Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 26 mar 2018 15:15

Verhaaltje over de doop ceremonie Spolesto yard nr 472 ZSM 1958:

Zaandam Kalf Kalf 3, bouw van de motorcoaster Spolesto op de scheepswerf Czaar Peter van de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij Z.S.M. Voor rederij N.V. Spoorhout te Den Haag. Motorcoaster Spolesto meet 499 brutoregisterton, 940 ton d.w., heeft een Werkspoormotor DMAS 336 van 650 EPK, snelheid zal circa 10 knopen bedragen en heeft bouwnummer 472. De Spolesto is bestemd voor de wilde vaart en zal in hoofdzaak hout vervoeren uit de Scandinavische landen. Zij zal circa 300 standaards hout kunnen innemen. Het duurde even voordat de Spolesto het ruime sop koos, Ankie van Wessel, het dochtertje van één van de directeuren van de N.V. Spoorhout uit Den Haag, moest zich nog haasten om de fles tegen de boeg uiteen te doen spatten. Behalve door de familie Van Wessel was de N.V. Spoorhout ook vertegenwoordigd door de heer W. Rote uit Westzaan. De Spolesto is het tweede schip van de rederij en het eerste van een serie van drie. Proefvaart van de Spolesto is op 5 maart 1958 werd een mistig avontuur. Loods de Vries verklaarde dat men niet vertrok voordat het zicht beter was. Tegen elf uur trok de mist iets op. De telegraaf rinkelde, de motoren begonnen te dreunen, de kabel werd ingehaald en de proefvaart begon. Men ging niet buitengaats want het kompas was niet helemaal in orde. De heren van de scheepvaartinspectie vertelden dat het een afwijking vertoonde van circa 13 graden. Er was te veel metaal in de directe omgeving, waardoor het kompas werd beïnvloed. In de buurt van Velsen werden de ankerproeven gehouden. Machines, stuurinstallaties, radio, reddingsmateriaal, alles werd onderzocht. Daarna verzamelden de belanghebbenden, de reders van de N.V. Spoorhout, de heren Van Wessel en Van de Wal, de mensen van de verzekering, scheepvaartinspectie en directie van de Z.S.M. zich in de mess, waar een laatste bespreking werd gevoerd. Na terugkomst bij de scheepswerf in de Achtersluispolder had de officiële overdracht plaats door de rederijvlag in top te hijsen. Het eerste schip die de Z.S.M. voor de N.V. Spoorhout zou bouwen was opgeleverd.

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 28 mar 2018 14:25

Risa Paula
In de tweede helft van 1973 in Mayaguez plots douane aan boord en na deel van de bemanning in de stad te hebben opgezocht/opgehaald aan boord gezocht en verdovende middelen gevonden. De officieren werden ongemoeid gelaten maar de Ghanese matrozen en bediendes (een man of negen) naar het gevang. Op verzoek van de kapitein ik met agent naar de bajes om de mannen hun ontslag brief te laten tekenen. Volgens de agent was het een open gevangenis maar ik vond dat er toch wel erg hoge hekken omheen stonden en er liepen ook veel gewapende bewakers. Toen zonder bemanning leeg van frozen tuna terug naar Thema waar we toch weer schoon aankwamen. Hoe het verder met de gevangenen is vergaan is mij niet bekend.
De Risa Paula lijkt nog steeds te bestaan. Is na vermeende illegale visserij nabij Saya De Malha Bank en slavernij in 2015 opgebracht en afgemeerd in Samut Sakhon (Thailand). (Zoekterm Greenpiece en Blishfull Reefer).
Het schip aan de binnenkant in de voorste rij lijkt er wel heel erg op(3 luikhoofden en afgang naar verdamperkamer aan bb tussen R1 en R2).
Bijlagen
Samut Sakhon.jpg
Samut Sakhon.jpg (124.91 KiB) 2222 keer bekeken

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 28 mar 2018 15:13

Hank schreef:
23 feb 2018 13:44
Spolesto 2x.

Dit twee maal de zelfde Spolesto alleen heeft de onderste een buiskleedje op de brug.
In 1958 gebouwd bij de Z.S.M in Zaandam. BNR: 472. Eigenaar Spoorhout.

De eerste Spolesto is in 1956 gebouwd bij de N.N.S.W. in Groningen. BNR: 278. eigenaar Spoorhout.
Is in 1956 al naar Engeland verkocht als Edgefield.

Dus 2x Spolesto beide van Spoorhout en bij D & vd H in beheer.

Hank.
Er zijn duidelijke verschillen tussen de Spolesto gebouwd bij NNS in 1956 en de Spolesto gebouwd bij ZSM in 1958. Het tonnage ruimpje zit niet voor de brug maar op de bak, aan dek voor de opbouw is hekwerk ipv verschansing, de ventilatie kokers staan anders en voor de brug aan dek is afgang naar ruim.
Bijlagen
ShowImage4.jpg
ShowImage4.jpg (191.29 KiB) 2205 keer bekeken
TraleeTraderecSpolesto1958a_zps39c6b669[1].jpg
TraleeTraderecSpolesto1958a_zps39c6b669[1].jpg (131.32 KiB) 2205 keer bekeken

Hank
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Hank » 28 mar 2018 19:33

Pieterpost.

Op 23 Febr. plaatste je twee afbeeldingen van de zelfde Spolesto. 1958 bnr: 472 Z. S. M .Zaandam.
Alleen op proefvaart foto had ze een soort buiskleedje op de buitenbrug.

Wat je bedoelde met: De Spolesto van Dammers en de Spolesto van Spoorhout waren niet het zelfde ; begreep ik niet erg.
Spoorhout was van beide de eigenaar en Dammers de bevrachter/manager.

De Spolesto uit Zaandam en de Spolesto 1956 bnr: 278 N.N.S.W. Groningen verschillen duidelijk van elkaar.

Hank.

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 02 apr 2018 14:37

De Biscaya met wat ongewoons aan dek
attachment.jpg
attachment.jpg (93.1 KiB) 2013 keer bekeken
attachment2.jpg
attachment2.jpg (92.75 KiB) 2013 keer bekeken

herman1963
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
Locatie: Oosterhout nbr.

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door herman1963 » 02 apr 2018 17:27

Hai Pieter
heb je soms nog meer foto`s van de Biscaya
Gr. Herman

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1602
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Drentenier » 02 apr 2018 17:54

Groet,
Hans

herman1963
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
Locatie: Oosterhout nbr.

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door herman1963 » 02 apr 2018 20:48

sorry maar die had ik al, maar bedankt voor je reactie
Gr Herman

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 03 apr 2018 13:52

beste Herman
Ik heb nog een leuke: luchtfoto op zee met schoorsteen en deel boeg aan dek voor de werf in Cobh. Echter de copyrights zijn van fotoflit en ik weet niet of het dan zonder problemen hier in dit forum gezet kan worden.
Gegroet Pieter Post

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 03 apr 2018 14:04

De Coria bestaat ook nog steeds, echter helemaal niet meer zo als destijds. Ze ligt deels gesloopt en deels onder water in Puerto Cabello (Venezuela), op het kaartje in de cirkel.
DorysHelenaexCoria1967b_zpsd10ea6b6.jpg
DorysHelenaexCoria1967b_zpsd10ea6b6.jpg (171.63 KiB) 1771 keer bekeken
naamloos.png
naamloos.png (38.36 KiB) 1771 keer bekeken
Puerto Cabello 2.jpg
Puerto Cabello 2.jpg (161.42 KiB) 1771 keer bekeken

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 03 apr 2018 14:10

Ik heb wel eens gehoord dat het bovenste verticale stukje van de voorsteven te maken had met een maximale toegestane scheepslengte van de los en laad kade in preston, de dwarskade aan bakboord in het Basin.
Coria1967.jpg
Coria1967.jpg (75.92 KiB) 1769 keer bekeken

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2454
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 04 apr 2018 00:44

Dat klopt!

Groeten, K.Brouwer

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 08 apr 2018 17:24

Het waren blijkbaar niet allemaal "witte jachten" in de Dammers vloot
Bijlagen
Giant.jpg
Giant.jpg (24.72 KiB) 1448 keer bekeken
giant2.jpg
giant2.jpg (30.75 KiB) 1448 keer bekeken

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 08 apr 2018 17:25

Zo zag de Giant eruit voordat die werd omgebouwd
Bijlagen
ShowImage.jpg
ShowImage.jpg (34.16 KiB) 1448 keer bekeken

pieterpost
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost » 13 apr 2018 17:02

In 1983 is de Jan-Willem (en zusterschepen) verlengd bij NDSM. Op de site "jumboizing NDSM" is een uitgebreid fotografisch verslag van deze operatie te zien.
De afgelopen tijd blijkt de Jan-Willem betrokken te zijn geweest bij illegale vispraktijken nabij de Somalische kust. Blijkbaar naar aanleiding daarvan is de naam veranderd in Renown Reefer en Bolivia vlag (per 13 december 2017) en sinds 10 januari 2018 is het schip "vlaggeloos". Zie ook IOTC circular 2017-071 and 2018-02.
Bijlagen
30.jpg
30.jpg (171.45 KiB) 1167 keer bekeken

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2454
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer » 14 apr 2018 01:00

Tijdens de verlenging werden de schepen eindelijk uitgerust met SatNav. Dus dat was voor ons het einde van het sextant tijdperk.

Het verhaal ging dat tijdens de planning van de nieuwbouw van die serie van het plaatsen van een SatNav werd afgezien en daar
een boegschroef voor in de plaats kwam.

Tijdens de verlenging zat een gedeelte van de bemanning nog aan boord. De twee gedeeltes waren al zo'n 16 mtr uit elkaar getrokken. De stuurman wilde de bakverlichting aansteken om iets op te zoeken doch die werkte niet (uiteraard niet!). Hij naar de 2e wtk en vroeg hem eens naar die verlichting te kijken, hij had de zekeringen nagekeken en die waren in orde. Dus de 2e wtk met een controle lampje naar de bak, eerst de gangway af naar het voorschip wandelend langs dat gat van 16 mtr de gangway naar de bak weer op en controleren maar waarom waar de prik was verdwenen.Met dat controle lampje lukte het niet dus hij terug naar de m.k. om de multimeter te halen. Gangway van de bak af langs het gat van 16 mtr , gangway achterschip op, in de m.k. de multimeter opgehaald, gangway achterschip af weer langs dat gat van 16 mtr gangway voorschip op en weer aan het meten geslagen. Kon echter de oorzaak van "geen prik" niet vinden...Dat heeft hij nog lang moeten horen...

Ook is er eentje nog bijna gekapseisd toen het na de verlenging langs de kant lag om de laatste reparaties te doen.Dat vertel ik
later nog wel. Heb zelf de test van het nieuwe (grote) reddingsvlot op de Jan Willem nog meegemaakt. Was er eerlijk gezegd
niet zo enthousiast over maar hebben het gelukkig nooit hoeven gebruiken.

Groeten, K.Brouwer

Plaats reactie