Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 08 okt 2011 11:17

Cergy la Tour is een oude nederzetting , in de romeinse tijd Cerciacum genoemd en waarvan de middeleeuwse restanten een vesting tonen met vier poorten . Waar poort d'Aron was zijn nu de trappen, waarop je naar boven klimt .
DSC00930.jpg
DSC00930.jpg (523.74 KiB) 2230 keer bekeken
De stad dankt zijn naam aan de donjon (la tour) die een omtrek heeft van 120 meter en een hoogte van 20 meter . Ik heb eens met een kaptein Latour gevaren bij de S.M.N. , je vraagt je dan af of zijn naam hier vandaan komt? De toren heeft een roerige geschiedenis , tenminste als ik al dat frans goed begrepen heb . Tijdens de revolutie is de toren door de burgers gedeeltelijk gesloopt en zijn er van de stenen en met de fundering , ter plaatse , huizen gebouwd .
Markies de Pomereu heeft in 1883 de herbouw ter hand genomen , wat niet geheel op de oude fundamenten kon . De toren zoals er nu staat is dus een herbouw , maar geeft goed de afmetingen van de oude toren weer ,zoals die destijds was. Het witte mariabeeld is in 1958 geplaatst , weegt 5000 kg,is 5 meter hoog en is van gewapend beton . Het is gemaakt door de parijse beeldhouwer Poutriquet .
DSC00926.jpg
DSC00926.jpg (428.89 KiB) 2230 keer bekeken
Er is een bijzondere fontein op de place d'Aligre , deze toont de beeltenissen van de markies d'Aligre en zijn echtgenote , die veel liefdadig werk deden in de omgeving .
DSC00929.jpg
DSC00929.jpg (551.32 KiB) 2230 keer bekeken
De kerk Saint Pierre (foto vorige verslag) is oorspronkelijk gebouwd in de 11e eeuw , later is er veel bij gebouwd en gewijzigd .De engelse en franse troepen hebben er huis gehouden tijdens de 100 jarige oorlog en tijdens de revolutie werd de kerk gebruikt als ontmoetingsplaats en later voor voedsel- en goederen opslag . De in 1996 gerestaureerde toren heeft drie uit 1888 daterende klokken , Marie Desiree van 245 kg. , Berthe van 441 kg. en Louise van 874 kg .
Vanaf het hoogste punt is er een prachtig uitzicht op de Aron .
DSC00928.jpg
DSC00928.jpg (443.71 KiB) 2230 keer bekeken
Vanaf de weg langs het kanaal is er een mooi plaatje kijkend naar de kade met bootjes .
DSC00932.jpg
DSC00932.jpg (422.24 KiB) 2230 keer bekeken
Zoals overal langs het kanaal zijn de straatjes schilderachtig en vooral rustg !
DSC00931.jpg
DSC00931.jpg (462.18 KiB) 2230 keer bekeken
We zien in Frankrijk vaak bijzondere nokpannen en vragen ons af of dit dient om de ooievaar het landen te beletten , een vroege manier van geboorte beperking??
DSC00933.jpg
DSC00933.jpg (417.03 KiB) 2230 keer bekeken
Even een bewijs , dat we op het kanaal de Nivernais rondstruinen .
DSC00925.jpg
DSC00925.jpg (401.98 KiB) 2230 keer bekeken
Na de lunch willen we vroeg vertrekken , zodat we de ausies niet in de sluis achter ons hebben en voor ons zit niets , rustig varen zonder stress!

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 09 okt 2011 11:29

Als we bij de steiger terug komen , ligt er een lage huurboot . De hollandse schipper kijkt niet erg vrolijk en moppert op de wind , het kanaal , de fransen en het leven . Hij komt vanaf Decize en vindt het allemaal maar niks . Volgens mij komt het , omdat hij binnen moet sturen in een lage boot , dan krijg je sluizenstress . Je ziet niets van de omgeving , vaart telkens en donkere sluis in waar het een lawaai van jewelste is door binnenkomend water en bovendien heb je slecht kontakt met de omgeving!
Door dat slechte kontakt gaat aanmeren moeizaam en het lijnen uitbrengen van een lage boot op een hoge sluis vereist een bemanningslid op de wal of een behulpzame sluiswachter .Een bemanningslid op de wal zetten kost tijd en vraagt enige behendigheid . Zijn bemanning heeft het koud en zit binnen !!
Het waait , maar de zon schijnt volop en met een trui aan is het goed toeven aan dek . Als je er niets aan vindt is een frans kanaal met de vele sluizen eindeloos lang !!

"Go with the flow " er is niets te bedenken waardoor de reis hier sneller kan verlopen ,dat is ook niet de bedoeling .Wij nemen nog een foto langs de steiger richting donjon , waardoor alles in een juist perspectief komt te staan . Daarna gooien we los en vertrekken richting waaksluis , langs de hier aangebrachte vaargeul bebakening .
DSC00934.jpg
DSC00934.jpg (572.16 KiB) 2167 keer bekeken
Na de waaksluis is het kanaal wat (erg) eentonig , die schipper zei het al , maar je kunt ver kijken en het is lekker rustig! Onder vier bruggen door en voor of na de vijfde brug is een aanlegplaats om Verneuil te bezoeken .Een kasteel uit de 15 e eeuw en een kerk uit de 12 e eeuw , wij hebben even genoeg van oude stenen en stomen door , onder een brug door naar sluis Roche(2,0mtr) en schutten binnen tien minuten zonder stress. Nog een brug en dan komt sluis Champvert (2,3mtr) in zicht waar we schutten en ons afmelden bij de sluiswachter omdat we hier blijven overnachten .

Als we onder de sluisbrug doorvaren zien we een lange kade met bolders , een parkje met banken , een toiletgebouw met v.v.v kantoor . Zo luxe en georganiseerd hebben wij het nog niet gezien .
Direct na de brug ligt een 15 meter lange oude vrachtboot met de amerikaanse vlag op het hek .
Hij ligt daar kennelijk omdat op en aan de kade het jaarlijkse visuitje van een instelling voor geestelijk gehandicapten gehouden wordt .Als ze ons zien aankomen gaat er een afkeurend gejoel op en sommigen zwaaien ons weg . Ze hebben wel schik want iedereen is vrolijk , maar niemand maakt ook maar een meter kade vrij !
Een van de amerikanen komt aanlopen en zegt , dat wij hier duidelijk niet kunnen liggen .
Ergens aan het einde van de kade in de brandnetels staat een verdwaalde bolder , de amerikaan helpt ons voor en achter een spring om deze enigste bolder te leggen en we liggen voor nu wel goed .
Ik zal later wel een pennetje slaan en voor een lijntje uitbrengen . De Amerikanen zijn opweg naar Decize waar ze op de Veille Loire romantisch willen overnachten morgen . Omdat ik de kaart gezien heb zeg ik hem , dat dit een slecht idee is gezien de diepgang van zijn schip . Dat brengt hem er gelijk toe te vragen of wij morgen samen de sluizen kunnen doen en of hij dan voor mag varen , omdat zijn roerhak 1,4 mtr steekt en hij bang is op de drempels in de sluizen te blijven hangen .
Ik vind het allemaal best en we besluiten om 09.30 uur te vertrekken , zodra hij ons passeert .

Met Joep ga ik op waterratten jagen en Marieke gaat het dorp in om nog wat proviand aan te vullen en voor bier voor de sluiswachters . Terug bij de boot wordt net de vispartij beeindigd wat op zich een heel theater is . Iedereen moet een bus in een ik bewonder het geduld van de begeleiders die handen te kort komen om dat voor elkaar te krijgen .
Daarna wordt het erg rustig en eten we aan dek in het avondzonnetje .
Vlak bij onze ligplaats is een soort bron , waarvan ik niet kan ontdekken waarvoor de bakken dienen .
Het stikt er van de kikkers , de hond vindt het prachtig en we horen ze tot laat in de avond.
DSC00952.jpg
DSC00952.jpg (702.14 KiB) 2167 keer bekeken
Bij koffie aan dek , in de schemering , horen wij een vrouw luidkeels zingen en ze komt onze kant op.
Zij komt langs het kanaal en bij onze boot stopt ze , groet , steekt een heel verhaal af waar we niets van begrijpen . Dus herhaalt ze het nog eens maar langzamer hetgeen niet helpt . Ze woont verderop en wil dat wij meegaan om bij haar iets te drinken . Ik schat in ,dat ze of verward is of zelf al aan de fles heeft gezeten en weiger beleefd . Ze wordt nijdig en verheft haar stem en herhaalt de uitnodiging .
Als we uitleggen ,dat we nergens zonder Joep heen gaan en dat ie een beetje vals is voor anderen , wordt ik weer door die oude hond gered . Ze is bang voor honden en komt nu ook niet dichterbij of aan boord , wat kennelijk eerst haar plan was .
Een amerikaans stel komt onze kant opwandelen en ze herkent direct de nieuwe kans , klampt ze aan , de vrouw die goed frans spreekt gaat mee . Haar man haalt zijn schouders op en keert terug naar z'n boot .
De zon gaat onder met prachtige kleuren zoals het hoort .
DSC00935.jpg
DSC00935.jpg (334.51 KiB) 2167 keer bekeken
DSC00936.jpg
DSC00936.jpg (341.75 KiB) 2167 keer bekeken
Als het al donker is komt er een ongeruste amerikaan langs , die z'n vrouw gaat halen .
Niet veel later stopt er een Berlingo bestelauto , er stapt een man uit die tegen mij zegt "wasknijpers "ik ben stomverbaasd , maar Marieke zegt , dat ze in de winkel om wasknijpers gevraagd had , die waren er niet! De beste man heeft ergens die dingen opgeduikelt en komt ze brengen , service met en grote "S ".

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 10 okt 2011 14:22

Als afgesproken steken wij van wal als de amerikanen passeren ,het is dan 09.15 uur. Van Champvert naar Decize is maar een klein stukje met drie sluizen , dat halen we voor de lunch op ons gemak . Als we de spoorbrug passeren en even omkijken zien we de ausies met hoge snelheid naderen .De amerikanen kunnen door hun diepgang slechts langzaam varen , wat hier ook de bedoeling is . Acht kilometer per uur is ruim voldoende! Wij houden ruim afstand , omdat de motor van de amerikanen walmt. Er zijn nu dus drie schepen om te schutten en in een sluispand wordt gewwonlijk niet gepasseerd . Bij de sluis zijn wij de klos voor drie bier , de ausies geven geen tip en de amerikanen draaien de sluis , alles goed verdeeld. Sluis Vauzelle(2,4mtr) staat open en wij varen na de amerikanen in , waarna de sluiswachter de deuren begint dicht te draaien . Het boegbeeld dat net aankomt protesteert en wil ook geschut worden . De sluiswachter twijfelt of ze erbij passen en laat het aan ons over . Weten wij veel , het lijkt te passen en ik vind het wel leuk om te proberen , weer een verzetje!
Wij steken de boeg achter het hek van de amerikanen en de usa-vlag moet (tijdelijk ) gestreken worden . Dat alleen geeft al aanleiding tot geintjes. De amerikanen vinden het wel amusant en zetten de boeg tegen de sluisdeur , wij schuiven wat op en de ausies kunnen er in . Hij moppert wat over de drempel van de sluis , maar als ik zijn schip vastleg aan de onze houdt ook dat op .
Nu krijgt de sluiswachter er schik in en pakt de achterlijnen van de ausies aan en het schutten kan beginnen . Er is een merkteken bij de drempel en we houden dat goed in de gaten . Volle bak en we schutten onder belangstelling van op de sluis aanwezige toeristen , die het ook wel lollig vinden!
De boeg van de ausies zit strak op de grote zwarte fender van Margot en laat een flinke zwarte veeg achter op de verf van hun witte boot ,dat is minder. Als je haast hebt moet je er iets voor over hebben! Als de sluis open moet , moet de amerikaan even naar achteren ,ook dat lukt nog!
Van de ausies is alleen het geusje gesneuveld als we uit de sluis zijn. Op naar sluis Loire om het zelfde kunstje nog eens te doen . Sluis Loire heeft dezelfde sluiswachter , die op een brommertje met ons mee rijdt . Hij vindt het prachtig en krijgt de hele roedel in sluis Loire en geschut binnen vijftien minuten!

