Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieterpost
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 23 jan 2018 15:43

De onderstaande fotos zijn genomen tijdens de ombouw van de Giant naar een heavy lift schip. De boom (met een eigen gewicht van meer dan 35 ton) had een SWL van 500 ton. In die tijd was dat heel wat maar tegenwoordig stelt het niet veel voor. De fotos zijn genomen tijdens het testen. Het was nog een probleem om een gewicht van 500 ton te vinden. Aan de werf had men een soort tegenballast tank die in de boom werd gehangen en toen gevuld met water tot aan de 500 ton. Het geheel was erg arbeidsintensief. Voor men aan het werk kon moesten eerst de twee tegenballast tanks aan bakboord naar buitenboord gedraaid. Dit werd met de grote boom gedaan. Echter voor dit karwei moest de boom voorbij de veiligheidsstop draaien; dus bij het eerste gebruik werd die schakelaar al losgemaakt/weggehaald. De tegenballast tanks (gemaakt van de onderruim luikdeksels) werden gevuld door een voetklep in de bodem en afgevuld met een portable pump. Dat draaien van die tanks was ook een heikel punt. De tanks scharnierden aan dek en de truc was ter hoogte van het kantelpunt; dat moest voorzichtig met 1 blok hieuwen en het andere blok slacken (met 500 ton trek je alles snel aan flinters. De eerste keer (nog aan de werf) ging het al fout; een draad brak en de tank viel naar buitenboord waardoor het schip sterk naar een stuurboord slagzij werd geduwd. De tank bleek ook lek en moest als een speer losgemaakt en naar de helling aan de werf gesleept (vanaf de Wilhelminahaven naar de Vulcaanhaven) voordat het ding zou zinken. De eerste reis was twee complete rupskranen laden in Aberdeen of Glasgow voor de Perzische Golf. Deze zwaarste delen wogen 350 en 250 ton. De kraanarm delen werden op het luik gestuwd. De heer Van der Laan was (onofficieel betrokken bij het geheel. Volgens deze heer behoefden de zware delen in het ruim niet vast gezet. Ze zouden in de slingeras staan en dus niet bewegen. Ik vond dat geen goed idee en gaf dit door aan Hr Schreuder (rederij inspecteur) maar die verwees naar Hr van der Laan.
Onderweg naar de Perzische Golf brak er brand uit in de mk ter hoogte van Lissabon. Door de brand was de bedrading naar de brug verbrand dus er werkte weinig meer. Gedurende de nacht voor Lissabon ten anker. Men wilde ons niet met donker binnen brengen, omdat op de brug niet alles meer werkte maar zeker ook omdat het zicht naar voren erg beperkt werd door de zware boom constructie. Gedurende de nacht heel erg geslingerd. Bij het horen van grote dreunen in het ruim ben ik naar beneden gegaan en zag beide kranen op hun gemakje heen en weer bewegen. Er was al een spant verbogen. Toen met veel moeite met houten balken en staaldraad sjorrings die dingen in toom gehouden. Theorie van Van der Laan was toch niet zo best. Toen enkele weken aan de werf om te repareren waarna naar bestemming gegaan. Inmiddels aan de werf in Lissabon wel wat aan het sjorren geweest.
Bijlagen
Giant loadtest front.jpg
Giant loadtest front.jpg (202.53 KiB) 1600 keer bekeken
Giant loadtest.jpg
Giant loadtest.jpg (156.86 KiB) 1600 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31244
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen » 23 jan 2018 17:55

De onderstaande fotos zijn genomen tijdens de ombouw van de Giant naar een heavy lift schip.
Mooi verslag met foto's, Pieter! :-D
Doet me ook denken aan de verhalen van Reg Boelhouwers (R.I.P.) op het topic Enship.

viewtopic.php?f=1&t=1967&start=1072
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31244
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen » 23 jan 2018 19:14

De reacties over "Op Zaat" zijn verplaatst naar het topic "De Kleine Vaart" om het wat overzichtelijker te houden.

viewtopic.php?f=1&t=5233&start=32
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

pieterpost
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 25 jan 2018 13:46

De Giant was bedoeld om zware stukken, geladen op schepen in Europa (of elders) in de Perzische Golf van die schepen af te halen en aan de wal te zetten. Het was een erg bewerkelijk gedoe. De boom stond over stuurboord. Eerst de tegenballast bakken overboord zetten (wat op zich ook al een heel gedoe was) en direct beginnen met vullen want als de boom gedraaid met hijsblokken boven de verschansing dan lag schip al 3 graden scheef en dat was een beetje het maximum. e moesten een keer een transformator van een ton of negentig uit een achterruim lossen. Bleek dat men na het vastzetten van de transformator de ruimte eromheen had vol gegooid met rollen tapijt. Enfin, de bemanning had transformator los gemaakt en op mijn vraag aan de Griekse stuurman of we konden gaan hijsen kwam een JA. Kort na begin hijsen bleken nog niet alle sjorrings van de transformator afgehaald (met een capaciteit van 500 ton merk je daar niets van bij het hijsen) en hebben het ding toen weer laten zakken. Inmiddels waren de tapijten in de vrij gekomen ruimte gevallen. Bij het neerzetten weer paniek; bij het neerzetten bleek een flange aansluiting beschadigd en de olie liep uit de transformator. Toen maar snel een houten fit met lappen in het gat gestopt wat het lekken beperkte. Toen eerst bij ons in het ruim gezet (en daar nog eens een aantal lege olievaten gevuld met de lekkende olie) en daarna aan de wal gezet. Dus, de transformator was niet voor direct gebruik gereed. Eerst leegmaken van olie en purgen met stikstof en dan weer vullen met olie. Ik weet niet of dat allemaal daar ter plaatse is gebeurd.
Door de bewerkelijkheid was het avontuur Giant gen lang leven beschoren. Bleek dat er tegelijkertijd een zelf varende drijvende bok van Smit (dacht ik) opereerde en dat werkt veel makkelijker/sneller. Ik dacht dat binnen een paar jaar de boom en andere makkelijk verwijderbare dingen er vanaf gehaald zijn en is de Giant is als "gewoon" vrachtschip verder gegaan.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31244
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen » 20 feb 2018 22:31

De Falconer Birks 1953.
Op dit topic staan foto's en mooie verhalen van Koert Brouwer over soortgelijke schepen die onder management van Dammers voeren.
Helaas weet ik de namen niet, dus dat zoekt niet zo makkelijk.

Falconer Birks.jpg
Falconer Birks.jpg (65.93 KiB) 1209 keer bekeken
Falconer Birks-1.jpg
Falconer Birks-1.jpg (124.51 KiB) 1209 keer bekeken
IDNo: 5112030 Year: 1953
Name: FALCONER BIRKS Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 2675
Country of build: GBR Builder: Grangemouth DY Location of yard: Grangemouth
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
70 BRIGHTLING - 70 CAPITAN ALBERTO - 74 FABIO SAVERIO - 88 MASTROCOSTAS - 88 LARA - 92 SEA HORSE II - 96 COMODORE - 01 3 QUEEN I
deleted 24.8.11 - existence in doubt
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31244
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen » 21 feb 2018 10:07

Een aanvulling op bovenstaand. :wink:
De eigenaar was North Thames Gas Board, hiermee kon ik dus zoeken op Kombuispraat en vond deze link:

viewtopic.php?f=1&t=401&hilit=North+Tha ... &start=272

Er staan links en rechts dus nog meer verhalen en foto's op Kombuispraat. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

pieterpost
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 23 feb 2018 12:52

De Spolesto van Dammers en de Spolesto van Spoorhout waren niet precies hetzelfde. (zie voorkant brugvleugel)
Bijlagen
Spolesto1956e_zps60075f6d[1].jpg
Spolesto1956e_zps60075f6d[1].jpg (106.25 KiB) 935 keer bekeken
Spolesto1958a_zps869f5c88[1].jpg
Spolesto1958a_zps869f5c88[1].jpg (95.49 KiB) 935 keer bekeken

Hank
Berichten: 108
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Hank » 23 feb 2018 13:44

Spolesto 2x.

Dit twee maal de zelfde Spolesto alleen heeft de onderste een buiskleedje op de brug.
In 1958 gebouwd bij de Z.S.M in Zaandam. BNR: 472. Eigenaar Spoorhout.

De eerste Spolesto is in 1956 gebouwd bij de N.N.S.W. in Groningen. BNR: 278. eigenaar Spoorhout.
Is in 1956 al naar Engeland verkocht als Edgefield.

Dus 2x Spolesto beide van Spoorhout en bij D & vd H in beheer.

Hank.

pieterpost
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 23 mar 2018 15:02

Na een periode van verbod van de US customs is de EA in 1974 weer begonnen met de Tampa Turbo bananen trade. Bij het binnenlopen van de haven basins Tampa bij het vliegveldje werden we aan beide zijden in de gaten gehouden door de customs. Een keer sprongen vanuit het niet een aantal douane mannen aan boord met pistolen in de broekband. Toen ik die douane mannen bij de gangway opving kwam er iemand uit de accommodatie waarvan ik dacht dat het een bezoeker was voor een van de matrozen maar het bleek een verstekeling te zijn (een broer van een Colombiaanse matroos). De gehele bemanning werd naar het achterdek gedirigeerd en daar in de gaten gehouden door een douane man die op het sloependek stond. Af en toe begrepen we dat men niets kon vinden maar volgens hen moest er iets aan boord zijn. Even later kwam men triomfantelijk naar boven met de mededeling dat men wat had gevonden in het bemannings toilet, een van de douaniers leunde tegen het schot wat toen bleek los te zitten. Een paar matrozen zijn toen van boord gehaald en vast gezet. Geen probleem voor de officieren. Was toen ook constant een wachtsman aan boord en op de kade om er op toe te zien dat d verstekeling niet van boord zou gaan. Enige tijd daarna heeft zich blijkbaar nog zo'n zelfde situatie voorgedaan met als finale 19 june 1976 toen het schip in beslag is genomen door de us customs. Een uitgebreid verslag van deze situatie is te vinden op: 447F. Supp.1053. Uiteindelijk is de EA in januari 2001 total loss verklaard.
Bijlagen
ShowImage.jpg
ShowImage.jpg (171.77 KiB) 586 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6033
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door jdbvos » 23 mar 2018 17:00

In Marhisdata is dit snoepje niet bekend...althans niet onder de naam Ea....
Zo te zien in Duitsland gebouwd...
Mooi schip. Met voor een reefer mooie kleine luikhoofden...
Greetz!
Jan DB Vos

Hank
Berichten: 108
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Hank » 23 mar 2018 17:07

EA.

Voer niet onder Ned.vlag maar Lib. In Frankrijk gebouwd. zusje van de Sirara.


Hank.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6033
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door jdbvos » 23 mar 2018 17:17

Yep, kan ook... de signaalmast geintegreerd met de schoorsteen deed me aan D denken...maar idd: in F deden ze dat ook....
De Adriatic van Seatrade was daar een kleine versie van....alleen: die was gebouwd in LeHavre, dacht ik, en deze Ea in LaPalice ??
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31244
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen » 23 mar 2018 17:24

Volgens Miramar:


IDNo: 7000413 Year: 1970
Name: EA Type: Cargo ship (ref) Flag: LBR DWT: 3594
Country of build: FRA Builder: La Rochelle-Pallice Location of yard: La Rochelle-Pallice
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17.5
[L as HAMOOR KING] - 78 ALMIRANTE - 89 FRIO ARCTIC
reportedly foundered 1.2001, no data available - had arrived Las Palmas 29.4.00
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31244
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen » 23 mar 2018 17:47

78 ALMIRANTE

Almirante-1.jpg
Almirante-1.jpg (149.27 KiB) 517 keer bekeken
Almirante-2.jpg
Almirante-2.jpg (160.02 KiB) 517 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

pieterpost
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 26 mar 2018 15:09

Kiellegging van de Spolesto gebouwd bij ZSM in 1958 yard nr 472 (met op de achtergrond de Spolanda die net van stapel was gelopen)
Bijlagen
Kiellegging Spolesto yard nr 472 1958 ZSM.jpg
Kiellegging Spolesto yard nr 472 1958 ZSM.jpg (23.23 KiB) 356 keer bekeken

pieterpost
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 26 mar 2018 15:13

Doop ceremonie Spolesto yrd nr 472 ZSM 1958.jpg
Doop ceremonie Spolesto yrd nr 472 ZSM 1958.jpg (22.07 KiB) 355 keer bekeken
Doop ceremonie Spolesto yard nr 472 ZSN 1958

Plaats reactie