Dammers & van der Heide
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Kiellegging van de Spolesto gebouwd bij ZSM in 1958 yard nr 472 (met op de achtergrond de Spolanda die net van stapel was gelopen)
- Bijlagen
-
- Kiellegging Spolesto yard nr 472 1958 ZSM.jpg (23.23 KiB) 6215 keer bekeken
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Doop ceremonie Spolesto yard nr 472 ZSN 1958
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Verhaaltje over de doop ceremonie Spolesto yard nr 472 ZSM 1958:
Zaandam Kalf Kalf 3, bouw van de motorcoaster Spolesto op de scheepswerf Czaar Peter van de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij Z.S.M. Voor rederij N.V. Spoorhout te Den Haag. Motorcoaster Spolesto meet 499 brutoregisterton, 940 ton d.w., heeft een Werkspoormotor DMAS 336 van 650 EPK, snelheid zal circa 10 knopen bedragen en heeft bouwnummer 472. De Spolesto is bestemd voor de wilde vaart en zal in hoofdzaak hout vervoeren uit de Scandinavische landen. Zij zal circa 300 standaards hout kunnen innemen. Het duurde even voordat de Spolesto het ruime sop koos, Ankie van Wessel, het dochtertje van één van de directeuren van de N.V. Spoorhout uit Den Haag, moest zich nog haasten om de fles tegen de boeg uiteen te doen spatten. Behalve door de familie Van Wessel was de N.V. Spoorhout ook vertegenwoordigd door de heer W. Rote uit Westzaan. De Spolesto is het tweede schip van de rederij en het eerste van een serie van drie. Proefvaart van de Spolesto is op 5 maart 1958 werd een mistig avontuur. Loods de Vries verklaarde dat men niet vertrok voordat het zicht beter was. Tegen elf uur trok de mist iets op. De telegraaf rinkelde, de motoren begonnen te dreunen, de kabel werd ingehaald en de proefvaart begon. Men ging niet buitengaats want het kompas was niet helemaal in orde. De heren van de scheepvaartinspectie vertelden dat het een afwijking vertoonde van circa 13 graden. Er was te veel metaal in de directe omgeving, waardoor het kompas werd beïnvloed. In de buurt van Velsen werden de ankerproeven gehouden. Machines, stuurinstallaties, radio, reddingsmateriaal, alles werd onderzocht. Daarna verzamelden de belanghebbenden, de reders van de N.V. Spoorhout, de heren Van Wessel en Van de Wal, de mensen van de verzekering, scheepvaartinspectie en directie van de Z.S.M. zich in de mess, waar een laatste bespreking werd gevoerd. Na terugkomst bij de scheepswerf in de Achtersluispolder had de officiële overdracht plaats door de rederijvlag in top te hijsen. Het eerste schip die de Z.S.M. voor de N.V. Spoorhout zou bouwen was opgeleverd.
Zaandam Kalf Kalf 3, bouw van de motorcoaster Spolesto op de scheepswerf Czaar Peter van de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij Z.S.M. Voor rederij N.V. Spoorhout te Den Haag. Motorcoaster Spolesto meet 499 brutoregisterton, 940 ton d.w., heeft een Werkspoormotor DMAS 336 van 650 EPK, snelheid zal circa 10 knopen bedragen en heeft bouwnummer 472. De Spolesto is bestemd voor de wilde vaart en zal in hoofdzaak hout vervoeren uit de Scandinavische landen. Zij zal circa 300 standaards hout kunnen innemen. Het duurde even voordat de Spolesto het ruime sop koos, Ankie van Wessel, het dochtertje van één van de directeuren van de N.V. Spoorhout uit Den Haag, moest zich nog haasten om de fles tegen de boeg uiteen te doen spatten. Behalve door de familie Van Wessel was de N.V. Spoorhout ook vertegenwoordigd door de heer W. Rote uit Westzaan. De Spolesto is het tweede schip van de rederij en het eerste van een serie van drie. Proefvaart van de Spolesto is op 5 maart 1958 werd een mistig avontuur. Loods de Vries verklaarde dat men niet vertrok voordat het zicht beter was. Tegen elf uur trok de mist iets op. De telegraaf rinkelde, de motoren begonnen te dreunen, de kabel werd ingehaald en de proefvaart begon. Men ging niet buitengaats want het kompas was niet helemaal in orde. De heren van de scheepvaartinspectie vertelden dat het een afwijking vertoonde van circa 13 graden. Er was te veel metaal in de directe omgeving, waardoor het kompas werd beïnvloed. In de buurt van Velsen werden de ankerproeven gehouden. Machines, stuurinstallaties, radio, reddingsmateriaal, alles werd onderzocht. Daarna verzamelden de belanghebbenden, de reders van de N.V. Spoorhout, de heren Van Wessel en Van de Wal, de mensen van de verzekering, scheepvaartinspectie en directie van de Z.S.M. zich in de mess, waar een laatste bespreking werd gevoerd. Na terugkomst bij de scheepswerf in de Achtersluispolder had de officiële overdracht plaats door de rederijvlag in top te hijsen. Het eerste schip die de Z.S.M. voor de N.V. Spoorhout zou bouwen was opgeleverd.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Risa Paula
In de tweede helft van 1973 in Mayaguez plots douane aan boord en na deel van de bemanning in de stad te hebben opgezocht/opgehaald aan boord gezocht en verdovende middelen gevonden. De officieren werden ongemoeid gelaten maar de Ghanese matrozen en bediendes (een man of negen) naar het gevang. Op verzoek van de kapitein ik met agent naar de bajes om de mannen hun ontslag brief te laten tekenen. Volgens de agent was het een open gevangenis maar ik vond dat er toch wel erg hoge hekken omheen stonden en er liepen ook veel gewapende bewakers. Toen zonder bemanning leeg van frozen tuna terug naar Thema waar we toch weer schoon aankwamen. Hoe het verder met de gevangenen is vergaan is mij niet bekend.
De Risa Paula lijkt nog steeds te bestaan. Is na vermeende illegale visserij nabij Saya De Malha Bank en slavernij in 2015 opgebracht en afgemeerd in Samut Sakhon (Thailand). (Zoekterm Greenpiece en Blishfull Reefer).
Het schip aan de binnenkant in de voorste rij lijkt er wel heel erg op(3 luikhoofden en afgang naar verdamperkamer aan bb tussen R1 en R2).
In de tweede helft van 1973 in Mayaguez plots douane aan boord en na deel van de bemanning in de stad te hebben opgezocht/opgehaald aan boord gezocht en verdovende middelen gevonden. De officieren werden ongemoeid gelaten maar de Ghanese matrozen en bediendes (een man of negen) naar het gevang. Op verzoek van de kapitein ik met agent naar de bajes om de mannen hun ontslag brief te laten tekenen. Volgens de agent was het een open gevangenis maar ik vond dat er toch wel erg hoge hekken omheen stonden en er liepen ook veel gewapende bewakers. Toen zonder bemanning leeg van frozen tuna terug naar Thema waar we toch weer schoon aankwamen. Hoe het verder met de gevangenen is vergaan is mij niet bekend.
De Risa Paula lijkt nog steeds te bestaan. Is na vermeende illegale visserij nabij Saya De Malha Bank en slavernij in 2015 opgebracht en afgemeerd in Samut Sakhon (Thailand). (Zoekterm Greenpiece en Blishfull Reefer).
Het schip aan de binnenkant in de voorste rij lijkt er wel heel erg op(3 luikhoofden en afgang naar verdamperkamer aan bb tussen R1 en R2).
- Bijlagen
-
- Samut Sakhon.jpg (124.91 KiB) 7531 keer bekeken
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Er zijn duidelijke verschillen tussen de Spolesto gebouwd bij NNS in 1956 en de Spolesto gebouwd bij ZSM in 1958. Het tonnage ruimpje zit niet voor de brug maar op de bak, aan dek voor de opbouw is hekwerk ipv verschansing, de ventilatie kokers staan anders en voor de brug aan dek is afgang naar ruim.Hank schreef: ↑23 feb 2018 13:44 Spolesto 2x.
Dit twee maal de zelfde Spolesto alleen heeft de onderste een buiskleedje op de brug.
In 1958 gebouwd bij de Z.S.M in Zaandam. BNR: 472. Eigenaar Spoorhout.
De eerste Spolesto is in 1956 gebouwd bij de N.N.S.W. in Groningen. BNR: 278. eigenaar Spoorhout.
Is in 1956 al naar Engeland verkocht als Edgefield.
Dus 2x Spolesto beide van Spoorhout en bij D & vd H in beheer.
Hank.
- Bijlagen
-
- ShowImage4.jpg (191.29 KiB) 7514 keer bekeken
-
- TraleeTraderecSpolesto1958a_zps39c6b669[1].jpg (131.32 KiB) 7514 keer bekeken
Re: Dammers & van der Heide
Pieterpost.
Op 23 Febr. plaatste je twee afbeeldingen van de zelfde Spolesto. 1958 bnr: 472 Z. S. M .Zaandam.
Alleen op proefvaart foto had ze een soort buiskleedje op de buitenbrug.
Wat je bedoelde met: De Spolesto van Dammers en de Spolesto van Spoorhout waren niet het zelfde ; begreep ik niet erg.
Spoorhout was van beide de eigenaar en Dammers de bevrachter/manager.
De Spolesto uit Zaandam en de Spolesto 1956 bnr: 278 N.N.S.W. Groningen verschillen duidelijk van elkaar.
Hank.
Op 23 Febr. plaatste je twee afbeeldingen van de zelfde Spolesto. 1958 bnr: 472 Z. S. M .Zaandam.
Alleen op proefvaart foto had ze een soort buiskleedje op de buitenbrug.
Wat je bedoelde met: De Spolesto van Dammers en de Spolesto van Spoorhout waren niet het zelfde ; begreep ik niet erg.
Spoorhout was van beide de eigenaar en Dammers de bevrachter/manager.
De Spolesto uit Zaandam en de Spolesto 1956 bnr: 278 N.N.S.W. Groningen verschillen duidelijk van elkaar.
Hank.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
De Biscaya met wat ongewoons aan dek
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
- Locatie: Oosterhout nbr.
Re: Dammers & van der Heide
Hai Pieter
heb je soms nog meer foto`s van de Biscaya
Gr. Herman
heb je soms nog meer foto`s van de Biscaya
Gr. Herman
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Dammers & van der Heide
Kijk eens hier, Herman: http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?t=1353
Groet,
Hans
Hans