Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2073
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door jacko » 19 sep 2011 15:44

Hallo
canal lateral a la Loire is ook heel mooi om te doen.
Zie foto's op http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... al#p218731


groeten
Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 20 sep 2011 12:22

Wij gaan onder de passarelle door en pont de Paul-Bert , het is helder weer met een lekker zonnetje en weinig wind wel staat er nog een behoorlijke stroom tegen door het vele water , dat uit de Morvan komt . Het uitzicht is prachtig !

De oever tegenover sluis Bartardeau , met een verval van 1,o meter , is niet benaderbaar vanwege de vele ondieptes .
Sluis Bartardeau staat open en erin ligt een boot genaamd Crain en is van het zelfde type als waar wij mee varen. De bemanning bestaat uit twee zwitserse echtparen , die goed met de boot overweg kunnen en die voor het eerst dit traject varen.
Wij wisselen wat bijzonderheden uit en zij zullen helpen bij het sluizen draaien( zij varen voor) , terwijl wij voor het bier zorgen voor de sluis wachter . Een makkelijke dag voor ons dus !

Zij hebben mijn vrouw de lijntjes zien gooien en verbaasd staan kijken hoe makkelijk en snel ons bootje vast ligt . Het schutten verloopt vlot , bij de sluis ligt een prachtig gebouwtje met het opschrift "service de eaux".
DSC02193.jpg
DSC02193.jpg (455.35 KiB) 1250 keer bekeken
Door het raam kijkend zie ik enorme gegoten slakkenhuizen van centrifugaalpompen en aan een zijde in een droog kanaal zie ik grote waterinlaatschuiven .
Op de kaart staat het droge kanaal aangegeven en het lijkt alsof de pompen ooit gebruikt werden om de waterstand te regelen , maar misschien zijn ze ook wel gebruikt voor de drinkwatervoorziening van Auxerre

Bij Batardeau begint het eigenlijke canal du Nivernais , dat dan nog steeds gedeeltelijk van de Yonne gebruik maakt.
Hier beginnen ook de goed onderhouden jaagpaden over de volle lengte van het kanaal en altijd aan een zijde , ook onder de bruggen is altijd een jaagstoep iets waar je goed rekening mee moet houden als je door de krappe brugopening vaart.
De bruggen zijn vaak laag en als je bovenop stuurt kan je makkelijk je denkraam stoten dus even de bemanning waarschuwen als je een brug nadert.
Wij leggen voor het gemak de fiets sturen plat en halen de parasol naar binnen , dan hoefje daar niet op te letten.
De meeste bruggen hebben ergens in de boog een merkteken en als je daarop koerst vaar je in het midden onder de brug door !
De jaagpaden zijn ideaal voor wandel of fietstochten in een prachtige omgeving , een bemanningslid kan ook naar de volgende sluis fietsen en de lijnen aanpakken en de sluis helpen draaien.
Watersport in optima forma !!
Er zijn hier ook enkele slecht beveiligde waterkeringen waar je dus even moet opletten .

We gaan naar sluis Preuilly , met een verval van 0,8 meter , en zien de zwitsers met veel plezier het lijnen gooien oefenen.
Na Preuilly moeten we weer 15 meter uit de wal blijven en ook uit de verzandde buitenbochten wegblijven , het blijft aandacht vragen .

Sluis Augy met een verval van 1,10 meter wordt in 10 minuten met 2 boten genomen en we krijgen schik in het opvaren met de zwitsers .
Tussen sluis Augy en sluis Vaux , met een verval van 1,0 meter liggen eilandjes , een paar keringen en een bebakende vaargeul.
Weg D 163 loopt hier langs het kanaal wat een speciaal effect geeft als je op een bootje , zit er wordt veel gezwaaid , vooral door camper en caravan rijders .
Op sluis Vaux verkoopt de sluiswachter groente en fruit , als mijn vrouw vraagt of ze van het land komen wijst hij naar zijn eigen miniatuur tuin op de sluis.
In ieder geval zijn zijn tomaten mooi en lekker .

We passeren de sluis Vaux en pont de Vaux zonder problemen en stomen door naar sluis Toussac , met een verval van 1,7 meter . Samen met de zwitsers is plezierig ,omdat er geen gedoe in de sluizen is en altijd iemand de sluiswachter helpt. We passeren Champs sur Yonne.
DSC02197.jpg
DSC02197.jpg (493.98 KiB) 1250 keer bekeken
Stomen op naar sluis Bélombre , met een verval van 0,8 meteren passeren Champs sur Yonne .
Het passeren van Bélombre is wat ingewikkeld door de voorliggende brug is er geen zicht en er ligt een bocht , zodat er pas laat zicht op de sluis is .
Vanaf Toussac varen we al tussen de weg en een (beroemde) muur die geldt als een meesterwerk van waterbouwkundig werk , omdat de muur al de hoogste waterstanden en zwaarste overstromingen getrotseerd heeft , maar nu staat ie even in de weg!!

De zwitsers voor ons stoppen plotseling in de nauwe vaargeul , ik zit er (te ) dicht op en trap weer in die gein van hard achteruit slaan . Fons trekt weer over stuurboord weg maar komt dwars in het kanaaltje toch nog tijdig stil te liggen . Goed voor een tweede rode kaart vind ik zelf , maar niemand reageert dus ik doe net of het zo hoort.
Er ligt een boot in de sluis (tegenligger) en die zal er eerst uit moeten voordat wij erin kunnen .
Achteruit is geen optie en de zwitsers gooien de sluishaken(made in china) over het hekje langs de weg.
Mijn vrouw zegt ,dat dat geen optie is omdat wij maar een sluishaak hebben wat bovendien een gammel plastic ding is waarvan de kop niet goed vast zit.
Ondertussen werkt de stroom aan een geheel eigen positie voor Fons .
Zij krijgt een idee en gooit de voorlijn om het hekwerk op de weg ,die langs het kanaal loopt .
Franse automobilisten schrikken nergens van zoveel is zeker , ze rijden over de lijn heen en wij hengelen met de sluishaak het eind onder het hek door.
Voor vast klapje vooruit, recht langs de kade en achter doen we met de lijn hetzelfde .
De zwitsers vinden het een goed idee en doen hetzelfde , zodat wij goed afgemeerd liggen als de tegenligger met een (te) hoge snelheid uit de sluis komt.
DSC02198.jpg
DSC02198.jpg (453.98 KiB) 1250 keer bekeken
De V.N.F. verbiedt het aanmeren aan hekken,verkeersborden en alles wat geen bolder is .
Je wordt geacht met de boeg in de wal te varen aan de wal te springen , de grondpennen in te slaan en daar je lijntjes op te beleggen .
In theorie leuk in de praktijk vaak niet te doen vanwege betonnen randen of simpel een wegdek waar je toch geen gaten in gaat houwen . Wij zullen nog enige malen zondigen!
Van je boot op de wal springen is niet aan te raden althans niet op de Nivernais , achter de beschoeiing zijn vaak diepe gaten of er liggen scherpe rotsblokken terwijl de boeg in de wal varen vaak niet handig is vanwege de steenstort die zomaar een halve meter het water inloopt.

De sluis schut ons verder zonder problemen en we gaan onder de spoorbrug door naar sluis Bailly , met een verval van 1,35 meter.
Ook hier schutten wij snel en omdat het 11.45 uur is moeten wij een plek zoeken voor de middagpauze .
De ligplaats bij Bailly ligt vol met schepen en de enige overgebleven plek ziet er onaangenaam uit .
De zwitsers voeren bij een graswal de instructies van de V.N.F. uit en meren aan eigen pennen hetgeen nog wat geoefend moet worden.
Wij zijn hier vaker geweest en weten , dat vlak voor sluis Vincelottes een mooie betonnen wachtsteiger is voor 1 boot , we varen dus door en meren aan deze steiger op de bolders met een laatste mooi uitzicht op de Yonne die nu alleen nog het kanaal hier en daar zal kruisen .
DSC02200.jpg
DSC02200.jpg (446.27 KiB) 1250 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4367
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife » 20 sep 2011 18:17

Varend op de rivier moeten ze toch een makkelijke prooi geweest zijn voor verdedigers !
Ik heb eens ergens gelezen, dat de Fransen, gedurende de Viking periode (600-1100) niet veel van water en bootjes wilden weten. :o De Vikings trokken zich s 'nachts b.v. terug op eilandjes op de Seine en waren daar dan betrekkelijk veilig en konden dan bij daglicht weer verder gaan met waar ze beroemd :oops: voor waren.
Groeten van Tenrife Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10777
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 sep 2011 19:03

met waar ze beroemd :oops: voor waren
Hallo, even een zijkanaaltje in!!! Ik denk zo maar dat die brave lieden ( die in Wijk bij Duurstede de hele hap in de brand staken EN de nonnetjes te grazen namen :mrgreen: ) ik denk zomaar dat ze met die mooie overnaads gebouwde en betrekkelijk lichte, lang, slank en ondiepe schepen met z'n allen aan de roeispanen ( en een paar slaven of gegijzelde kerels die ze flink met de zweep over de donder kwamen! OF met mazzel de wind op de kont in zo'n vierkant beddelaken!! ) met een redelijke cholere gang de rivier op kwamen stomen........ :roll:( Niks geen gelul met sluissies of zo!!! Een paar eerste klas boogschutters achter de schilden in de gangboorden en " Jan rap en z'n maat aan de wal" deden het al ras in de broek..... :mrgreen: Ik neem aan dat ze " ook toen, lang voooor e-mailtjes :lol: " razendsnel een reputatie hadden opgebouwd". Die klanten waren EN ver in Rusland, als ik me goed herinner in Noord Afrika EN oook aan deze kant van de sloot.........da's TOCH nie niks :roll:Ik ben veeeel te laat gebooor'n :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 20 sep 2011 19:30

Harry ,
dat heb je weer eens even helder uitgelegd , ik snap het helemaal , ik vraag me vaak zulke dingen af als ik ergens rondstruin , een op zich ongevaarlijke afwijking en ja net als jij had ik er graag bij wilen zijn!!
Maar vroeger was niet alles beter , als je de foto's van de flotteurs op de Yonne ziet dan was dat toch in hoofdzaak hard en gevaarlijk werk , daar hebben we het nog eens over !

groet v+d.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4367
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife » 20 sep 2011 20:53

niet veel van water en bootjes wilden weten
Dat was waarschijnlijk ook de reden waarom ze parfum uitvonden :lol: :lol: :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10777
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 sep 2011 21:22

deden het al ras in de broek.
Neeee Gerard......je snapt het niet :mrgreen:
Die Franzosen vonden de parfum uit omdat ze " HET in de broek deden" van die Vikingen :lol:
Maar vroeger was niet alles beter
Hallo V+D..........nou d'r is nou weinig veranderd vindt ik :oops: ...die Vikingen " leefden bij de dag"......hadden niks geen zorgen over " belasting betalen OF WEER zoveel BILjoen naar die donderse Grieken" :oops: ........DUS........heden ten dage is " leven bij de dag" misschien nog wel net ZO toepasselijk.........morgen is " Je gulden een stuiver waard!" :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 20 sep 2011 22:02

Yep , daarom leef ik al een poosje ook maar bij de dag , terug in Nederland dacht ik waar gaat dit allemaal over?? Tijd geen krant gezien , geen televisie en 14 dagen niet op kombuispraat gekeken(dat is minder) kwam ik met de camper in de binnenstad van Luik terecht ,ik ben niet zo'n goede postduif , wat een gekkenhuis .!!
Toen ik over de Ijssel kwam , waar wij thuis horen , was het een en al file , omdat provinciale waterstaat alle secundaire wegen tegelijk onderhanden heeft en er op de hoofdwegen een aantal ongevallen waren gebeurd .
Maar ja , ik ben al weer gewend , maar hoop toch eind dit jaar weer naar Portugal te vertrekken , een beetje zwerven leer je nooit meer af.

groet v+d.

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 21 sep 2011 11:51

Verder in frankrijk.

Bij sluis Vincelottes melde wij ons om 13.00 uur , wij hebben dit traject al eens met de camper gedaan en op de camping gestaan achter de sluis.
We schutten zonder gezelschap , de zwitsers houden kennelijk nog siesta (doen ze dat daar?) .
Onder de brug , waar een verbreding in het kanaal zit en een waterkering is , hier is de Yonne bij het kanaal gevoegd en staat een flinke stroom , die Fons gemakkelijk achteruit zet .
Er zijn bolders en er is een kade waar water en stroom te krijgen zijn . Je moet aan de dorpskant blijven de andere wal is niet te bereiken vanwege ondieptes en bomen in het water .
In sluis Vincelles , 2,10 meter , wordt een huisboot geschut kompleet met bloembakken en schotelantenne , een camper op water , met de faciliteiten van een zomerhuis !!

wij moeten dus even wachten en laten Fons door de stroom terugzetten en met een paar klapjes vooruit komen we weer in positie , dat houden we wel even vol .
We worden vlot geschut en zien na de sluis een franse boer met een antieke trekker , die een aanval gaat plegen op een enorm veld , het zal nog even duren voor hij klaar is!
DSC02202.jpg
DSC02202.jpg (566.98 KiB) 1103 keer bekeken
In het kanaal zijn nog een paar mooie waterkeringen waarover het teveel aan water in de Yonne stroomt.
DSC02205.jpg
DSC02205.jpg (460.83 KiB) 1103 keer bekeken
we schutten door Rivottes ,2,13 meter , passeren de brug bij Cravant waar ook weer aangelegd kan worden voor water of boodschappen.
De sluizen zien er hier prachtig uit ,overzichtelijk en gezellig met vriendelijke sluiswachters die ook nog eens behulpzaam zijn , vooral met dit mooie weer een plezier om hier te varen .
DSC02206.jpg
DSC02206.jpg (505.27 KiB) 1103 keer bekeken
Wij passeren een van oorsprong nederlandse tjalk , een pracht schip , jammer genoeg omgebouwd tot motorschip.
Het is nu in handen van een engels echtpaar dat er erg tevreden mee is , ze hebben een geweldige naam bedacht "greetige Henriette" ! We komen ze nog een paar keer tegen later .
DSC02208.jpg
DSC02208.jpg (520.42 KiB) 1103 keer bekeken
Na Cravant en sluis Maunoir , 1,34 meter , gaan we onder pont sncf de Bazarnes door en moeten wachten , er liggen schepen in de sluis.
Sluis ST.Aigan , 1,71 meter , ligt op een nare plaats , vissers op de kruising , de brug achter je en een sluis die je niet kunt zien zonder op te varen !
Gelukkig is er ruim vaarwater en kunnen we rond zo vaak als we willen , alleen de vissers worden er niet vrolijk van.
Inmiddels is het in de sluis een gedoe met touwtjes en heen en weer rennende mensen maar het schiet niet op .
Na 30 minuten tobben komen er 3 huurboten uit de sluis , die alle wanden nodig hebben en met de fenders aan de deuren blijven hangen en dat stuk voor stuk , geweldig om dat getob te zien .
Ze zijn allemaal vrolijk en zwaaien naar ons.
Zelfs bij het nemen van de flauwe bocht na de sluis gebruiken ze de boegschroef om te sturen , geen benul waarvoor dat grote wiel op het stuurhuis is.
Inmiddels klinken de boegschroeven vermoeid en gebeurt er weinig , dan toch maar dat wiel gebruiken !
Het wiel gaat van vol bakboord naar vol stuurboord maar ze bedwingen de bocht en gaan onder de brug door
Een beetje meer instructie van de verhuurder was misschien wel nuttig geweest !

We schutten vlot en alleen en komen even snel door sluis Ste .Pallaye , 1,58 meter , dieselen door de waaksluis van Prégilbert , gaan onder de brug door en denken aan de geschiedenis van de Abdij van Crisenon .

In de 11 e eeuw richtten de heren van toucy niet ver van Prégilbert een prachtige abdij op waar de vrouwen en zusters van de kruisridders onder gebracht werden .
De abdij kreeg veel steun van de gelovigen en werd te rijk en te machtig , waarop de paus in de 17 e eeuw het aantal nonnen beperkte . Toen al had abdes Larcher uitgebreide visvijvers met snoek en forel aangelegd. De franse revolutie maakte een eind aan al deze luxe en de boeren , die eigenaar werden van de abdij lieten alleen de toren staan!
Er is nu nog een viskwekerij waar je zelf je maaltje mag vissen en de toren staat er als altijd.
(ik ben benieuwd naar het commentaar van harry).

We passeren sluis Dames , 1,85 meter , sluis St. Maur met eenzelfde verval , passeren sluis Séry , 1,45 meter , alles gaat vlot en zonder problemen en de biervoorraad raakt aardig uit geput.
We naderen Mailly La Ville waar we willen overnachten , maar moeten eerst door de wachtsluis waarna er een onoverzichtelijke bocht ligt met een waterkering .

Als we naar de wachtsluis varen en onder de brug door kijken doemt er een hoogliggende blauwe spits op. Ik kan het niet goed inschatten en besluit gestopt te gaan liggen immers een spits heeft voorrang!
Er gebeurt helemal niets en de spits blijft in de sluis zo lijkt het.
Na een kwartiertje kijken we nog eens goed maar nu met de verrekijker , dat hadden we eerder moeten doen !!
De spits ligt aangemeerd op een vaste ligplaats direct achter de sluis(#@$%^&).
Daar zal nog vaker iemand intrappen!
We varen door de waaksluis en om de spits heen naar de steiger die scharnierend opgehangen is .
Volle bak!!
DSC02213.jpg
DSC02213.jpg (508.45 KiB) 1103 keer bekeken
Er is nog een onduidelijke plek , achter de steiger waar de kade schuin is en ik alleen een ring zie.
Een chinese dame met een strohoed op zegt dat wij daar wel kunnen liggen en wil de voorlijn wel door de ring halen en teruggooien op het voorschip , we liggen voor vast en de stroom zet ons weer keurig tegen de wal.
Ik vind in de brandnetels bij het achterschip nog een echte bolder waar we de lijn naar het achterdek op beleggen .
We liggen pal voor een mooi huis rustig en goed.
DSC02211.jpg
DSC02211.jpg (568.62 KiB) 1103 keer bekeken
We brengen de kippeloop uit vanwege de brandnetels ( en hondenstront) en direct komt er een kat aan boord , die later Valerie blijkt te heten .
Ze blijft aan boord tot wij weer vertrekken en gebruik Fons als moederschip voor jacht op eendenkuikens .
DSC02210.jpg
DSC02210.jpg (439.42 KiB) 1103 keer bekeken
DSC02201.jpg
DSC02201.jpg (493.64 KiB) 1103 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4367
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife » 21 sep 2011 22:17

Je doet het goed v+d, het valt me op dat de kanaalen daar in Frankrijk blijkbaar schooner zijn dan in Engeland, ik had regelmatig plastic zakken in mn Z-Drive, :x Meer stroom van de rivier denk ik.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 21 sep 2011 22:57

Hey , Gerard ,

Als je in Frankrijk een boegschroef hebt en die gebruikt zijn er ook nog wel eens verassingen .
Ik zet meestal de schroef even uit z'n werk als ik door een vracht hout of takken vaar , deze reis hoorden we vaak gebonk langs de romp en onder het schip , de oorzaak was het vele hout dat uit de Morvan kwam met het vele regenwater dat afgevoerd moest worden .
Het traject tussen Coulanges en Clamency is enkele dagen gestremd geweest vlak voor wij vertrokken.
Daar hebben we het nog over.
Een sluiswachter vlak voor Coulanges had een hele vracht afgekort en gekloofd haardhout bij de sluis liggen , kant en klaar uit het water gevist!!

groet v+d.

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 22 sep 2011 16:12

Wij zijn in Mailly la Ville en houden aan dek palaver als de zwitsers met Crain door de sluis komen .
Ook zij zijn in het grapje van de blauwe spits getrapt , het moet aan het bouwjaar van onze ogen liggen!! Omdat er nergens meer plaats is meren ze bij ons langszij af , dat gaat beheerst en is zo gebeurd. Valerie heeft nu twee boten als uitvalbasis en breidt het jachtgebied uit.
We spreken af ,dat zij voor ons vertrekken en ik ga de kade verkennen.

Als ik bij de helling sta komt er met veel geweld een huurboot door de sluis ,die dus ook geen plek kan vinden. De duitse schipper meent ,dat ik hem wil helpen en koerst met een flinke vaart op de helling af en loopt vast op het onder water liggende deel .
Het schip ligt scheef en hij commandeert zijn vrouw aan dek waar alles wat op tafel stond eraf geschoven is .
Hij gebiedt haar op het hoger liggende deel te gaan staan , waarop ze lachend zegt , dat haar gewicht hem niet uit de problemen gaat helpen !
Hij wordt chagerijnig en ze gaat doen wat hij vroeg .
Het schip komt bij volle kracht los , maar omdat hij mij de meerpennen en hamer niet gegeven heeft en ook geen lijn uitgeeft kan ik niets beginnen en het schip loopt weer met een klap met de boeg op de helling .
We overleggen even en hij gooit de pennen en hamer naar mij en houdt voor een lijn gereed .
Ik sla de pen op anderhalve scheepslengte van de helling stroomopwaarts in het talud en laat de andere pen en hamer op het talud achter .
Ik vraag hem achteruit te varen en daarna het bootje tegen de stroom in ruim voor de helling met de boeg in het talud te varen .
Helaas kent ie alleen volle kracht voor- en achteruit , en na een hoop gedoe en gemopper heb ik de boeg schuin tegen de wal en kan ik het lijntje aanpakken en beleggen .

Hij wil zelf de rest doen , komt van boord nadat hij de achterlijn op het talud gegooid heeft .
Hij loopt naar de hamer en de pen en gooit die met een zwaai bij het achterschip in de brandnetels , precies waar eerder een dorpshond wat achtergelaten heeft !!

Bij zijn gereedschap aangekomen roept ie geergerd "Scheisse,Scheisse" en daar heeft ie volkomen gelijk in!
Als hij vervolgens ook nog het lijntje door de drek haalt kan ik mijn gezicht niet meer in de plooi houden.
Met een rooie kop bedankt hij mij en ik taai af en we gaan het dorp verkennen.

Als we later terugkomen zitten ze tevreden op het dek achter een wijntje , zelfs op driftige duitsers heeft Nivernais een kalmerende invloed.
Later komt er een frans stel in een canadees de stroom afpeddelen zij is de voortstuwing , hij heeft het bevel en de hond is de uitkijk en zo hoort het.
DSC02212.jpg
DSC02212.jpg (542.06 KiB) 976 keer bekeken


Op zoek naar de bakker vind ik een biljet waarop staat dat er s'ochtends van 09.00-10.30 uur broodverkoop is in het gemeentehuis .
Omdat in frankrijk niet alles is wat je ziet of hoort gaan we op zoek naar het gemeentehuis , dat vlak bij de steiger ligt. Inderdaad hangt daar zo'n zelfde briefje en een echtpaar in het dorp bevestigt dat er morgen brood is , dat lijkt pas goede service !
We schakelen de kachel en de lenspomp uit omdat dat de enige storende elementen zijn in deze rustige omgeving en na zoveel ueren varen is het water zelfs morgen nog warm .
Na een zeer rustige nacht , zelfs zonder verkeerslawaai ga ik voor brood naar het gemeentehuis .
Ik word daar ontvangen door twee hoogbejaarde dames achter een enorme stapel stokbrood .
Met een bootje en uit holland , dat is leuk om te horen en over te kwaken , mijn frans is niet zobest en erg beperkt , ze lachen zich een deuk.
Ik kom niet weg zonder ook twee verse chocoladebroodjes die van harte aanbevolen worden .

Omdat ik de leesbril vergeten heb en nog steeds niets snap van die kleine euromunten vissen ze zelf het verschuldigde bijelkaar uit mijn portmonnaie.
Daarna wordt alles geregistreerd in een schriftje en mag ik gaan , al die tijd staan de andere klanten rustig te wachten , dat zie ik in holland nog niet gebeuren!
DSC02215.jpg
DSC02215.jpg (547.62 KiB) 976 keer bekeken
Onze zwitserse buren zijn inmiddels vertrokken wij starten de motor en zetten de lenspomp weer bij en maken los om naar sluis Mailly (1,5 mtr) te gaan , die is echter na de zwitsers weer gesloten en er is geen mens te zien.
Wij hebben ruim vaarwater en kunnen de boot bij de kering , waar veel dood hout drijft wel even gaande houden
DSC02217.jpg
DSC02217.jpg (511.95 KiB) 976 keer bekeken

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 22 sep 2011 20:57

We zwaaien naar en oma en haar twee kleinkinderen ,die het oude brood aan de eendjes voeren .
Op de foto zie je achter oma hoe de straten naar het dorp vanaf de kade aangelegd zijn , bedekt met steenslag en erg steil ! lopen is al link , met de auto hoef je maar iets te hard te gaan en je hebt een gratis wasbeurt in het kanaal .
DSC02216.jpg
DSC02216.jpg (574.86 KiB) 936 keer bekeken
Na 20 minuten komt er een vrouw met een hondje uit het dorp naar de sluis toe lopen , ze is duidelijk in de ban van "the night before" en nu komt ook de sluiswachter te voorschijn .
Ze zoenen elkaar uitgebreid , kletsen wat , steken een sigaretje op een gaan de sluis openen waarna wij geschut worden , een prettige reis gewenst worden en weer zijn we alleen op het kanaal .

Na sluis Parc(2,13mtr) zien wij de zwitsers afgemeerd liggen voor een bezoek aan Mailly Chateau , wij geloven dat wel het is een hele klim naar boven en we willen niet te laat in Coulanges sur Yonne aankomen(waar onze camper staat) .

We varen door en nemen een foto van de waaksluis die daar achter de spoorbrug ligt.
Een goed voorbeeld van hoe nauw de doorgang is , het merkteken op de brug , de jaagstoep en het jaagpad .Met een lang breed schip wordt je er nog druk mee .
DSC02219.jpg
DSC02219.jpg (437.01 KiB) 936 keer bekeken
We passeren nog een mooi gebouw met prachtig uitzicht op het kanaal , ook daar zijn er veel van.
DSC02218.jpg
DSC02218.jpg (402.7 KiB) 936 keer bekeken

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 23 sep 2011 11:50

Als we door de waaksluis zijn en ook door sluis Ravereau(2,12mtr) geschut volgt een onoverzichtelijke bocht , waarachter een brug en de waaksluis van Saussios .
Het miezert een beetje en we doen de kaart in een plastic hoes en besluiten boven te blijven sturen , wel zo veilig op dit stuk kanaal.
Onze kant van de vaarweg ligt vol met hout is ondiep en er staat allerlei aan oude steigers en afrasteringen
DSC02220.jpg
DSC02220.jpg (523.61 KiB) 880 keer bekeken
We houden uiterst stuurboord en horen vanachter de bocht het gebrul van een motor op volle kracht.
Het klinkt als een erg zware motor , maar echt grote schepen varen hier zelden.
Ik twijfel over de voorrangsregels ,besluit , dat als hij al onder de brug zit , ik in ieder geval aan het kortste eindje trek en stop de schroef en stuur Fons het ondiepe in omdat achteruit slaan me weer dwars in de vaargeul zal brengen.
Vanonder de brug komen twee engelse boten , een oude aak en een tjalkje met bloembakken op het voordek , fietsen en veel huishoudelijke voorwerpen , ook de was hangt buiten.
Het uitzicht van de schippers is zeer beperkt en door de beslagen ramen wordt dat niet beter.
Ze varen kop aan kont met een snor voor de boeg een kuil midscheeps en een hoge hekgolf die ruim over de beschoeiing slaat. We vragen ons af of ze ons wel zien er is geen enkele reactie en ook geen koerscorrectie.
Volkomen idioot en voor het eerst deze reis wordt ik nijdig , hetgeen overigens verspilde energie is.
Maar een klapje minder had ook wel gekund .
Fons bonkt en hobbelt door de zooi en laat zich gewillig achter deze schepen weer op koers brengen en we gaan door de versmalling zonder problemen .
Door alle drukte vergeten foto's te nemen wat wel weer jammer is.

De max. snelheid op dit kanaal is 8 km/uur juist omdat overal de beschoeiing vernield is .
Tegenover Mary sur Yonne liggen de rotsen van Saussois waar alpinisten vaak trainen , maar vandaag niet er dreigt onweer en regen. de hoogte is 50 meter en ze zijn van kalksteen .
DSC02222.jpg
DSC02222.jpg (518.64 KiB) 880 keer bekeken
DSC02224.jpg
DSC02224.jpg (496.28 KiB) 880 keer bekeken
We halen sluis Magny(0,94mtr) voor de middagpauze , schutten en passeren camping St.Marc waar de steiger vol ligt .
We wachten voor de brug en sluis Chatel Censoir(1,58mtr) bij gebrek aan beter , afgemeerd aan het bord "" Ecluse Relantir " waar we zonder van de boot af te gaan de voor- en achterspring om kunnen gooien .
Inmiddels is de bui overgewaaid , we lunchen aan dek.
Om 13.15 uur komt er beweging bij de sluis en worden wij geschut .

Net na de sluis ligt de jachthaven van Chatel het is er uitgestorven , op een schipper van een narrowboat na die zit te vissen.
In Chatel is een mooie kerk uit de 11 e eeuw en het is een mooi plaatsje om door te wandelen.
Er is ook een vestiging van Le Boat , een bootverhuurder.

We schutten door La Place(2,64mtr) gaan onder de spoorbrug door en schutten in Lucy(1,59mtr) vanwaar een prachtig uitzicht is op chateau de Faulin.
DSC02225.jpg
DSC02225.jpg (369.07 KiB) 880 keer bekeken
Op een eerdere fietstocht zagen we hier drie ruiters met een meute van wel dertig jachthonden , een verrassend en prachtig gezicht .
Bij Lucy sur Yonne is een mooie aanlegplek met bolders en een gemaaid grasveld , dat er uitnodigend uitziet.
In het dorp is een klein restaurant en er zijn veel huizen in originele staat , mooi om doorheen te wandelen.
In sluis Béze(2,15mtr.) waar ik al eens eerder met de fiets was en hielp sluisje draaien in 2010 , herkent de sluiswachter ons en mijn rode vouwfiets waar hij helemaal gek op is .
Vorig jaar spurtte hij er op weg om hem te proberen terwijl er een schip in de sluis lag om te schutten , dat kon ik wel afwerken vond hij!

Nu heeft hij een verzoek , zijn bejaarde portugese moeder heeft nog nooit gevaren , maar ze kan niet zwemmen zegt hij erbij .
Hij wil graag ,dat wij haar een lift geven naar de volgende sluis Crain(1,14mtr) .
Nou dat kan , ze komt aan boord , we schutten en vertrekken naar Crain .
Ze geniet en kletst ons de oren van de kop , 1,3 km . varen en twee sluizen wat een schik !
We leveren haar af bij Crain en gaan door naar Coulanges sur Yonne waar onze camper staat .
We schutten in Coulanges(2,72mtr) waar we om 15.30 uur afmeren in de haven na de sluis.
De Yonne loopt hier breed langs de camping in een prachtig gebied.
DSC01310.jpg
DSC01310.jpg (625.19 KiB) 880 keer bekeken

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 24 sep 2011 11:53

Als we in Coulanges gemeerd liggen komen de zwitsers met Crain door de sluis en meren achter ons aan .
We bespreken morgen samen het stukje naar Clamency te varen , omdat er een zelfbedieningbrug in ligt , die het ene schip kan openen en het andere weer sluiten .
Omdat ik met de fiets al op verkenning ben geweest leg ik even uit hoe de brug werkt , omdat de insructie op het paneel niet erg duidelijk is , althans niet in het duits! Er zit ook nog een handwieltje op , zodat je op handbediening kan overgaan .

Tot Clamency is anderhalf uur varen dus hebben we morgen alle tijd.
Ik ga even op de camping controleren hoe het er met de camper bijstaat en douchen onder een echte grote douche .
Ik zie Max , die elke dag de camping van levensmiddelen komt voorzien , zolang de winkels met vakantie zijn.
DSC02124.jpg
DSC02124.jpg (603.41 KiB) 811 keer bekeken
Terug op de boot besluiten wij even naar de sluis te lopen , omdat wij met de sluiswachtster wel eens vaker een praatje maken , als we op deze camping zijn .
We helpen dan ook wel eens een sluisje draaien.
Als we richting sluis lopen is er ineens paniek , we zien de sluiswachtster snel naar de schuivenbediening rennen en als een bezetene aan de slingers draaien !
We rennen naar de sluis en zien een huurboot in de kolk al tamelijk scheef in de touwen hangen .
De bemanning , ,een gezin met twee tiener dochters , schiet vertwijfeld over het dek heen en weer .
Pa schiet de kajuit in , omdat er alleen binnenbesturing is en ma , die het kennelijk koud heeft zit op het lage achterdek waar geen communicatie mogelijk is .
Een dochter is voor met de lijn bezig en de andere achter , de lijnen zitten muurvast onder de kikkers !!
Dochter op het voordek is zo gevaarlijk bezig , dat ik maar op het dek spring omdat ik bang ben dat ze haar vingers of erger tussen de lijn krijgt .
Ik vraag om een mes , maar ken daarvoor het italiaanse woord zo snel niet ,dus er volgt geen reactie .
Opeens zie ik wat de oorzaak voor het klemmen is , ze heeft de lijn niet belegd , maar de lijn is klemgelopen onder een knoop op de (te) lage kikker , er zijn geen bolders aan dek !
Samen met pa ,die inmiddels op het voordek verschenen zie ik kans het eind onder de knoop vandaan te trekken en het voorschip is vrij.
Mijn vrouw legt de lijn slippend om de bolder op de sluis en houdt het voorschip bij de wal.
Inmiddels zijn de schuiven dicht en door het lekken van de bovendeuren komt het water langzaam weer omhoog .
Achter is de lijn wel belegd om de kikker en de knoop zit muurvast , als ik de vrouw erop wijs dat , dat zo niet moet wordt ze kwaad en zegt dat ze het koud heeft en gaat naar binnen .
Met veel gemartel krijgen we de lijn tenslotte van de kikker en kan die gespaard worden en het spul kan geschut worden.

Ma heeft niets geleerd en knoopt de lijn weer op dezelfde manier op de kikker en gaat in de kajuit zitten , waarop de sluiswachtster protesteert en niet wil schutten.
We leggen het allemaal nog een keer uit , maar nu aan de twee dochters en die snappen het en het spul wordt geschut en vertrekt opgelucht naar de volgende sluis . Pa bedankt ons en verontschuldigt zich bij de sluiswachtster die blij is , dat alles goed afgelopen is en al weer geintjes loopt te maken .

Terug bij de boot helpen wij een duitse familie met de lijntjes om de bolders aan de wal te leggen , waarop de schipper even zijn verhaal kwijt moet .
Nadat ie zijn boot in ontvangst heeft genomen vaart hij de eerste sluis in wat met tamelijk veel vermogen moest vanwege de tegenstroom , hij wil achteruitslaan maar door een mankement aan de koppeling gaat de boot volle kracht vooruit tegen de bovendeuren .
De klap is zo hard ,dat alle serviesgoed en glaswerk aan vernieuwing toe is en de hond , die in de kajuit lag met mand en al tegen het voorschot tercht gekomen is , gelukkig ongedeerd.
Er blijkt een schijf in de keerkoppeling gebroken , de huurder voorziet hem van een andere boot .
Hij vindt de service van het bedrijf klasse !

Wij besluiten naar Vezelay te fietsen , 22 km. van Coulanges verwijderd op een hoogte van 300 meter .
De heenweg langs het kanaal en door mooie bosen valt met maar drie versnellingen , ondanks de electrisch ondersteuning nog aardig tegen .
De terugweg is een feestje , zonder trappen 40 km./uur de heuvel af we komen remmen te kort!

Vezelay is toeristisch maar indrukwekkend omdat er geschiedenis is en er zijn prachtige originele dingen te zien.
Er wonen nu nog maar 500 mensen in vezelay , maar in de tijd van de kruistochten moet het er erg druk geweest zijn.
Vezelay is onstaan uit een vestiging van nonnen onderaan de heuvel in 850 , waarna monniken zich boven op vestigden in een klooster.
Vezelay werd in 1050 een bedevaartsoord en er woonden toen ca. 1000 mensen .
De abdijkerk La Madeleine werd een verzamelpunt voor de bedevaartgangers en boven op de heuvel is een enorme ruimte.
De bedevaartgangers verzamelden zich hier en doen dat nu nog , om naar Santiago de Compostela in noord Spanje te vertrekken .
De kruistochten van 1146 , 1190 , 1248 en 1270 vertrokken hiervandaan met leiders als Filip August ,Richard Leeuwenhart en Lodewijk de Heilige .
De foto's geven de sfeer weer en hebben eigenlijk geen uitleg nodig .
DSC02266.jpg
DSC02266.jpg (499.98 KiB) 811 keer bekeken
DSC02267.jpg
DSC02267.jpg (569.08 KiB) 811 keer bekeken
DSC02268.jpg
DSC02268.jpg (395.36 KiB) 811 keer bekeken
DSC02270.jpg
DSC02270.jpg (556.81 KiB) 811 keer bekeken
DSC02271.jpg
DSC02271.jpg (705.94 KiB) 811 keer bekeken
Je vraagt je nu af hoe ze destijds iedereen zo gek kregen , vooral voor het voetvolk moeten dat barre tijden geweest zijn .
Een mooie strategische plek van heinde en verre zie je iedereen aankomen en kun je je voorbereiden voor een hartelijke of minder aardige omtvangst .
Degenen , die de berg opkwamen waren in ieder geval redelijk buiten adem , althans ik wel !!
Er was uitverkoop in Vezelay dus was ik zwaar de klos en was de lijfeigene die voor mevrouw de pakjes naar de voet van de heuvel moest dragen om op haar (stalen) ros te binden .
Vakantie in frankrijk is zwaar!
Op de terugweg passeerden wij een washuis waarvan het bekken door een beekje gevoed werd , prachtig gebouwd met een enorme kapconsructie de moeite van het bekijken waard.
DSC02289.jpg
DSC02289.jpg (450.64 KiB) 811 keer bekeken
DSC02288.jpg
DSC02288.jpg (552.54 KiB) 811 keer bekeken

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 25 sep 2011 12:33

We vertrekken uit Coulanges , maar eerst wordt bij de zwitsers van schipper gewisseld .
De tweede man , die nooit een boot bestuurde , wordt in de havenkom van Coulanges geleerd hoe zoiets aan te pakken. Het komt er vooral op neer, dat hij veel minder snel moet varen bij koersveranderingen en aan - of afmeren .
Hij heeft het snel gesnapt en ze gaan op weg richting pont levis de Pousseaux .
Wij vertrekken een kwartier later , maar als we voor de brug komen , ligt Crain nog aan de wachtsteiger en staat een zwitser met een bezweet hoofd aan de noodbediening van de brug te draaien.
De brug gaat tergend langzaam onhoog door het zeer kleine handwieltje en de grote vertraging van de motorreduktor .
We roepen hem toe wat de instructies zijn voor het bedieningspaneel en na een hoop drukken op alle aanwezige knoppen vindt hij de juiste volgorde en gaat de brug open.
Ze willen , dat wij doorvaren en sluiten zelf de brug en zo komen wij weer voorop te varen , waar de zwitsers nog plezier van zullen hebben.
De automatisering van deze brug is niet echt een verbetering , je moet evengoed van de boot af (soms willen vissers of passanten wel eens draaien) en eerder met de slinger en handbediening was het zeker zo eenvoudig .
Bij Pousseaux is na de vaste brug een mooie aanlegplek met toiletgebouw en waterkraan en als je over de brug naar Surgy loopt of fietst zijn daar boodschappen te doen of een rataurant te bezoeken .

De Yonne loopt hier langs het kannaal en het is er prachtig , vissers maken veel gebruik van dit gedeelte .
Ook zijn er veel hollandse fietsers op het jaagpad , die van camping naar camping fietsen langs dit kanaal.
Bij de brug vlak voor de waaksluis van Basseville is een prachtige "ferme fortifée " een soort als vesting gebouwde boerderij met heuse hoge muren een poortgebouw en torens ook het bijhorende weiland en boomgaarden zijn ommuurd. Er staan bolders op de wal en je mag er aanleggen .
Het geheel is al jaren in restauratie , maar het schiet niet erg op .

Na de brug wordt aanbevolen in de waaksluis te blijven liggen , totdat je er zeker van bent , dat sluis Basseville(1,7mtr) open staat en leeg is . Ook moet je wachten tot een , de sluis uitvarende , boot de Yonne gepasseerd is en de passerelle geheel voorbij is .
De Yonne steekt hier loodrecht en met een aanzienlijke snelheid het kanaal over(vooral bij hoogwater op de Yonne) .
Het advies is dan ook aan de "hoge"kant te varen bij het jaagpad ,de snelheid niet te verminderen bij invaren van de sluis , de yonne zet je dan voor de sluisingang .
Ik weet dat allemaal wel , maar omdat we gasten aan boord hebben ben ik wat afgeleid en vaar met matige snelheid in een rechte lijn naar de sluis .
Fons ligt al bijna voor de sluis als er aan het achterschip wordt getrokken door de Yonne ,waardoor we dwars dreigen te gaan voor de sluis , met veel motorgeweld en draaien aan het wiel komt Fons nog maar net de sluis in zonder schade.
De 2 e schipper van de zwitsers ziet dat geklooi en gaat langs het jaagpad en vaart de aanbevolen koers , helaas vaart hij te langzaam en ook hij wordt weggezet en komt met veel werk van de stootwillen en de bootshaken de sluis in. Weer een rooie kaart ,het gaat goed deze reis!!
Eenmaal binnen kunnen we er wel om lachen en vinden , dat dit de enige sluis is die je beter stroomafwaarts kan doen , omdat er dan bij het uitvaren van de sluis ruimte is.
We begrijpen nu ook waarom dit deel eerder gestremd was , bij veel water vanaf de Yonne is het hier voor hobbyschippers gevaarlijk.
Op de vier hoeken van de sluiskolk en ook bij de passerelle staan handbediende winches , die kennelijk in oude tijden dienden om de schepen (zonder motor) in de sluis en door de kolk te kunnen krijgen.
Achter Basseville is een onoverzichtelijke bocht , waarna we schutten in sluis Garenne(1,21mtr) na deze sluis is een mooie aanleg plaats met bolders en een picknickplek .
Daarna volgen twee bruggen en een waaksluis , na de waaksluis is een enorme waterkering waar het kanaal van de Yonne gescheiden wordt.
Je kan een stroom afvarende boot beter eerst door de waaksluis laten komen , omdat het voor hem geen pretje is zijn boot bij de kering gaande te houden !
We varen weer op de yonne , die hier erg breed is en goed bevaarbaar lijkt , dat is maar schijn het is op plaatsen erg ondiep , dus houdt de vaargeul van de kaart aan en passeer het eilandje aan de goede kant ook al staat er (opvarend) geen pijltje !!
Na gepasserd te zijn kijk je even om en ziet , dat de afvaart wel een signaaltje krijgt in de vorm van een bordje met pijl in het hoge gras .
De kaart geeft duidelijk aan waar vaargeul ligt toch varen veel schippers hier verkeerd !

We zien Clamecy al liggen , een schitterende stad tussen Yonne ,Beuvron en het kanaal .
We gaan onder pont de Bethleem door en schutten in sluis Les Jeux(1,75mtr) waarachter direct een handbediende draaibrug ligt die ook door de sluiswachter bediend wordt .
Voor de verandering heeft deze sluiswachter een slecht humeur de reden daar voor zullen we spoedig ontdekken .
DSC01313.jpg
Kade bij de toiletgebouwen
DSC01313.jpg (541.64 KiB) 756 keer bekeken
DSC01314.jpg
in clamecy moet je klimmen
DSC01314.jpg (407.75 KiB) 756 keer bekeken
DSC01316.jpg
binnenplaats
DSC01316.jpg (539.38 KiB) 756 keer bekeken
DSC01326.jpg
schijn bedriegt , trompe Lóeil in goed frans?
DSC01326.jpg (499.87 KiB) 756 keer bekeken
DSC01318.jpg
vakwerk
DSC01318.jpg (497.27 KiB) 756 keer bekeken
DSC01319.jpg
de Saint Martin
DSC01319.jpg (462.21 KiB) 756 keer bekeken
DSC01321.jpg
wat een werk en dat voor een portaaltje!
DSC01321.jpg (572 KiB) 756 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten