Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
m.lathouwers
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2014 05:24

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door m.lathouwers »

Nadat we in Durban waren aangekomen moesten we ook iets cultureels doen.
Dus met z'n allen naar het Natals Leeuwpark.
Voor de duidelijkheid die lange blonde is geen Zoeloe, dat ben ik :-D
Bijlagen
zoeloe.JPG
zoeloe.JPG (154.07 KiB) 4199 keer bekeken

m.lathouwers
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2014 05:24

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door m.lathouwers »

Ook voor de HWTK was het bloedlink
Bijlagen
Zoeloe2.JPG
Zoeloe2.JPG (149.05 KiB) 4201 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jan Hendrik »

Kijk dat zijn nou eens leuke avonturen, welke periode zat je op het stukkie Melbourne Kings eiland?
1964 of 1973? Het schip voer onder de naam ALBAN twee keer zoveer ik begrijp.
Wat was de vracht naar Kings Island?
Jan
www.australasiashippingforum.org
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jan,

De preciese datum dat de Alban Melbourne-Grassy (King Isl.) voer weet ik niet. Ik monsterde zelf aan op 24-06-74 en verder staat er niets meer achter in m'n monsterboekje. Ben toen in Grassy aan boord gestapt daar m'n 1e boeking naar Melbourne fout liep dus een andere vlucht via Londen i.p.v. A'dam moest nemen. Toen voer het schip al enige tijd op die dienst. Ze waren n.l. via een reis met explosieven ( voor de mijnen in o.a. Nieuw Zeeland) daar in de buurt gekomen. Het schip heette vanaf nieuwbouw Atlantic Star en is later voor een Canadees T/C
hernoemd in Alban zoals ook met de ex Francina/Atl. Trader/Aïdan gebeurde.
Zoals je weet namen wij de dienst over van de gekapseisde Straitsman.
De lading vanaf Melbourne was stukgoed waaronder veel fusten bier en nog veel meer pallets Foster en frisdrank en noem het maar op.
Vanaf King Isl. veel lading van de mijn,er waren 3 soorten herinner ik mij nog,één soort "zand" kan ik mij de naam nog van herinneren Rutile. Die kleine pallets wogen 2 t. per stuk.Ook veel schapenwol en boter, auto's ,vrachtauto's en noem het spul maar op wat je niet in die Fokker F50 als vracht kon stoppen.Als het slecht weer was kwamen die kreeftenvissers bij ons langszij om die kreeften te lossen en die gingen dan wel het vliegtuig in.
We zijn toen nog in 1975 in dat 100 jaar oude dok geweest zoals hiervoor beschreven en ben op 06-05-75 in Douala afgemonsterd en samen met o.a. Martin naar huis gevlogen. Als je die klojo's van bootwerkers even vergeet was het inderdaad een prachttijd 8) .

Groeten,K.Brouwer
m.lathouwers
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2014 05:24

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door m.lathouwers »

Ik heb het Monsterboekje maar even bij gepakt.

Mijn eerste reis bij Dammers was in 1972 op de Santa Maria, daarna op de Ana Isabel, Mathilda en toen vertrokken op de Inanna en in Auckland overgeplaatst naar de Alban
dat was dus in 1974.
Daarna als 2e Stm op de Josephine, Ana Isabel, Atl Comet, Josephine, Jan Willem en als laatste de Casa Blanca in 1980.
Ik realiseer me ineens dat de lijst niet compleet is er missen een aantal schepen bv de Magdalene, waarschijnlijk voeren die onder Liberiaanse vlag en staan niet in mijn monsterboekje.

De Casa Blanca was voor mij een kort reisje die ik gedaan heb tijdens de schoolvakantie, ik zat op dat moment op de Hogere Zeevaartschool in Amsterdam.
Na het behalen van mijn 3e rang kreeg ik te horen dat Dammers geen personeel zocht en stond ik eigenlijk op straat.
Gelukkig kon ik direct terecht bij van Nievelt Goudriaan en heb ik de overstap gemaakt naar de "Grote Handelsvaart"

In 1987 ben ik aan de wal gegaan en nu werk ik bij de Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Rotterdam en geef ik als Wachtchef Verkeersafhandeling leiding aan een ploeg
verkeersleiders.

De lading van Kings Island naar Melbourne bestond uit zakjes op pallets, ik dacht dat het iets van Zircone heette ( het werd gebruikt om metaal mee te veredelen )
De retour lading vanuit Melbourne was zeer divers en bestond uit winkelvoorraad, huisraad en soms zelfs het al eens eerder genoemde paard.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Martin,

Dat je vriendin je een hork noemde omdat je mij vergeten was aan haar voor te stellen kwam gelijk weer terug!! Was het vergeten.Heb het verhaal aan m'n vrouw laten lezen en die wist gelijk waarover je het had,samen nog even zitten gniffelen.Trouwens in die kroeg hebben we die gasten welke van de Salland afkwamen ook nog het nodige wijsgemaakt.Toen ze binnenkwamen en zich bekend maakten hebben wij ze verteld dat ze welkom waren daar ze Ned. zeelui waren doch dat wij die kroeg voor die avond afgehuurd hadden 8) . Tjonge zei er toen eentje, dus het is waar dat jullie bij DvdH jullie gage niet in guldens maar in US dollars uitgekeerd krijgen...en wie waren wij om dat nu te gaan tegenspreken :lol: .

Dat ik die bijnaam van Michiel de Ruiter had kan ik mij niets van herinneren.Zelfs nadat ik een pasfoto uit die tijd eens opgevist had ging er geen lampje branden, zie hieronder :mrgreen: .
koert.jpg
koert.jpg (37.71 KiB) 4028 keer bekeken
Deze is halverwege jaren 90tig dus al iets beter. :?
3.jpg
3.jpg (470.53 KiB) 4028 keer bekeken
En deze dit jaar tijdens een cursus Windows 8.1 :wink:
IMG_0650.JPG
IMG_0650.JPG (70.18 KiB) 4028 keer bekeken
Hoor wel van je wanneer je uitgelachen bent :-D .

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Martin, ik zie dat onze berichten elkaar gekruist hebben. Zircon!!! Ja dat was het "2e merk" wat uit die mijn kwam en er was nog een derde.

Wist ook dat we later nog eens samen hadden gevaren doch niet meer hoe en wat. Dus we hebben ook samen op de Casablanca gezeten.Ben je toen niet in Lagos afgelost??

Trouwens...dat van die knol klopt,daarvoor hadden ze ook al een zwangere koe vervooerd die tijdens de reis van een kalf beviel en waarvoor de toen dienstdoende stuurman z'n hand ophield bij de boer die hem kwam ophalen daar hij nu TWEE koeien afleverde i.p.v. één. Er was voor die "beestenboel" ook een geweer aan boord om die beesten af te knallen als het eventueel fout zou gaan.Heb toen ALLE minutie voor dat geweer in Grassy gekocht waardoor het eiland één week zonder minutie heeft gezeten :shock: .
We hebben wat afgeknald daar in de haven van Grassy :wink: .
Herinneringen die weer hééél langzaam terugkomen 8) .

Groeten,K.Brouwer
m.lathouwers
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2014 05:24

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door m.lathouwers »

Whats in a name ?

Ik kan mij niet één twee drie voor de geest halen op welk schip het volgende verhaal zich heeft afgespeeld maar het zal er niet minder leuk door zijn.

Het bewuste schip werd in ieder geval bemand door lieden van uitéén lopend pluimage in ieder geval dat was de mening van HWTK Sluiter.
De 1e STM was van Oostenrijkse komaf en ik, genaamd Lathouwers kon met zo'n naam, ook niet deugen in de ogen van Sluiter.
Volgens zijn mening waren alleen hij zelf en Kapt. Rozema zuivere Nederlanders en de rest een vorm van tweede rangs import.
Op zekere dag, we kennen allemaal de situatie, zittend in de messroom nagenietend van de maaltijd begon Kapt Rozema het nu volgende verhaal.

Meester weet jij eigenlijk wel dat Lathouwers een hele oude naam ? vroeg hij, Sluiter bleef het antwoord schuldig en Rozema ging verder.
De naam Lathouwers stamt uit de tijd van de kruistochten en behoorde bij een hele moedige familie die tijdens zware gevechten met de ongelovigen zo heftig te keer gingen dat op een gegeven moment alle zwaarden en lansen die ze bij zich hadden gebroken en stuk waren maar dapper als zij waren pakten ze gewoon een stuk hout op en vochten daarmee verder.
Stuk hout dus lat en zo is de naam Lathouwers ontstaan door het vechten met een lat dus eigenlijk.
Trouwens jouw familie deed ook mee meester alleen dat waren schijters en bangebroeken die altijd helemaal achteraan liepen en daarom heet jij nu nog Sluiter.

Meester Sluiter moest ineens heel dringen een oliefilter controleren en verdween direct uit de mess.
Ik heb hem daarna nooit meer iets over mijn naam horen zeggen. :-D :-D :-D
m.lathouwers
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2014 05:24

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door m.lathouwers »

Koert.

Ik heb inderdaad een week of acht op de Casa Blanca gevaren terwijl ik op school zat en ben toen in Port Harcourt naar huis gegaan.

In Grassy ontwikkelde we ons inderdaad tot scherpschutters, ik weet dat we bijna iedere middag rond 17:00 onder het genot van een paar biertjes ( we hadden
de lege blikjes nodig ) op het achterdek stonden te schieten.
Ik denk dat je na een tijdje in de havenmonding op het echolood een berg blikjes kon waarnemen :lol:
Dat is waarschijnlijk ook de reden geweest dat het op een gegeven ogenblik niet meer mocht van de Havenmeester. :evil:
m.lathouwers
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 apr 2014 05:24

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door m.lathouwers »

Bij deze de beloofde foto's van de Alban in dok.
Melbourne Februari 1975
Bijlagen
Dok2.JPG
Dok2.JPG (58.57 KiB) 3974 keer bekeken


Plaats reactie