Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 11 mar 2012 00:25

Vond nog wat detailfoto's van de (gedeeltelijke) "dangerous deckcargo". Dit werd altijd het laatst in N.Y. geladen. Ben de reden vergeten waarom ik dit nu gefotografeerd heb. Als we vanuit N.Y. naar eerst een andere haven aan de oostkust moesten,om b.v. nog wat bij te laden,kon je er gif op innemen dat de USCG aan boord kwam om te kijken of het wel op de voorgeschreven wijze gestuwd was.Dan moesten alle sjorringen los,dekkleden eraf, en dan gingen de heren met "hun bijbel" in de hand kijken of alles inderdaad volgens de voorschriften gestuwd was.Ook de afstanden onderling tussen de verschillende gevaarlijke ladingen werd opgemeten. Als het niet in orde was kreeg jij een boete voor je kiezen :shock: .Één plaats was een ramp ( weet niet meer welke plaats dat was) , daar was een
opleidingsschool voor die gasten gevestigt . Dus kwam daar een ploeg van die gasten aan boord,alles nagekeken en in orde bevonden.
Dus de kleden er weer over en alles weer gesjord. Waren daar net mee klaar toen het volgende ploegje USCG eraan kwam en opnieuw
de boel wilde controleren dus of ik even....Ja,je kan m'n rug op,we blijven niet aan de gang! We zijn gecontroleerd en in orde bevonden dus als jullie aanschouwelijk onderwijs willen geven maak je de boel zelf maar los en na controle ook weer vast.Dus die Chief "pikte" dat in 1e instantie niet en op hoge poten naar die ouwe ( dat was die met dat stokkie in Belem :-D ).Was natuurlijk meegelopen en nu kwam dat Chieffie erachter dat hij typisch tegenover een gevalletje "twee handen op een buik" stond.Hebben toen voorgesteld dat als hij dat de volgende keer wilde hij dat gewoon even tegen ons moest zeggen en dat we dan na de 1e controle de boel niet meer toedekte en sjorde doch dit pas na de laatste controle zouden doen.Kon hij er met een heleboel ploegjes aankomende USCG gassies langs om ervaring op te doen. Dat is later een paar keer gebeurd tot beider tevredenheid :wink: .
De onderstaande foto een red label doos, daar zit spul met brandbaar materiaal of vloeistof/gas in. De foto is aan bb zijde genomen eind van luik 2, je ziet de hangergeiwinch,daarachter de elec. ruimvent.koker,daarachter de m.k. elec.vent.koker.
2011-10-13_82.JPG
2011-10-13_82.JPG (197.66 KiB) 1564 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

Bob
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Bob » 11 mar 2012 11:03

Waarom zijn er drie woorden groen en bij aanklikken krijg je een venster met de kans op een Ipad, powered bij Text Enhance. Nooit doen dus.

Krijg dit ook op een heel andere site. Zou ik besmet zijn met een of ander virus?
Zie nu dat mijn bericht ook een groen woordje (Ipad) heeft. Dus besmet.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3411
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Cor Leliard » 11 mar 2012 15:09

Hallo Koert,
Een beetje laat maar z'n ijzer noemde wij een wielijzer.
gr Cor
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 11 mar 2012 23:01

Nog eens geteld en kom aan zes verschillende benamingen voor hetzelfde stukje ijzer 8) .

Hieronder nog een paar foto's van de de dangerous deckcargo.Op onderstaande foto zie je linksboven de onderkant van een container,
daaronder een wiel waar het luik op rust als het open staat.Het witte gedeelte is het luikhoofd met de hydraulische leidingen voor de winches.Op de achtergrond staat nog die doos van het vorige plaatje.
2011-10-13_83.JPG
2011-10-13_83.JPG (203.96 KiB) 1382 keer bekeken
Hieronder een foto van dozen met de groene label.Dat waren spuitbussen met gif.Als drijfgas werd toendertijd freon gebruikt vandaar dat groene label.Die voeten zijn van mij :-D .
2011-10-13_84.JPG
2011-10-13_84.JPG (147.75 KiB) 1382 keer bekeken
Hieronder een foto waarop je linksboven nog de onderkant van die container nog ziet,het wiel waar het luik op rust als het open staat en vlak daarboven het ruimwiel zelf waar je de sleuf voor die ruimsleutel nog kan zien.Boven in het midden zie je tegen de verschansing
de ontluchting van een ballasttank. Op die van de brandstoftanks moesten we later bovenop die bocht een haakje lassen zodat we er tijdens het gasolie bunkeren er een 20 ltr verfblik onder konden hangen om eventueel wat "overflow gespetter" ermee konden opvangen.Dat werd n.l. een verplichting.Om de bunkeraansluiting moest een bak gelast worden.Op onze vraag of daar een aftap
op gemaakt mocht worden was het antwoordt nee. Toen we hiemee klaar waren en het bij de USCG ter goedkeuring aanboden vroeg die man waarom we er geen aftap op gemaakt hadden :roll: . Na te zijn goedgekeurd die aftap alsnog aangebracht. :wink: .
2011-10-13_85.JPG
2011-10-13_85.JPG (273.95 KiB) 1382 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3721
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Mart Hoogedoorn » 12 mar 2012 16:40

Zeg Kurt.....goed spul die ''Black Flag'', heb er duizenden cocaraches oftewel hier baratas genoemd mee om zeep geholpen met gebruik in een verfspuit revolver bij onderhanden nemen van voedselstores en hutten op diverse scheepjes.
Ook in mijn kroegje op de markt van El Salvador zo iets aangeschaft...ze renden allemaal naar mijn buurvrouw die een vreethuisje had...deze vond dat niet zo geslaagd ,dus ook maar ff schoon gespoten...het vreethuis bedoel ik :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 12 mar 2012 22:09

Ja Mart,heb het zelf ook menigmaal gebruikt.In de hutten/messrooms op deze schepen zag je ze nauwelijks,in de proviandkamer raasde het ervan :evil: . Ben vaak met twee spuitbussen tegelijk tussen het onderdeks daar wezen spuiten,die beesten werden helemaal gek van dat spul.Ze sprongen zelfs met bosjes tegelijk op m'n rug en in m'n haar :shock: .Ze vluchten allemaal naar het water in het afvoerputje doch staken toch wel de moord.Op de Liberiakust zaten ze veel in de bemanningsmessroom,als je daar een boterham sneed
en hem op tafel legde rende die boterham plotseling weg! :-D .Rentokil kwam in Amsterdam altijd spuiten doch veel hielp het niet.Op de Jan-Willem serie had men bij de nieuwbouw maatregelen getroffen en daar nooit een kakkerlak tegengekomen.Eind jaren 90 nog met Rentokil te maken gehad,na drie maanden kwam je de eerste kreupele kakkerlakken weer tegen :wink: . Er zit een mannetje in R'dam die
als hij met z'n dames is langsgeweest je gegarandeerd de 1e vier jaar geen kakkerlak meer tegenkomt.Die gebruikt een wit poeder die
hij overal (achter) strooide.
Hieronder de dozen met Handy Fuel,daar zaten blikjes benzine voor je Zippo aansteker in,daarnaast staan drums met dat plywood erop dus kon daar nog meer deklading op geladen worden :wink:
2011-10-13_86.JPG
2011-10-13_86.JPG (188.45 KiB) 1215 keer bekeken
Hieronder nog wat lading,dat blauwe uiterst rechts is de mik van boom 3,die blauwe container was een achtvoeter welke Atl. Lines 2e
hands van de N.S. gekocht had en wij mooi blauw hadden geschildert. Ze werden voor speciale ( gevaarlijk of kostbare) ladingkjes gebruikt.Je kon ze of aan dek laten lossen of aan de kade zetten en ze daar laten lossen en weer leeg terug aan boord.Waren handig in gebruik vond ik.
2011-10-13_95.JPG
2011-10-13_95.JPG (221.17 KiB) 1215 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 5359
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door gerard tenerife » 12 mar 2012 23:19

mooie stukjes 14mm Conveyor Ketting zie ik daar. :)
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 13 mar 2012 00:26

Ja Gerard,werd om de reis losgemaakt,liet je dan aan een touwtje in een bus met silverpaint zakken en bond die dan aan het onderdeks en liet het dan op een stuk plastic uitlekken/drogen.Je moest wel bliksems goed de volgorde van die kettinglengtes in de gaten houden
daar ze niet allemaal precies gelijk van lengte waren.Dan had je oorlog als je de luiken dicht ging gooien,het paste dan niet meer :shock: :roll: .Is mij n.l. één keer overkomen,leer gelukkig snel :wink: .

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 5359
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door gerard tenerife » 13 mar 2012 21:23

bus met silverpaint zakken
Ben blij om dat te horen, sommige jongens besluiten om met groot survey de ketting (laten) te galvaniseren en dat geeft serieuze problemen, je maakt een andere ketting. :shock: Om zink vloeibaar te maken moet je een temperatuur hebben van 900C en de afwerk temperatuur van dit soort ketting ligt rond de 400C. Een beetje roest geeft eigenlijk niet bij deze ketting zolang als er maar geen overmatige spanning in het materiaal is. (Stress Corrosion)
Elke schakel van dit soort ketting is gelijk aan alle andere en word op maat geleverd het eenigste probleem is de inwijdige slijtage van de schakels. :roll: zover een beetje ketting technology :oops: :lol: :lol: :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 13 mar 2012 23:41

Tja Gerard,moet toch wel bekennen dat ik mijzelf met die kettingen toch eens goed vernaggelt heb. Na jaren zat er toch een dikke laag roest op en daar hielden we niet zo van. Om kettingen te gaan bikken schiet niet op,daar had ik een snellere methode voor om die roest eraf te krijgen. Pak een leeg 20 ltr verfblik,zet die op twee balkjes hout op de bak en gooi er een stel kettingen in met een beste plons gasolie en steek die handel in de fik. Als de handel uitgefikt is zit er geen spatje roest meer op je ketting :-D .Alleen kwam ik er tijdens
die kettingen bevestigen achter dat ze een stuk "langer" geworden waren. 8) Dus een schakel er tussenuit maar was niet altijd afdoende dus moest je met "korte" of "lange" sluitingen aan de gang om die handel weer "op maat" te krijgen.Het is uiteindelijk gelukt maar heb er nog wel eens nachtmerries van.Als je er n.l. een schakel tussenuit haalde kwam in die ketting een draai waardoor hij als er kracht op kwam het verbindingsstuk die bij het wiel zat wilde draaien en daardoor de breekpen brak en het wiel er wel eens afschoot. Het is uiteindelijk toch nog goed gekomen :wink: .
Hieronder twee foto's, genomen of in Roseau Dominica (toen ze daar later een pier hadden) of in Kingstown St.Vincent.Weet het echt niet meer.
Ruim 2 ligt open,van ruim 1 kan ik het niet goed zien,lijkt gedeeltelijk open. Die karretjes waren heel handig vond ik.Je zette er een tractor of vorkheftruck voor en je trok de hele handel maar naar waar je wilde. Je kon er natuurlijk van alles opzetten zolang het niet al te zwaar was.Één of twee pallets met frisdrank ging prima als ze de bocht maar rustig namen, anders kieperde die pallets de majem in :roll: .De foto zal wel rond etenstijd (18.00) genomen zijn,zie nog wel mensen doch er wordt niet gelost.Op de eilanden zelf ging het er altijd vrij ontspannen aan toe.
2011-10-12_14.JPG
2011-10-12_14.JPG (90.46 KiB) 996 keer bekeken
2011-10-12_15.JPG
2011-10-12_15.JPG (90.11 KiB) 996 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 5359
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door gerard tenerife » 14 mar 2012 21:40

Roseau Dominica
Ja ik ben er eens geweest in 1978, kan me niet meer herinneren, lossen/Laden, wat :?: mogelijk molasses laden?
Heb toen in Fort Young Hotel gegeten, heel romantic(had mijn vrouw aan boord) maar het eenigste op het Menu was Kalkoen of Dolfijn, :shock: Kalkoen eet ik alleen met de Kerst, dus werd het Dolfijn, :oops: het word nu nog regelmatig verteld op famillie bijeenkomsten :(
Van Geest, (de tomaten en bananen koning) heeft er in het einde van de jaren 90 een bibliotheek gesticht met naslag werken van produkten en fabrikanten die bij de bananen en zuiker riet landbouw gebruik worden/werden. De fabriek waar ik voor werkte maakte ook een Ketting sling sijsteem voor transport van bundels zuiker riet en natuurlijk de conveyors/tandwielen voor de fabrieken. Ik verkocht b.v. zuiker riet slings aan een rum fabrikant in Hamburg, die op zijn beurt de slings om ruilde met partikuliere boeren op de eilanden voor rum. En zo waren we allemaal gelukkig :lol: want dat was je toen nog.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 14 mar 2012 23:51

Laden deden we daar niet zoveel Gerard,alhoewel ik mij kan herinneren eens 400 ton zakken stijfsel voor N.Y. te hebben geladen en een enkele keer zo'n 100 ton zakken nootmuskaat vanaf St. George Grenada voor N.Y. Man wat rook het de gehele reis lekker op de brugvleugel! Hadden dat ook eens met een lading sinaasappelschillen vanaf Haïtie naar N.Y. Die schillen gingen in de marmalade.
Schiet me een mooi verhaal te binnen :-D . In St. George's Grenada kwam een Amerikaanse zeilbootschipper bij ons aan boord om te vragen of wij hem met z'n zeilboot mee naar N.Y. konden nemen.Moet je bij de Agent zijn zei ik,wij gaan daar niet over.Daar was hij al langs geweest en bleek dat men als vrachtprijs een godsvermogen rekende.En van het bedrag wat hij noemde verschoten ook wij van kleur.Dus wij eens om de tafel gaan zitten en de hele zaak eens doorgenomen. De zware spier kon het gewicht aan,hij zou voor een sterke bok zorgen waar z'n schip in zou komen te staan op het luik. Het laden zou aan de lijzijde van het eiland op een stille plek gebeuren en het lossen een stukje voor N.Y. op een geschikte plaats/tijd gebeuren.Enkele dagen voor aankomst zou het schip een telegram aan hem sturen zodat hij op tijd aanwezig kon zijn.Nu konden wij dat niet doen vanwege ons reisschema maar die ouwe wist wel een kapt. die dat wel zag zitten.Dus schreef z'n naam,scheepsnaam ,z'n eigen naam op een papiertje en zei dat hij met die man contact moest opnemen.Zeg vooral dat ik je gestuurd heb zei hij nog. Maanden later hoorden wij dat het inderdaad zo uitgevoerd is. 8)
Hij lag op de aangegeven plaats/tijd te wachten met de houten bok achter zich.Bok op de luiken gezet,gesjord,en toen het jacht erin en gesjord. In de buurt van N.Y. de handel over de muur gezet en is hij verder op eigen kracht naar N.Y. gevaren.De bemanning heeft daar een aardig stapcentje van over gehouden en...nergens over lullen :wink: .
Hieronder twee foto's ,de 2e wtk is op het winchdek aan het ontdooien,eerst zie je z'n rug daarna z'n blonde koppie.Dat blauwe ding op de drums is de mik van boom 3,die van boom 2 kon ook los,die van 1 niet.Vermoed dat de containers er in Miami erop gezet zijn en worden ook met een kraan gelost.Zie ik aan de manier waarop ze geplaatst zijn,kan ze zo niet met de eigen spier lossen.
2011-09-20_2.JPG
2011-09-20_2.JPG (217.92 KiB) 867 keer bekeken
2011-09-20_8.JPG
2011-09-20_8.JPG (228.02 KiB) 867 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 16 mar 2012 16:58

Hieronder wat foto's van het kaal maken/opnieuw schilderen van de voorkant brug.Het brughuis zelf is van aluminium wat op het staal geklonken is.Het was wel van het staal geïsoleerd.Op de tweede foto ligt de hwtk M.Heijnen op luik 1 een boek te lezen.Die zal wel vanwege de herrie van het kaal steken uit zijn hut gevlucht zijn.Men is nu bezig met het in de groene menie (zinkchromaat?? als ik mij het goed herinner) te zetten. De grap was wel dat we verschillende kleuren menie gebruikt ( groen,geel en rood) hebben waardoor we Paramaribo zijn binnengelopen met verschillende vlakken in de groene en gele en rode menie. Het commentaar was niet van de lucht toen men aan mij vroeg waarom we zo lelijk waren en ik woordde dat dat het nieuwe kleurenschema van de rederij was :mrgreen: .Tja,kon het niet laten 8) . Onder de touwen van de stellingplank zitten lappen onder de plek waar ze over de "scherpe" rand van het stuurhuisdak gaan.Veiligheidslijnen?? Wat waren dat, en als je het voorstelde wilde men het niet.Hoorde 's avonds in m'n hut wat rare geluiden en toen ik naar buitenkeek zag ik veel lichtschijnsel,snapte het niet en liep naar buiten om te kijken wat er aan de hand was.Zat die ouwe onder z'n wacht met een ruimlamp als verlichting op de stellingplank verder de voorkant brug af te steken...hij verveelde zich :shock: . Tja,dat soort kunstjes moet je nu niet meer uithalen :wink: .
Na de twee foto's volgt in een volgend stukje nog twee foto's met een verhaal waar we hetzelfde aan het doen waren op de Atl. Star en
voor een matroos gelukkig goed afliep.
2011-09-20_7.JPG
2011-09-20_7.JPG (369.55 KiB) 756 keer bekeken
2011-09-22_11.JPG
2011-09-22_11.JPG (427.38 KiB) 756 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

Huug
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 aug 2004 18:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Huug » 16 mar 2012 17:14

Het blijft een lust om te zien en te lezen Kurt! Als ik zo de lading aan dek zie gaan er toch wel mooie herinneringen boven drijven. Die tijd was het constant passen en meten waar en hoe de kistjes, dozen en alles wat je maar kon bedenken in en op het bootje konden.
er werd gewerkt, gehuild en gelachen maar bovenal was je vaak als klein varend bedrijfje op jezelf aangewezen. Het papierwerk wat we toen nog op de type machine deden met 10 carbon velletjes er tussen vonden we toen al veel maar staat niet meer in verhouding tot de bergen papier die we nu op vreten.

Een herinnering wil ik wel even kwijt uit deze tijd en dat was een partij Thermos kannen die na de laatste haven over bleven. De laatste haven was dacht ik Matias de Galvez . Wij hebben de handel gedeeltelijk in natura omgezet en hebben daar heeeeeeeeel lang plezier van gehad.

Hopelijk ben je nog niet aan de bodem van de Oude Doos en kun je nog een pikheetje door met praatjes en plaatjes!!

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 16 mar 2012 17:36

Op de Atl.Star waren we later eens hetzelfde aan het doen en voeren in de Golf van Panama richting PanCan.Er zaten ook twee matrozen op de stellingplank en waren aan bb-zijde van de voorkant brug bezig met het schilderen van het net kaalgemaakte stuk.
Ikzelf zat in het bootsmanstoeltje aan sb-arm van het Vlemak patent van boom 3 ,was een hangergeidraad aan het vernieuwen welke
met het oog aan de onderkant van het blok met een bout en moer vastgezet moest worden.Zat in nogal een rotpositie in dat stoeltje met m'n bovenbenen klem onder de onderkant van die arm en uiteraard had niemand een veiligheidslijn om. De voorman kwam net met een nieuwe pot verf uit de bak lopen en begon het op een schreeuwen te zetten,keek naar beneden en zag nu maar één matroos op de plank zitten.Die ander lag overboord! Zag die ouwe op het sloependek lopen samen met de hwtk en riep tegen de voorman dat hij die ouwe op het sloependek moest waarschuwen.Die deed dat en in "no time" veranderde we naar tegenkoers en motor op stand by.Ik trachtte uit dat stoeltje te komen doch dat lukte me niet daar het schip was begonnen te slingeren en ik mij alleen maar krampachtig aan die arm vast kon houden. Gaat het raampje van de brug open en zegt die ouwe tegen mij...Ik snap niet dat jij daar zo rustig kan blijven zitten terwijl er een man overboord ligt...leek mij verstandig om maar even m'n klep dicht te houden 8) . De 2e stmn had ondertussen zo'n beetje alle reddingsboeien op het achterschip over de muur gegooid dus dat was een mooi spoor terug :wink: .Op tegenkoers zag ik die matroos en heb toen vanuit mijn "benarde" positie aanwijzingen kunnen geven naar welk punt te sturen.Binnen 10
minuten hadden we hem terug aan boord,hij stond van schrik aardig te schudden in z'n tuig.Vroeg hem hoe hij nu overboord geraakt was en hij vertelde dat hij was op gaan staan en plots z'n evenwicht verloor en toen kon kiezen om of op het dek te vallen of afzetten en proberen om in het water te springen.Dat was hem dus gelukt.Daarna ook weer alle reddingsboeien opgevist :-D .Ja,gelukkig kon die ouwe goed manouvreren,hij bracht dat schip bij die drenkeling die alleen maar de loodsladder hoefde te grijpen en zo weer aan boord kon klimmen :wink: .Hieronder wat meer "brugdetail" op de foto"s.
2011-09-20_3.JPG
2011-09-20_3.JPG (183.21 KiB) 745 keer bekeken
2011-09-20_30.JPG
2011-09-20_30.JPG (203.77 KiB) 745 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 16 mar 2012 18:07

Die typemachine bij ons a/b kon je er max. zes carbonnetjes infrommelen Huug,gelukkig was dat die ouwe z"n "pakkie an",later was ik zelf natuurlijk de klos en oh wat een zegen was later dat copiëer apparaat!

Zelf ook wel meegemaakt dat we op de terugweg naar de USA zes pinpongtafels over de muur hebben moeten gooien ( laat Jos het maar niet horen,die vermoord me :shock: .) en nog wat "losse dingen" die na de loshaven "boven kwamen drijven" 8) .

Als er nu heel veel over was nam men contact op met een handelaar in St. Lucia en die kwam dan met een boot naar buiten waar alles op gelost werd. Even kijken wat er allemaal was en dan een prijsje afgesproken en cash in het handje. Zelf niet meegemaakt doch verschillende anderen hierover gehoord. Met dat passen en meten voelde ik me pas echt in m'n element. Wilde daarom ook nog geen kapt. worden,heb die boot toen vijf jaar af weten te houden totdat men mij er op een gegeven moment "zachtjes" er in luisde :wink: .

Begin straks met de Alban ( ex Atl.Star) en m'n 1e Aussie ervaring.Dat is zo half '74 en ben 2002 gepensioneerd dus we hebben nog wat in het koffertje :-D .

Groeten,K.Brouwer.

Plaats reactie