Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieterpost

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 15 apr 2018 14:01

Dat verhaal van die satnav had ik nog niet gehoord. Wat ik nog wel weet is dat de Jan-Willem niet parallel het water in is gevallen waardoor er wat deukjes in de kim waren ontstaan. De eerste "oversteek" was dus naar een werf in Emden waar ze in dok ging voor reparatie. Daarna is er op de eerste reis gedurende verhalen in Lagos een deuk / gaatje ontstaan aan stuurboord in de hoek van de voorkant brug thv kappie zn slaaphut. Het schip verdaagde onder/tegen de boeg van een ander schip. Kappies nachtkastje aan flinters. Ik sta nog beschreven (als gewicht) in het stabiliteits protocol. De helling/stabiliteits proeven wilde ik wel eens meemaken.Dat kon.......maar dan moest ik wel de hele tijd op dezelfde plek blijven, dus heb ik het geheel overzien vanaf een luikdeksel.
Toen we voor de eerste reis uit IJmuiden vertrokken waaide het flink. We waren nog net wel/niet buiten de pieren of er werd vanuit de mk gebeld dat de hoofdmotor direct gestopt moest worden. Aldus geschiedde en voor anker. Echter door de harde wind begon het anker te krabben. Uiteindelijk alles nog goed gekomen. (Hadden bijna in de krant gestaan).

K.Brouwer

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 15 apr 2018 21:50

Zat toen aan boord dat men met het eerste grote survey die deuk eruit gehaald heeft. Ook zijn we er toen achter gekomen waarom de humo's maar 75% belast konden worden i.p.v. 100%. Deutz had er de verkeerde turbines opgezet.Met die andere
tubines konden ze wel 100% belast worden. Deutz heeft die fout zover ik weet nooit toegegeven.
Dus we koelden/vroren met continu drie draaiende humo's i.p.v. twee zoals de bedoeling was en een op stand by/reserve. Nu konden we draaien zoals het was bedoeld. Duurde niet zolang daar we een koelruim erbij kregen en ze alle drie weer aan de bak moesten...Schiet me nog een kunstje van Deutz binnen m.b.t . de brandstofpompen van de hoofdmotor die nagekeken werden.
Zal dat later nog wel eens vertellen.

Na de verlenging kwam het schip ( weet niet meer welke) langs de afbouw kade te liggen om de laatste karweitjes af te maken.
De werf zou op vrijdag de ballastleidingen in de tanken aan elkaar lassen en als de bemanning 's maandagmorgen aan boord kwam
zou die de voorpieken gaan ballasten. Toen de 1e stmn een stuk later a/b kwam (hij kwam van buiten) vond hij het schip maar vreemd in de trossen hangen. Die bleken zo zwaar belast te zijn dat ze zowat op breken stonden.Snel onderzoek gaf aan dat ze ruim 2 aan het volpompen waren.Pompen veranderd naar ruim2 lenzen en Port Control verzocht om de passerende schepen slechts zeer langzaam te laten passeren i.v.m. het mogelijke kapseizen als een tros zou breken. Het is allemaal goed afgelopen gelukkig.

De oorzaak was eigenlijk vrij eenvoudig. De werf had de ballastleidingen op vrijdag niet aan elkaar gelast en vergeten de bemanning te waarschuwen . Toen de bemanning maandagmorgen de voorpieken wilde volpompen pompte ze eerst die tank onder ruim 2 vol en daar de mangaten open lagen liep daarna ruim 2 vol.Dit is mij eens verteld door de stmn die daar toen aanwezig was.

Groeten, K.Brouwer

Plaats reactie