Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 15 sep 2011 10:00

Varen in Frankrijk.

Omdat met bootjes klooien nu eenmaal in het bloed zit zijn wij begin september met de camper naar frankrijk vertrokken en hebben daar een "kunststof" boot gehuurd .
Met deze boot zijn wij van Joigny naar Corbigny gevaren waarvoor een week nodig is en meer dan 60 sluizen en enkele zelf te bedienen ophaalbruggen gepasseerd moeten worden .

Het is verstandig een vaarkaart aan te schaffen , omdat een deel over de Yonne gevaren wordt(niet gekanaliseerd) waar een flinke stroom kan staan en niet altijd duidelijk is waar de vaarweg ligt.

Op de dag van aankomst te Joigny hadden wij gepland direct te vertrekken , echter de boot was pas om 16.00 uur klaar en de sluizen stoppen om 19.00 uur.

De verhuurder bekeek mijn plastic vaarbewijs met enig wantrouwen en wilde een proefvaart maken.
Omdat ik zelf dan maar het initiatief nam om te vertrekken en los te gooien , was hij snel overtuigd en konden wij weer afmeren.

Het bootje was 10 meter lang , 3,5 meter breed en stak 0,8 meter diep , geen boegschroef , maar reageerde goed op het roer.
De snelheid was denk ik max. 12 km / uur.

Een plezierig bootje om mee te varen met alles er op en er aan , voorzien van stootwillen en grote rubber fenders , je kan je dus een foutje permiteren.

Wij kozen voor een stroom opwaarts trajekt , omdat dit veel makkelijker is in de sluizen en ook het wachten en afmeren vergemakkelijkt , immers je vaart tegen de stroom in en kan de boot op zijn plaats houden met een klapje vooruit op zijn tijd.
In de sluizen ga je van laag naar hoog waardoor je niet erg hoeft op te letten of je boot ergens blijft hangen.
Ga je van hoog naar laag , dan blijven die huurboten vaak hangen op de alom tegenwoordige fenders en stootwillen .

Over de sluizen en wat daar allemaal gebeurt later meer , eerst een paar foto's van de boot en Joigny.

groet v+d.
Bijlagen
DSC02129.jpg
DSC02129.jpg (486.53 KiB) 3799 keer bekeken
DSC02199.jpg
DSC02199.jpg (480.59 KiB) 3799 keer bekeken
DSC02126.jpg
DSC02126.jpg (465.2 KiB) 3799 keer bekeken

v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 15 sep 2011 16:06

Omdat dezelfde dag vertrekken geen zin had , bleven we in Joigny , een verassend mooie stad met een schat aan oude gebouwen.

Joigny , waarvan de eerste fundamenten van 996 zijn , werd in 1530 na een grote brand herbouwd .
De stad heeft de grootste collectie huizen met houten zijgevels in de bourgonje , ik heb het niet geteld maar het is indrukwekkend wat die oude vakmensen daar achtergelaten hebben .
Er wonen ca. 11.000 mensen en het is er relatief rustig.
Vanuit de basis van de bootverhuurder is er een prachtig uitzicht op de wijnvelden en het 270 meter hoger gelegen hoogste punt van de stad.
Bij het verhuurbedrijf wordt alle mogelijke service gegeven en als je wilt worden er zelfs boodschappen voor je gehaald en aan boord gebracht.

Ook fietsen zijn er te huur maar wij gaven de voorkeur aan onze eigen vouwfietsen met electrische ondersteuning, tenslotte moet er bij mij op alles een motor zitten !

Op de boot functioneerde alles en was alles in orde , wat wij al eens anders meemaakten.
Wij zijn dus de stad ingegaan en hebben onze ogen verwend , de bijgesloten beelden spreken voor zich!

Na een rustige nacht op de boot zijn wij de volgende morgen omstreeks 09.00 uur vertrokken , waarover de volgende keer meer.

De sluizen op de Yonne zijn alle electrisch bediend , wat inhoudt , dat de sluiswachter niet altijd even attent is en er is ook geen echte communicatie mogelijkheid is , behalve de eigen signaalhoorn , en die had ik nu net niet gecontroleerd.!
Ook daarover de volgende keer meer , groet v+d.
Bijlagen
DSC02127.jpg
een blik over de wijngaarden
DSC02127.jpg (470.77 KiB) 3771 keer bekeken
DSC02131.jpg
proefvaart
DSC02131.jpg (525.94 KiB) 3771 keer bekeken
DSC02132.jpg
de basis van locaboat
DSC02132.jpg (464.97 KiB) 3771 keer bekeken
DSC02133.jpg
vakwerk
DSC02133.jpg (501.77 KiB) 3771 keer bekeken
DSC02136.jpg
door dit steegje kom je op een binnenplaats
DSC02136.jpg (464.28 KiB) 3771 keer bekeken
DSC02141.jpg
de foto kan niet laten zien hoe mooi dit gemaakt is
DSC02141.jpg (437.15 KiB) 3771 keer bekeken
DSC02146.jpg
weer vakwerk
DSC02146.jpg (516.26 KiB) 3771 keer bekeken
DSC02144.jpg
een doorkijkje
DSC02144.jpg (535.42 KiB) 3771 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4567
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife » 15 sep 2011 21:25

Hallo v+d, pracht onderwerp, weer eens wat anders. Ik heb in Engeland verschillende jaren een canal river cruiser gehad, hebben er altijd met de hele familie plezier van gehad. Engeland heeft zo' 5000 mijlen aan kanaalen waar je dus meestal zelf de sluizen moet openen, max snelheid, 4 mile en als je per dag 18 mile op het kanaal doet doet, ga je lekker.
m.v.g. Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 15 sep 2011 22:37

hey, Gerard,

Lekker rustig , geen telefoon , geen televisie , zelfs geen krant.
Op de Yonne 12 km/uur en op de kanalen 6-8 km/uur , per sluis ongeveer een kwartier en tussen de middag draaien de sluizen niet , leven als god in Frankrijk ,maar dan op een bootje.
Als het niemand verveelt zal ik het verslag van de hele reis doen.

groet v+d.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30649
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Jos Komen » 15 sep 2011 23:36

Hallo V&D,
prachtige reportage! :-D
Uiteraard zijn we benieuwd naar de hele reis. :)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 16 sep 2011 22:13

Verder in Frankrijk .

Wij vertrokken om 09.00 uur naar Auxerre , waarbij wij de , de vorige dag gemiste , vaaruren moesten inhalen , dat zorgde voor een beetje druk op de ketel .
Het was een beetje heiig met een waterig zonnetje ,dus niet zo'n best zicht .

Na het passeren van de pont de Joigny kwamen we voor de sluis van Pechoir , waar naast de sluis een 2 meter hoge waterkering ligt .
Het geheel was een beetje onoverzichtelijk , zon tegen , slecht zicht en een donkere sluisinvaart !!
Ik wil niets goed praten , maar ook de verrekijker bood geen uitkomst en op een signaal met de hoorn werd niet gereageerd , dus nam de schipper aan , dat de sluis open stond .

Hier verdiende ik de eerste rode kaart van deze reis , de uitkijk op de bak riep "de sluis is dicht".
Er verscheen ook een druk gebarende sluiswachter op de sluis , veel te dicht bij het voorschip , dus de sluis was echt dicht !!

Volle kracht achteruit , waarbij die tupperware boot direct een bocht naar stuurboord inzette van wege de schroefwerking .
Aan stuurboord lag een stevige strekdam en aan bakboord een armoedig remmingswerk met losse planken en afgebroken palen .
Gelukkig werkte de draaikolk van de waterkering in ons voordeel en met hard stuurboord roer en volle kracht vooruit kreeg ik de boot gedraaid net voor we op de strekdam zouden lopen.

Alsof ik daarvoor geoefend had , mazzel gehad dus!! en gelijk klaar wakker.

Er zijn geen signalen op de sluis , die aangeven dat je in kunt varen of moet wachten en er is , door het lawaai van de waterkering , geen communicatie met de sluiswachter mogelijk .
Met de scheepshoorn opening vragen was geen succes , omdat er een 2cv toeter gemonteerd was , die ook niet boven het watergeweld uitkomt .

Na binnenkomst van een tweede schip werden we vlot geschut en gingen we op weg naar de sluis van Epineau , met een verval van 1 meter .
Dit stuk Yonne is redelijk natuurlijk met veel ondieptes , ruige oevers en midden in de vaarweg restanten van oude keringen en sluizen met muurtjes net onder water!!
Geen traject om in het donker of bij slecht zicht af te leggen in ieder geval .

Bij st.Cydroine ligt een verwaarloosd nautisch centrum met waterskibaan waarvan de skischans het zonlicht zodanig weerkaatst , dat je geruime tijd slecht ziet en niet weet waar dat helse licht vandaan komt .
Er ligt ook een rij onduidelijke boeien die de vaarweg aangeven , waarschijnlijk voor de skiers , ik ben maar op een afstand gebleven van die dingen .

Met ons vaart een familie uit de Elzas op , waarvan opa de schipper is en schoonzoon , net als mijn vrouw , het zware werk met de trossen doet .
Hij klimt telkens op de sluis om de lijnen om de bolders te leggen , omdat hij het werpen niet onder de knie heeft .
Ondertussen moet opa met de boegschroef(hij heeft die wel) en vooruit/achteruit slaande de boot zien te beheersen tot de trossen zijn uitgebracht .

Opa heeft er een handje van om het schip te willen verplaatsen door zich af te zetten tegen de gladde sluiswand .
In de sluis van Epineau horen wij een hoop kabaal en opa blijkt tussen de wal en schip geraakt te zijn , terwijl oma hem aan zijn kraag nog gedeeltelijk op het potdeksel in evenwicht weet te houden .

Schoonzoon komt met een reuzesprong te hulp en omdat het schutten nog niet in gang is loopt dit avontuur wonderlijk goed af .

We varen onder de pont de Laroche door naar de afslag naar Migennes .
Bij Migennes is de afslag naar het canal du Bourgogne , wij gaan rechtdoor naar de sluis van La Graviere met een verval van 1,5 meter.
Passeren pont de Migennes (trein) , pont de Charmanay en pont de Migennes(d377) .

Bij invaren van de sluis werpt mijn vrouw eerst een touwtje vanaf het (hoge) achterschip om een bolder op de wal , trekt dat om een bolder achter op het schip en geeft mij het eindje .
Ze gaat daarna naar voren terwijl ik het schip rustig af kan stoppen , zodat het recht langs de sluismuur ligt .
Voor wordt dan een lijn om een bolder geworpen en het schutten kan beginnen .

In het lijnen om bolders werpen is ze inmiddels zeer bedreven en ze vangt zo af en toe ook wel eens een sluismeester die te dicht bij de bolder staat , omdat veel mensen geholpen willen worden .
Het blijft leuk en af entoe een beetje spannend .
Soms als het rustig is help ik de sluizen draaien , wanneer het wat ruiger gaat blijf ik aan boord om met af en toe eenklapje voor- of achteruit de boot in positie te houden .

Bij de camping voor pont de Bassou houden wij middagpauze , ook om even bij te komen van het avontuur en het gedoe met andermans opa .

Opa zelf kan er wel om lachen en trekt een schoon stel kleren aan en is niet erg onder de indruk .

De fot's laten achter eenvolgend zien:
2153 pont de joigny
2157 in de sluis
2154 waterkering en muurtje onder water , echt link!
2155 skischans
2156 sluiswachterhuis
2158 waterkering
2163 op de Yonne
2164 je moet niet de verkeerde afslag nemen
Bijlagen
DSC02153.jpg
DSC02153.jpg (437.42 KiB) 3697 keer bekeken
DSC02157.jpg
DSC02157.jpg (448.41 KiB) 3697 keer bekeken
DSC02154.jpg
DSC02154.jpg (538.91 KiB) 3697 keer bekeken
DSC02155.jpg
DSC02155.jpg (480.06 KiB) 3697 keer bekeken
DSC02163.jpg
DSC02163.jpg (467.7 KiB) 3697 keer bekeken
DSC02164.jpg
DSC02164.jpg (434.55 KiB) 3697 keer bekeken
DSC02156.jpg
DSC02156.jpg (489.9 KiB) 3697 keer bekeken
DSC02158.jpg
DSC02158.jpg (412.76 KiB) 3697 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30649
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Jos Komen » 17 sep 2011 00:56

Deze prachtige reportage verdient meer bezoekers dan op het sub-topic watersport, dus heb ik het maar verplaatst. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 17 sep 2011 09:40

Jos ,

bedankt voor de complimenten , ik ben nu eigenlijk wel verplicht er wat van te maken !
Er gebeurde elke dag wel wat , dus wordt vervolgd .....

groet v+d .

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10929
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 17 sep 2011 15:40

V+D........inderdaad een interessant en leuk verhaal, ik hoop dat je het bij " 1 Rode Kaart" hebt weten te houden :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door roy » 17 sep 2011 16:58

Een pracht relaas.
Weer eens een geheel ander vaargebied. :!:
Zeer interessant om te volgen. Al is het alleen al omdat je de gemaakte fouten ook memoreerd.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 17 sep 2011 19:40

Voor de camping ligt een mooie steiger met bolders. Het geplaatste bord vermeldt, dat er geen stroom en geen water wordt geleverd en dat men de regels van de camping dient te respecteren. Niet erg uitnodigend. Ik stap op de steiger en controleer de aanwezige 220 Volt aanlsuitingen. Alles ligt open en bloot en de aansluitkasten zijn vernield. De waterkranen (ooit aanwezig) zijn uit de fittingen verwijderd en op de camping is verder niemand aanwezig.
Wij hebben water aan boord, de accu's geladen en de zon schijnt uitbundig, dus blijven wij hier wachten tot om 13.00 uur de sluis weer draait.
Opa uit de Elzas neemt nog een glaasje wijn en zegt, dat wij voor amateurs nog niet zo slecht varen. Hij heeft meerdere tochten op de kanalen in het zuiden gemaakt en raad ons aan ook eens zuidelijker te gaan varen.
Om 13.00 uur maken we los, varen onder Pont de Bassou door, die geheel versierd is met bloemen, zodat ik met boot en al toch nog achter de geraniums kom te zitten!
Sluis de Bassou heeft een hoogte verschil van 2,20 meter en was vroeger een linke sluis, omdat er een schuine kant is, waarop schepen bij naar binnen schutten bleven hangen. Ook vast maken bij naar boven schutten gaf dan problemen. Dit is nu opgelost, door een mooie drijvende steiger, waaraan je kunt afmeren en vastmaken. Je hoeft dan nergens meer op te letten, omdat de steiger langs een rail met de waterstand mee beweegt.
Wij meren vanzelfsprekend aan de rechte kant af en werpen de lijnen om de bolders en blijven stand-by, het is tenslotte" watersport".
Na het schutten varen wij op een mooi stuk Yonne langs een camperplaats en enkele mooie huizen. Op de camperplaats staat een bejaarde peugeot camper, zoals de familie Bakker had in het programma van Ursel de Geer, mooi langs de Yonne in de zon.
Vlak voor Pont de Rabeuse neemt de Yonne een bocht langs Appoigny en moeten wij tot Gurcy in een stuk kanaal varen. De Yonne verdwijnt over een tamelijk wilde waterkering, slecht aangegeven.
We gaan de Pont de Raveuse door en schutten in sluis de Raveuse, die een verval heeft van 2,8 meter en waar de sluismeester het water met donderend geweld naar binnen laat. Met langzaam vooruit blijven we aardig liggen en zijn snel de sluis weer uit.
We nemen de Pont de Neron en de gelijknamige sluis met een verval van 2,2 meter of we nooit anders gedaan hebben.
Passeren de Pont de Biais d' Appoigny, de Pont des Chaumes, de Pont de Gurcy, gaan door de waaksluis en komen bij Gurcy weer op de Yonne.
In Gurcy staan prachtige huizen aan de kade en een kerk waar de klokken op een bijzondere manier in de toren hangen.
We moeten goed de vaargeul volgen, die volgens de kaart 15 meter uit de oever moet liggen. Af en toe bonkt er wat onder de boot en er drijven komplete bomen rond.
Door de schroef op tijd te stoppen lopen we geen averij op en passeren wij de pont de l' Autoroute A6. Dit is de autoroute du Soleil en als je al dat jachtige verkeer ziet boven je hoofd weet je ook weer waarom je op een "plastic jachtje" op de Yonne zit.
We zijn nog ca. 9 km van Auxerre verwijdert, moeten nog 5 sluizen en de schipper gelooft niet, dat we dat voor 19.00 uur gaan halen. Dus worden pauzes afgeschaft en moeten we aan de bak. Lekker stressen op de Yonne, goed voor de bloeddruk. We zetten er dus een tandje bij en gaan volle kracht naar sluis Monéteau, daarover later meer.

Bij de foto's:
2165 huis langs de yonne
2166 bejaarde peugeot camper
2167 breed stuk yonne
2177 onder de A6
2170 franse vissteiger
2174 sluis met schuine wand
2175 klokketoren
2176 achter de geraniums
Bijlagen
DSC02165.jpg
DSC02165.jpg (523.83 KiB) 3501 keer bekeken
DSC02166.jpg
DSC02166.jpg (561.07 KiB) 3501 keer bekeken
DSC02167.jpg
DSC02167.jpg (432.28 KiB) 3501 keer bekeken
DSC02171.jpg
DSC02171.jpg (414.16 KiB) 3501 keer bekeken
DSC02170.jpg
DSC02170.jpg (532.79 KiB) 3501 keer bekeken
DSC02174.jpg
DSC02174.jpg (498.37 KiB) 3501 keer bekeken
DSC02175.jpg
DSC02175.jpg (439.31 KiB) 3501 keer bekeken
DSC02176.jpg
DSC02176.jpg (452.62 KiB) 3501 keer bekeken

v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 18 sep 2011 14:24

Verder op de yonne .

Voor sluis Monéteau met een verval van 1,8 meter ligt een ondiepte waardoor de waterkering wat onoverzichtelijk is.
De sluisingang is goed aangegeven en als je eenmaal in het systeem zit staat de sluis meestal open.
Het helpt als je bij elke schutting voor de sluiswachter een biertje op de wal zet ( vooral die van die hertog met mijn voornaam zijn erg in trek vanwege het blikje) , kennelijk wordt dit gewaardeerd , we zien dan ook nooit humeurige of onwillige sluiswachters .

Op de yonne bij de electrisch bediende sluizen zijn de meeste sluiswachters in dienst van de V.N.F , terwijl op het canal du Nivernais vaak werkstudenten dit werk doen .
Voor een praatje in het engels of duits zijn ze altijd te porren en daar moet je ook even tijd voor nemen .
Voor tengere dames is bedienen van de sluizen op het kanaal zwaar werk er is enig gewicht voor nodig of anders spierkracht .
Het wordt dan ook zeer gewaardeerd als je mee helpt sluizen te bedienen , vooral als je met meer als twee man op je boot zit !
Het wordt er allemaal wat aangenamer door en is goed voor verteren van het luie vet .

Monéteau heeft ook weer een schuine en een rechte kant , Elzas opa neemt de steiger en wij meren af aan de rechte kant met bolders.
De Tara( een aluminium boot) besluit schutting te vragen als een sluisdeur al dicht is.
De sluiswachter is zo vriendelijk hieraan gehoor te geven , opent de deur weer en schut de Tara mee.
DSC02179.jpg
DSC02179.jpg (546.22 KiB) 3399 keer bekeken
Bij spierkracht bediende sluizen wordt zo'n verzoek niet zo snel ingewilligd , dan is in konvooi varen met twee of drie schepen erg handig en wachttijd besparend .

De schipper heeft van de laatste boot heeft zijn bemanning niet onder controle zij springen om het hardst ven het schip op de sluis en omgekeerd , met teenslippers aan en zonder zwemvest .
Ook met de lijnen gaan ze creatief om waardoor het tot protesten van de sluiswachter komt.
Door taal problemen komen ze er niet uit en gelukkig worden we vlot geschut zonder incidenten.

In het vorige verslag meldde ik , dat de brug van Gurgy me achter de geraniums deed belanden ,dat was niet correct , het was de brug van Monéteau zoals uit de foto blijkt en te herkennen aan het eilandje achter de brug .
Dit eilandje is maar aan een zijde te passeren , duidelijk aangegeven , aan de andere zijde loop je aan de grond.
DSC02178.jpg
DSC02178.jpg (464.23 KiB) 3399 keer bekeken
Na Monéteau ligt in een bocht La Garenne waarbij op de kaart aangegeven staat dat er een supermarkt is , er is ook een steiger die er uit nodigend uit zit .
Als je probeert aan te leggen loop je aan de grond ! De bocht is verzand.

Gek genoeg zijn er voor de meeste sluizen op de Yonne geen wachtplaatsen geschikt voor pleziervaart.
Wel is er vaak ergens voor een schuine wal een bolder in het water voor vrachtschepen.
Omdat wij op dit stuk voor varen hebben we dus mazzel en gooien ,voor , een lijntje om zo'n bolder en met een klapje achteruit kunnen we dan opening van de sluis afwachten .
Onze volgers moeten het spul gaande houden wat soms niet mee valt , maar oefening baart kunst en dat is ook hier weer te zien !

We schutten door sluis Boisseaux met een verval van 1,8 meter en de schipper heeft het eigenlijk wel een beetje gehad met die koperen ploert recht op zijn kop en de s'middags toch wel hoge temperatuur .
Eigenlijk is het tijd voor siesta maar ja we willen naar Auxerre !
Sluis Dumonts met een verval van 1,8 meter nemen wij zonder probleem , wij passeren pont Nord en Auxerre komt in zicht .

Voor sluis L'Ille Bruleé met een verval van 1,8 meter ligt een geheel verzande bocht en is het zaak kort aande wal van de sluis ingang te varen .
Ook deze sluis nemen we zonder problemen en we gaan Auxerre voor het sluiten van de sluizen wel halen .

Het laatste stuk voor sluis La Chainette met een verval van 1,2 meter moet 15 meter uit de wal gevaren worden vanwege ondieptes en struiken in het water.
Voordat wij de sluis invaren zien wij aan bakboord een waterkering waarachter of eigenlijk waarboven een partij oude schepen ligt , maar ook enkele jachten en schepen waar aan gewerkt wordt .
Een vreemde ligplaats , als een schip om een of andere oorzaak los raakt dondert het hele spul van de kering af.
Helaas geen foto gemaakt , omdat we druk zijn de tobbe de sluis in te krijgen, wat hier enige concentratie vraagt.

De kade van Auxerre komt in zicht.
DSC02180.jpg
DSC02180.jpg (399.72 KiB) 3399 keer bekeken
Als we onder pont de la Tourelle en pont Jean Moreau door zijn zien wij schepen bij Aquarelle 3 rijen dik liggen (niets voor ons).
We zijn de kade voor Maxime (nog voor de Passerelle) al bijna voorbij hetgeen een stomme zet is , want daar is slechts plaats voor nog twee schepen(krap) terwijl we met drie schepen aankomen !

Elzas opa is wat slimmer en stuurt direkt naar de wal om een van deze plekken in te nemen .
Gelukkig doet hij dat haarscherp strak tegen de achterligger aan , met stroom tegen niet al te moeilijk .
Wij slaan (te) hard achteruit en de tobbe maakt onmiddelijk een bocht naar stuurboord .( ik was al eens gewaarschuwd).
Het geluk is weer met ons , de stroom zet ons volledig om in de richting waaruit we kwamen .
De ligplaats is erg dichtbij en ik stuur het nauwe plekje in , terwijl mijn vrouw een lijntje vanaf het achterschip om een al achter ons liggende bolder weet te werpen , de enige in de buurt de rest zijn ringen !!
We kunnen afstoppen op dit lijntje en de stroom zet ons mooi tegen de kant 0,5 meter van opa zijn boot , of het zo hoort en we het altijd zo doen.

Gele kaart voor de schipper en applaus voor de lijnenwerpster.
DSC02181.jpg
DSC02181.jpg (387.84 KiB) 3399 keer bekeken
We liggen uitstekend pal voor Maxime en inmiddels is het 18.30 uur.
Ik zit er een beetje door en besluit even achter de gerbera te gaan zitten .
DSC02162.jpg
DSC02162.jpg (374.28 KiB) 3399 keer bekeken
We hebben 30 km. gevaren en zijn door 11 sluizen geschut een beetje veel van het goede maar voor maxime ligt een mooi stadstrand met luie stoelen waarop eten en drank geserveerd wordt pal voor onze boot , wat willen wij nog meer.
Om 19.00 uur gaat de keuken van Maxime los en we laten het ons goed smaken , grote oedangs met een lekkere knoflooksaus , vers en met de handen eten , helemaal goed!
DSC02182.jpg
DSC02182.jpg (417.17 KiB) 3399 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4567
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife » 18 sep 2011 15:43

Ik zit er een beetje door en besluit even achter de gerbera te gaan zitten
zo te lezen een verdiende rust, pracht verhaal en fotos van een voor mij onbekend gebied, geniet er van.
m.v.g.Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 19 sep 2011 12:29

We zijn nog steeds in frankrijk en wel in Auxerre .

Omdat wij al eens met de camper over pont Paul Bert Auxerre binnen reden bleef dit beeld altijd op mijn netvlies staan.
Al die bootjes en schepen , die oude gebouwen , dat mooie stuk rivier , de kathedraal st. Ettienne die je overal al van verre ziet .
Je wordt er nerveus van en wil er even rondsjouwen en er bij horen , nu zijn we er toch wel bijzonder!
DSC02192.jpg
DSC02192.jpg (503.08 KiB) 3296 keer bekeken
Aquarelle is een goed voorziene jachthaven met helling , hijsinstallatie , schepenlift en een werkplaats .
Ook is er een boutique en een winkelschip , innemen van water en brandstof is mogelijk en als je op de goede plek ligt kan ook stroom geleverd worden .
Wij hebben stroom en water in overvloed via eigen voorzieningen en hoeven dus niet drie rijen dik te gaan liggen , bovendien liggen we nu tegen de oude binnenstad aan , wel goed dus.

Als ik even aan dek sta komt er een overjarige punker aanlopen met een hanekam veel bling-bling , maillot en hoge hakken onder zwarte laarsjes , hij is chique gekleed en ziet er eigenlijk wel mooi uit .
Zijn vriendin is klein en mager in alle kleuren van de regenboog geschilderd en niet om aan te zien .
Ze worden begeleid door een '' michelin " mannetje (te veel gegeten , te veel gedronken en de pest aan iedereen) in franco-english bespreken ze de wanorde op de kade , die ik eigenlijk wel gezellig vind .

Maar dan is het trio bij mijn boot aangekomen en wijst onsteld naar de vieze dikke schuimlaag die de stroom tegen het achterschip gelegd heeft !!
DSC02183.jpg
DSC02183.jpg (443.6 KiB) 3296 keer bekeken
Het haantje begint met hoge stem te kraaien en krijst ''polution , polution" gaat demonstratief bij het achterschip staan en knijpt zijn neus dicht .
Omdat ik niet reageer en eigenlijk niemand , gaat ie een Octaaf hoger en roept met overslaande stem dat het een schande is .
Omdat ik machinekamer oren heb en niet meer tegen hoge tonen kan , wordt ik het zat en stap van boord (rustig) , hij schrikt en loopt geiriteerd met zijn gezelschap richting binnenstad waar we hem later voor de kathedraal nog eens zien , nu gaat zijn commentaar over auto's.
Hij beweegt alsof Auxerre van hem is , ook leuk.

Auxerre heeft een lange geschiedenis waarvan een mij aansprekend element is , dat Rollo de Noorman hier met zijn makkers verslagen is in 910 .
Hoe die blonde reuzen met hun schepen over de toen niet getemde Yonne tot Auxerre konden komen is mij een raadsel .
Varend op de rivier moeten ze toch een makkelijke prooi geweest zijn voor verdedigers !

Auxerre heeft ongeveer 38.000 inwoners en dat is te merken het is er behoorlijk druk en lawaaiig.
Zelfs in de kleinste straatjes rijden auto's hetgeen onze avondwandeling tamelijk onrustig doet verlopen.
We klimmen naar de kathedraal en vinden dat de omgeving wat tegen valt , wat ongetwijfeld door het geparkeerde blik komt , maar ook door de vele leegstaande panden .
Omdat het al laat is lukken de foto's niet goed maar ze geven wel de sfeer weer.
DSC02187.jpg
DSC02187.jpg (468.49 KiB) 3296 keer bekeken
DSC02184.jpg
DSC02184.jpg (435.56 KiB) 3296 keer bekeken
DSC02186.jpg
DSC02186.jpg (457.37 KiB) 3296 keer bekeken
Wij sjouwen door het oude centrum , wat best interessant is , richting de abdij van st. Germain.
Door wegomleggingen en bouwputten raakt mijn navigatie op tilt(het denkraam is een beetje overbelast vandaag)en we raken de weg kwijt , totdat we pont Jean Moreau vinden en dan onderlangs via de kades naar de boot kunnen stomen .
Bij mij is de ketel nu echt van druk en na nog wat boodschappen doen in een nachtwinkel , waaronder 6 literflessen water , speel ik nog even voor pakezel en gaan we daarna onder zeil op Sept-Fons.

Sept-Fons , de naam van onze boot blijkt afkomstig van een abdij bij Dompierre sur Besbre , genaamd Abbye des Sept-fons , hetgeen zoveel betekend als' zeven bronnen" ".
In de 17 e eeuw heeft abt de Beaufort een vervallen klooster uit 1132 , genaamd Notre Dame De Saint Lieu , nieuw leven ingeblazen .
Het werd iets te levendig en de levenswijze en gewoontes van de monniken zorgden voor zoveel schandalen , dat verbanning naar Citeaux noodzakelijk bleek ( vervroegd pensioen).
De Beaufort herstelde de orde , waarna de kloosterorde zeer goed bekend kwam te staan .

Wij houden palaver en besluiten morgen bijtijds te vertrekken naar Mailly la Ville om zodoende meer tijd te kunnen doorbrengen in Clamency , dat meer de maat heeft waar wij van houden .
Een pracht stad tussen rivieren waar weer veel te zien is.

Na een rustige nacht maken wij voor en achter om 09.30 uur , brengen een spring aan op het voorschip en laten de achtertros zover vieren , dat de stroom de boot in een hoek van 40 graden met de kade brengt.
Door rustig achteruit te slaan komt er slek in de voorspring en kunnen we voor en achter losmaken .
Door hard achteruit te slaan flikt Sept -Fons weer het zelfde kunstje en draait keurig tegen de stroom in over stuurboord waarna met roer aan stuurboord en vol vooruit de boot keurig recht tegen de stroom in komt te liggen .
Die was uit het boekje en geeft een goed gevoel .

We zwaaien ten afscheid naar Elzas opa en zijn bemanning , laten een omgebouwde vrachtboot passeren en gaan opweg naar de sluis .
We zien uit naar het Canal du Nivernais met zijn gezellige kleine handbediende sluisjes waar meer contact met de sluiswachters is.
DSC02191.jpg
DSC02191.jpg (391.52 KiB) 3296 keer bekeken

Bob
Berichten: 3070
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Bob » 19 sep 2011 12:59

Ik heb deze zomer de rit van Auxerre naar Decize gemaakt. Camping en dan fietsen langs het kanaal. Schitterend tocht. Ben benieuwd hoe ver je gegaan bent.
Hardstikke leuk om het verhaal eens van de natte kant te horen.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

v+d
Berichten: 4629
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 19 sep 2011 15:34

Bob ,

Deze reis zijn wij van Joigny naar Corbigny gevaren waar we het bootje weer ingeleverd hebben .
Onze camper stond in Coulanges sur Yonne en met de fiets zijn we daarna nog diverse keren langs het kanaal gefietst o.a. naar Vezelay(een hele klim) , Clamency en Merry sur Yonne .
In het verslag komen we daar vanzelf aan toe , fietsen langs het kanaal is ook mooi om te doen .
Wij genieten echt van de rust en kleinschaligheid van de dorpen .
Eerder voeren wij al van Corbigny naar Digoin ,zodat wij nu het hele canal du Nivernais verkend hebben.

Het is ons nog niet gelukt van Digoin naar Roanne te varen , omdat er telkens of een stremming is of geen boot beschikbaar of te hoge waterstand en je weet als iets niet kan wordt het steeds meer nodig om het toch te doen ! Dus volgens jaar weer een poging!
groet v+d .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten