Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Breeze »

Op Google Maps zie je de resten van de (stoom?) dwarshelling.

Afbeelding

En als je inzoomt met streetview zie je ten westen van de dwarshelling iets wat lijkt op een langshelling. Klopt dat?

Afbeelding

Nog een plaatje uit 1955

Afbeelding

Adri

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Roy »

Is dat laatste plaatje niet uit 1959 of 1960 ?.
Toen werden resp. de "Togokust" en "Liberiakust" aan de H.S.M. opgeleverd t.b.v. de H.W.A.L.
Enne, daar lijkt dat schip m.i. wel verdacht veel op...……..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Op Google Maps zie je de resten van de (stoom?) dwarshelling.
WAT Google maps Adri........je bent gepensioneerd EN hebt DUS niks te doen, dus start die ouwe Citroen maar op en ga daar in het weekeinde in Arnhem wat plaatjes maken voor Kombuis, op de terugweg even over " de diek" om te kijken of die ouwe ex-Arnhemse kraan nog op het terrein van m'n ouwe baas staat........EN we zijn allemaal weer bij de les.ALLES is daar in de Lage Landen toch " naast de deur" :roll: Kost een paar centen peziene........maar kom maar een pilsje drinken in de Ambuggiebar. Normaal mogen daar geen walslurpen binnen, maar zeg maar tegen Maria dat je voor mij mag tekenen:lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Breeze »

@Roy, ben geen ASM kenner, dus ik ging af op het onderschrift bij de foto:

Afbeelding

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 09 nov 2018 23:56WAT Google maps Adri........je bent gepensioneerd EN hebt DUS niks te doen, dus start die ouwe Citroen maar op en ga daar in het weekeinde in Arnhem wat plaatjes maken voor Kombuis, op de terugweg even over " de diek" om te kijken of die ouwe ex-Arnhemse kraan nog op het terrein van m'n ouwe baas staat........
En raai eens wat, die ouwe citroen startte gelijk. Helaas was het vandaag geen best weer, het leek wel herfst, dus mijn plaatjes van de ASM werf zijn geen verbetering t.o.v. die van goegelmeps. Toen ik in Sliedrecht over "den diek" keek, zag ik alleen maar fabriekshallen, dus toen ben ik maar even de Beneden Merwede overgezwommen en een mooi plaatje kunnen schieten van die compacte scheepswerf, waar ooit het fameuze werfje van Arie L. stond.

Afbeelding
IHC Sliedrecht
Daar zou toch best eens een ex ASM torenkraantje bij kunnen zijn?

Afbeelding
Zo zagen die er uit. (gezien de destruktieve aktiviteiten van o.a. majoor John Frost in sep '44, denk dat dit een vooroorlogse foto is)

Even geheel terzijde, maar het compacte werfje kan je nauwelijks meer een werf noemen. De Beaverproduktie is verplaatst naar die andere diek en de overdekte helling is uitgevlakt, want er worden nu hamertjetiks (aka Hydrohammer) gefabriceerd. Jammer en zonde.

En om nog even terug te gaan in die goede? oude tijd:

Afbeelding
Scheepswerf C M van Rees. Dat is nog eens een dwarshelling. Ik tel 6 (7?) vaartuigen op de glijbaan.
Zo te zien is het administratiegebouw, links van de ingang, het enige bouwsel dat de fusie heeft overleefd.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Scheepswerf C M van Rees.
Ik moet de ouwe papieren er op nakijken Adri, maar ik meen te weten dat ik in 1e Instantie " N.V. voorheen Scheepswerf C.M.van Rees" als werkgever had.Vervolgens werd dat toen omgetoverd in een " holding company" met o.a. " Technisch Bureau Meywaard" als een mede familielid alsmede de Dredge Rental paper boys :roll: en kwamen "we" in dienst van " Werf van Rees".......de naam werd aangepast aan de " grotere zuigers en de flitsende tijden"......."Think logically, THINK Werf van Rees" :lol: Toen werd het IHC vanRees-deKlop ( of net andersom??? ook nakijken!!Toen ik naar Canada vertrok was de naam "van Rees" reeds met de muziek mee....hoempa hoempa tralalaaaa!Er liggen dus vele voetstappen van me op de onderste foto, ook hoopies zweetdruppels trouwens, de foto is van voor 1973 want ik zie mijn eigen persoonlijke paleisje-Made by Goof Hagenaar- nog niet op de foto. :roll:
Als m'n grijze geheugen me nu niet laat zakken dan meen ik op de bovenste foto in de LINKER kraan de ouwe Arnhemse Kraan te herkennen, de rechtse is de Nellen kraan, die er reeds stond toen ik "op de diek" kwam". Zie het bewijs op de onderste foto!Vrijwel alle van Rees foto's zijn gemaakt door toenmalige kollega Harry R.Ik zal hier maar niet uit de school klappen hoe ik die Nellen kraan nog bijna " hoogst persoonlijk" liet omsodemieteren, sommige ervaringen in het leven kun je maar beter niet "in de krant zetten"....ik meen dat dit dezelfde zomer-bouwvakvakantie was dat ik ook bijna de hijsboom van de mobiele kraan door het raam van de tekenkamer drukte.......aaahwel het ging allemaal net goed en dat schrijven we dan maar toe aan "inzicht" :roll: . Achteraf bezien zijn die " Hijskraan Operator Certificaten" TOCH wel nuttige zaken :lol:
Them were the days.......when I was young! :lol:
Bijlagen
Sliedrecht26.jpg
Sliedrecht26.jpg (225.22 KiB) 9123 keer bekeken
Deira-GarhoudBay2.jpg
Deira-GarhoudBay2.jpg (207.5 KiB) 9123 keer bekeken
Hattah-HamriyaBay.jpg
Hattah-HamriyaBay.jpg (135.89 KiB) 9123 keer bekeken
Hades1.jpg
Hades1.jpg (178.29 KiB) 9123 keer bekeken
ThinkvanRees.jpg
ThinkvanRees.jpg (148.61 KiB) 9123 keer bekeken
vanRees-753-755-756.jpg
vanRees-753-755-756.jpg (232.08 KiB) 9123 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Breeze »

Ja die Deira- en Garhoud Bay. Ik zie ze nog liggen in Dubai voor hun eerste klus. Hier: Link heb ik dat eerder beschreven. Ik was toen (juni '77) op studiereis in het Midden Oosten, samen met de top baggertheoreticus van het werfje langs den diek. We waren het er over eens dat die 2 vanReeszuigertjes het verdomde goed deden in de harde caprock.
Ik blijf zoeken naar de foto's daarvan in de cholerezooi die ik persoonlijk archief noem.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de top baggertheoreticus
Was dat Arie L...of Henk G...of KeesvdW.???....allen reeds lang R.I.P.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Breeze »

Dat was Jan 't H. Al vele jaren uit het oog verloren. Ik praat nu over het MTI, waar ik onder de bezielende leiding van SEM de Br. een aantal jaren heb gewerkt.

Jouw afkortingen zeggen mij helaas niets.

Van de TK Sliedrecht heb ik een goede werkrelatie gehad met K(C?)ees v.d. Zouwen voor de TorsieSlingerCutter. Een briljant idee om een Beaver te voorzien van een slingerende cutteras.

Oh ja, ik heb nooit anders gehoord en gelezen dan: van Rees De Klop

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nu we het dan toch over vanRees hebben.......just for the memoriiiees!
De eerste en bovenste werfplaat kreeg ik van een zeer welwillende mede Kombuizer, moet even m'n notities opduikelen voor z'n naam :oops: ....als tie soms meeleest nogmaals bedankt :lol:
De onderste plaat heppik geleend, maar omdat ze toen ik naar Canada ging gelijk de hele handel hebben afgebroken is het magazijn nu weg :roll:
Bijlagen
WerfvanReesBouwnummer-714-1969.jpg
WerfvanReesBouwnummer-714-1969.jpg (234.37 KiB) 8910 keer bekeken
WerfvanReesBouwnummer (1).JPG
WerfvanReesBouwnummer (1).JPG (62.67 KiB) 8910 keer bekeken
WerfvanRees-strip-new-1981.jpg
WerfvanRees-strip-new-1981.jpg (29.07 KiB) 8910 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie