Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste Herman Koll
In de jaren 1966/1968 (ongeveer) hebnik met jouw vader op de Biscaya en de Spolesto gevaren.
M vr gr Pieter Post
Jos Komen schreef: 15 sep 2017 22:17 Opgestuurd door Herman Koll.

Hallo Jos
Helaas kom ik er niet uit om de foto te plaatsen op het forum van Dammers vd Heide
Ook wil ik er een reactie bij plaatsen.
Op deze foto staat mijn vader (de kok) in 1964 op de ,,Barbara" daar was hij
nieuw opgekomen en de oversteek naar NY. waar hij 9 maanden op gevaren
heeft, de zg. kruideniersboten  werden ze genoemd, de Barbara bleef daar,
later kreeg hij een andere naam, de Atlantic Merchant.
Mijn vraag is of er nog mensen zijn die hem gekend hebben.  Hij heeft bij
Dammers vanaf 1964 tot Mei 1974 gevaren, o.a. ook op de Biscaya. Spolesto,,
Nina, en Ana Isabel.

Ik zelf heb ook een tijdje bij Dammers gevaren  van 1964 tot 1967, op de
Biscaya en Spolesto en Matilda.  Daarvoor 1962/1963 op 2 Groningers
coasters, Meteoor en de Jutland.
Daarna ben ik het baggerwerk gaan doen oa. bij van Hattum en Blankenvoort  op hoppers en cutters,  in 1972 ben ik aan de wal gaan werken, getrouwd en een dochter, dan weet je het wel hè.
Ik hoop dat je dus de foto kan plaatsen met het verhaal.
Mvgr.  Herman Koll



Barbara 1964- 5.jpg

herman1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
Locatie: Oosterhout nbr.

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door herman1963 »

Hallo Pieter
lees nu jou reactie pas.
klopt mijn vader heeft als kok bij Dammers begonnen in 15-1-64 op de Barbara tot 17-9-64. Daarna de Biscay en op de Spolesto gevaren, volgens zijn monsterboek op de Spolesto 12-11-65 tot 9-8-68 met af en toe onderbreking van verlof later nog een keer nl. 13-2-70 tot 23-4-71 en tussen door ook op de Niña. Op de Biscaya van 8-12-64 tot 26-7-65 en later nog een keer nl. 9-7-71 tot15-9-71. en als laatste op de Ana Isabel tot 10-5-72
en wat was rang aan boord in die tijd?
Gr. Herman Koll
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste Herman
ik zou de juiste data op moeten zoeken maar was in 2de helft zestiger jaren. In die jaren was ik lichtmatroos, matroos og en matroos. Oh ja, ook nog een keer met dispensatie als stuurman. Rond 1970 naar school gegaan en 3de rang gehaald en paar jaar later tweede rang. Vanaf ongev 1971 als tweede stm en later als 1ste stm op vele dammers schepen gevaren o.a. Brenton Point en Giant. En als laatste bij de nieuwbouw van de Jan Willem op de werf meegelopen en daarna een maand of zeven op pad gegaan en toen gestopt met varen. Toen tot 1.5 jaar terug aan de wal as nautisch schade expert (schades aan schip en lading regelen) en nu met pensioen
herman1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
Locatie: Oosterhout nbr.

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door herman1963 »

Hai Pieter
dan moeten we toch wel eens samen gevaren hebben, ik heb wisselend op de biscaya en spolesto van 64 tot 66 op Ierland daarna half 66 tot oktober 67 op de Mathilda. tussen tijds wel regelmatig met verlof hoor, ben niet verder als og gekomen, alleen datums ben ik kwijt (monsterboek) toevallig heb ik later het monsterboek van m`n vader gevonden tijdens een verhuizing. ik zelf ben het bagger werk in gegaan ook in het buitenland. ik ben nu ook al een tijdje gepensioneerd, woon heerlijk aan het water, wel binnenvaart en droom nog steeds van die goeie ouwe tijd,
gr. Herman
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste Herman
We hebben in zo verre niet samen gevaren, maar ik met mn ouders op vakantie geweest in ierland en met de Biscaye heen en de Mathilda terug. Jij zat toen op de Biscaye en herinner me nog dat ik met je aan dek heb gesproken over het varen. Dat was midden 1965. Naar aanleiding van dat reisje ben ik geintresseerd geraakt en ook gaan varen. Nooit geen spijt van gehad. Kan iedereen aanraden maar dan wel in die tijd. Ik denk dat ik augustus 1966 aan boord ben gegaan van de Spolesto op de werf Vlaardingen oost. Het verdere verloop staat al in eerder bericht.
herman1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
Locatie: Oosterhout nbr.

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door herman1963 »

Hai Pieter
nou dan hebben we alle twee toch een goed begin gemaakt , jij verder op zee ik verder in het internationale baggerwerk.
ik heb wel foto`s van bijna alle Dammers vd Heide schepen op m`n computer staan tot dat ze overgingen naar Seatrade.
Gr. Herman
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste Herman
Van bijna alle schepen waarop ik heb gevaren heb ik fotos, behalve van de Francina (die vergaan is) en van de Giant. Dus als je die toevallig hebt houd ik mij aanbevolen.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Drentenier »

Pieter,
Van de Francina heb ik gisteren foto's geplaatst op het topic 'Foto's gezocht' vóór de Giant die Jos geplaatst heeft.
Zie dus de pagina ervoor :wink:
Groet,
Hans
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste Hans
Hartelijk dank voor de info. De fotos van de Giant (voor de ombouw) heb ik gezien en ga nu kijken voor de fotos van de Francina
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Beste Hans
Ik zoek eigenlijk fotos van de vergane Francina. Ik was er net 1 of 2 weken vanaf toen de ramp gebeurde (maakt eigenlijk niet uit of het een dag of een jaar ervoor was) maar ik heb het gelukkig niet meegemaakt. Natuurlijk kende ik wel de meeste die tijdens de ramp aan boord waren (een paar ook al van eerdere schepen). Tijdens mijn latere (niet varende) werkzaamheden ben ik de overlevende stuurman nog eens op een schip tegen gekomen.


Plaats reactie