Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Brazuca »

Het relatieve isolement waarin het Amazonegebied zich lange tijd heeft bevonden, is nog steeds goed te merken ook in grotere steden zoals Belém, en dan voornamelijk aan wat ze in die regio eten. Dit typische eten is gebaseerd op Indiaanse gerechten, met ingrediënten uit het Amazonegebied.

Afbeelding

Gerechten zoals Pato no Tucupi (eend) zijn karakteristiek voor Belém do Pará.

Koert, ik kwam bij een fabriek waar ze rubber verwerken, in de opslag van de latex en 'caoutchouc', maar ben daar niet lang binnen gebleven vanwege de weeïge lucht van die ruwe rubber. Het lijkt me niet prettig een ruim te moeten laden met latex of rubber.

Afbeelding
rubber/latex

Enfin, vertel maar verder, ik kom er nog wel een keer op terug in het topic over Braziel.

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Brant point 011.jpg
Brant point 011.jpg (23.22 KiB) 2074 keer bekeken
Tja, Belem, dat was de start haven van de Brantpoint,eventueel storen en dan de rivieren op om gezaagd hout te laden op verschillende zagerijen diep in dat amazone gebied onder leiding van de opkoper toen een nederlander,heb het daar al eens over gehad .Kwamen dan volgeladen bij Santana uit en bunkerden daar voor de oversteek naar de States of Canada of de eilanden in de caribe.Mijn vrouw kwam soms aan boord in Belem en ging weer naar huis in Santana... soms wel link als de girls in Belim op je deur stonden te bonken s'avonds laat, zo van cheffe .. cheffe onde esta. vosè.. leg het moe maar eens uit dat ze de vorige chief zochten :roll:IK zat al bijna twee jaar aan boord :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Brazuca »

Koert , heeft niet zo veel foto's van Belém do Pará, hij zal het wel te druk hebben gehad ....
hier een fotootje van de haven:

Afbeelding

ja, Mart linke business... :?
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Dick,dat rubber of latex of wat het dan ook was bestond uit een soort heel lang koord wat men om zichzelf had gewikkeld en dan de grootte en vorm van een behoorlijk grote rugbybal werd. Als je iets met deze vorm gaat gooien stuittert hij alle ( onvoorspelbare!) kanten op. Dat gebeurde hier ook als ze het ladingnet in het ruim half losmaakte van de haak en dan hieuwde om het net leeg te maken.
De bootwerkers vlogen dan allemaal met een noodgang tegen de wegeringlatten op om maar niet door zo'n stuiterende bal geraakt te worden. Maar soms gebeurde dat toch :lol: . Vond het altijd wel leuk om naar al die wegrennende bootwerkers te kijken.Zelf vonden ze het ook altijd een leuke sport. We laadden nooit veel van dit spul. Hooguit enkele tonnen dus die lucht viel heel erg mee.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Zal de foto van het roer welke op de vorige pagina staat hier weer op zetten. Het idee is op zichzelf natuurlijk goed dat je dat gat in het roer maakt om je schroefas er doorheen te trekken doch aan dat gat is te zien dat dit haaks op het roer is gemaakt. Hier heeft men waarschijnlijk een denkfout gemaakt, men heeft zich waarschijnlijk niet gerealiseerd dat het roer geen uitslag van 90 graden kan maken
zonder het stuurgerei los te koppelen en als dat losgekoppelt is hoe krijg je de stand dan op 90 graden?

Het fijne weet ik er niet meer van. Ook niet waarom men dat gat niet gemaakt heeft op maat van de maximale roeruitslag. Dan was er niets aan de hand geweest. Waarschijnlijk is men tot de conclusie gekomen dat men sneller klaar zou zijn als men het roer er maar afhaalde en aldus geschiedde 8) .

Welke twee mensen achter de schroef bezig zijn weet ik ook niet meer,vermoed de inspecteur en de hwtk. Kan mij nog wel herinneren dat die schroef niet zo makkelijk los kwam.Op de derde foto ligt het roer in het dok.
2011-10-10_9.JPG
2011-10-10_9.JPG (124.11 KiB) 1987 keer bekeken
2011-11-11_29.JPG
2011-11-11_29.JPG (121.02 KiB) 1987 keer bekeken
2011-11-11_30.JPG
2011-11-11_30.JPG (133.2 KiB) 1987 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Werd door iemand attent gemaakt dat dit geen balansroer was. Dus maar eens op Wikipedia bij balansroer wezen gluren. Denk dat dat kan kloppen,het is (voor mij althans) niet te zien waar de roerkoning nu aan het roer bevestigt is. Waarschijnlijk aan de voorkant en dan
heet het een ongebalanceerd roer. Verder lijkt het wel alsof men later eens een stuk aan de achterkant erbij gelast heeft met als versterking die horizontale steunen.Weet echt niet of dat zo is,valt mij nu pas op :shock: .

Heb vroeger wel eens het verhaal gehoord dat of de Star of de Comet ( exacte zusterschepen) onder begeleiding van een zusterschip
naar Bermuda is gevaren omdat het stuurgerei/roerkoning in de stuurmachinekamer stond te zwabberen.Dit om daar een (nood)reparatie
te laten verrichten. Toen waren ze nog vrij nieuw. Verder nooit van roerproblemen gehoord ( behalve dan als men weer eens een poos vergeten was om stuurmachine olie bij te vullen en op "lucht" probeerde te sturen :lol: ).

Groeten,K.Brouwer.
Tom

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Tom »

Met de Casablanca in Tema waar er weer eens voldoende consternatie is als er een vrachtwagen door zijn assen gaat. Tonijn laden voor Mayaguez.
En ook nog even mijn motorrijbewijs gehaald. Ik heb hem nog steeds (April 1982)
Ben hier afgelost met (oude) Rozema en Poortvliet (wtk) en kleine Jose
Had eigenlijk wel een mooie What Port geweest.

Afbeelding
gr.Tom
Tom

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Tom »

K.Brouwer schreef:Werd door iemand attent gemaakt dat dit geen balansroer was. Dus maar eens op Wikipedia bij balansroer wezen gluren. Denk dat dat kan kloppen,het is (voor mij althans) niet te zien waar de roerkoning nu aan het roer bevestigt is. Waarschijnlijk aan de voorkant en dan
heet het een ongebalanceerd roer. Verder lijkt het wel alsof men later eens een stuk aan de achterkant erbij gelast heeft met als versterking die horizontale steunen.Weet echt niet of dat zo is,valt mij nu pas op Groeten,K.Brouwer.

Ik heb het verhaal en de foto's nog eens bekeken maar ik snap er helemaal niets van. Het schip in dok kijk je tegen bb.zijde van het roer aan. Als ik dit roer vergelijk met het roer waar die mannen bij staan lijkt dat wel een ander roer. Die ribben moet je ook op de 1e foto kunnen zien. De anodes staan dwars en bij de andere langs. Het gat is veel kleiner en als klap op de vuurpijl, als je goed kijkt zie je bij de 3e foto dat het roer recht van onderen is.
Verder vind ik dat de afstand muts/roer nogal groot is. Het lijkt wel of het roer wat schuin staat. En een gat branden in je roer om assen te trekken, dan moet je wel heel erg omhoog zitten. Zo'n roertje heeft een beetje scheepswerf in een paar uur eraf. Moet je wel dat luikje openbranden om bij de persmoer te komen. Ik weet wel gevallen waar de as door het roer getrokken is maar dat zijn wel een beetje andere afmetingen en er is bij het ontwerp dan rekening mee gehouden. En de Hwtk en inspecteur bij de schroef, dat zal toch niet. Hooguit om even te kijken want een beetje werf laat je echt niet zelf dit soort dingen doen.
Op de 2e foto zie je duidelijk een as en geen flensverbinding. Ik vermoed dat het luikje aan sb.zijde open is zodat je de moer kunt plaatsen. Het roer heeft dan enige voorbalans en is dan toch echt een balansroer.
Ik zal morgen nog wat collega's laten kijken (die er echt voor gestudeerd hebben)
gr.Tom
Huug
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2004 18:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Huug »

Tema gadverdamme wat een pokkengat, daar heb ik alleen maar slechte herinneringen aan. Een wereld van verschil met het door ons in die tijd "geliefde" Caribische gebied. Tema waar je pendek van je kont gestolen werd om je er vervolgens mee uit te zwaaien als je vetrok. Tema waar je in staat was na vertrek om de eerste de beste verstekeling over de muur te gooien zo opgefokt kon je daar raken . Evenzo een pracht foto die precies toont hoe mis het daar was!

Maar ga door want ik geniet hier met grote mate van!
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door jandezeeman »

Misschien hebben ze de werf afgestruind om een ander/reserve roer te zoeken.
Dit is waar ze mee terugkwamen :shock: :shock:

Gr,
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.


Plaats reactie