Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Allen

Wist u dat .......?

Bericht door Allen » 13 sep 2011 21:04

Afbeelding

Afbeelding
Grtn, Allen
Panta rhei ouden menei (Heraclitus)
Panta chorei kai ouden menei

Allen

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen » 13 sep 2011 21:09

Afbeelding

Afbeelding
Grtn, Allen

Allen

Bericht door Allen » 13 sep 2011 21:18

Afbeelding

Afbeelding
Grtn, Allen

Allen

Bericht door Allen » 15 sep 2011 00:21

Afbeelding

Afbeelding
Grtn, Allen

Allen

Bericht door Allen » 15 sep 2011 00:28

Afbeelding

Afbeelding
Grtn, Allen

Allen

Bericht door Allen » 15 sep 2011 23:53

Afbeelding

Afbeelding
Grtn, Allen

Allen

Bericht door Allen » 15 sep 2011 23:54

Afbeelding

Afbeelding
Grtn, Allen

BS.

Bericht door BS. » 17 sep 2011 11:22

Beste Kombuizers,

Even ter herinnering, weten jullie al dat op 1 Oktober 2011 na een grote renovatie
het "Scheepvaart Museum Amsterdam" heropend word door de Koningin.
En op 2 Oktober 2011 open gaat voor Jan de bezoeker.
Ik denk dat het zeer de moeite waard is om er een bezoek te brengen.
media_xl_916085.jpg
media_xl_916085.jpg (21.83 KiB) 7400 keer bekeken
M.v.g. Bertus.

Henk van der Moolen

Bericht door Henk van der Moolen » 18 sep 2011 11:47

De historie van het gebouw waarin het scheepvaart museum gevestigd is geeft aan wat er in die tijd mogelijk was.
Vanaf voorjaar 1655 werden er ongeveer 1000 houten palen geslagen.
De eerste steen werd gelegd op 28 september 1655.
Het gebouw was klaar eind 1656. Dus een bouwtijd van ongeveer 1,5 jaar.

In de nacht van 5 op 6 juli 1791 is het gebouw geheel afgebrand. Er stonden alleen nog een paar verkoolde muren.
Men is gelijk met de wederopbouw begonnen en eind 1793 werd het weer opgeleverd.
Dus weer een bouwtijd van ongeveer 1,5 jaar.
Dit bouwen vond natuurlijk plaats in een tijd zonder stoom, diesel, electra en computers enz.

De huidige renovatie van het natuurlijk nog complete bestaande gebouw begon eind 2007 met de sluiting van het museum.
Daarna werd het klaargemaakt voor de renovatie en de eerste steen werd gelegd op 5 juni 2009.
Opening vindt plaats op 2 oktober 2011.
De hele renovatie heeft dus 4 jaar geduurd, dus ondanks dat nu wel alle technieken beschikbaar waren duurde het 4 jaar i.p.v. 1,5 jaar.

vr gr Henk

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 sep 2011 14:19

duurde het 4 jaar i.p.v. 1,5 jaar.
Nou Henk, je stelt me NU toch wel teleur :oops: .......de tijden zijn veranderd, die compu's, celltelefoontjes en "alle andere trammelant" is er NIET om meer effectief te werken hoor........DAT doen ze in andere delen van de wereld wel... :roll: In onze soort samenleving MOET er meer worden geouwehoerd, meer poen worden versquanderd, vergaderd, ge-memo'ed, veiligheids inspected, beraadslaagd, gecomitteee'ed EN anderszins geleuterd..........voooooor we wat gaan doen EN tijdens we "denken dat we wat doen" en DAN zijn er "AL die Chiefs" en " Veel te weinig Indian's" :mrgreen:

En uuuuh, gewoon ouderwets "iemand die de baas is en zegt hoe en wat het MOET"...........DAT kan niet meer, DAT moet vooral "democratisch met veeeel inbreng van personen die een fikse straal uit de nek lullen!"

Nee hoor .......DIT is vooruitgang..........ECHT waar! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jaap v D

Bericht door Jaap v D » 18 sep 2011 15:46

Harry G ,,,,,zelfs als je niet achter de computer vandaan komt in je kantoor bij een baas is het verplicht om veiligheids ( met stalen neus) schoenen te dragen .Waarom :?: handel waarschijnlijk :mrgreen:

grts Jaap

roy

Bericht door roy » 18 sep 2011 16:19

En wat nu zo jammer is, die grote maritieme musea zijn voor de burger erg slecht te benaderen.
Er wordt letterlijk gewerkt met de instelling dat de informatie voor eeuwen behouden moet blijven. Dus wat men er nu mee doet is niet belangrijk, men houd het liever in depot. :roll:
M.a.w. de mensen die nu geinteresseert zijn spelen geen enkele rol voor het museum.
De kleine maritieme musea daar en tegen zijn veel meer toegankelijk. Lees toeschietelijk.
H.e.e.a. is het wijten een het feit dat de kleine musea gerund worden door vrijwilligers / liefhebbers. Zo gauw het groter groeit, komt er een bestuur boven te staan die aangevuld wordt door accademici en een directeur. Deze willen en gaan direct een heel andere koers varen en dat lukt dan ook prima. Dat dit ten kosten van de vrijwilligers gaat laat zich raden. De liefhebberij is er immers vanaf !.
Het gevolg is dat alles duurder wordt en men de financiële broek niet meer op kan houden en allerlei subsidiepotten aan probeert te spreken.
Weg is liefhebberij, lees de feeling met de praktijk, en de weg ligt open voor allerlei zaken die niets met de oorspronkelijke bedoeling te maken hebben.

Dat ook musea met hun tijd mee moeten is duidelijk. Dat oude gebouwen onderhouden moeten worden is ook een gegeven. Het is m.i.z. wel sneu te noemen dat dit altijd ten koste lijkt te moeten gaan aan de intimiteit / knusheid van zo´n museum. Het moeten ineens grote open ruimten worden waar totaal geen sfeer meer inzit. In enkele vitrines is dan met een beetje mazzel nog wat te zien.
Persoonlijk betreur ik deze gang van zaken ten zeerste. Van mij mag men weer back to the roots gaan. Zo krijgt men ook de vrijwilligers weer terug die met veel inzet zo´n museum de kleur geven die het eigenlijk uit zou moeten stralen.
Geloof me a.u.b., ik spreek uit ervaring..............................

In dit kader lijkt het mij interessaant om te weten wat de verbouwing van Het Land´s Zeemagazijn in Amsterdam in die 4 jaar gekost heeft.
Willekeurig voorbeeld; Heeft men wel in de gaten gehouden wat een scheepje als de "Noordborg" aan het museum toe had kunnen voegen ?.
Laatst gewijzigd door roy op 19 sep 2011 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 18 sep 2011 20:23

Allan waar haal je in hemelsnaam die oude kranten vandaan, die van voor 1940, hebben wij allemaal in de kachel verbrand, maar een pracht serie, leuk om te zien.
m.v.g. Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Mart Hoogedoorn
Contacteer:

Bericht door Mart Hoogedoorn » 18 sep 2011 22:07

Allen...dat bennen nog eens mooie plaatjes voor de mensen, hoop dat je nog een hoop ouwe kranten ergens gevonden hebt.De meeste n zijn verdwenen in de potkacheltjes ,of hingen een tijdje in vierkantjes geknipt op talrijke schijthuizen....tijdens de oorlog dan :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

shipwis

Bericht door shipwis » 19 sep 2011 06:48

en...... Roy, die raakt precies de kern !!!!,
mzzl, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 19 sep 2011 09:24

Roy schreef:Heeft men wel in de gaten gehouden wat een scheepje als de "Noordborg" aan het museum toe had kunnen voegen?
Ik zal wel tegen een aantal zere benen schoppen, maar als mij die vraag zou worden gesteld, zou mijn antwoord zijn: "Helemaal niets."
Ik heb vele jaren met groot plezier op die schepen gevaren en zou er morgen weer mee naar zee willen en ook ken ik ze door en door, maar de historische waarde ervan kan ik werkelijk niet inzien. Het was in zijn tijd gewoon een succesvol type, maar meer ook niet. Het was geen nieuwe of revolutionaire ontwikkeling in de kleine vaart, maar simpelweg een uitgekiend ontwerp. De oudere schepen uit de dertiger jaren, dat was wel een ontwikkeling en ook zou de Kroonborg een schip zijn geweest om te bewaren omdat dat zijn tijd ver en ver vooruit was.
Als er dan al een schip van dat formaat en uit die tijd bewaard had moeten blijven dan zou de Roerborg of de Geulborg meer voor de hand hebben gelegen. Dat was wél een ontwikkeling.
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Plaats reactie