Een leuk reisje...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Een leuk reisje...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

van de afdeling Canada van deze multinational.
Da's een leuk detail :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een leuk reisje...

Bericht door Brazuca »

Theo Horsten schreef: Hoe het daar aan de wal is, weet ik niet. In het topic “Reefers” meldt Knisten dat ze daar destijds door de agent werden gewaarschuwd alleen bewapend met Kalashnikovs de wal op te gaan en ook ik had van de afscheper in Hamburg, die regelmatig in die contreien kwam om zijn bommen en granaten aan de man te brengen, gehoord dat het daar een boevenzootje was.
Nou ik denk dat dat allemaal wel mee viel Theo, Santa Marta is voor zuid-Amerikaanse begrippen een rustig havenstadje een heel stuk kleiner dan Cartagena of Barranquilla. Natuurlijk waren er altijd individuen die een alleen lopende Jan Kaas een paar dollars lichter wilden maken, maar dat kwam ook op de Rotterdamse zeedijk voor.

Ik heb veel door zuid-Amerika gereisd en af en toe wel wat meegemaakt, maar over het algemeen viel het allemaal reuze mee. Goed en goedkoop eten, lekker bier, mooie vrouwen een aantrekkelijke natuur en aangenaam klimaat, een bruisend nachtleven, en een goede zwarte wisselkoers kortom; seaman's paradise.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een leuk reisje...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat heb ik dus allemaal gemist in Santa Marta, Dick. Maar hoe het ook zij, dertig jaar geleden had het een zeer ongunstige reputatie. Misschien is het inmiddels een leuk toeristisch plaatsje geworden, dat is zeer wel mogelijk.

Niet lang daarna gingen we naar Buenaventura, aan de westkust. Dat stond toen nog slechter bekend en dat is nog altijd zo. Daar hebben we toen wel even onder de bezielende leiding van de agent aan het nachtleven geroken - zie de link in het vorige stukje.
Ook dat komt hopelijk nog dit jaar in mijn bundeltje terecht en in verband daarmee heb ik enige research gedaan naar de boevenbende aldaar. Daar wordt men niet vrolijk van. The New York Times noemt Bueneaventura "Colombia's Deadliest City" met 24 keer zoveel moorden als in New York City. Geen plaats om eens gezellig te gaan stappen.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een leuk reisje...

Bericht door Brazuca »

Maar ik praat ook over dertig jaar terug Theo, waar blijft de tijd...

Ik zeg niet dat het ongevaarlijk was, en misschien was het motto "better safe then sorry" wel een goed standpunt, zeker als je lokaal onbekend was, maar ik liet mij daar toch niet zo snel door tegenhouden en ging er gewoon op uit. En het was er prettig toeven Theo, dus dat heb je inderdaad gemist :roll: .

Het is zeker waar dat Colombia en andere zuid-Amerikaanse landen een veel hoger misdaadcijfer hadden in vergelijking met Nederland in die tijd. Alhoewel veel van die landen tijdens de militaire dictaturen (BR /AR / CE) uit die periode een ware oase van rust waren en je als buitenlander ongehinderd 's avonds over straat kon gaan. Dat er af en toe een "Blitz" op straat gehouden werd en militaire politie met mitrailleurs over straat paradeerde was een gewoon straatbeeld. Als je dat voor het eerst zag, jezelf inderdaad afvroeg, wat is hier aan de hand ? Maar zolang je je normaal gedroeg was er niks aan de hand.

De georganiseerde misdaad had geen interesse in het beroven of anders lastig vallen van die paar zeelui die 's avonds op stap wilden gaan. Het gevaar lag meer in de 'kleine' individuele misdadiger die op een snelle winst uit was en dat was niet veel anders dan in andere 'beruchte' zeehavens.

Cartagena en Santa Marta zijn inderdaad leuke bestemmingen geworden, waar veel gestreste Bogotanen aan de kust komen relaxen.

Buenaventura lag (ligt) onder de invloedssfeer van de drugskartels uit Kali en was (is) inderdaad veel onveiliger.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Een leuk reisje...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tussen 1973 en 78 enige malen in Santa Marta geweest en gestapt en ''overnacht'' zonder problemen, wèl de hele verfvoorraad verdwenen uit het kabelgat :roll: Ook enige weken op vacantie geweest in Baraquila bij mijn maatje.Later 12 dagen op de werf in Cartagena gelegen ,ook geen problemen.....mischien viel ik niet op tussen het geboefte :mrgreen:
Je moet niet met mooie klokjes en gouwe ketingkjes de wal op sjouwen, want dan vraag je om moeilijkheden :| Toen in Baraquila maakten de prisoneiros de straten schoon,onder begelijding van zwaar gewapende militairen... goed idee vond ik dat :idea:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Een leuk reisje...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de prisoneiros de straten schoon,onder begelijding van zwaar gewapende militairen... goed idee vond ik dat
Hallo,
Ergens in het Zuiden van de Joe Naait nog Steeds loopt een of andere Sheriff rond met idee-en die mij toch wel aanspreken.......hij zet de gevangenen aan het werk..een soortement chaingang en ze wonen in tenten-kampen...hij heeft het goedkoopste gevangenen budget van de States als ik me dat goed herinner.

Nelson Mandela en andere gevangenen op Robben_Eiland moesten in de " Rock- quarrie" dikke keien aan puin slaan.......toevallig moest ik een paar dagen terug "een vrachtauto met keien" verschoffelen hier...........bijzonder goede bezigheid voor gevangenen........ABSOLUUT met je eens Mart...... :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie