Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
herman1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
Locatie: Oosterhout nbr.

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door herman1963 »

sorry maar die had ik al, maar bedankt voor je reactie
Gr Herman

pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

beste Herman
Ik heb nog een leuke: luchtfoto op zee met schoorsteen en deel boeg aan dek voor de werf in Cobh. Echter de copyrights zijn van fotoflit en ik weet niet of het dan zonder problemen hier in dit forum gezet kan worden.
Gegroet Pieter Post
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

De Coria bestaat ook nog steeds, echter helemaal niet meer zo als destijds. Ze ligt deels gesloopt en deels onder water in Puerto Cabello (Venezuela), op het kaartje in de cirkel.
DorysHelenaexCoria1967b_zpsd10ea6b6.jpg
DorysHelenaexCoria1967b_zpsd10ea6b6.jpg (171.63 KiB) 7114 keer bekeken
naamloos.png
naamloos.png (38.36 KiB) 7114 keer bekeken
Puerto Cabello 2.jpg
Puerto Cabello 2.jpg (161.42 KiB) 7114 keer bekeken
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Ik heb wel eens gehoord dat het bovenste verticale stukje van de voorsteven te maken had met een maximale toegestane scheepslengte van de los en laad kade in preston, de dwarskade aan bakboord in het Basin.
Coria1967.jpg
Coria1967.jpg (75.92 KiB) 7066 keer bekeken
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Dat klopt!

Groeten, K.Brouwer
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Het waren blijkbaar niet allemaal "witte jachten" in de Dammers vloot
Bijlagen
Giant.jpg
Giant.jpg (24.72 KiB) 6628 keer bekeken
giant2.jpg
giant2.jpg (30.75 KiB) 6628 keer bekeken
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Zo zag de Giant eruit voordat die werd omgebouwd
Bijlagen
ShowImage.jpg
ShowImage.jpg (34.16 KiB) 6628 keer bekeken
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

In 1983 is de Jan-Willem (en zusterschepen) verlengd bij NDSM. Op de site "jumboizing NDSM" is een uitgebreid fotografisch verslag van deze operatie te zien.
De afgelopen tijd blijkt de Jan-Willem betrokken te zijn geweest bij illegale vispraktijken nabij de Somalische kust. Blijkbaar naar aanleiding daarvan is de naam veranderd in Renown Reefer en Bolivia vlag (per 13 december 2017) en sinds 10 januari 2018 is het schip "vlaggeloos". Zie ook IOTC circular 2017-071 and 2018-02.
Bijlagen
30.jpg
30.jpg (171.45 KiB) 6347 keer bekeken
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Tijdens de verlenging werden de schepen eindelijk uitgerust met SatNav. Dus dat was voor ons het einde van het sextant tijdperk.

Het verhaal ging dat tijdens de planning van de nieuwbouw van die serie van het plaatsen van een SatNav werd afgezien en daar
een boegschroef voor in de plaats kwam.

Tijdens de verlenging zat een gedeelte van de bemanning nog aan boord. De twee gedeeltes waren al zo'n 16 mtr uit elkaar getrokken. De stuurman wilde de bakverlichting aansteken om iets op te zoeken doch die werkte niet (uiteraard niet!). Hij naar de 2e wtk en vroeg hem eens naar die verlichting te kijken, hij had de zekeringen nagekeken en die waren in orde. Dus de 2e wtk met een controle lampje naar de bak, eerst de gangway af naar het voorschip wandelend langs dat gat van 16 mtr de gangway naar de bak weer op en controleren maar waarom waar de prik was verdwenen.Met dat controle lampje lukte het niet dus hij terug naar de m.k. om de multimeter te halen. Gangway van de bak af langs het gat van 16 mtr , gangway achterschip op, in de m.k. de multimeter opgehaald, gangway achterschip af weer langs dat gat van 16 mtr gangway voorschip op en weer aan het meten geslagen. Kon echter de oorzaak van "geen prik" niet vinden...Dat heeft hij nog lang moeten horen...

Ook is er eentje nog bijna gekapseisd toen het na de verlenging langs de kant lag om de laatste reparaties te doen.Dat vertel ik
later nog wel. Heb zelf de test van het nieuwe (grote) reddingsvlot op de Jan Willem nog meegemaakt. Was er eerlijk gezegd
niet zo enthousiast over maar hebben het gelukkig nooit hoeven gebruiken.

Groeten, K.Brouwer
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Dat verhaal van die satnav had ik nog niet gehoord. Wat ik nog wel weet is dat de Jan-Willem niet parallel het water in is gevallen waardoor er wat deukjes in de kim waren ontstaan. De eerste "oversteek" was dus naar een werf in Emden waar ze in dok ging voor reparatie. Daarna is er op de eerste reis gedurende verhalen in Lagos een deuk / gaatje ontstaan aan stuurboord in de hoek van de voorkant brug thv kappie zn slaaphut. Het schip verdaagde onder/tegen de boeg van een ander schip. Kappies nachtkastje aan flinters. Ik sta nog beschreven (als gewicht) in het stabiliteits protocol. De helling/stabiliteits proeven wilde ik wel eens meemaken.Dat kon.......maar dan moest ik wel de hele tijd op dezelfde plek blijven, dus heb ik het geheel overzien vanaf een luikdeksel.
Toen we voor de eerste reis uit IJmuiden vertrokken waaide het flink. We waren nog net wel/niet buiten de pieren of er werd vanuit de mk gebeld dat de hoofdmotor direct gestopt moest worden. Aldus geschiedde en voor anker. Echter door de harde wind begon het anker te krabben. Uiteindelijk alles nog goed gekomen. (Hadden bijna in de krant gestaan).


Plaats reactie