Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jan Hendrik »

MAGDALENA -- ILE DE LUMIERE

Een paar jaar geleden heb ik het proberen uit te zoeken.
Hierbij mijn verhaaltje:

There have been few ships with this name and I remember having been on board one or two of them many years ago, possibly in Brisbane.
Also attended one of the ships in drydock.
ILE DE LUMIERE (1)

There was the Ile de Lumiere (say number 1)
What I can find out is the following:
IMO 5086217 GRT 963 DWT 1503
Built by L. Smit in Kinderdijk, Holland in 1962. yard no 451.

Launched as Danielle V - French flag, but soon renamed Magdalena
In 1968 changed to Liberian flag, retained the name Magdalena and was managed by Dammers and v.d Heide, Rotterdam.
In 1974 or 1975 she was sold to the above company in New Caledonia and renamed Ile de Lumiere.
In 1986 sold to Clarens Navigation in Tonga and renamed LUPE
Renamed for same company in 1987 to SEINI

Eventually broken up in Kaohsiung in April 1988.
As ILE DE LUMIERE she had quite a career.

The full story as follows from NZ Maritime info bulletin:
quote
Usual role as a cargo carrier between NZ and the Pacific Islands interrupted when chartered by the Comite Un Bateau Pour Le Vietnam to aid Vietnames boat people. Was refitted in Noumea in March 1979 with 120 beds and 4 operating theatres.
She spent 3 months anchored off an Island in West Malaysia, treating some of the 40,000 Vietnamese refugees there, and later sailed round the South China Sea rescuing others from small boats and working under UN control to provide medical aid. When larger hospital vessels arrived in the area she was sent to Kampuchea by the committee to ferry food supplies under the Red Cross, and in this role was the first of the international fleet to travel up the Mekong River since it was reopened to shipping.After 9 months of work for the committee she was again chartered by Sofrana Unilines of New Caldeonia for cargo work and arrived at Onehunga on 9 March 1980, from Norfolk island
unquote

Ik heb nog meer uitgebreide informatie maar veel komt op hetzelfde neer.
I herinner me betrokken te zijn geweest met dit schip als ILE DE LUMIERE.
Groetjes
Jan

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jan Hendrik,

Dat de Ile de Lumiere in '74 of '75 verkocht is aan de heer Courdier in Noumea kan wel kloppen. Ik zelf noemde '74 doch bij het na spitten in m'n monsterboekje kwam ik het volgende tegen.
Aangemonsterd via de Ambt. van Aanmonstering op Curacao 27-10-'74 op de Alban ( ex Atlantic Star) in waarschijnlijk Melbourne. Er zal enige tijd verlopen zijn sinds ik aan boord was en gemonsterd werd.We voeren een weekdienst Melbourne-Grassy (King Isl.).

Na afloop van het T/C hebben we enige tijd stilgelegen in Melbourne waar we toen bezoek kregen van een kapitein ( genaamd
Le Turk) en z'n 1e stmn ( ben die z'n naam kwijt) die in dienst van de reder de heer Courdier waren. Deze wilde het schip graag kopen doch ketste af op het Vlemak patent, er moest n.l. op Lord Howe Isl. en Norfolk Isl. op zee gelost/geladen worden en daar is dit patent ongeschikt voor.Zijn later in Melbourne verkocht en werd op 06-05-'75 afgelost in Douala.
Nu werd tijdens die weekdienst onze hwtk afgelost door meester van Dam welke vanuit Kaapstad kwam vliegen waar hij als garantie machinist van DvdH op de net verkochte Magdalena had dienst gedaan.Maar ja, of dit nu eind '74 begin '75 is geweest?

Groeten, K.Brouwer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de Alban ( ex Atlantic Star)
HIER foto's en de geschiedenis van het schip.
Bert (R.I.P.)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Bert (R.I.P.) »

"MAGDALENA"


Bert.Romeling



Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik weet het niet zeker, maar denk dat dit de Josephine (1965) van Dammers is gezien vanuit de voormast.

Josephine.jpg
Josephine.jpg (272.85 KiB) 9752 keer bekeken
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Goedendag
Ik ben Piet Post en heb tussen 1965 en 1978 op vele dammers schepen gevaren.
Een paar jaar geleden had ik een website gevonden met daarop fotos van alle schepen die onder dammers hebben gevaren. Die site kan ik niet meer vinden. Weet iemand een verzamelsite met fotos van alle dammers schepen?
m vr gr
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Na doorlezen van alle berichten kan ik volgende opmerkingen maken:
-De schepen van Spoorhout, zoals de Spolesto hadden een relatie met de spoorwegen. Ze waren gebouwd om spoorbielsen te vervoeren van Bayonne (Frankrijk) naar Dordrecht alwaar een fabriek/installatie stond om de bielsen te teren. De schepen waren dus ook uitgerust om hout te varen; houtmerk, lage luikhoofden, potten aan dek voor de stutten.
-De Sirara was zusterschip van de EA. De Barrad Wave en de Barrad Crest waren wat kleiner. Als matroos ben ik aan boord gestapt van de Barrad Wave op de nieuwbouw werf de in La Rochelle/La Pallice en zijn toen bananen gaan varen tussen Suriname (Nieuw Nickerie/Paramaribo) naar Europa (UK, Italia, Libie).
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De EA

Ea.jpg
Ea.jpg (134.24 KiB) 9354 keer bekeken
IDNo: 7000413 Year: 1970
Name: EA Type: Cargo ship (ref) Flag: LBR DWT: 3594
Country of build: FRA Location of yard: La Rochelle-Pallice
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17.5
[L as HAMOOR KING] - 78 ALMIRANTE - 89 FRIO ARCTIC
reportedly foundered 1.2001, no data available - had arrived Las Palmas 29.4.00


De Sirara

SIRARA.jpg
SIRARA.jpg (177.81 KiB) 9354 keer bekeken


IDNo: 7020164 Year: 1970
Name: SIRARA Type: Cargo ship (ref) Flag: LBR DWT: 3600
Country of build: FRA Location of yard: La Rochelle-Pallice
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17.5
[L as HAMOOR QUEEN] - 80 GAN QUAN - 88 WINDFROST - 89 PRASLIN REEFER
BU Bilbao 2.6.09
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Met de Barrad Crest en de Barrad Wave is het niet goed afgelopen.

De Barrad Crest


Barrad Crest.jpg
Barrad Crest.jpg (148.77 KiB) 9344 keer bekeken
IDNo: 6811516 Year: 1968
Name: BARRAD CREST Type: Cargo ship (ref) Flag: LBN (Libanon) DWT: 2700
Country of build: FRA Location of yard: La Rochelle-Pallice
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
fire 19nm ENE Start Point 4.10.73 & BU San Esteban de Pravia 5.12.73


De Barrad Wave

Barrad Wave-1.jpg
Barrad Wave-1.jpg (233.9 KiB) 9344 keer bekeken
Barrad Wave-2.jpg
Barrad Wave-2.jpg (199.83 KiB) 9344 keer bekeken


IDNo: 6808313 Year: 1968
Name: BARRAD WAVE Type: Cargo ship (ref) Flag: LBN DWT: 2743
Country of build: FRA Location of yard: La Rochelle-Pallice
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
77 BLAVET - 87 FRIO AFRICA - 95 AFRICAN STAR
fire 7.40N/13.41W 16.2.97 & sank 19.2.97 [Abidjan-Lage, frozen tuna]
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Dat niet goed aflopen met de barrad crest en de barrad wave was toen nog niet voorzien 😂.
Er stonden snel lopende deutz V motoren in wat ik begreep dat dit een nieuw type motor was. Bij aankomst in elke haven stond er een monteur van deutz ons op te wachten. Deze schepen liepen wel snel voor die tijd. De eerste keer in Nieuw Nickerie kwam de eerste doos aan boord met een lintje er omheen. Daar heb ik nog wel fotos van. In Nieuw Nickerie pastte het net. Net voorbij de laadsteiger omdraaien met kop in de wal en op achterschip kon je dan de takken raken van de andere kant. Was wel handig daar want de loods (was Nederlander) en woonde vlakbij de laadpier. Zijn fietsen mochten we gebruiken. In Nieuw Nickerie deel laden ivm beperkte water diepte door een bar bij de entrance. Dan naar Paramaribo om af te laden voor Libie, Italie en later voor Southampton.
De scheepsnaam en thuishaven stond er ook in arabisch schrift op wat we in die tijd wit hebben over geschilderd. In die tijd was er nogal wat rumoer tussen Israel en naburige landen. We waren ook niet zo vlot met de natie vlag achterop neer te hangen. Ik herinner me een verhaal in Italie dat een Barrad Wave of Crest vertrok en dat er vlak bij en schip met Israel vlag lag. In die tijd voeren veel Nederlanders op Israel schepen. Die Italianen begrepen er helemaal niets van dat de bemanning van die twee schepen (allemaal Nederlanders) zo uitbundig naar elkaar zwaaiden maar dat men in het midden oosten elkaar afmaakten.


Plaats reactie