Dammers & van der Heide
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
dammers
hier weer een paar onder titels voor bovenstaande foto,s
foto 1 is op de fedala de middelste persoon is theo smit die ik al jaren
aan het zoeken ben misschien meld hij zijn eigen .
foto 2 fedala in bibao spanje okt 1966
foto 3 kerstmis aan boord fedala ook bilbao 1966
foto4 was niet op de sporonia ed maar op de bonafide
foto5 ik zelf links met ???
dit was het weer
groetjes piet-hein
foto 1 is op de fedala de middelste persoon is theo smit die ik al jaren
aan het zoeken ben misschien meld hij zijn eigen .
foto 2 fedala in bibao spanje okt 1966
foto 3 kerstmis aan boord fedala ook bilbao 1966
foto4 was niet op de sporonia ed maar op de bonafide
foto5 ik zelf links met ???
dit was het weer
groetjes piet-hein
Dammers & van der Heide
Het eerste schip dat D&vdH liet verbouwen tot koelschip was de FEDALA (in 1955). Ik neem aan de daarvoor gebouwde TOM VAN DER HEIDE, CASABLANCA en KENITRA geen koelschepen waren maar wel geventileerde ruimen hadden voor het vervoer van sinaasappelen e.d. (net als de latere JOSEPHINE-klasse). Kunnen oud-D&vdH opvarenden/medewerkers dit bevestigen?
Weet iemand daarnaast wanneer de rederij haar eerste eigen lijndienst opende?
Weet iemand daarnaast wanneer de rederij haar eerste eigen lijndienst opende?
dammers van der heide
hallo dickG
de tom is in 1957 omgebouwd tot koelschip ,ook de zusterschepen zijn
omgebouwd het waren volwaardige koelschepen met een amoniak
koel instalatie die jaren later weer werden voorzien van een free-on
instalatie
aan dek hadden we een hoop werk met de luiken ,eerst moest je de
vriesluiken er in leggen en dan de gewone houten luiken dubbel werk dus
ik ben met de tom in eind 61 overgestoken naar tampa waar we in
charter gingen voor parker bananen comp ik heb daar jaren gevaren
ook op de zusterschepen,van esmaralda equador naar tamp
met veel plezier daar gevaren .
gr piet-hein
de tom is in 1957 omgebouwd tot koelschip ,ook de zusterschepen zijn
omgebouwd het waren volwaardige koelschepen met een amoniak
koel instalatie die jaren later weer werden voorzien van een free-on
instalatie
aan dek hadden we een hoop werk met de luiken ,eerst moest je de
vriesluiken er in leggen en dan de gewone houten luiken dubbel werk dus
ik ben met de tom in eind 61 overgestoken naar tampa waar we in
charter gingen voor parker bananen comp ik heb daar jaren gevaren
ook op de zusterschepen,van esmaralda equador naar tamp
met veel plezier daar gevaren .
gr piet-hein
Piet Hein,
Dit heb ik nooit geweten. Hartelijk dank voor deze informatie. In ieder geval is aan het uiterlijk van de schepen niets veranderd, in tegenstelling tot bij de FEDALA. Weet je of de latere FRANCINA en MAGDALENA (1960-1961) in feite ook koelschepen waren? Ik neem aan dat de PINTA klasse en de ATLANTIC PEARL klasse geen volwaardige koelschepen waren?
Dick
Dit heb ik nooit geweten. Hartelijk dank voor deze informatie. In ieder geval is aan het uiterlijk van de schepen niets veranderd, in tegenstelling tot bij de FEDALA. Weet je of de latere FRANCINA en MAGDALENA (1960-1961) in feite ook koelschepen waren? Ik neem aan dat de PINTA klasse en de ATLANTIC PEARL klasse geen volwaardige koelschepen waren?
Dick
dammer van der heide
hallo dickG
volgens mij waren de francina en de magdalena geen koelschepen.
van de pinta weet ik het zeker ik heb er zelf op gevaren
de pinta was een half-shelterdekker die later weer omgebouwd is
tot shelterdekker
als je meer wilt weten moet je het boek van dammers maar eens
lezen natuurlijk wil ik ook alle informatie verstrekken voor zover ik die
weet, het is tenslotte een pikheetje geleden .
gr piet-hein
volgens mij waren de francina en de magdalena geen koelschepen.
van de pinta weet ik het zeker ik heb er zelf op gevaren
de pinta was een half-shelterdekker die later weer omgebouwd is
tot shelterdekker
als je meer wilt weten moet je het boek van dammers maar eens
lezen natuurlijk wil ik ook alle informatie verstrekken voor zover ik die
weet, het is tenslotte een pikheetje geleden .
gr piet-hein
Hallo heren Piet Hein en DickG.
Ik heb op de Tom v.d.Heide de hele ombouw als vriesschip meegemaakt
Dat was in 1957.DE eerste was de Fedale met ammoniak installatie.De
tweede was de Matilda met freon installatie. De derde was de Tom v.d.Heide met freon .De vierde was de Kenitra met freon en de vijfde was de Casablanca met freon.De hoofd motor van de tom ging naar de Kenitra de hoofdmotor die ging naar de Casablanca.dit waren alle Manhheim motor oude onderzeeboten motoren die zijn later allemaal ver-
vangen later is de Fedala over gegaan op freon.
Dit is wat ik weet.Ik was toen 1e stuurman op de Tom.
De vriendelijke groeten Jan.
Ik heb op de Tom v.d.Heide de hele ombouw als vriesschip meegemaakt
Dat was in 1957.DE eerste was de Fedale met ammoniak installatie.De
tweede was de Matilda met freon installatie. De derde was de Tom v.d.Heide met freon .De vierde was de Kenitra met freon en de vijfde was de Casablanca met freon.De hoofd motor van de tom ging naar de Kenitra de hoofdmotor die ging naar de Casablanca.dit waren alle Manhheim motor oude onderzeeboten motoren die zijn later allemaal ver-
vangen later is de Fedala over gegaan op freon.
Dit is wat ik weet.Ik was toen 1e stuurman op de Tom.
De vriendelijke groeten Jan.