Wist u dat .......?
Re: Wist u dat .......?
Graag gedaan Harry, ben blij dat ie een goed plekkie gekregen heeft!
Re: Wist u dat .......?
Jawel en met staande mast onder de bruggen door... mooi hoor.
Re: Wist u dat .......?
Tja, voor het "plaatje" moet wel wat werk verzet worden.
Anderszins, ook de tjalk die er achter ligt heeft de mast erected…………..
Misschien ook nodig om het lossen te makkelijker te maken ?.
Zelf ben ik alleen maar in Goor geweest om cement te lossen. Je weet wel, bij die roemruchte Eterniet fabriek...……………
m.v.g., Roy
Anderszins, ook de tjalk die er achter ligt heeft de mast erected…………..
Misschien ook nodig om het lossen te makkelijker te maken ?.
Zelf ben ik alleen maar in Goor geweest om cement te lossen. Je weet wel, bij die roemruchte Eterniet fabriek...……………
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Wist u dat .......?
Dat was 4 mei 1935.
In de laatste alinea staat "Laat ons nog een paar jaar...." .
Ik heb ergens nog een kiekje waarop een stoomlocomotief, al rokend, staat afgebeeld die langzaam over de brug rijdt die over de zijtak van het Twente-kanaal van het kanaal ligt. Het was het werkpaardje dat gebruikt werd bij de bouw van de spoorbrug. De foto is genomen toen ik en de derdde klas van de HBS zat. Dat was in 1949!
Die paar jaar werd dus 14 jaar later. Trouwens vele malen langs houthandel Witzand en Zn aan de Hagengracht gefietst.
Groeten
Jan
In de laatste alinea staat "Laat ons nog een paar jaar...." .
Ik heb ergens nog een kiekje waarop een stoomlocomotief, al rokend, staat afgebeeld die langzaam over de brug rijdt die over de zijtak van het Twente-kanaal van het kanaal ligt. Het was het werkpaardje dat gebruikt werd bij de bouw van de spoorbrug. De foto is genomen toen ik en de derdde klas van de HBS zat. Dat was in 1949!
Die paar jaar werd dus 14 jaar later. Trouwens vele malen langs houthandel Witzand en Zn aan de Hagengracht gefietst.
Groeten
Jan
Aait vedan
Re: Wist u dat .......?
@Jan oet Almelo, thans verblijvende in Zeeland.
Hieronder een plaatje uit de krant van de spoorbrug over de zijtak naar Almelo.
Hieronder een plaatje uit de krant van de spoorbrug over de zijtak naar Almelo.
Grtn @Allen
Re: Wist u dat .......?
Hier een luchtopname uit 1939 van de toen nieuwe bruggen in het tracé bij Diemen.
Ze lagen in het goederenspoor van de Watergraafsmeer naar Duivendrecht.
Rechts de 2 enkelsporige bruggen over de Muiderstraatweg/-trekvaart en links de ook enkelsporige bruggen over de Weespertrekvaart.
In 1949/1950 is het onderste spoor geëlektrificeerd en het bovenste opgebroken, waarmee de betreffende bruggen overbodig werden.
De overbodige brug over de Muiderstraatweg is in 1950 verhuisd naar de spoorlijn tussen Wierden en Almelo.
De overbodige brug over de Weespertrekvaart is in 1951 ook bestemd voor de zijtak, maar bij Aadorp in de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg.
De onderste boog over de Muiderstraatweg is in 1989/1990 ook verhuisd naar de zijtak van het Twentekanaal en geplaatst bij Wiene (tussen Goor en Delden) in de lijn Zutphen-Hengelo.
We hebben een zuinig volkje.
Groet, Paul G.
Ze lagen in het goederenspoor van de Watergraafsmeer naar Duivendrecht.
Rechts de 2 enkelsporige bruggen over de Muiderstraatweg/-trekvaart en links de ook enkelsporige bruggen over de Weespertrekvaart.
In 1949/1950 is het onderste spoor geëlektrificeerd en het bovenste opgebroken, waarmee de betreffende bruggen overbodig werden.
De overbodige brug over de Muiderstraatweg is in 1950 verhuisd naar de spoorlijn tussen Wierden en Almelo.
De overbodige brug over de Weespertrekvaart is in 1951 ook bestemd voor de zijtak, maar bij Aadorp in de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg.
De onderste boog over de Muiderstraatweg is in 1989/1990 ook verhuisd naar de zijtak van het Twentekanaal en geplaatst bij Wiene (tussen Goor en Delden) in de lijn Zutphen-Hengelo.
We hebben een zuinig volkje.
Groet, Paul G.
Re: Wist u dat .......?
Het transport van die onderste boog in 1989 verliep moeizaam. Voor de tocht over water naar Overijssel was de boog in stukken gedeeld.
De gang van het 220 ton zware onderste deel op lorries naar de Weespertrekvaart ging goed, maar het plaatsen op pontons niet.
Het brugdeel zakte scheef weg en nam de sleepboot mee. Een week later heeft Smit-Tak de boel gelicht en kon de zaak alsnog op weg om later geplaatst te worden over het Zijkanaal bij Wiene.
Groet, Paul G.
De gang van het 220 ton zware onderste deel op lorries naar de Weespertrekvaart ging goed, maar het plaatsen op pontons niet.
Het brugdeel zakte scheef weg en nam de sleepboot mee. Een week later heeft Smit-Tak de boel gelicht en kon de zaak alsnog op weg om later geplaatst te worden over het Zijkanaal bij Wiene.
Groet, Paul G.
Re: Wist u dat .......?
Nog een informatief knipsel over de Twentekanalen uit de Volkskrant van zaterdag 27 juni 1953.
En een plaatje zoals de spoorbrug bij Wiene er in september 1990 nog bij lag.
Groet, Paul G.
En een plaatje zoals de spoorbrug bij Wiene er in september 1990 nog bij lag.
Groet, Paul G.