Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste Hans
Hartelijk dank voor de info. De fotos van de Giant (voor de ombouw) heb ik gezien en ga nu kijken voor de fotos van de Francina

pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste Hans
Ik zoek eigenlijk fotos van de vergane Francina. Ik was er net 1 of 2 weken vanaf toen de ramp gebeurde (maakt eigenlijk niet uit of het een dag of een jaar ervoor was) maar ik heb het gelukkig niet meegemaakt. Natuurlijk kende ik wel de meeste die tijdens de ramp aan boord waren (een paar ook al van eerdere schepen). Tijdens mijn latere (niet varende) werkzaamheden ben ik de overlevende stuurman nog eens op een schip tegen gekomen.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Pieterpost,

Als je op zoek bent naar een foto van de Francina ga dan naar linksboven van deze pagina naar "Snelle links" , klik hierop en klik op
"zoek"en type hier de naam Francina in. Dan volgen onder die pagina nog 5 pagina's. Klik op de 3e pagina en dan vind je een krantenbericht met foto over het vergaan van de Francina. Ook kom je foto's tegen van stmn M.Looye.

Op de pagina hiervoor vind je foto's van het zusterschip Magdalena.

Heb nog ergens een foto van de Giant rondslingeren maar kan hem niet zo gauw meer vinden. Plaat hem wel als ik hem weer tegenkom.

Groeten, K.Brouwer
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste K. Brouwer
Fotos van de (juiste) Francina heb ik inmiddels
ed fowler
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 dec 2017 23:56

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door ed fowler »

Even bij Dammers gaan kijken en meteen voor mij bekende namen als Bonafide en Spolesto. ik zat in '62 Op de Sporonia met de ons inmiddels ontvallen Piet Hein vd Maat. Maar ook met Aart Hendriks uit Rijswijk Tulpstraat meen ik me te herinneren .
Iemand enig idee wat er van hem is geworden?
GroetjesEd Bartels-Fowler
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Welkom terug op Kombuispraat, Ed! :-D
Op het topic "Foto's gezocht" heeft Pieter Post mooie foto's geplaatst van Dammers schepen.
o.a. van jouw ouwe bootje, de Spolesto in Par, China Klei laden tijdens laag water op zaat.
Lijkt me lastig om af te laden als je op zaat ligt. :wink:

spolesto.jpg
spolesto.jpg (91.91 KiB) 6095 keer bekeken
ed fowler
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 dec 2017 23:56

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door ed fowler »

Bedankt voor de verwelkoming Jos. Ik heb van m'n maat Piet het overzichtsboek van Dammers geerfd en hij zat ook op de Spolesto.
Groetjes,ook aan Akkie Jos!
Ed
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

De onderstaande fotos zijn genomen tijdens de ombouw van de Giant naar een heavy lift schip. De boom (met een eigen gewicht van meer dan 35 ton) had een SWL van 500 ton. In die tijd was dat heel wat maar tegenwoordig stelt het niet veel voor. De fotos zijn genomen tijdens het testen. Het was nog een probleem om een gewicht van 500 ton te vinden. Aan de werf had men een soort tegenballast tank die in de boom werd gehangen en toen gevuld met water tot aan de 500 ton. Het geheel was erg arbeidsintensief. Voor men aan het werk kon moesten eerst de twee tegenballast tanks aan bakboord naar buitenboord gedraaid. Dit werd met de grote boom gedaan. Echter voor dit karwei moest de boom voorbij de veiligheidsstop draaien; dus bij het eerste gebruik werd die schakelaar al losgemaakt/weggehaald. De tegenballast tanks (gemaakt van de onderruim luikdeksels) werden gevuld door een voetklep in de bodem en afgevuld met een portable pump. Dat draaien van die tanks was ook een heikel punt. De tanks scharnierden aan dek en de truc was ter hoogte van het kantelpunt; dat moest voorzichtig met 1 blok hieuwen en het andere blok slacken (met 500 ton trek je alles snel aan flinters. De eerste keer (nog aan de werf) ging het al fout; een draad brak en de tank viel naar buitenboord waardoor het schip sterk naar een stuurboord slagzij werd geduwd. De tank bleek ook lek en moest als een speer losgemaakt en naar de helling aan de werf gesleept (vanaf de Wilhelminahaven naar de Vulcaanhaven) voordat het ding zou zinken. De eerste reis was twee complete rupskranen laden in Aberdeen of Glasgow voor de Perzische Golf. Deze zwaarste delen wogen 350 en 250 ton. De kraanarm delen werden op het luik gestuwd. De heer Van der Laan was (onofficieel betrokken bij het geheel. Volgens deze heer behoefden de zware delen in het ruim niet vast gezet. Ze zouden in de slingeras staan en dus niet bewegen. Ik vond dat geen goed idee en gaf dit door aan Hr Schreuder (rederij inspecteur) maar die verwees naar Hr van der Laan.
Onderweg naar de Perzische Golf brak er brand uit in de mk ter hoogte van Lissabon. Door de brand was de bedrading naar de brug verbrand dus er werkte weinig meer. Gedurende de nacht voor Lissabon ten anker. Men wilde ons niet met donker binnen brengen, omdat op de brug niet alles meer werkte maar zeker ook omdat het zicht naar voren erg beperkt werd door de zware boom constructie. Gedurende de nacht heel erg geslingerd. Bij het horen van grote dreunen in het ruim ben ik naar beneden gegaan en zag beide kranen op hun gemakje heen en weer bewegen. Er was al een spant verbogen. Toen met veel moeite met houten balken en staaldraad sjorrings die dingen in toom gehouden. Theorie van Van der Laan was toch niet zo best. Toen enkele weken aan de werf om te repareren waarna naar bestemming gegaan. Inmiddels aan de werf in Lissabon wel wat aan het sjorren geweest.
Bijlagen
Giant loadtest front.jpg
Giant loadtest front.jpg (202.53 KiB) 7303 keer bekeken
Giant loadtest.jpg
Giant loadtest.jpg (156.86 KiB) 7303 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De onderstaande fotos zijn genomen tijdens de ombouw van de Giant naar een heavy lift schip.
Mooi verslag met foto's, Pieter! :-D
Doet me ook denken aan de verhalen van Reg Boelhouwers (R.I.P.) op het topic Enship.

viewtopic.php?f=1&t=1967&start=1072
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De reacties over "Op Zaat" zijn verplaatst naar het topic "De Kleine Vaart" om het wat overzichtelijker te houden.

viewtopic.php?f=1&t=5233&start=32


Plaats reactie