Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
K.Brouwer

Max

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Tom,

Inderdaad....het is dezelfde!
Bedankt voor het opfrissen van m'n geheugen,ben in de volgende haven
afgelost (Concarneau), en Max zat toen ook aan boord. Dus die is dan
wat later vertrokken dan ik dacht.
Groeten,K.Brouwer.

Tom

Bericht door Tom »

Niet te geloven dat je elkaar dan zo weer tegenkomt. :D
Het was inderdaad maar kort van Algeciras naar Concarneau. Max Heijnen is nog vrij lang aan boord gebleven. We zijn via Ierland (Derry en Limerick) naar Sapele gegaan. We hadden toen voor de afwisseling echt een superkok aan boord (Soares) en Rozema had in Ierland geweldig ingekocht en ruilhandel gedaan.
In Nigeria een maandje op de rede gelegen, 2 weken voor anker op de rivier en 2 weken lossen. Ik ging vaak bootje varen met Max over de rivier. Vond Rozema niet leuk maar daar had Max bout aan. Net als zwemmen op de rivier. Van de brugvleugel afduiken. Het bleek achteraf allemaal niet zo´n goed idee. :lol:
Hierna Kaapstad waar hij zeker niet afgelost werd ("wat denk je wat dat kost") :evil: en hierna Ponce.
Ik heb trouwens nooit Mientje Dammers ontmoet, waar iedereen aan boord het altijd maar over had, maar ze zal nu wel niet meer de moeite waard zijn. :cry:
O, ja ook nog in dok gelegen in San Juan. Volgens mij is hij hier pas afgelost. Ben je toch al gauw 4 maanden verder.
Wat ik mij ook nog herinner die blonde tweelingbroers Piet en ...? Die leken echt sprekend op elkaar.
Piet was toen 3e wtk en ik had met zijn broer al eerder gevaren. Ik praten met hem "weet je nog dit en dat?" Ik wist helemaal niet dat hij een broer had. Ik dacht dat hij alzheimer had ofzo. :? :roll:
Mooi hoor even graven in het geheugen. Ik moet nog ergens dia´s hebben.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Motorschip ,,ELISA,, voor kapt. Pepping en de fa.Dammers&van der Heide te Rotterdam draagverm. 627 ton bouwjr 1948.
Afbeelding
jack winter

Bericht door jack winter »

het is hier wel erg stil over dammers v/d heide wie weet nog wat :lol: te vertelen
ed bartels

dammers

Bericht door ed bartels »

Hoi Jack,
Ik kan me die lange donker-bebrilde jongen op het kantoor van Dammers nog herinneren.
Op de gang stond een hoge lange kast en daarop moesten wij papieren tekenen ter aanmonstering en reispapieren. Maar voor hem was die kast niet hoog, voor ons wel.
Wij monsterden aan op de Sporonia van Spoorhout. De ouwe was kapitein Boon. Ik heb er zeven maand mee rond gedobberd, vooral op de lijn Italie- Ijsland. Zout voor de Ijslanders en stinkende zakken schol voor de vismeel in Italie. Als we toen waren gecontroleerd vanuit de lucht'met het leegpompen van de bielsen en een spoor achterlieten van Reyjavik naar Cagliari, nou dan waren we vandaag de dag voor de ketting gegaan met die smurrie!
Ik had nog een fotootje van m'n maat waarmee ik in Southampton aan boord kwam, Aad Hendriks uit Rijswijk maar die krijg ik niet geplaatst nu omdat ie de server niet kan kan vinden. Die houden we tegoed, toch?!
Groetjes Ed
vwbusje

Bericht door vwbusje »

Ik zal ook nog even een duit in het zakje doen.
Begin 80-er jaren gevaren bij Dammers op de Peggy Dow.
Ik was aangenomen op de reis (free lance) dus 1 reis gemaakt.
Aangemonsted in Bremen en weer van boord in Valparaiso.
In de tussentijd gevaren naar, Cape Carnavaral seaways, Puerto Limon, Guayaquil, Long Beach, tussen door Hamburg en Antwerpen.
Ik kom de naam van de Peggy Dow weinig tegen in de fora.
Dankzij dit forum ook eens in de oude fotodozen wezen kijken en zal binnenkort wat scannen en erbij zetten.

groeten

Leo (ex-sparks)
(dots 'n dashes forever)
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Welkom op dit forum Leo, we zijn gek op foto's en zijn hongerig naar sappige verhalen.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Bericht door Jan Hendrik »

Op de lijst stond ook Kapt Luut Hulshof, dat is mijn oom, woont nog steeds in Stadskanaal en is helemaal gek van paarden. Heeft een manege met heel stel paarden in de wei en hij werd vorige maand 75.
Hij is een van de oudste kapiteins geweest bij Dammers/Seatrade, werd nog voor reisjes gevraagd toen hij dik in de 60 was terwijl hij met pensioen was.
Zijn beide zoons zitten ook bij Dammers (Seatrade), de ene als hfdwtk en de ander aan de wal nu (was kapitein) nu werkende ex Antwerpen.
Leuk zijn naam hier tegen te komen.
Op zijn verjaardag kreeg hij natuurlijk het "Dammers boek".
Groeten
Jan
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Verhalen vertellen

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Tom en Wim,

Tja, er zijn genoeg verhalen te vertellen doch omdat je verteld wat jezelf hebt meegemaakt ben ik altijd bang dat men dat als "egotrippen" gaat zien. Foto's en dia's zat, doch geen scanner laat staan dat ik weet hoe dat werkt.

Met een van die tweeling ben ik samen van Concarneau naar huis gegaan,
ze woonden in Den Helder. Zo zie je maar, als je wat leest is het opeens
OH JAA! Het vult de "Altzheimergaten" plotseling een beetje op.

OK, een leuk (althans vind ik) verhaaltje.............echt waar gebeurd.

Zit als stuurman op de Sarah Elisabeth en komen aan in Beiroet.Eind '71
dus geen idioten die elkaar af proberen te knallen.

Komt er opeens een jochie aan boord rennen ( pakweg 12-13 jaar) en
zegt "where is captain..where is captain" etc. Nogal verbaasd vraag ik "wat moet jij van die kapitein"? En krijg het gebruikelijke "me speaky
captain" etc te horen en laten we wel zijn...je laat toch geen arabier
los door de accomodatie lopen....want ik kreeg wel door dat een jochie van die leeftijd niet zomaar "die ouwe" moest hebben,er was iets maar wat???

Dus neem ik hem mee naar die "ouwe" (een zeer bekend Dammers figuur kapt. B. Houweling, als die in de deurpost ging staan kon er geen hond meer in of uit, een "machtig"figuur dus!) uitgerust met een zeer zachtaardige natuur.

Dus jochie ziet die ouwe,rent op hem toe,pakt z'n hand en terwijl hij die staat te zwengelen alsof hij water op staat te pompen zegt hij 3x thank you captain,draait zich om en rent weg.

Sta ik die ouwe heel verbaasd aan te kijken en zeg ...wat was dat nou???

Verteld die ouwe het volgende...op een van de voorgaande reizen op Beiroet was het schip 's avonds vertrokken en na de loods te hebben
afgezet gingen de matrozen naar achteren en een ging naar de w.c.
Toen hij de deur opendeed zit dat jochie daar op die w.c. te pitten!

Dus die ouwe gewaarschuuwt die via de aldislamp de loodsboot opriep
en om een lang verhaal kort te maken het jochie weer op de loodsboot
afgezet. Maar ja.......die gasten op de loodsboot konden het niet laten en
vertelden die knul dat hij toch wel heeeeeeel veel geluk had gehad met
die kapitein daar alle anderen verstekelingen gewoon over de muur gooiden en dat die dan verzopen.....Dus knulletje komt 's avonds laat
thuis bij zeer ongeruste moeder en verteld zo wat hij die dag heeft meegemaakt :shock: :shock:

Kortom...ma was die ouwe natuurlijk zeer dankbaar.....en had haar zoon verplicht om iedere keer als het schip in Beiroet kwam er naar toe te gaan en die ouwe te bedanken DAT HIJ HEM NIET OVER DE MUUR HAD
GELAZERD......En dat deed hij trouw!!

Groeten,K.Brouwer.
ronny

Re: Verhalen vertellen

Bericht door ronny »

K.Brouwer schreef:Hallo Tom en Wim,

Tja, er zijn genoeg verhalen te vertellen doch omdat je verteld wat jezelf hebt meegemaakt ben ik altijd bang dat men dat als "egotrippen" gaat zien. Groeten,K.Brouwer.
Als dat egotrippen is dan zijn er hier genoeg van. :lol: :lol:
Laat maar komen die verhalen hoor


Plaats reactie