Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Huug
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2004 18:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Huug »

Koert mijn familie aldaar stuurde die foto :lol: :oops: :!: Alle gekheid even Googlen of Google Earth en je hebt er nog een paar van vrij recente datum. Ja ik heb daar een stief pikheetje rond gescharreld. Eerst met de Tampa X Steenbergen ook voor Uiterwijk later met de Spitsbergen ook een koelscheepje en nog later met de tankertjes. Jammer dat alles zo naar de radsmodee gegaan is.
Het treintje rijdt trouwens ook niet meer zag ik op wat andere fotos.
Veel van die haventjes daar zag je van jaar tot jaar steeds verder achteruit gaan . Ook de wal avonturen werden steeds grimmiger althans zo ervaarde ik dat!

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Had al verteld dat in mijn ogen het laadgerei een zooitje was dus aanvraag opgestuurd en de spullen gekregen,nu ermee aan de slag.Kreeg in Houston de doodschrik om een hoekie toen we met de zware spier een tank van ruim 8 ton met onze eigen spier moesten laden.Heb van m'n levensdagen een zware spier nooit zo horen piepen,kreunen en steunen tijdens het overdraaien.Zelfs bij mij brak toen het angstzweet uit :roll: .Trouwens in Houston kwam ik er achter dat daar wel een heleboel geshuffelde idioten rondliepen/de dienst uitmaakten.Ook moest je zorgen dat je niets in de witte grondverf had staan want dat sloeg na één dag al helemaal zwart uit.Die rivier meurde zo erg dat men er zelfs een dag niet gewerkt heeft vanwege de stank...en ja...wij konden natuurlijk ook niet weg :shock: .
Waren daar ook gewaarschuwd dat we niets zelf mochten doen wat op stuwadoorswerk leek.Op een gegeven moment gaan die hwtk en ik ruim 1 in wat leeg was en niet gewerkt werd om in de onderlocker te kijken of daar
nog reparatiewerk te doen was.Ligt er een net met wat vuil voor de onderlockerdeur en dat trekken we even opzij om de deur in te kunnen....Tjonge...wat een consternatie gaf dat,eentje had ons van boven in de gaten lopen houden en nu werden we beschuldigd dat we stuwadoorswerkzaamheden hadden gedaan :shock: Hebben moeten lullen als brugman om daar weer onderuit te komen.Ook trof ik alle winches op de enkelwerk stand aan.Die mochten op die stand slechts 1750 kg trekken en draaiden dan ook nog razendsnel,als je er dan nog die Yankies achter zet ben je echt levensgevaarlijk bezig.Dus alles weer op dubbelwerk en de handel waarmee je dat regelde eraf geschroefd! Hieronder drie foto's van het begin van het overhalen van de zware spier.
2011-09-19_29.JPG
2011-09-19_29.JPG (126.25 KiB) 1932 keer bekeken
2011-09-19_32.JPG
2011-09-19_32.JPG (128.96 KiB) 1932 keer bekeken
2011-09-19_27.JPG
2011-09-19_27.JPG (130.97 KiB) 1932 keer bekeken
Later volgt wel het verhaal hoe we die zware spier naar beneden op het luik hebben gekregen...de hanger was n.l. te kort :shock: :roll: 8) :lol: .

Groeten,K.Brouwer.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Dan moet het,als je het weet,ook een mooi verhaal opleveren hoe ze die spier getopt hebben gekregen als de hanger te kort was.
Harry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door jdbvos »

Ligt daar nou een Yokohama-fender in het gangboord ?
Gingen jullie op zee laden uit (Russische) fabrieksschepen of zo ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Nee Harry,ik was er natuurlijk niet bij maar heb wel een idee hoe ze dat "kunstje" geflikt hebben 8) .

Er waren altijd een hangerdraad en een hieuwjijndraad als reserve aan boord. De hangerdraad was 180 mtr lang en de hieuwjijndraad 160 mtr en allebei hadden ze een diamtr. van 18 mm. Dus als het kaartje wat de lengte en diamtr. eraf was wist je niet welke draad welke was.Die 20 mtr verschil zie je niet en om die draad nu op te tillen om te kijken hoe zwaar die was....forget it :shock: .

Aan het eind van de draad zat een Vlaams oog waarmee het uiteinde op de winchtrommel werd vastgezet.
Toen men de hangerdraad ging vernieuwen heeft men de boom zoals nu op het luik gelegt,de overige slagen afgedraaid en het Vlaams oog losgemaakt,hieraan een lange hieuw- of vlaggelijk aan vastgemaakt en de draad uit de blokken getrokken.Toen dat klaar was de nieuwe draad weer met het Vlaams oog aan de lijn vastgeknoopt en trek je met ( eventueel) enkele slagen om de lege winchtrommel de nieuwe draad de blokken in. Nu trek je het laatste (te korte) stuk gewoon op de lijn de winchtrommel op net zolang tot je er genoeg draad op de trommel hebt. Dan hieuw je gewoon de zware spier met die paar slagen om de trommel op net zolang tot hij getopt en vastgezet is en haal je de draad van de trommel af en schiet je hem op in het tonnageruim er vlak achter.De volgende stuurman heeft ook niets in de gaten want als de spier klaargemaakt moet worden zet hij dat oog op de trommel en draait de draad er gewoon op en maakt de spier boven los. Alleen toen ik de spier op het luik wilde hebben kwam ik erachter dat de
verkeerde ( te korte) draad ingeschoren zat :shock: .
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Nee Jan,we waren toen nog niet aan de Yokohama fenders toe.Wat je ziet is volgens mijn herinnering die ( stalen)
tank van ruim 8 ton die we in Houston hebben geladen. Hoe we hem daar gekregen hebben is mij ontschoten,zal wel iets later het met de dubbele reep van de boom van ruim twee over het stalen dek getrokken hebben.Waarom hij nu
daar moest liggen weet ik ook niet meer maar zal ongetijfeld z'n reden hebben. Het enige transshipment wat we bij DvdH deden was die tonijn en gebeurde dan altijd in de haven zoals Abidjan en Tema of op die ankerplaats in Taboga en daar had je met wat autobanden genoeg aan. 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

En klaar ben je.
Harry
Huug
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2004 18:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Huug »

Koert even een vragen uurtje!:

Dammers had enige tijd een zestal Frubel gebakkies in beheer of eigendom. Belgische koelschepen dus. In mijn archiefje heb ik staan dat er 3 onder Dammers zaten en 3 bij de KNSM . Ergens anders heb ik gelezen dat ze allemaal 50/50 Dammers / KNSM waren met andere woorden dit stukje geschiedenis van de veelzijdige Dammers is mij niet duidelijk. Weet jij wellicht hoe die vork in de steel zal ??

Dat ankerplekje van Taboga was trouwens ook niets mis mee aan de wal daar wel te verstaan.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Het is jammer Huug,maar daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.Het enige wat ik,en de meesten denk ik, weten dat
er drie bij Dammers voeren en drie bij de KNSM. Maar of het eigendom of alleen management was weet ik niet.
Er zaten wel mensen van Dammers op maar gaf schijnbaar veel wrijving met de Belgen die er toen nog op zaten ( van horen zeggen,voor wat het waard is... ).

Onder Reefers staat op de laatste pagina (34) nog drie foto's van mij van Taboga vanaf de ankerplaats genomen.
Ondanks dat het een piepklein eilandje is kon je daar prima stappen :shock: :lol: 8) .

Lagen daar eens te wachten op een tonijnenjager toen er zo'n sportbootje om ons heen cirkelde en er opeens een
dame zei...komen jullie echt uit Rotterdam dan?... met een onvervalst Rotterdams accent :lol: , je kwam de Jan Kazen ook in de meest afgelegen gaten tegen :wink: .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4866
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen


Plaats reactie