Graanvervoer
Re: Graanvervoer
Hallo Cor,
Men heeft het hier over schepen van de KHL (-land schepen). De schepen van de Klompenloyd
oftewel de HSM waren de -stroomschepen.
Groeten,K.Brouwer.
Men heeft het hier over schepen van de KHL (-land schepen). De schepen van de Klompenloyd
oftewel de HSM waren de -stroomschepen.
Groeten,K.Brouwer.
Re: Graanvervoer
Hallo Cor,
Nou, jij zit volgens mij al 15 jaar op dit forum, maar ik zal die open deur maar ff intrappen. Jij weet dondersgoed, dat de Klompenlloyd de HSM is en niet de KHL. Hindert niet hoor, ik vergeef het je.
groeten, GerardN
Sorry K. Brouwer, maar ik had het voorgaande (jouw bericht) nog niet gelezen.
Nou, jij zit volgens mij al 15 jaar op dit forum, maar ik zal die open deur maar ff intrappen. Jij weet dondersgoed, dat de Klompenlloyd de HSM is en niet de KHL. Hindert niet hoor, ik vergeef het je.
groeten, GerardN
Sorry K. Brouwer, maar ik had het voorgaande (jouw bericht) nog niet gelezen.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Re: Graanvervoer
Ach, soms worden deze Amsterdamse rederijen even door elkaar gehaald, kan de beste (in dit geval Cor) overkomen.
(Toen hadden we gelukkig nog een heleboel Amsterdamse rederijen)
(Toen hadden we gelukkig nog een heleboel Amsterdamse rederijen)
Re: Graanvervoer
Maar het gaat op dit topic over het vervoer van graan.
Na de tankvaart ben ik op bulkcarriers, droge ladingschepen dus gaan varen, niet dat die schepen droog stonden hoor.
Alle graansoorten werden bijna altijd rechtstreeks vanuit een silo geladen altijd gepaard gaande met enorme stofwolken, dus het werd kurkdroog geladen en het was de bedoeling dat het ook kurkdroog gelost werd.
Zo simpel was het eigenlijk.
Na leeglossing werden de ruimen schoongespoten en merkte je al gauw dat het overgebleven graan meteen begon te rotten en te meuren nadat het in contact met water kwam.
Dus, zodra de eerste regendruppeltjes begonnen te vallen: meteen dichtgooien.
Dit waren soms beslissingen die niet overal in goede aarde vielen, vooral als er tijdens het lossen in trucks een hele rits vrachtauto's stonden te wachten, die gasten wilden natuurlijk op tijd achter Kaap Kont liggen.
Maar natgeregend graan lossen gaf grotere problemen.
Met graan lag je in ieder geval langer in een haven dan met die tankers.
All the best
Jos
Na de tankvaart ben ik op bulkcarriers, droge ladingschepen dus gaan varen, niet dat die schepen droog stonden hoor.
Alle graansoorten werden bijna altijd rechtstreeks vanuit een silo geladen altijd gepaard gaande met enorme stofwolken, dus het werd kurkdroog geladen en het was de bedoeling dat het ook kurkdroog gelost werd.
Zo simpel was het eigenlijk.
Na leeglossing werden de ruimen schoongespoten en merkte je al gauw dat het overgebleven graan meteen begon te rotten en te meuren nadat het in contact met water kwam.
Dus, zodra de eerste regendruppeltjes begonnen te vallen: meteen dichtgooien.
Dit waren soms beslissingen die niet overal in goede aarde vielen, vooral als er tijdens het lossen in trucks een hele rits vrachtauto's stonden te wachten, die gasten wilden natuurlijk op tijd achter Kaap Kont liggen.
Maar natgeregend graan lossen gaf grotere problemen.
Met graan lag je in ieder geval langer in een haven dan met die tankers.
All the best
Jos
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14378
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Graanvervoer
Bulkfietsuh Jossie....et all,werd kurkdroog geladen
Graan is ZOOOO droog.( normaliter) dat de mogelijkehid van vonken door statische electriciteit ZEER groot is, vanDAAR.......dat de " elektrische meloochumpies" in de ruimen van bulkfietsen met certificatie voor graan en kolen......( en DAT is vrijwel standaard) zijn uitgevoerd met de classificatie " explosion proof".......DUS speciale kabel, gasdichte schakel-kassies, speciale elec motorretjes in ventilatoren, kabeldoorvoerinkies, dekseltjes, lampies en "al dat soort kromme volten gesnor".........maar ja die bulkfietsjes laden graan in landen zoals Canada, Argentinie, Australie etc. etc. en brengen dat dan naar Nederland om broodjes van te bakken...( ze haaalen het NIET uit Nederland!) .....ik heb vroegah als jochie bij Buurman bakker Herman S. R.I.P. al geleerd dat het Nederlandse graan niet " hard genoeg" was om brood van te bakken, er werd slechts een klein percentage toegevoegd anders werd het meel "inferieur".........hoe dan ook, "Goeie tarwe kump uut Canada Boom" zei herman dan........( wel verduld komt dat dialect weer boven ) "droog..droog.....droog" is het wachtwoord.........dus die " bult graan in de buitenlucht daar in Voorne Putten".....wil dus zeggen dat het "voor de zwijnen is"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Graanvervoer
Hallo Kombuizers,
Ik heb de fa. Cebeco(beheerder van het betreffende graandepot langs het kanaal door Voorne) gemaild in een heel netjes beleefd mailtje en om uitleg gevraagd, waarom dat graan in die regen blijft liggen. Heel misschien krijg ik een antwoordje.
groeten,
GerardN
Ik heb de fa. Cebeco(beheerder van het betreffende graandepot langs het kanaal door Voorne) gemaild in een heel netjes beleefd mailtje en om uitleg gevraagd, waarom dat graan in die regen blijft liggen. Heel misschien krijg ik een antwoordje.
groeten,
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Graanvervoer
Sorry mannen,
Heb in mijn berichtje Klompenlloyd vervangen door K.H.L.
Er zat een foutje in mijn grijze kompjoeter.
groeten uit het Bredase
Cor
Heb in mijn berichtje Klompenlloyd vervangen door K.H.L.
Er zat een foutje in mijn grijze kompjoeter.
groeten uit het Bredase
Cor
Il parle Il a parle