz. enz. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: RDM / NW

Bericht door v+d »

Hoge druk hydrauliek is gelukkig veel makkelijker aan te leggen, kleine diameter pijpjes met grote wanddiktes, die zijn nog makkelijk te buigen.
Denk maar eens aan verstuiverleidingen b.v., als je een complex hydrauliek systeem in lage druk zou moeten uitvoeren, had je een machinekamer extra nodig om het onder te brengen.
Ik herinner mij nog dat bootje dat op de kant staat ergens in Noorwegen en waarvan Theo opmerkte, op mijn vraag wat de aandrijving van het spil was; "lage druk hydrauliek".
Nou, groot en omslachtig in een woord :wink:
Denis

Re: RDM / NW

Bericht door Denis »

Maar de leiding diameter is toch niet per definitie afhankelijk van de druk, meestal wordt bij een een hydromotor het aantal omwentelingen per liter per seconde gegeven.
Als je je toeren wil halen en de snelheid in de leidingen een beetje in de hand wil houden ( weerstand is kwadratisch met de flow) bepaalt toch het aantal liter per tijdseenheid je leiding diameter.
Druk is kracht of koppel ( druk x oppervlak is kracht) of Nm per bar.
Als ik het mis heb hoor ik het graag, ben er weer lang uit .

Gr
Denis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als ik het mis heb hoor ik het graag, ben er weer lang uit .
Dat heb je mooi samengevat Denis en dat is ook precies de ECHTE reden dat ik er eerlijkgezegd niet verder op in wilde gaan. In de vorige eeuw...toen m'n brein nog werd beschermd door EN een dikke schedel EN een bos zwart haar :lol: toen heb ik me redelijk ver in de hydrauliek verdiept en ook geleerd dat het een vakgebied is waar je je OF in verdiept OF met je tengels afblijft. ( Bij enig complexe systemen dan!)
Naar aanleiding van de conversatie hierboven zat ik te bedenken OF ik misschien ----zoals verzocht door Johan de RDM man :lol: ---- misschien toch wel hydraulische olie op de krakende wieltjes te gieten en dook in m'n hydrauliek archief, met een hele partij Rexroth boeken en aanverwantte trammelant. Het werd me toen snel duidelijk dat het me veel te veel tijd zou kosten om dat zelf allemaal weer op een zinnige wijze op te tuigen en ik heb dan ook het advies voor een ieder die zich hier wat in wil verdiepen om:

" Using Industrial Hydraulics" van T.C. Frankenfield aan te schaffen........dat is een Rexroth uitgave welke voor een krats op het Internet te koop is, zie hieronder. Ooit op een Rexroth hydrauliek kursus in o.a. Lohr am Main en Ulm an die Mooie Blauwe Donau :roll: hebben die Duitsers daar het e.e.a. van in m'n grijze cellen gestompt, maar ik kan me op geen stukken na meten met die Frankenfield, mede omdat hij op de 1e bladzijde begint met een uitspraak die aan Albert Einstein wordt toegeschreven :lol:
Hieronder een mooi gekleurd plaatje uit dat boek en ook een lijssie met onderwerpen voor de detailzoekers onder ons.

http://www.amazon.ca/Using-Industrial-H ... 0932905013

Sukses er mee.
Bijlagen
hydrauliek-Frankenfield.jpg
hydrauliek-Frankenfield.jpg (48.74 KiB) 2893 keer bekeken
hydrauliek-Frankenfield1.jpg
hydrauliek-Frankenfield1.jpg (22.61 KiB) 2893 keer bekeken
hydrauliek-Frankenfield2.jpg
hydrauliek-Frankenfield2.jpg (99.89 KiB) 2893 keer bekeken
hydrauliek-Frankenfield3.jpg
hydrauliek-Frankenfield3.jpg (87.56 KiB) 2893 keer bekeken
hydrauliek-Scheepsbouw-Offshore-program.jpg
hydrauliek-Scheepsbouw-Offshore-program.jpg (108.91 KiB) 2893 keer bekeken
hydrauliek-Lohr..jpg
hydrauliek-Lohr..jpg (110.55 KiB) 2893 keer bekeken
hydrauliek-Ulm..jpg
hydrauliek-Ulm..jpg (214.98 KiB) 2893 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie