Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
m.lathouwers

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door m.lathouwers » 04 mei 2014 23:17

Bema schreef:Korte vraag:Ken je toevallig gerard van varik .. woonde toendertijd in pto barrios, was later 1 van de bootslui (de beste ooit) waar ik mee gevaren heb. Bert
Beetje late reactie, Houw je haaaaand op krijg je een kwaaaatje.
Varik kwam uit Utrechhh ik heb met hem gevaren op de Magdalena ( 1973 ??

Bert

Bericht door Bert » 06 mei 2014 12:14

Delfzijl, jij als ik het goed heb als 2e stmn en ik als 1e stmn

Oplevering "CASABLANCA" te Delfzijl. ( maakte de foto 19-5-1980).

Gr Bert.

Afbeelding

jdbvos

Bericht door jdbvos » 16 sep 2014 20:45

Vond op StS een mooi plaatje van de Fedala die ik, geloof ik, nog niet kende.... :roll:
Geplaatst door ene Bert Stevens
Hier de verkleinde versie (ivm max-maten)....
Fedala.jpg
Fedala.jpg (173.09 KiB) 3507 keer bekeken
Meteen maar ff een vraag aan 'het gesparkste' hier....
Is dat ,vanaf de achtermast naar dat "rondje" op het achterdek lopend, nou écht een schuinstaande telegrafie-antenne ??
Dat zou dan (voor mij althans) de eerste schuinstaande antenne zijn, tóch ?
Of kwam dit toch vaker voor...???
Greetz!
Jan DB Vos

Bob

Bericht door Bob » 16 sep 2014 22:09

Jan hoe groot was(is) de Fedala? Kleiner dan 1600 ton dan geen telegrafie.
Ik houd het op een draadje voor ontvangst van Hilversum etc. Aan de knikstag zie je duidelijk een antennedraad hangen. Het lijkt erop dat er nog een horizontaal stuk is. Deze zal voor de telefonie geweest zijn. Als er telegrafie aan boord zgeweest zou zijn zouden er meer antennes moeten zijn.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 16 sep 2014 23:16

Jan, de Fedala was KHV dus alleen radiotelefonie. Als je goed kijkt zie je net onder de Dammersvlag(?) in de middenmast een blokje
waar vandaan je een antenne ziet lopen naar het midden van de ra in de achtemast. Van deze antenne zie je ook nog een aftakking
welke naar het schavotje loopt. De meeste antennes waren toendertijd zo op de KHV. Dus voordat je de bomen ging toppen eerst
de antenne naar beneden halen. En nadat de bomen weer in de mik lagen de antenne weer omhoog. De KHV schepen welk bouwjaar van pakweg begin jaren 60 werden meestal uitgerust met een staafantenne in de achtermast welke vanaf het schavotje verbonden waren met de bekende koperen draad. Zie b.v. de foto's van de Atlantic serie schepen van Dammers.

Groeten, K. Brouwer

Matroos-Mike

Bericht door Matroos-Mike » 07 dec 2015 15:08

Beste forum bezoekers,

Ben op zoek naar een oude foto van de oprichters van Dammers & van der Heide

specifiek naar de heer Jan Dammers

Dank u.

rob niezing

Bericht door rob niezing » 18 mar 2016 15:04

Hallo Mannen,

Ben op zoek naar foto`s en namen van de Intrepide van de Hr. Ooienvaar in beheer bij Dammers e-v Heide 1963/´64

Gr.Rob
Animo libero dirigimur

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 18 mar 2016 15:17

HIER staan fraaie foto's van het schip, Rob. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Willem

Schepen

Bericht door Willem » 23 jul 2016 12:50

Mijn naam is Willem van der Jagt
Ik heb van 1971 t/m bij dammers gevaren
Op de Anna Isabel en de magdalena
Heeft er iemand foto's van de schepen of de bemanning
Gr Willem

Theo Horsten
Contacteer:

Re: Schepen

Bericht door Theo Horsten » 23 jul 2016 13:03

Hallo Willem,
Welkom op ons forum!
Als je HIER klikt, vind je 69 pagina's met alleen maar Dammers & Van der Heide. Daar zit vast wel iets voor je bij en wie weet vind je daar nog oude bekenden. Dat topic gaat tien jaar terug en er missen nogal wat foto's, maar later wordt dat beter.
Succes!
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 23 jul 2016 23:10

Het nieuwe topic van Willem is naar dit topic verplaatst.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Willem

Re: Ment Dijkhuizen

Bericht door Willem » 11 aug 2016 15:38

tverkley schreef:Mijn naam is Theo Verkleij en ik heb met je vader gevaren op de Ana Isabel in 1972 voor ongeveer 3 maanden op de Europa noord Afrika dienst.
De kapitein was H Bierens en de stuurman was B Baars en later Mekel.
We hebben toen een keer voor 10 dagen in Ipswich gelegen en toen is je moeder met de vrouw van stuurman Baars voor het weekend aan boord geweest.
De Ana Isabel was het laatste schip van je vader voor Dammers want de personeel chef toendertijd(tinus matglas)v/d bergh
had je moeder opgebeld en gevraagd of het goed was dat je vader nog een reis aan boord bleef en daar wist je vader niets van dus was hij erg kwaad en heeft toen ontslag genomen en is bij jackson gaan varen op een visserij schip.
Ik ben toendertijd nog wel een keer bij jullie geweest in scheveningen in de ijmuidenstraat maar toen was je vader niet thuis jullie zijn ook een keer in Rotterdam aan boord geweest met je broer.
De laatste keer dat ik je vader heb gezien was in 1975 toen ik op school zat in scheveningen en je vader tegen kwam in de haven omdat hij met een boot binnen lag van jackson heb toen en tijd met hem gesproken onder het genot van een paar borrels(s"morgens om 11 uur),was toen eigenlijk het zelfde als aan boord want op de ana had je vader maar een borrel glaasje dus gebruikte we dat maar met ze tweeen.
Ik was toen op de ana ass machinest en het was mijn eerste schip en ben met de verkoop van Dammers naar Seatrade meegegaan en ik vaar nog steeds voor Seatrade.
Het was goed varen met je vader want het was een vrolijk iemand.
mvg Theo
Hoi Theo
Mijn naam is Willem van der Jagt in 1972 heb ik ook gevaren op de Ana Isabel en dat was m'n eerste reis
Ik heb toen ook 10 dagen in Ipswich gelegen was havenstaking namen kan ik me niet meer herinneren maar als er iemand nog foto's van de Ana heeft dan zie ik die graag
Heb daarna nog op de magdalena gevaren
En ook nog op de trader van comdeur was een schipper eigenaar
Leuk wat te horen uit die tijd
Groetjes Willem

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 12 aug 2016 01:26

Hallo Willem

Pagina 42 van dit forum vertel is het laatste deel van het item waar ik het over de Ana Isabel heb met verhalen en foto's van die tijd in de Carib.Dus als je verder terug bladert zie/lees je nog meer Ana Isabel.

Groeten, K.Brouwer

Will63

Bericht door Will63 » 30 aug 2016 15:28

Erg leuke site, waar ik sinds vanmiddag op terecht kwam en direct heb aangemeld. Ik zal me ff kort voorstellen: Ik heet Will ik ben bijna 63 en sinds een jaar met de vut. Ik verveel me een ongeluk sinds ik thuis zit en daarom eens aan het spitten gegaan op internet.

Ik heb in die goeie ouwe tijd als ass. machinist op de Ana Isabel gevaren, die destijds door Dammers bemand werd. Wij deden eigenlijk alleen Gibraltar bevoorraden. Van reserveonderdelen snoep en voedingswaren tot bier en ook de blikken met nieuwe films die ze daar in de bioscoop draaiden.Je kan het eigenlijk zo gek niet opnoemen of wij vervoerden het.

Helaas laat mijn geheugen me nog wel eens in de steek, dus ik kan me geen namen van collega's herinneren. Ik zal eens proberen mijn oude monsterboekjes op te duikelen, want de exacte jaartallen weet ik helaas ook niet meer.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 31 aug 2016 01:44

Voeren jullie op die dienst ook niet op Ceuta, Melila en Mistley (?). Heb nooit zelf op die dienst gezeten doch herinner mij wel verhalen van kapt. T.T.Rozema (wellicht staat die ook nog in je monsterboekje!) en een andere kapt. welke ( volgens zeggen!) twee koks in de G.v.Biskaye
is kwijtgeraakt met heel slecht weer. Wellicht heb je ook nog de Marokkaanse matroos M.Soussi meegemaakt die daar toen in dienst gekomen is. Wellicht gaat er nu een belletje rinkelen en
komt weer het nodige bovendrijven. Vertel anders eens over die dienst want daarvan is eerlijk gezegd niet zoveel van bekend. Het was dacht ik een "eigen dienstje" van Dammers die met twee (?) schepen onderhouden werd.

Groeten, K.Brouwer

Erikdepooter

Bericht door Erikdepooter » 31 aug 2016 10:37

Voor de liefhebbers:
Deze plaat van de Jan Willem vond ik in een oude "Blauwe Wimpel" van oktober 1980, die destijds in de scheepsboekenkist lag op de Susanna.
De tekenaar is Jochen Sachse. Ik hoop nu niet, dat ik iets fout doe qua copyrights of zo, maar is het geen schoonheid?
Bijlagen
JanWillem uitsnede.jpg
JanWillem uitsnede.jpg (642.67 KiB) 891 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Plaats reactie