Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harry G. Hogeboom

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom » 08 jun 2018 18:22

Shell tanker " Manvantara" gebombardeerd gedurende WW2 door de Japs.

Mijn ouwe maat Jan Hendrik "Eulie" Timmerman R.I.P. voer vanaf 1939 en gedurende WW2 en i.v.m. de toenmalige wet op de vaarplicht tot eind Juni 1946 continue op diverse Tankers van de Shell o.a.in de Middellandse Zee en op de Noord Atlantic in de konvooien, waaronder 2 zusterschepen van de " Manvantara" te weten de " Magdala" en de " Malvina".....ik zal hier maar niet verder gaan uitwijden wat hij in de tijd allemaal meemaakte...over PTSD gesproken!!!... dan raak ik vandaag niet meer uitgepraat!......In Memoriam.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 08 jun 2018 23:44

jdbvos schreef:
Hoe zit het eigenlijk op dergelijke schepen met graanschotten ??? En/of "afzakken" ??
Graanschotten op Liberty (Amstelpark) en Empire (Amstelbrug)

Onderruim langscheeps schot in het midden tot biemzen opgevuld, een gedeelte van het tussendek werd dicht gelegt met de luiken. Over het opengedeelte werd tussen de luikhoofden en voor en achter een bekisting getimmerd (feeder) die het onderruim vol hield. Waren we zo'n 14 dagen mee bezig (12 uur per dag) leeg van Bombay naar Freemantel en dan werd het spul in Freemantel afgekeurt :twisted: en door vakmensen :lol: weer opgebouwd.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 09 jun 2018 11:08

Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden en aanvullingen. mensen !
Zo zien we maar weer: het leven blijft een schoolklasje... Maar als je afstudeert....

We doen niets anders dan leren...
...maar leren betekent dat je ál het geleerde moet onthouden...
Als je slaagt ben je dus geheelonthouder....
...dus een "Weledelzeergeleerde heer (of vrouwe)" met een glaasje wijn in de hand is een contradictio in terminis :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie