Dammers & van der Heide
Re: Dammers & van der Heide
Zat toen aan boord dat men met het eerste grote survey die deuk eruit gehaald heeft. Ook zijn we er toen achter gekomen waarom de humo's maar 75% belast konden worden i.p.v. 100%. Deutz had er de verkeerde turbines opgezet.Met die andere
tubines konden ze wel 100% belast worden. Deutz heeft die fout zover ik weet nooit toegegeven.
Dus we koelden/vroren met continu drie draaiende humo's i.p.v. twee zoals de bedoeling was en een op stand by/reserve. Nu konden we draaien zoals het was bedoeld. Duurde niet zolang daar we een koelruim erbij kregen en ze alle drie weer aan de bak moesten...Schiet me nog een kunstje van Deutz binnen m.b.t . de brandstofpompen van de hoofdmotor die nagekeken werden.
Zal dat later nog wel eens vertellen.
Na de verlenging kwam het schip ( weet niet meer welke) langs de afbouw kade te liggen om de laatste karweitjes af te maken.
De werf zou op vrijdag de ballastleidingen in de tanken aan elkaar lassen en als de bemanning 's maandagmorgen aan boord kwam
zou die de voorpieken gaan ballasten. Toen de 1e stmn een stuk later a/b kwam (hij kwam van buiten) vond hij het schip maar vreemd in de trossen hangen. Die bleken zo zwaar belast te zijn dat ze zowat op breken stonden.Snel onderzoek gaf aan dat ze ruim 2 aan het volpompen waren.Pompen veranderd naar ruim2 lenzen en Port Control verzocht om de passerende schepen slechts zeer langzaam te laten passeren i.v.m. het mogelijke kapseizen als een tros zou breken. Het is allemaal goed afgelopen gelukkig.
De oorzaak was eigenlijk vrij eenvoudig. De werf had de ballastleidingen op vrijdag niet aan elkaar gelast en vergeten de bemanning te waarschuwen . Toen de bemanning maandagmorgen de voorpieken wilde volpompen pompte ze eerst die tank onder ruim 2 vol en daar de mangaten open lagen liep daarna ruim 2 vol.Dit is mij eens verteld door de stmn die daar toen aanwezig was.
Groeten, K.Brouwer
tubines konden ze wel 100% belast worden. Deutz heeft die fout zover ik weet nooit toegegeven.
Dus we koelden/vroren met continu drie draaiende humo's i.p.v. twee zoals de bedoeling was en een op stand by/reserve. Nu konden we draaien zoals het was bedoeld. Duurde niet zolang daar we een koelruim erbij kregen en ze alle drie weer aan de bak moesten...Schiet me nog een kunstje van Deutz binnen m.b.t . de brandstofpompen van de hoofdmotor die nagekeken werden.
Zal dat later nog wel eens vertellen.
Na de verlenging kwam het schip ( weet niet meer welke) langs de afbouw kade te liggen om de laatste karweitjes af te maken.
De werf zou op vrijdag de ballastleidingen in de tanken aan elkaar lassen en als de bemanning 's maandagmorgen aan boord kwam
zou die de voorpieken gaan ballasten. Toen de 1e stmn een stuk later a/b kwam (hij kwam van buiten) vond hij het schip maar vreemd in de trossen hangen. Die bleken zo zwaar belast te zijn dat ze zowat op breken stonden.Snel onderzoek gaf aan dat ze ruim 2 aan het volpompen waren.Pompen veranderd naar ruim2 lenzen en Port Control verzocht om de passerende schepen slechts zeer langzaam te laten passeren i.v.m. het mogelijke kapseizen als een tros zou breken. Het is allemaal goed afgelopen gelukkig.
De oorzaak was eigenlijk vrij eenvoudig. De werf had de ballastleidingen op vrijdag niet aan elkaar gelast en vergeten de bemanning te waarschuwen . Toen de bemanning maandagmorgen de voorpieken wilde volpompen pompte ze eerst die tank onder ruim 2 vol en daar de mangaten open lagen liep daarna ruim 2 vol.Dit is mij eens verteld door de stmn die daar toen aanwezig was.
Groeten, K.Brouwer
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Goedendag U allen
Ik ben op zoek naar Dammers & van der Heide bemanningslijsten en of kopieën van het blad Energetic en vooral over de periode 1965-1979.
Ik zou het erg leuk vinden als er wat "boven water" komt.
met vriendelijke groet Pieter Post
Ik ben op zoek naar Dammers & van der Heide bemanningslijsten en of kopieën van het blad Energetic en vooral over de periode 1965-1979.
Ik zou het erg leuk vinden als er wat "boven water" komt.
met vriendelijke groet Pieter Post
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
- Locatie: Uelsen
Kuster Josefine + een kruiplijner
Mijne heren ik ben op zoek naar foto's en informatie over twee Nederlandse schepen die in 1967 tijdens de Biafra oorlog met oorlogstuig aan dek in de haven van Santa Isabel op Fernando Po lagen. Ik kon ze vanuit mijn ziekenhuisbed in de baai zien liggen. Volgen mijn gegevens was daar de Josefine uit Groningen en een kruiplijner bij, maar volgen de officiële geschriften zijn zij daar nooit geweest. Wel staat er geschreven dat voordat ze opgebracht en beschoten werd door de Nigeriaanse Marine, met nota bene twee ex Nederlandse oorlogsschepen, zij naar Fernando Po wilde vluchten. Officieel is zij daar nooit aangekomen. Maar ik heb er toch echt twee Nederlandse schepen in de baai gezien. Wie o wie kan mij duidelijkheid verschaffen.
Hans Reints
Hans Reints
Re: Dammers & van der Heide
Jozina misschien?
Hank.
Hank.
Re: Dammers & van der Heide
Inderdaad, Hank, de Jozina.
Ik heb het bericht net verplaatst omdat de Josefine van Dammers was...
Maar ik laat het hier maar staan, anders wordt het verwarrend.
HIER is de hele geschiedenis van de Jozina te lezen.
Ik heb het bericht net verplaatst omdat de Josefine van Dammers was...
Maar ik laat het hier maar staan, anders wordt het verwarrend.
HIER is de hele geschiedenis van de Jozina te lezen.
Re: Dammers & van der Heide
Dat akkefietje heeft kapitein Plantinga aardig aangegrepen. Hij heeft naar eigen zeggen nooit meer als kapitein (willen) gevaren...
Ik weet dat, omdat ik met 1e strm Plantinga, inmiddels in mijn destijdse ogen een bejaarde man, op de Swallow van Bodewes gevaren heb en dat verhaal vanaf de bron gehoord.
Het was helemaal geen smokkel: De regering had wapens gekocht, en die kregen ze....echter halverwege de reis was er een machtswisseling in Nigeria, en de kapitein was van mening "De regering van Nigeria is de eigenaar van deze lading, en de regering -wie dat ook is- krijgt de bestelde lading"
Echter, de nieuwe regering beschuldigde hen van wapensmokkel voor de vorige, vijandige regering...
Het schijnt op de achtergrond een politiek getouwtrek zijn geweest, en hij zei dat er een behoorlijk bedrag van eigenaar werd gewisseld op de achtergrond
In 1e instantie werden ze tot de doodstraf veroordeeld en 2 x uit de cel gehaald voor de executie, vertelde hij. En dat heeft hem spiegisch 'de das omgedaan'...
...had in WO2 ook gevaren, meen ik...
...altijd Jaeger ondergoed aan "dan kun je de winter én de tropen aan, meester.."
Hij voer nog een x-aantal reisjes per jaar voor de bijverdiensten op de AOW... Zoals zovele kapiteins destijds (en vlak na de oorlog werden ze zeer jong al kapitein), spaarden ze niet voor hun pensioen (meer cent'n per maand), en kwamen er te laat achter dat dat een 'technische fout' was...
Ik weet dat, omdat ik met 1e strm Plantinga, inmiddels in mijn destijdse ogen een bejaarde man, op de Swallow van Bodewes gevaren heb en dat verhaal vanaf de bron gehoord.
Het was helemaal geen smokkel: De regering had wapens gekocht, en die kregen ze....echter halverwege de reis was er een machtswisseling in Nigeria, en de kapitein was van mening "De regering van Nigeria is de eigenaar van deze lading, en de regering -wie dat ook is- krijgt de bestelde lading"
Echter, de nieuwe regering beschuldigde hen van wapensmokkel voor de vorige, vijandige regering...
Het schijnt op de achtergrond een politiek getouwtrek zijn geweest, en hij zei dat er een behoorlijk bedrag van eigenaar werd gewisseld op de achtergrond
In 1e instantie werden ze tot de doodstraf veroordeeld en 2 x uit de cel gehaald voor de executie, vertelde hij. En dat heeft hem spiegisch 'de das omgedaan'...
...had in WO2 ook gevaren, meen ik...
...altijd Jaeger ondergoed aan "dan kun je de winter én de tropen aan, meester.."
Hij voer nog een x-aantal reisjes per jaar voor de bijverdiensten op de AOW... Zoals zovele kapiteins destijds (en vlak na de oorlog werden ze zeer jong al kapitein), spaarden ze niet voor hun pensioen (meer cent'n per maand), en kwamen er te laat achter dat dat een 'technische fout' was...
- Bijlagen
-
- Swallow.JPG (103.93 KiB) 6413 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Wie herkent zich op deze fotos?
Risa Paula 1969/1970 Pieter Post
Risa Paula 1969/1970 Pieter Post
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43
Re: Dammers & van der Heide
Nog eentje
Brenton Point 1976/1977
Brenton Point 1976/1977