Wist u dat .......?
Re: Wist u dat .......?
Mart in Brazil en Gerard.......... zoeken op krantenarchief.nl geloof ik.
Er komt steeds meer bovenwater.
grts Jaap
Er komt steeds meer bovenwater.
grts Jaap
Re: Wist u dat .......?
Hallo Roy,roy schreef:.M.a.w. de mensen die nu geinteresseert zijn spelen geen enkele rol voor het museum.
.
Je hebt volkomen gelijk, want als ik zie hoe knus het is in het museum in IJmuiden
en bij Jan Nierop in Almere.
Maar toch denk ik dat ik op 2 Oktober {uit nieuwsgierigheid} een kijkje ga nemen
in Amsterdam. {entreeprijs volgens Google, €7.}
Bertus.
Re: Wist u dat .......?
Quote: Als er dan al een schip van dat formaat en uit die tijd bewaard had moeten blijven dan zou de Roerborg of de Geulborg meer voor de hand hebben gelegen. Dat was wél een ontwikkeling.Unquote
OK, dan gaan we die toch bij het museum neerleggen. Oh nee, wacht even............
OK, dan gaan we die toch bij het museum neerleggen. Oh nee, wacht even............
Re: Wist u dat .......?
Op de manier zoals Theo het schetst, heeft hij gelijk.
Maar dan zouden ook al die oude tjalken, klippers, aken, enz., zo naar de schroothoop verwezen kunnen worden. Deze schepen zijn bijna allemaal aan de eisen van de hedendaagse tijd aangepast om te kunnen charteren.
Er zijn echter ook uitzonderingen. Kijk b.v. maar eens op de site van de Museumhaven in Gouda. Daar wordt uitsluitend originele tonnage toegelaten.
Maar goed, terug naar de zeevaart en de "Noordborg" in het bijzonder.
( De "Kroonborg" zou natuurlijk als een kroonjuweel beschouwd mogen worden, maar krijg daar de handen maar eens voor op elkaar...........).
De "Noordborg" is natuurlijk een typisch schip voor haar tijd en dat kan ook als uitgangspunt genomen worden.
Dit zelfde verhaaltje kan ook verteld worden bij de "Cap San Diego" in Hamburg. Een pracht van een schip, maar eigenlijk gewoon een voorbeeld van de toenmalige tijdgeest. Over geest gesproken, een fruitjager van Waling van Geest zou ook wel iets geweest kunnen zijn om te conserveren !.
Maar ja............
Bij mij weten bestaan alleen de voormalige "Chiron" en de voormalige "Prinses Irene" nog als GHV schepen uit dezelfde tijd. Maar vraag niet hoe ze erbij liggen.......... De laatste letterlijk.
Tsja, zo kunnen we nog wel even blijven dag dromen.
Feit is dat men het in Rotterdam / Leuvehaven en Maassluis aardig voor elkaar begint te krijgen.
Wanhopen hoeven we dus niet.
Blijft wel overeind dat goedwillende amateurs met een juist kloppend maritiem hart vaak verder komen dan academici die veel te groot denken en vervolgens hun doel kompleet voorbij schieten.
m.v.g. Roy
Ps. Ik lees nu net de inzending van Anne betreffende de "Pavonis". Het zou een pracht zijn....
Maar dan zouden ook al die oude tjalken, klippers, aken, enz., zo naar de schroothoop verwezen kunnen worden. Deze schepen zijn bijna allemaal aan de eisen van de hedendaagse tijd aangepast om te kunnen charteren.
Er zijn echter ook uitzonderingen. Kijk b.v. maar eens op de site van de Museumhaven in Gouda. Daar wordt uitsluitend originele tonnage toegelaten.
Maar goed, terug naar de zeevaart en de "Noordborg" in het bijzonder.
( De "Kroonborg" zou natuurlijk als een kroonjuweel beschouwd mogen worden, maar krijg daar de handen maar eens voor op elkaar...........).
De "Noordborg" is natuurlijk een typisch schip voor haar tijd en dat kan ook als uitgangspunt genomen worden.
Dit zelfde verhaaltje kan ook verteld worden bij de "Cap San Diego" in Hamburg. Een pracht van een schip, maar eigenlijk gewoon een voorbeeld van de toenmalige tijdgeest. Over geest gesproken, een fruitjager van Waling van Geest zou ook wel iets geweest kunnen zijn om te conserveren !.
Maar ja............
Bij mij weten bestaan alleen de voormalige "Chiron" en de voormalige "Prinses Irene" nog als GHV schepen uit dezelfde tijd. Maar vraag niet hoe ze erbij liggen.......... De laatste letterlijk.
Tsja, zo kunnen we nog wel even blijven dag dromen.
Feit is dat men het in Rotterdam / Leuvehaven en Maassluis aardig voor elkaar begint te krijgen.
Wanhopen hoeven we dus niet.
Blijft wel overeind dat goedwillende amateurs met een juist kloppend maritiem hart vaak verder komen dan academici die veel te groot denken en vervolgens hun doel kompleet voorbij schieten.
m.v.g. Roy
Ps. Ik lees nu net de inzending van Anne betreffende de "Pavonis". Het zou een pracht zijn....
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................