Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Bert,

Authier voer al een pikheetje bij DvdH voordat die "echte grote schepen" er bij ons in kwamen. Het grote probleem voor Dammers was dat hij geen 1e rangers op z'n vloot had die op die schepen als kapitein mochten varen, hij had er voor zover ik weet ééntje met z'n 1e rang doch die moest eerst een jaar lang als 1e stmn op die grote varen omdat hij altijd op die kleintjes gezeten had en mocht dus niet "zomaar" als kapitein op die grote jongens dienstdoen ( zo waren de regels toen). Vandaar dat ze een heel stel uit de WW hebben gehaald die allemaal bij verschillende GHV rederijen hadden gevaren en die namen dus "hun stijl" mee. Dat dat af en toe flink gebotst heeft weet ik van verschillende mensen met wie ik gevaren heb en die mij later "schitterende verhalen" hierover verteld hebben :roll: :shock: 8) .Zal ook wel voor de hwtk's en wellicht ook 2e wtk's hebben gegolden. Het kwam er in mijn ogen op neer dat "wij" veel praktischer ingesteld waren dan die "outsiders" . Voor die mensen zal het ook wel "even wennen aan ons" geweest zijn :wink: . Maar van "horen zeggen" wilde Dammers zelf die ploegen van de KHV en GHV zoveel mogenlijk gescheiden houden. Het waarom weet ik ook niet.Ze hadden heel wat van ons op kunnen steken als ik die Amerikaanse claims in de haven van die "grote jongens" zo voorbij zag komen.De meesten waren totaal niet nodig geweest als ze er een "bekneisde jongen" van ons er op hadden gezet. Maar ja, het zij zo.

Groeten,K.Brouwer

Mariner (R.I.P.)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Koerd,

`Wij` spraken niet voor nix over de Dammers mensen van voor...... en na... de Spring Schepen.
Ik was trouwens van ´daarvoor´, maar dat had je inmiddels natuurlijk al begrepen!

Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Mariner,

Nee,eerlijk gezegt kon ik die uitdrukking niet van "voor en na" .Vergeet natuurlijk niet dat ik slechts één kant heb meegemaakt en dat was de "kleine kant". Maar uit je omschrijving en of verhalen kan je natuurlijk een hoop "gegevens" uithalen :wink: .

Het is natuurlijk ook niet m'n bedoeling om de tegenstelling tussen GHV en KHV op scherp te stellen,maar dat er verschil in denken en doen waren was overduidelijk. Vandaar dat het daar af en toe wel eens flink gebotst zal hebben en hier laat ik het gewoon bij :wink: .

Groeten,K.Brouwer
Bema

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Bema »

Dat verschil, ik kwam van de "grunningers" doe maar gewoon dan doe je al gek zat, was écht heel duidelijk. Ik denk dat die nieuwe GHV ouwes/hoofdstokers het, achteraf gezien, ook erg moeilijk hebben gehad. Bedoel: Als ex-nedlloyd ouwe kan je het toch niet aanzien dat je 1e stm met de maten gaat stappen en minstens net zo dronken terug komt aan boord ..... dat botste idd nogal eens.
Het mooiste verhaal in deze context: Ik moest voor de boordraad komen (groene tafel) .. kaptein, geloof ex van ommeren oid) stond 's morgens op de brugvleugel en zag dat ik mn liefje voor 1 nacht de gangway af begeleidde.
Dames aan boord was bij hem een no - no, dus gesnapt. Zit achter die tafel, ouwe-1e stm-hwtk. Preek van die ouwe ... boordregels blah blah blah ... 3 dagen gagestraf en eerstvolgende haven aan boord blijven. Ik wist dat 1e stm en hwtk diezelfde nacht ook een lieffie aan boord hadden, ze waren gewoon slimmer geweest dan ik. Toch hield je je gezicht strak, het was als het ware 1 front tegen zo'n ouwe. Als dank stonden er 2 dozen bier in mn hut!
Mariner (R.I.P.)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Triest maar bijzonder plaatje van de Lanai nadat ze op een rif gelopen was;

Afbeelding

En zoals wij allen weten...... Wie zijn neus schendt.........

Groets,

Mariner
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Fijn dat er waterdichte schotten bestaan...hoewel ze bij de Titanic te laag waren ingeschat :(
Gage straf een stomme uitvinding, zelfs de Kon Marine deed daar niet aan.
Men moet niet aan de werkende klasse hun gage komen, daar werken ze te hard voor en worden/werden al genoeg belazerd.Ik heb dit gelukkig nooit meegemaakt,want dan was wèl de pleuris uitgebroken...zeker te weten :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Bema

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Bema »

MH,

Mee eens en het was ook de enige keer dat ik zoiets meemaakte, verder ook nooit zoiets gehoord bij D&vdH. Schrale troost: t kwam ten bate van de KNRM (toen nog KNZHRM of zoiets) waarvan ik inmiddels al jaren donateur ben.
Maar verhaal was nogal tekenend wat betreft de wereldvreemde ouwes die er, vooral op de "spring" schepen aan boord kwamen.
Was een verademing als je een "dammers" kapitein kreeg.
Waren overigens ook wel heel fijne kapiteins hoor, ik herinner me in die context kapitein Honig, zeer vriendelijke, correcte man.
Ik kijk met heel veel plezier terug op mn dammers tijd, had het voor geen goud willen missen!
john506

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door john506 »

Bij het zien van de foto van Ment Dijkhuizen,ging bij mijn vader een lichtje branden. Tuurlijk ken ik die man! Mijn vader zei dat hij met Ment op de Fedala heeft gevaren als assistent machinist.
Dat is in 1962 geweest. Van Miami naar San Juan, San Juan naar Rotterdam. Binnenkort zal mijn vader zijn verhalen hier op dit forum loslaten. Groetjes John De Neef
john506

monsterboekje

Bericht door john506 »

Afbeelding

Monsterboekje van mijn pa
john506

Re: monsterboekje

Bericht door john506 »

Iki kom nergens het schip Coral Acropora tegen op dit forum??


Plaats reactie