Welles, nietes Amerikaans visum

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
de Vetpriester

Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door de Vetpriester »

Ik heb onlangs gesolliciteerd bij een rederij en we zijn bezig met het afronden van de laatste zaken.
Daarbij kwam de aanvraag v/e amerikaans visum aan de orde.
*shock*
Dat wil ik helemaal niet.
Ben al van mening dat NL al geen recht heeft om mijn biometrische gegevens op te slaan in databases.
Ik wacht dan ook zo lang mogelijk met het aanvragen van een nieuw ID bewijs tot ze het zelf ook inzien.
En die yanken al helemaal niet.

1~Heeft iemand ervaring met het reizen van/naar VS zonder visum als zeeman.
Als het aan mij ligt kom ik daar nooit meer maar de toekomstige reder leek niet al te ammused toen ik liet doorschemeren daar niet op te staan te wachten.
2~Zijn er rederijen die daar niet zo moeilijk over doen?
Of nog beter; daar helemaal niet komen.

Ik ben recent bevoegd als 2wtk alle schepen en zou graag ook in die functie willen varen.
Beetje in Azie rondvaren lijkt me helemaal niet verkeerd.
Jammer genoeg sturen zoek acties op internet me steeds naar uitzendbureaus.

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door j.haver »

Om te reizen naar USA heb je Visum nodig en nog ruim op tijd aan te vragen alvorens af te reizen.
Ook als je opstapt op een bootje, je land (als het goed is) per vliegtuig op USA grondgebied.
Dus Visum nodig.

En anders > website Amerikaanse Ambassade voor de juiste info.
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Jaco »

Als u naar een schip in America reist MOET U een zeemanvisum hebben (C1/D).
Zo niet, dan komt U geen eens het land in, laat staan die boot op.

Als U geen visum wilt hebben, dan zal de betreffende rederij denk ik U ook niet willen. !!!!
Zo makkelijk is het eigenlijk wel.

Als u eenmaal aan boord van een schip bent, zonder visum, en dat schip gaat naar America toe, is het meestal niet zo'n probleem.
Of U wordt haven tevoren afgelost, als U bijna aan Uw tijd zit.
Of de rederij neemt de boete op zich.

Maar nogmaals Als Uzelf geen visum wilt......Houd het gewoon op !!!!!!
Einde Baan, Einde Rederij, Einde Cariere !!!!!!

Maar waar hebben we het eigenlijk over....de gegevens van Uw paspoort uitwisselen ???
Asl U in America komt et een vliegtuig, en het is de eerste keer op dat paspoort, wordt er een foto van U gemaakt, en gaat uw hand op een scanner. Als U dit soort dingen niet wilt, dan zegt U dat toch tegen die immmigratie ambtenaar.......(Hij zal U zeer vriendelijk terug sturen)
Asl U info uitwisseling niet wilt, heeft U misschien iets te verbergen ........
Bij aanvraag van Uw visum zal U vele dingen gevraagd worden. het gaat dan b.v om:
- Kennis van Wapens
- Roookt U, of heeft U drogerende middelen.
- Heeft U familie in extemistische bewegingen.
- Heeft U sympatyen met bovenstaande beewgingen.
- Heeft U in een leger, anders dan van Uw vaderland gediend !!??

Als we in de zeevaart moeilijk gaan doen over uitwisselen van persoonlijke data, dan is het eind zoek.......
Dus U zou Uw paspoort ook niet aan de Kapitein afgeven ??
Hij heeft het nodig bij inklaren, uitklaren van zijn schip en bemaning in de meeste havens........

Hoop dat het duidelijk is.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Joop de Jager »

De Vraag,

Heb ik een visum nodig voor mijn reis naar de USA?
Reizigers met een Nederlands paspoort hebben geen visum nodig als zij voor vakantie of zaken naar de VS reizen voor een periode van maximaal 90 dagen. Kinderen die staan bijgeschreven in het paspoort van een van de ouders, hebben wel een visum nodig. Omdat een visumaanvraag vaak langer duurt, is het gemakkelijker voor hen een apart paspoort aan te vragen.

Met ingang van 12 januari 2009 zijn passagiers uit landen die onder het Visa Waiver Programma vallen verplicht een aanvullende reistoestemming aan te vragen voor de Verenigde Staten. Deze aanvraag kan eenvoudig via het Electronic System for Travel Authorization (ESTA) worden ingediend. Nieuwe regels voor reizigers naar de VS.

Mvg.
Joop.
de Vetpriester

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door de Vetpriester »

Het afstaan van persoonlijke data is heel iets anders dan het afstaan van biometrische gegevens!
Laten we dat even niet verwarren.
Vergeet niet dat het weinig heeft gescheeld of we zouden ook irisscan moeten ondergaan voor een visum.
Dat is schijnbaar niet doorgekomen dus doen zij het alsnog op eigen luchthavens.

En qua einde carriere, denk wel dat er wat mogelijkheden zijn maar dan idd beperkter.
Moeten ons niet constant bang laten maken door o.a. VS en constant braaf zijn bevelen opvolgen.
Maar we zijn aan het afdwalen.

Maar als ik het goed begrijp zou het dus wel mogelijk zijn om te varen mits je al aan boord bent en blijft wanneer je in VS aankomt.
Vraag 2 weet iemand dan nog een adresje die niet op US vaart.
Mijn voorkeug gaat naar kapitein/eigenaars.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, als je in een internationaal bedrijf als de scheepvaart wilt werken, moet je wel een beetje flexibel zijn. Niemand - en een kapitein-eigenaar al helemaal niet - zit te wachten op iemand met een gebruiksaanwijzing en speciale wensen of iemand die in een buitenlandse haven problemen kan opleveren. Er staat al gauw een Rus of een Kroaat of een Let of god mag het weten wat voor iemand klaar met een Nederlandse vaarbevoegdheid die het worst zal wezen waar dat schip heengaat.

Ze zijn in Amerika al zolang ik me kan herinneren moeilijk geweest met visa en dan reken ik zo vanaf 1975 of daaromtrent, toen er nog geen sprake was van terrorisme en kapingen en weet ik wat voor ellende. Soms had je mensen die dáchten dat ze een geldig visum hadden en dan was het volgens de datum ook nog steeds geldig, maar dan bleek het maar voor een eenmalig bezoek te zijn geweest. Ik kwam een keer samen met een machinist vanaf de Bahama's op het vliegveld van Miami. Ik mocht zo doorlopen, maar hij mocht aanvankelijk niet binnen. Die had zo'n visum dat nog geldig leek, maar voor eenmalig gebruik bleek te zijn. Dat luchtlijntje, Shawny Airlines, waarmee we waren komen overvliegen, zo'n kluppie met vliegende Volkswagens, had hem helemaal niet mee mogen nemen en die werden aansprakelijk gesteld. Die moesten zijn overnachting betalen en de volgende dag moest hij op het vliegtuig naar Amsterdam terwijl ik nog veertien dagen in Florida bleef.

Vroeger werd een hele crewlist geviseerd; of dat nog zo is, weet ik niet, maar ik betwijfel het. Zelf heb ik die problemen nooit gehad; ik zorgde gewoon dat ik altijd een geldig visum voor de VS had. Het aardige is dat, als je eenmaal als "good guy" in die enorme computer staat, het systeem je na twintig jaar nog steeds als zodanig herkent. Kun je begrijpen wat er gebeurt als er ergens ooit iets niet helemaal pluis is geweest met je. :-D
de Vetpriester

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door de Vetpriester »

"Kun je begrijpen wat er gebeurt als er ergens ooit iets niet helemaal pluis is geweest met je."
Daar zit ik ook een beetje mee.
Niet zozeer dat ik me misdragen heb maar wel dat ik de afgelopen 3 jaar op Cuba en Venezuela heb gevaren.
Wanneer je dan de laatste 10jaar aan bezochte plekjes moet invoeren zie ik mezelf al bestempeld worden als de spaak in "the axis of evil".
Maar stel dat die Visum dus afgewezen wordt?
Dan gaat het hele feest van aflossen in VS dus helemaal niet door.
Zijn er gevallen bekend hier op het forum waarbij je visum permanent afgewezen werd.
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door j.haver »

Vroeger hielp de zin ; "I am a seaman" weleens om een douane pief te laten begrijpen dat een schip ook in Cuba (of Venez. etc.) had kunnen komen ......
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Jaco »

een paar dingen voor de duidelijkheid:

- Aflossen in de USA zonder zeeman visum is ONMOGELIJK.
- Aan boord zijn zonder visum is mogelijk. Gevolgen zijn meestal boete voor het schip en niemand van bemanning de wal op. (Wil je dat je collegee aandoen ?? )
- Laatste 10 jaar bezochte landen: Various, Seaman.
- bij aankomst elke haven in de USA moet de gehele bemanning een FaceCheck ondergaan. dat wil dus zeggen : allemaal bij Kapitein komen en je gezicht laten zien, bij de Immigratie officer.
- Kan me indenken dat eenmaal niet OK, altijd niet OK is.........eens een afwijzing voor visum, zal Altijd problemen geven.

- Vetprieser heeft het zelf ook wel door, want hij schrijft immmers: qua einde carriere, denk wel dat er wat mogelijkheden zijn maar dan idd beperkter.

- Zeeman heeft Altijd een Visum nodig. Niet als hij op doorreis is in USA, overstappen van Vluchten. Wel als Zeeman, aan boord, aanmonsterend of afmonsterend.

- Probleem in sommige havens dat aflossing van NIEMAND doorgaat als 1 bemanninglid geen visum heeft.


Kortom: Waarom niet gewon een visum aanvragen !!!!!
Makkelijk voor jezelf, de reder en voor je mede bemanningsleden !!!!!
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Re: Welles, nietes Amerikaans visum

Bericht door Jaco »

even Google "US visa rejection"

Is a denial under Section 214(b) permanent?
No. If an applicant has new information which was not presented to the interviewing officer at the time of the first application, or if the applicants overall circumstances have changed significantly since the last application, a visa may be approved.

Do refused applicants have to wait three to six months before reapplying?There is no time restriction on resubmitting an application after a refusal. If additional information or supporting documentation is available which may further demonstrate applicant’s qualification for a visa, an application may be resubmitted.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!


Plaats reactie