Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harry G. Hogeboom

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Harry G. Hogeboom » 09 jan 2012 04:12

heb ik als diepgang voor 36 voet en achter drie voet opgegeven
De wereld loopt vol met " papieren ruimtevaarders" Koert :lol: ...DIT deed me denken aan een periode vroegaaah dat ik in de Canadian Arctic werkte bij een hele grote olieboer en de diverse "administratieve papieren tijgers" een moeilijk systeem hadden ingevoerd van " Controle nummers"...die je op moest geven voor verschillende Interdepartmentale diensten....ik gaf altijd mijn telefoonnummer voor de meest onmogelijke en ook vaak kostbare diensten en zaken...(zoals b.v. rond vliegen met een helicopter of een ander vliegtuigie!)....ik hield dat keurig bij in m'n zakboekie....en toen die lieden weer eens in een "sessie" hoog van de toren stonden te blazen over hun "administratieve & geniale perfectie" vonden ze het helemaal NIET grappig toen ik ze aan de kaak stelde met mijn telefoonnummers EN de eindeloze keren dat ik dat deed MET datums en gegevens :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 09 jan 2012 04:56

Harry,vind dat zo leuk dat een verhaal van de één een OH JAAAH bij de ander af laat gaan en weer een schitterend
verhaal opleverd.Het zij de krenten in de pap 8) .

Groeten,K.Brouwer.

dick/brazil
Contacteer:

Bericht door dick/brazil » 09 jan 2012 10:39

Koert, Misschien maakte die gemotoriseerde driewieler ook een rondje langs het Battleship Houston want in Juni 2010 lag het battleship dieper dan normaal. (zie artikel) Snelle actie door een pomp bij te zetten en het lek provisorisch te dichten met poetskatoen voorkwam dat het schip afborrelde, of beter gezegd werd voorkomen dat het schip verder in de blubber weg zou zinken.

Het schip heeft chronisch last van achterstallig onderhoud, en geld om het schip degelijk op te knappen is er niet. Er zou sprake zijn om het schip droog te zetten.

Op het Houston shipcanal kon het inderdaad aardig stinken, en het water had er vaak een onbestemde kleur.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 09 jan 2012 22:00

Toendertijd stond Puerto Isabel niet in de kaart.Dus dacht ik maak er maar een fototje van de aanloop. Vanuit deze afstand lijkt het nog wat doch als je er vanaf het strand foto's van maakt schrik je toch wel.

Dus de eerste foto de aanloop en de volgende twee de Ana langszij de pier. Hier zie je aan het uiteinde het zwarte geval waar ze de erts mee aan boord van schepen laadde.
2011-09-04_45.JPG
2011-09-04_45.JPG (126.89 KiB) 1517 keer bekeken
2011-09-19_44.JPG
2011-09-19_44.JPG (105.95 KiB) 1517 keer bekeken
2011-08-29_31.JPG
2011-08-29_31.JPG (107.17 KiB) 1517 keer bekeken
Hieronder de huisjes aan het strand met het welbekende "secreet" voor de deur. Tja,zo te zien heeft men niet veel te makken. Maar ja,stoken hoef je niet als je maar een ( eenvoudig ) dak boven je hoofd hebt ben je al een heel eind. Bedenk wel dat dit in 1971 is.Zou best intussentijd een stuk verbeterd kunnen zijn 8) .
2011-11-11_41.JPG
2011-11-11_41.JPG (138.04 KiB) 1517 keer bekeken
2011-11-11_42.JPG
2011-11-11_42.JPG (154.36 KiB) 1517 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 09 jan 2012 22:07

Hieronder nog een die ik over het hoofd zag,hoort dus nog bij het bovenstaande.
2011-09-19_41.JPG
2011-09-19_41.JPG (115.68 KiB) 1511 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

Bema

Bericht door Bema » 09 jan 2012 22:38

Kap,

Zo te zien de spijker er voor om weg te kunnen komen?

Had een andere vraag, weet je vast het antwoord wel op:
Ondanks de legendarische zuinigheid van JD waren er altijd middelen genoeg aan boord ( verf, mierenzuur etc etc) om te kunnen spreken van "dammers" jachtjes.
Was de man trots genoeg op z'n schepen om ervoor te zorgen dat dat soort dingen er genoeg waren? of had dat te maken met het personeel die er eer in schepten hun schepen als "eigen" te beschouwen en ook net dat stappie harder deden om het er netjes uit te laten zien?

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw visie daarop

Bert

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 10 jan 2012 00:09

Denk dat het antwoordt hierop niet zo moeilijk is Bert. Zowel de heer Dammers als de bemanning van één van z'n schepen had er de pest in als het schip er niet als "een jachie" uitzag. Heb wel m'n gehele varenstijd bij DvdH het gezeur over het voedingsgeld aan moeten horen maar nog nooit iets van een hoge verfrekening gehoord.En dat moest toch wel aardig in de papieren gelopen zijn. Wel kwam er prompt weer een brief van een pas aangestelde directeur over het hoge wasmiddelen gebruik ( kan mij er twee herinneren) wat dan natuurlijk een brief van die ouwe deed uitgaan dat ze het schip buitenboord dan wel zwart wilde schilderen om dat waspoeder gebruik te laten dalen,de accomodatie wilde hij dan wel een uitzondering voor maken. :lol: 8) 8) . Hoorde je ook nooit meer wat van :-D .
De scheepswas ging toen altijd eens per rondreis , vier à zes weken , de wal op,dus daar lag het waspoederverbruik ook niet aan.

Veel onderdelen zoals voor de m.k. en voor dek zoals laadgerei etc. werden eens per zes weken in een of meerdere kisten opgestuurd naar N.Y. of Miami. Alleen wat los spul zoals verfkwasten,rollers,vet,soda cement,zaagsel werd
lokaal bij de scheepshandelaar besteld.Zo ook frisdrank, bier en sterke drank. Heb hier ook nooit van gehoord dat het wel wat minder kon.

Wel ooit het verhaal gehoord dat er een hwtk een enorme partij batterijen ( voor de zaklantaren,radio's, bandrecorders et.) voor iedereen had besteld. Hij kreeg toen wel een brief van "ome Sjoerd" of hij soms de machinekamer verlichting op batterijen had aangesloten :shock: :shock: :-D .

Dammers had onder z'n gebouw een kelder waar die kisten voor al die schepen ingepakt werden. Daar heeft ook eens een hwtk wekenlang die kisten in staan te pakken.Hij had daar eens een hilarisch verhaal over toen ik met hem kwam te varen....maar ja,dat heb ik al lang geleden ergens verteld :wink: .

Groeten,K.Brouwer.

Bema

Bericht door Bema » 10 jan 2012 19:54

Kap,

Duidelijk verhaal, bedankt en wat betreft t voedingscijfer: had altijd de indruk dat hoe meer de kok zoop hoe meer hij zeurde over het voedingscijfer. Een goede kok, liefst spaansprekend, liet zich door de scheepsjood geen rotzooi in zn maag splitsen. Heb op de Spring Panda een hele tijd 2 x in de week argentijse ossenhaas te eten gehad, je ging verlangen naar een speklappie! :-D
Fris, bier etc werd natuurlijk gewoon door de bemanning terug betaald maar de hoeveelheid was idd nooit een probleem :?

De kisten in de kelder --> onbekend verhaal voor mij, zal eens kijken wat een zoekopdracht oplevert!

Bert

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 10 jan 2012 22:02

Van P. Isabel voeren we naar Bluefields/ElBluff. Daar had de douane/havenmeester (??) ook een TX/RX staan die we dan op een bepaalde frequentie opriepen en die dan voor de loods zorgde die ons naar binnenbracht. Die vijf passagiers die we meegenomen hadden moesten toen ook hun schamele bezittingen die ze hadden nog helemaal voor die douanechef uit pakken :shock: . Nigaragua had een groot voordeel boven Costa Rica en Honduras,ze werkten van 08.00 tot 17.00 en daarna was het tijd om feest te vieren.Staat me bij dat ze Zaterdag en Zondag ook niet werkten doch voor die Zaterdag steek ik m'n hand niet voor in het vuur.In die twee andere landen werkten ze 24/7 en was je dus mooi klaar mee :roll: .

Hieronder zie je drie foto's vanwaar ze uit ruim 1 aan het lossen zijn.Alles lekker op z'n gemakkie,de één tilt de doos uit het net,zet het op het steekwagentje en die kuiert ermee op z'n gemakkie de loods in ( het is warm nietwaar?)
en daar zal er wel weer eentje klaar staan om dat doosje eraf te halen en weer ergens anders op zetten 8) .

En heren...kijk eens aan hoe mooi dat nieuwe manilla geitouw van boom 3 eruit ziet :lol: .Van die andere bomen kan ik het niet zien doch zal ook wel vernieuwd zijn 8) . De Ana Isabel hebben ze ook nog eens in Tampa aan de ketting gelegt,dat werd door een sheriff gedaan,noem dit even zodat ik het de volgende keer niet vergeet te vertellen :mrgreen: .
2011-09-04_44.JPG
2011-09-04_44.JPG (143.7 KiB) 1309 keer bekeken
2011-09-19_42.JPG
2011-09-19_42.JPG (135.72 KiB) 1309 keer bekeken
2011-09-19_43.JPG
2011-09-19_43.JPG (135.69 KiB) 1309 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 11 jan 2012 23:48

Tja...die sheriff in Tampa :lol: . Heb dit niet zelf meegemaakt doch aan mij verteld door iemand die toen aanwezig was.Er was schijnbaar oneningheid ontstaan tussen Uiterwijk en een ladingontvanger en die ruzie liep zo hoog op dat er een "echte" sheriff in Tampa aan boord stapte. Hij kon zo uit een Western film gestapt zijn. Echte Stetson op,cowboy laarzen aan en twee revolvers op de heupen tot overmaat van ramp sprak hij nog met een onvervalst Texaans accent ook :!: . Meneer kwam het schip aan de ketting leggen :roll: . Hij vroeg waar het stuurwiel was....
Het mooie houten stuurwiel op de brug aangewezen en toen toverde hij een stalen ketting tevoorschijn welke hij door de spaken van het stuurwiel haalde en rond de stuurkolom zodat je het stuurwiel niet meer kon draaien en knipte een hangslot op de ketting vast.Zo,zei hij...nu kunnen jullie niet meer weg want jullie kunnen niet meer sturen.
Men was perplex...hoezo niet meer sturen...als je de Arkas stuurautomaat aanzette kon je op de tiller sturen of met de koperen ring op het stuurkompas,je had dat hele stuurwiel niet nodig :!: .Maar goed het was onze zaak niet en men zoekt het maar uit.Na enkele dagen kwam die pistolensjouwer weer terug om hem van "de ketting" te halen.Het geschil was opgelost 8) . Zo,zegt die kanonnendrager,nadat hij het hangslot en ketting verwijderd had...het is jullie mooi niet gelukt om weg te komen hé :) . De heren hebben wijselijk hun mond gehouden en hij is vrolijk fluitend van boord gestapt en zal nog wel steeds in de veronderstelling verkeren dat het schip nooit weg had kunnen komen voordat hij die ketting had weggehaald :shock: .
Trouwens...met één korte felle tik op het hangslot met een hamer spring dat hangslot open en kan je later gewoon
weer dichtknippen zonder dat men weet dat het open geweest is. Had hij ook denk ik nog nooit van gehoord :roll: .
Onderstaande foto het plaatsje El Bluff.
2011-09-19_40.JPG
2011-09-19_40.JPG (114.34 KiB) 1203 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 12 jan 2012 19:13

We hebben daar toch eens een weekend over gelegen. Veel te stappen/te zien was er niet dus zijn die hwtk en ik
naar het strand gegaan om eens lekker te zwemmen. Dat strand was a.h.w. nog een hele ontdekkingstocht op zich.

Eerst hieronder een foto van de hwtk ( rechts ) en mij die door een nogal onvaste hand is genomen.Geen idee door
wie,waarschijnlijk een lokaal iemand.
2011-10-10_14.JPG
2011-10-10_14.JPG (104.8 KiB) 1108 keer bekeken
Na weer een poosje gezwommen te hebben schijnt de meester iets kwijt te zijn gezien z'n onderzoekende blik :lol: .
2011-10-11_9.JPG
2011-10-11_9.JPG (124.73 KiB) 1108 keer bekeken
Hieronder een foto van de Bluff zelf.Het was een vrij markant punt.
2011-09-19_39.JPG
2011-09-19_39.JPG (118.52 KiB) 1108 keer bekeken
Uitzicht op het strand met de bekende palmboom
2011-10-11_24.JPG
2011-10-11_24.JPG (189.02 KiB) 1108 keer bekeken
En hieronder het strand met de bekende aangespoelde boomstammetjes.
2011-10-11_52.JPG
2011-10-11_52.JPG (113.11 KiB) 1108 keer bekeken
Heb nog wat meer foto's van op dat strand gemaakt welke hierna wel komen.

Groeten,K.Brouwer.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 14 jan 2012 00:58

Nog een beetje rondgesnuffeld op dat strand bij El Bluff en daar kom je toch wel ,in mijn ogen , aardige dingen tegen.
Je bent natuurlijk amateur fotograaf of niet :wink: .

De eerste foto is een nogal fotogenieke baardige aangespoelde boomstronk.
2011-10-11_56.JPG
2011-10-11_56.JPG (254.67 KiB) 1009 keer bekeken
Goed voor in het klaslokaal,het ontstaan van een duin 8) .
2011-09-19_38.JPG
2011-09-19_38.JPG (146.11 KiB) 1009 keer bekeken
Tja,een holletje op het strand...Tot mijn verbazing bleken er krabben in die holletjes te zitten.Als ik het me nog goed herinner waren ze blauwachtig van kleur en hadden ze één schaar waar ze voortdurend mee liepen te wenken.Als je bij ze in de buurt kwam trokken ze een sprintje en doken dat hol in.Vandaar alleen dat holletje 8) .
2011-09-19_36.JPG
2011-09-19_36.JPG (176.2 KiB) 1009 keer bekeken
Zo,dit is ( voorlopig ) de laatste van de Ana Isabel.Kom nog hiermee terug bij de verkoop van dit schip in Noumea
in 2/80.
Het volgende stukje gaat dan over de Sarah Elisabeth welke Beiroet- W.Afrika dienst deed waarvan de meest zuidelijke haven Lagos was.Rondreis Beiroet-Beiroet...twee maanden :shock: .

Groeten,K.Brouwer.

Jan Hendrik

Bericht door Jan Hendrik » 14 jan 2012 05:00

Hallo Koert,
ANA ISABEL
Zelf heb je uiteraard veel informatie over de verkoop van dit schip, maar je kunt veel informatie vinden op Oceaniashipping waar zowel Flyer als ikzelf wat fotos en gegevens hebben verstrekt over dit schip welke werd hernoemd in MOANA-2.
Het is toch bijzonder dat ik dit schip onder Dammers enige keren in Rotterdam heb bezocht en 25 jaar later alweer in OZ.
Ga naar de search engine in OSF en type: Ana Isabel, er zijn verschillende draadjes.

Mooie reportage, bedankt voor al je berichten zover.
Jan

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 14 jan 2012 21:20

Werd in Nov.'71 naar de Sarah Elisabeth gestuurd welke in Beiroet lag te laden.Het schip was gehuurd door een koekjesfabrikant in Libanon welke uiteraard z'n koekjes hiermee naar W-Afrika verscheepte.Doch hield nog ruimte genoeg over om z'n vrienden en kennissen de gelegenheid te geven om ook hun dozen,kisten,pakjes,zakken etc.
tegen betaling uiteraard mee te geven. De toestanden welke zich hier afspeelden heb ik hiervoor en ook hierna
nooit meer meegemaakt.Stel je voor,die kantoorgasten belden iedereen op van wie ze wat lading verwachtte en
zeiden dan ...het schip ligt er dus breng je lading maar.Dus prompt werd er een truck volgeladen,kwam voor het schip stormen ( echt,ze reden als gekken daar) en waren dan weer verbijsterd om van ons aan te horen dat ze maar weer eens over een dag of drie terug moesten komen omdat hun lading voor onze eerste loshaven bestemd was
en er dus als laatste in moest.Tja...dat ging dus niet want die lading was al uitgeklaard en konden ze dus de poort niet meer uit :roll: . Dus kreeg Jozef,onze voorman, een paar ponden in z'n hand gefrommeld en die zou dan wel een oogje op de lading houden die dan ergens op de kade werd uitgeladen.Gestolen werd daar niet,dus kon geen kwaad 8) . Het schip was ondertussen een beroemdheid bij de Libanese afschepers geworden.Reden één was,het kwam altijd weer terug en reden twee was, er werd nooit uit de lading gestolen. De huurders waren zeer verguld met de kapitein ( B.Houwing), ze waren zelf zo verguld van hem dat ze een kleermaker besteld hebben en hem een kaftan hebben laten aanmeten met bijpassend hoofddeksel en hem erin gehesen hebben en er een foto van gemaakt :-D . Achteraf denk ik dat ze die foto naar hun vrienden/kennissen gestuurd hebben zodat ze dachten met
een moslim kapitein te maken te hebben.Dat speelde toendertijd ook al want de naam Sarah sprak hun ook niet zo aan,maar ja,DvdH had geen zin om dat aan te passen :roll: . Hieronder laden we slechts met één ploeg in onderruim 1, je ziet de schilden van het t/d aan dek liggen.
2011-08-26_26.JPG
2011-08-26_26.JPG (218.2 KiB) 891 keer bekeken
Ga hieronder wel door met het vervolg.

Groeten,K.Brouwer.

Huug
Contacteer:

Bericht door Huug » 14 jan 2012 22:07

Weer een prachtig tijdsbeeld Koert. De vrachtwagens en de VW busjes uit die tijd. Het doosjes, kistjes en weet ik wat voor lading dan ook. Een fantastische tijd was dat in de stukgoed vaart.

Perfecto dat je dit alles plaatst!

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 16 jan 2012 00:23

Ja Huug,het was toen nog echt de "pakjes,kistjes en dozen tijd",denk er nog steeds met genoegen aan terug :wink: .Zo kreeg ik een keer het verzoek van een ladingontvanger in Banjul dat hij wat vaten met olijven
bij ons in het t/d zag staan.Nu had hij op de vorige reis ook olijven in die vaatjes had ontvangen doch de kwaliteit
vond hij niet zo goed en of hij deze weer even met onze vaatjes kon ruilen,vondtie maar raar dat ik dat niet goed vond :shock: . Had al verteld dat het schip een zééééér goede naam bij de Libanese ladingverschepers had,dat dit echt heel ver ging getuige het volgende waar gebeurde verhaal.
De Libanese charteraar kreeg al meer lading aangeboden die hij niet meer alleen op de S.E. kwijt kon.Dus hij huurde hij nog een ander ( zwart geschilderde romp) schip in met een Spaanse kapitein.Na aankomst in Beiroet belde zijn kantoor weer iedereen op met de mededeling "ons schip is er weer dus kom maar op met je lading" . Alle ladingverschepers blij,sprongen op hun truck en sjeesde naar de haven. Daar aangekomen zochten ze zichzelf helemaal blind naar dat mooie witte bootje doch niks,komma,nada,nul wit bootje. Dus belden ze kantoor op met...waar ligttie?We kunnen hem niet vinden! Kantoor naar de haven en dat zwarte schip aangewezen...Ja...anmehoela zeiden ze,daar geven wij onze schoenen nog eens niet aan mee,bel maar als de Sarah weer binnen is,dan krijg je onze lading wel weer8) 8) .
Hieronder een foto van het schoorsteenlogo.Er kwamen vier schilders v/d wal opdraven om dat erop te zetten.Die gasten vonden dat laden zo interressant dat ze de hele dag over het luikhoofd hingen.Moeten jullie niet eens a/d slag zei ik...Ahhh Chief,plenty of time zeiden ze steeds. Om 15.00 begonnen ze en om 17.00 was het klaar en afnokken :!: Zelden zo'n mooi en snel stukje werk afgeleverd gezien :shock: .
2011-08-26_25.JPG
2011-08-26_25.JPG (96.84 KiB) 762 keer bekeken
Heb al eerder twee ( grappige) verhalen over deze kapitein B.Houwing verteld op deze dienst.Indien er belangstelling voor is wil ik ze nog wel eens vertellen.Het moet natuurlijk niet op één grote herhalingsoefening gaan lijken :wink: .

Groeten,K.Brouwer.

Plaats reactie