Welles, nietes Amerikaans visum

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
de Vetpriester

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door de Vetpriester »

@Jaco.
"Mar nu laat je de USA wel een pluspunt maken........"
Hoe kun je dat nou zeggen? :shock:

Je zult zeker niet willen dat IK een pluspunt behaal over jouw?
Kom dan maar op de informatie.
Je hele passpoort gegevens, pincodes, wachtwoorden, en creditkaart natuurlijk. Heb je ook een leuke vriendin?
Waar woont ze dan, hoeveel verdienen jullie, waar liggen de reservesleutels van het huis en de auto.
Wanneer gaan jullie op vakantie?

Het is toch van de zotte dat je je hele levensgeschiedenis en dingen die "je zelf niet weet" prijs moet geven om in een land te komen waar je niet wilt zijn, om dan als topcrimineel behandeld te worden?!



Dat verhaal van die pikkencontrole heb ik wel eens vaker gehoord.
En een aanvulling daarop dat de Fransen dat een keer gedaan hadden met een amerikaans cruise schip.
En dat het toen maar afgeschaft werd.


Wist niet van de Jones act af.
Dat is inderdaad nog een optie.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Akwanaut »

Hoewel de keus al gemaakt is (geen visumaanvraag), vraag ik me af, waar is de tijd gebleven dat dit soort dilemma's persoonlijk werden opgelost (zonder forum/internet).

Wanneer je de eigen loopbaan ondergeschikt maakt aan je eigen principes, hangt daar vaak een prijskaartje aan.

Succes met het vinden van een acceptabel alternatief.
Groet Frank
de Vetpriester

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door de Vetpriester »

Ik denk dat zulk soort dilemma's juist niet meer ter sprake komen door al die communicatie middelen.
Niemand kent elkaar, er is geen gezicht en niemand die achter zijn pc vandaan komt om zijn mening te laten horen.
Om als zeevarende wat gedaan te krijgen is moeilijk.
We bestaan immers niet.
In zoverre dat je er 9 v/d 10 keer niet aanwezig kunt zijn wanneer het nodig is.
Joop Kieviet (RIP)

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Jos,
Inderdaad de pikken parade een unicum in een beschaafde? wereld. De russen waren vroeger netter want die namen het monsterboekje i.p.v. het paspoort en stempelde die vol, juist om dat ze wisten dat de zeelui problemen kregen als ze in het land van we only shake hands where is a dollar kwamen met die russische stempels. Als je vroeger regelmatig in de US kwam had je een walpermit met foto en een nummer geregistreerd bij de FBI, wordt dat nog gebruikt?

Gr. Joop
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat ik me herinner van de walpasjes in Amerika, is dat als je vaker in USA kwam, dus het schip voer een route van/naar USA, je een walpasje moest hebben. De immigration kwam aan boord en hoe ze het in godsnaam flikte weet ik niet maar iedereeen stond er op of hij de grootste boef uit de gevangenis was.
In de jaren 60 dus voor allerlei laptops en tablets, had de immigration een groot boek. Het boek van Sinterklaas stelde daarmee vergeleken niets voor. In dit boek stonden alle personen die wat op hun kerfstok hadden, volgens de Yanken. Lid van de CPN bijv. of al eens de States uitgegooid, zoals een Italiaanse matroos aan boord. Die gozer was er al tweemaal eerder uitgegooid.
Dan de beroemde, beruchte pikkenparade. Mooi klusje voor de sparks in het kantoortje van de stuurlui. Zoals eerder gesteld, het gold alleen voor het lagere personeel. Officieren waren ervan vrijgesteld.
Zelfs al kwam je uit de P.G. moest de dokter nog aan boord komen voor controle. Voorstrooms met een tanker van 75000 ton, gedeeltelijk leeg, anders konden we er niet komen, langzaam varen, wachten op de dokter. Had je een hufter dan stond hij erop dat het schip bleef wachten. Gelukkig was er ook een dokter die het schip ziektevrij verklaarde als er vanaf de brug met een fles drank werd gezwaaid.
Terwijl je daar dan deadslow ahead lag werd je opgelopen door een troepentransportschip uit Vietnam. De chronococcen zag je over de railingen rennen.
Ach dat waren nog eens tijden meneer Sonnenberg.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Joop Kieviet (RIP)

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Bob, dit is de bekende ID kaart


Gr. Joop
Bijlagen
IMG.jpg
IMG.jpg (148.97 KiB) 3978 keer bekeken
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja toen ik in 1973 me uitschreef en voor het gemak maar '' naar USA'' invulde (dat was de thuishaven van Ogden Marine Inc,uiteraard)wist ik dat ik internationaal moest gaan denken,dus niet moeilijk doen wat me aardig gelukt is :wink: Als ik met verlof was waar ook ter wereld, en ik moest naar een schip in een amerikaanse haven dan was het TOEN voldoende om met een brief van kantoor een visa te halen bij een U.S consulaat/ambasade.De laatste keer in1983 moest ik van uit Brasil via Miami naar Aruba( idioot maar kon schijnbaar niet anders)Ik kwam s'middags aan in Miami airport en moest wachten op vlucht Caracas die de volgende ochtend pas ging.Ik dacht een hotel te krijgen en ff de benen te strekken,maar dat ging fijn niet door.Ik werd onder escord van civil police naar een gebouw gebracht alwaar ik moest verblijven in de mannen afdeling, daar zat van alles ongeregeld, mannen uit honduras zonder visa ,paspoort vervalsers...je noemd het.Ik begrijp bèst dat ze daar argwanend waren,maar ik was duidelijk op doorreis, transit noemen ze dat geloof ik. De bewakers waren vriendelijke cubanen en na een hap en een cola kreeg ik een bunk toegewezen. De andere ochtend werd ik onder toezicht van een aardige politie agente naar het vliegveld gebracht en de tijd dodend met spelletjes en een cola, werd ik aan de valreep afgeleverd.De lieve dame vertelde mij hartverscheurende verhalen van desperate mensen die soms de plane in gesleurd moesten worden,terug naar de ellende :cry: Mijn belonig kwam in Aruba alwaar ik 4 dagen in een strand hotel kon vertoeven en een hele bungalo voor me zelf,want de Ogden Ottawa lag voor anker in afwachting van een berth. Uteraard koek en zoopie op de rekening van kantoor...en daar waren ze niet flauw in. :)
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Jaco »

de Vetpriester schreef:@Jaco......................Je hele passpoort gegevens, pincodes, wachtwoorden, en creditkaart natuurlijk. Heb je ook een leuke vriendin?
Waar woont ze dan, hoeveel verdienen jullie, waar liggen de reservesleutels van het huis en de auto.
Wanneer gaan jullie op vakantie?
................

En je hebt dus ook geen PIN pas, Geen Auto, je gebruikt geen Credit kaart, je gebruikt je chipknip niet, je hebt geen OV kaart, ..............
Als je Normaal leeft op deze wereld kunnen toch vele instanties zien waar je bent en wat je doet en uitgeeft.......
Is dan dat kleine beetje info voor krijgen van / behoud van een Baan / carriere zo schadelijk !!!???

Kort om ik begrijp je probleem niet !!!!!
Je wilde varen??? Of ben je gestuurd??
Je wilt cariere maken???
Of wil je altijd 3eMach / Wiper blijven op een Potje tussen hiero en daaro........

Laten we het hier dan maar bij laten....
Maar ik vind het een erg domme en onduidelijke beslissing geen Visum aan te vragen.........
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Da's klare taal Jaco....soms moet men dansen om aan de bak te blijven,ook hier in brasil :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
de Vetpriester

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door de Vetpriester »

Tja Jaco,
misschien dat ik er teveel over nadenk en lees.
Maar waar is het goed voor dat al je gegevens op straat liggen.
Vaak wordt aangevoerd van "ik heb niets te verberegen, dus mogen ze alles van me weten."
Dat lijkt me het domste argument die men kan geven.
Beter lijkt mij:
"Wat hebben zij te doen met al deze informatie"?
"Wie heeft daar toegang toe?"
en misschien het ergste:
"Wat gebeurd er als een kwaadwillende deze info zo makkelijk verkrijgt".
Dat mijn vaderland zulke gegevens over mij bezit en verzameld vind ik tot een bepaald punt acceptabel.
Maar je wilt die gegevens toch niet uit handen geven aan een andere staat. Waar jij geen rechten hebt, waar zij van alles kunnen uitspoken met je onder mom van "national security"?
Wel eens gehoord van de patriot act? Op internet staat en leesbaar exemplaar ervan.
Een interessant deel als zeevarende:

Another controversial aspect of the USA PATRIOT Act is the immigration provisions that allow for the indefinite detention of any alien whom the Attorney General believes may cause a terrorist act.[106] Before the USA PATRIOT Act was passed, Anita Ramasastry, an associate professor of law and a director of the Shidler Center for Law, Commerce, & Technology at the University of Washington School of Law in Seattle, Washington, accused the Act of depriving basic rights for immigrants to America, including legal permanent residents. She warned that "Indefinite detention upon secret evidence — which the USA PATRIOT Act allows — sounds more like Taliban justice than ours.

In Jip en Janneke taal: Je kunt opgepakt worden op grond van een vermoeden en daarvoor de bak in draaien.
En je kunt er eeuwig in blijven op grond van geheime bewijsstukken.



De laatste jaren worden steeds meer databases gehack en soms wordt gevoelige info over internet verspeid.
Effe een paar recente voorbeelden.
-Hacker groep "Anonymous" heeft Sony gehack en creditcard gegevens van duizenden in handen gekregen.
-ING bleek gevoelig voor scripts op hun website waardoor je makkelijk klantgegevens kon achterhalen en misbruiken.
-In Uk hebben ze een laptop gestolen met tig miljoen ONVERSLEUTELDE patienten dossiers.
Mij dan de vraag wat doen die dossiers om te beginnen op een LAPTOP?!
- Enkele dagen geleden bleken diezelde engelsen in bezit te zijn van database met online profielen van zowat elke nederlander.
(valt dit niet onder spionage?)

Terug naar het medisch patienten dosier waar iedereen in kon kijken.
Zoiets is een goudmijn voor verzekeraars. Dan krijg je situaties zoals in de VS dat je letterlijk en figuurlijk de kanker kunt krijgen omdat je als kind zijnde eens een antibiotica kuur niet hebt afgemaakt.
Ooit aan antidepresiva gezeten?! Die is gek! Die komt hier niet te werken.
Nicotine pleisters?! Die hoeven we hier ook niet in dienst te hebben want die neemt te vaak "shagkie pauze".
En heeft iemand wel eens bij de balastingdienst verkeerd in de computer gestaan?
2-3 brieven versturen voor een adres correctie of stopzetten huur/gezondheids toeslag is niet ongewoon.

Ik hoop dat nu duidelijk is waarom ik dus besloten heb geen visum aan te vragen.
Want als bovenstaande voorbeelden al inbraak deden op privacy en aantoonde dat instanties en overheden laconiek omgingen met je info dan wil je al helemaal niet dat je gehele leven en gegevens bekend zijn op 1 plek.
En dan ook nog eens zo'n politiestaat waar iedereen in angst leeft voor zijn eigen overheid.

Die (schijnbare) vrijheid is voor mij niet af te kopen met een vette wagen voor de deur, groot huis en 10x vakantie per jaar.

Het komt nu misschien over alsof ik je persoonlijk aanval maar laat me even duidelijk maken dat dat absoluut niet mijn bedoeling is.
Denk dat het wel gezond zou zijn als mensen wat meer stilstaan bij de info die ze overal achterlaten.
Facebook iemand?


Plaats reactie