Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap v D

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Jaap v D »

Mart in Brazil en Gerard.......... zoeken op krantenarchief.nl geloof ik.
Er komt steeds meer bovenwater. :mrgreen:

grts Jaap

Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Bertus. »

roy schreef:.M.a.w. de mensen die nu geinteresseert zijn spelen geen enkele rol voor het museum.
.
Hallo Roy,

Je hebt volkomen gelijk, want als ik zie hoe knus het is in het museum in IJmuiden
en bij Jan Nierop in Almere.
Maar toch denk ik dat ik op 2 Oktober {uit nieuwsgierigheid} een kijkje ga nemen
in Amsterdam. {entreeprijs volgens Google, €7.}

Bertus.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Chris.dus »

Quote: Als er dan al een schip van dat formaat en uit die tijd bewaard had moeten blijven dan zou de Roerborg of de Geulborg meer voor de hand hebben gelegen. Dat was wél een ontwikkeling.Unquote

OK, dan gaan we die toch bij het museum neerleggen. Oh nee, wacht even............
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Roy »

Op de manier zoals Theo het schetst, heeft hij gelijk.
Maar dan zouden ook al die oude tjalken, klippers, aken, enz., zo naar de schroothoop verwezen kunnen worden. Deze schepen zijn bijna allemaal aan de eisen van de hedendaagse tijd aangepast om te kunnen charteren.
Er zijn echter ook uitzonderingen. Kijk b.v. maar eens op de site van de Museumhaven in Gouda. Daar wordt uitsluitend originele tonnage toegelaten.
Maar goed, terug naar de zeevaart en de "Noordborg" in het bijzonder.
( De "Kroonborg" zou natuurlijk als een kroonjuweel beschouwd mogen worden, maar krijg daar de handen maar eens voor op elkaar...........).
De "Noordborg" is natuurlijk een typisch schip voor haar tijd en dat kan ook als uitgangspunt genomen worden.
Dit zelfde verhaaltje kan ook verteld worden bij de "Cap San Diego" in Hamburg. Een pracht van een schip, maar eigenlijk gewoon een voorbeeld van de toenmalige tijdgeest. Over geest gesproken, een fruitjager van Waling van Geest zou ook wel iets geweest kunnen zijn om te conserveren !.
Maar ja............
Bij mij weten bestaan alleen de voormalige "Chiron" en de voormalige "Prinses Irene" nog als GHV schepen uit dezelfde tijd. Maar vraag niet hoe ze erbij liggen.......... De laatste letterlijk.

Tsja, zo kunnen we nog wel even blijven dag dromen.
Feit is dat men het in Rotterdam / Leuvehaven en Maassluis aardig voor elkaar begint te krijgen.
Wanhopen hoeven we dus niet.
Blijft wel overeind dat goedwillende amateurs met een juist kloppend maritiem hart vaak verder komen dan academici die veel te groot denken en vervolgens hun doel kompleet voorbij schieten.

m.v.g. Roy

Ps. Ik lees nu net de inzending van Anne betreffende de "Pavonis". Het zou een pracht zijn....
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen


Plaats reactie