Bij de splitsing van Loire en Oude Loire vaart de amerikaan buiten de vaargeul en zich gigantisch vast .
Daar kunnen wij met onze 30 kw. tupperware boot geen beweging in krijgen en ook de ausies kunnen hier niets beginnen . Er staan takken(prikken ) op de zandbank , maar dat was aan hun niet besteed .
Met veel zwarte rook krijgt hij na tien minuten achteruitdraaien het schip los om het gelijk weer vast te varen !
Wij varen door en de ausies meren aan bij kade Levée de Loire , van waar je zo de stad in kan lopen .

Bij het verlaten van de sluis passeer je een oude Loiresleper , die er op de kant staat als museumstuk .
Hij werd gebruikt om de schepen over de kruising te slepen , tot in de jaren zeventig .(op de foto aan stuurboord achter het waarschuwingsbord)
DSC00955.jpg
DSC00955.jpg (411.38 KiB) 2096 keer bekeken

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 10 okt 2011 17:39

De Loire is hier breed en met veel banken en ondieptes . We moeten eerst de wal aan de stadskant aanhouden en na de brug oversteken naar de sluis . we doen dat tegenover een grote waterinlaat , die onder de kade doorgaat naar een vijver . Op de foto kan je aan het kielzog zien hoe we varen.
DSC00957.jpg
DSC00957.jpg (422.46 KiB) 2069 keer bekeken
Voor de sluis staat een soort galg op de kant met de arm boven de vaargeul . Er evenwijdig aan de wal naar toe varen lijkt , met de wind vol opzij , niet echt handig . We maken een ruime bocht naar bakboord en weer terug , zodat de boeg naar de wal wijst en de wind op de kont staat . Als ik afstop kan Marieke op haar gemak het touw pakken en er een zwieper aangeven , het licht gaat op groen .
Ruim voordat we de betonblokken raken kunnen we achteruit slaan en komen we weer in de vaargeul terug . Het is handig niet te ver op te varen , omdat het gereed maken van de sluis 10 tot 15 minuten kan duren en er kan en boot uitkomen . Je moet je boot hier dus gaande houden , wat beter gaat als je niet in de hoek bij de sluis ligt .

Als tenslotte de deur opent , varen wij de sluis binnen . Vast maken is hier gemakkelijk aan de glijstangen in de uitsparingen van de sluiswanden . Dus geen hulp van buiten (en boven )nodig .
De deuren gaan dicht en er gebeurt totaal niets meer ! Wij geven maar eens een zetje aan de blauwe stang en ja hoor , de sluis loopt vol ! Boven aangekomen gaan de deuren niet open maar loopt de sluis met geweld leeg en zijn we zo weer beneden!! Goed dat ik de rinketten zag opengaan en de lijntjes nog om de stangen had . Dit grapje herhaalt zich twee keer en inmiddels is het 13.00 uur , we worden het zat en geven de rooie stang een stootje naar boven . De hele handel stopt en na een tijdje horen we een mobyletje aankomen , het stopt op de sluis , er verschijnt een kop boven de rand , er wordt niets gezegd of gevraagd , we worden handmatig naar boven geschut ! Ook goed , we varen opgelucht de haven van Decize in . Op de foto aan bakboord een bord waarop(richting Loire) duidelijk staat hoe je varen moet .!
DSC00958.jpg
DSC00958.jpg (475.99 KiB) 2069 keer bekeken
De blauwe stang schijnt de boel in werking te stellen als je binnen ligt en zover bent , die moet je dus bedienen na vastmaken , de rooie is de NOODSTOP ! Het staat in het boekje , maar achteraf blijkt , dat er storing in de electronica was .
DSC00959.jpg
DSC00959.jpg (553.83 KiB) 2069 keer bekeken
Het paneeltje waar alles in duidelijk frans( voor de touristen ) nog eens opstaat !
DSC00960.jpg
DSC00960.jpg (512.35 KiB) 2069 keer bekeken
Het is tenslotte gelukt , we zijn verbaasd !
Bijlagen
DSC00961.jpg
DSC00961.jpg (465.12 KiB) 2069 keer bekeken

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 11 okt 2011 12:00

De haven van Decize is een rechthoekige bak , afgesloten door twee sluizen . Aan de lange zijde waar geen sluizen zijn is de vestiging van le Boat , een verhuurder van polyesther plezierboten . De schepen van dit bedrijf liggen met de kont tegen de kade opdat men er meer kwijt kan . Er is ook een tankstation en een walkraan ,bij het kantoor zijn de sanitaire voorzieningen . Op de kop van de haven is een mooie oude steiger onder een berkenboom met een gemaaid grasveldje , echt iets voor ons . We kunnen er langszij afmeren , zodat de hond makkelijk van boord kan . Ik ga me op kantoor melden en moet 10 euro achterlaten voor de service . Ik wil de boegschroefaccu nu wel eens geladen hebben en ga proberen de walstroomaansluiting in orde te krijgen . De monteur heeft geen metertje om iets door te meten , neemt een slijptol en steekt die in het einde van onze walstroomkabel . Er gebeurt niets , conclusie kabel stuk ! Ik pak de slijptol en steek die direct in de walstroomaansluiting , weer niets .
De monteur haalt zijn schouders op en verdwijnt om niet meer terug te komen . Toch wil ik het nu eens in orde hebben . Met mijn scheerapparaat als stroommeter vindt ik een gecorrrodeerde aansluiting achter een paneeltje in het achterschip . Na schoonmaken en aansluiten heb ik 220 volt en kunnen eindelijk het fototoestel en de laptop geladen worden . de acculader werkt , maar de boegschroef accu trekt zich daar niets van aan en blijft geen kracht geven . Het fototoestel heeft even kuren , dus vandaag geen foto's!

Als ik aan dek zit , zie ik de ausies minstens drie keer boven de sluis uitkomen , maar de deur gaat niet open! Als tenslotte een sluiswachter arriveert , moet er ook een monteur komen die er nog even mee bezig is voordat de sluis open gaat . Uit de tegenoverliggende sluis komt een lage huurboot , die kennelijk voor ons wil aanmeren . De steiger is daar smal en mist hier en daar een plank , maar met een beetje hulp ligt het bootje snel vast . De schipper gaat een fiets van het achterdek pakken en geeft deze aan zijn vrouw die op randje van de steiger staat . Fiets en vrouw verdwijnen in het water achter de boot , de vrouw hadden we snel op de kant met de fiets zijn we nog even bezig geweest !

Als ik naar kantoor loop om folders te halen , komt een grote huurboot snel achteruit op de kade af .
Een vrouw roept mij vanaf het lage achterdek van de boot toe een lijntje aan te pakken . Als ik antwoord dat ze dan langzamer de wal moeten naderen , omdat nu een lijntje gooien alleen maar een lijntje in de schroef zal opleveren ,reageert haar partner die boven stuurt , we zijn volledig verzekerd !
Zonder vaart te minderen ragt hij de boot tegen de kade en onder de betonnen rand , waar het polyesther het krakend opgeeft . Die heeft geen lijntjes meer nodig en ligt zo muurvast! Mevrouw en meneer hebben het er nog lang over als ze later aan dek zitten.

Er is elke dag wel iets , ik ga de folders doorlezen .
Decize is een oude stad met veel geschiedenis , die op een bijna 200 meter hoge rotsachtige heuvel is gebouwd , omgeven door water . De verbinding tussen het kanaal du Nivernais en het kanaal evenwijdig aan de Loire( canal lateral a la loire ) wordt gevormd door de haven van Decize waar wij nu liggen.
Bisschop Aregius , overleden in Nevers , werd na zijn dood in een bootje gelegd , dat zonder enige hulp aankwam in Decize waar hij ter aarde werd besteld . Saint Aré werd de beschermer van de stad.
In 1559 werden bijna alle huizen van Decize vernietigd . In 1770 wordt begonnen met een groot project om de stad in te richten en bomen aan te planten . De promenade des halles met eeuwen oude plantanen is er een overblijfsel van.
In 1836 wordt begonnen met de bouw van de stuw waardoor de verbinding tussen de kanalen mogelijk wordt .
In 1907 bereikt het water een hoogte van 6,28 meter en overstroomt het lager gelegen gedeelte van de oude binnenstad.

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 12 okt 2011 11:04

Om 09.00 uur schutten de ausies naar het kanaal lateraal , wij geven ze een uur voorsprong en zien ze dan ook niet meer terug . Om deze sluis in werking te stellen moet je ook weer naar een galg varen waar een eindje touw in hangt . Als we het touw bedienen gaat de sluis direct open . Een sluiswachter wacht ons op en bedient verder de knoppen , de automatisering lijkt nog niet geheel gelukt !
Er vaart hier vrachtverkeer , dus even opletten met het kanaal opsteken . Verder is het door weinig sluizen en beboste oevers af en toe een beetje saai . We maken een bocht naar bakboord en varen het kanaal op , waar we na anderhalve km. schutten in sluis Saulx(2,55mtr) direct na pont de Saulx .
Omdat we alleen varen gaat het schutten snel en is er geen gedoe , het weer is goed , felle zon en weinig wind . De zon zal vandaag het probleem worden.
DSC00962.jpg
DSC00962.jpg (536.26 KiB) 1934 keer bekeken
We varen langs een restaurant met een aanlegplaats , hier zeldzaam en schutten in sluis La Motte(2,55mtr).
DSC00963.jpg
DSC00963.jpg (553.6 KiB) 1934 keer bekeken
Voor sluis L'Huilerie(3,3mtr) staat een eenzame bolder in de wal en wij besluiten daar met een spring voor en achter op af te meren voor de middagpauze . Er staat een ezel in een weitje.
DSC00964.jpg
DSC00964.jpg (636.72 KiB) 1934 keer bekeken
.

Als ik gezellig bij de ezel ga zitten zegt mijn vrouw "soort zoekt soort " maar zoveel stomme dingen heb ik deze reis nog niet eens uitgehaald !

Deze sluis ziet er een beetje krakkemikkig uit en heeft onderhoud nodig.
DSC00968.jpg
DSC00968.jpg (638.8 KiB) 1934 keer bekeken
De bruggen zijn hier van het modernere type , we worden niet verwend met mooie antieke constructies en smalle bruggetjes .
DSC00970.jpg
DSC00970.jpg (405.93 KiB) 1934 keer bekeken
De Loire ligt hier steeds verder van het kanaal af en er zijn lange stukken van de oevers bebost .
We groeten af en toe een tourist en ontmoeten een afgeladen zeer langzaam varende spits , maar verder zien we de eerste hond pas als we schutten in sluis Vanneaux (3,2mtr)
DSC00972.jpg
DSC00972.jpg (328.15 KiB) 1934 keer bekeken
Na de sluis is een aanlegplaats met alle voorzieningen en van hier kan je te voet of per fiets naar Gannay sur Loire waar een oude dikke boom staat . De boom stamt uit 1597 en is geplant om het grenspunt aan te geven tussen Bourgondie , Bourbonnais en Nivernais .

Als we boven zijn ligt Joep nog steeds in de kajuit te pitten , dus er is vandaag niks te knokken!
DSC00973.jpg
DSC00973.jpg (652.6 KiB) 1934 keer bekeken
Het is nog 50 km. naar Digoin als we net onder de pont des Viviers door gevaren zijn . Drie kwartier per auto , wij zullen er nog eenpaar dagen over doen.
DSC00971.jpg
DSC00971.jpg (634.22 KiB) 1934 keer bekeken
Omdat het bloedheet is nu en de wind echt weg is , besluiten we nog te schutten in sluis Gailloux(3,4mtr) en sluis Rosiere(2,5 mtr) en na pont de St.Martin voor de wal te gaan om onder de parasol te gaan zitten .
Het is nu even niet uit te houden , dus maar een tropendienstje maken. De eigenaar van auberge de Tigrou heeft daar een paar bolders staan en het gras wat korter gehouden , voor bezoekers .
Helaas is zijn zaak niet open en moeten wij langs de D 238 naar Paray le Fresil voor brood en andere zaken . Nu even niet , te warm , we schrapen de koelkast vanavond wel leeg en voor de hond is er nog blikvoer .

We liggen hier goed en rustig tegenover een echte franse keuterboerderij waar van alles te zien is .

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 12 okt 2011 20:40

Op het boerderijtje aan de overkant is een groentetuin en achter het huis worden in een schuur duiven en konijnen gehouden . Ergens verderop worden in een weitje pinken gehouden . Kennelijk zorgt grootmoeder voor alle beesten en jonge mensjes , overdag . Een jonge hond , die telkens probeert weg te glippen wordt hardhandig teruggewezen. Oma heeft het niet makkelijk bij deze hitte en dat jonge grut! Om 18.00 uur komt het eerste manspersoon bij huis . Je ziet een regenhoedje een grote zwarte baard , een spijkerbroek en laarzen en daartussen een vette bast . Uit de baard komt herrie voor twee en iedereen en alles gaat direct op de plaats rust ! Zijn echtgenote , van gewicht , arriveert niet veel later met opa in een oud mercedes vrachtwagentje . Hun prive kroeg gaat open en het wordt gezellig .
Toen was geluk heel gewoon , oma is er maar druk mee! Op de foto de oververhitte schipper met op de achtergrond het boerderijtje.
DSC00975.jpg
DSC00975.jpg (485.28 KiB) 1879 keer bekeken
Na een rustige nacht vertrekken wij om 09.00 uur gaan onder pont de l'Huilerie door , passeren een kasteel en Garnat sur Engievre .
DSC00976.jpg
DSC00976.jpg (450.76 KiB) 1879 keer bekeken
In Garnat is na pont de Garnat een mooie aanlegplaats voor diegene die Garnat wil bezoeken of het negen km. verder gelegen kuuroord Bourbon-Lancy via de D 973 .
Wij zijn uitgekuurd en uitgerust en schutten in sluis Clos de May(2,5mtr). Sluis Beaulon(2,45mtr) schut ons vlot ,omdat hij al open staat als we aankomen . Voor deze sluis is ook weer een aanlegplaats om het volksmuseum van Beaulon te bezoeken , wij gaan verder. Na pont de Petrot en pont de Thiel houden wij middagpauze in het pand tussen km.paal 33 en 34 , waar een aanlegplaats is .
Om 13.00 uur varen we sluis Bessais(3,3mtr) binnen en worden direct geschut . Bessais is een goed onderhouden sluis , waar geen sluiswachter woont . Die heeft een abrie of hok naast de woning!

Terug kijkend zie je de hoge (saaie ) bomenrijen langs dit kanaal.
DSC00979.jpg
DSC00979.jpg (484.04 KiB) 1879 keer bekeken
We komen weer in "modern times" terecht gezien brug des Taillis en de daarop rijdende truck .
Er staan nu ook hier en daar fabrieken.
DSC00981.jpg
DSC00981.jpg (445.09 KiB) 1879 keer bekeken
We hebben een mooi uitzicht op de abdij Sept Fons die aan bakboord in de bocht ligt.
DSC00982.jpg
DSC00982.jpg (684.2 KiB) 1879 keer bekeken
Aan stuurboord passeren we een ijzergieterij van het PSA cocern , die gezien de herrie nog operationeel is . Er is een installatie om schepen te laden of lossen.
DSC00985.jpg
DSC00985.jpg (382.74 KiB) 1879 keer bekeken
Voor sluis Besbre moeten wij in een zwaaikom stuurboord uit om in het kanaal naar Dompierre te geraken. Intussen is het weer aardig gaan waaien . Het kanaal loopt hier evenwijdig aan het riviertje de Besbre en ziet er voorzichtig gezegd niet jofel uit . De kanten zijn ingestort en het kanaal vernauwt zich tot een goot van geringe diepgang en breedte . Mijn vrouw gaat als uitkijk op de bak staan en heeft er het volste vertrouwen in , ik niet ! Als er een tegenligger komt krijg ik deze tobbe nooit achterwaarts dit nauwe slootje uit . Aan alle kanten liggen stenen en de diepgang maakt slechts zeer langzaam vooruit mogelijk . Net voldoende om te kunnen sturen en op te sturen om voor de wind te compenseren. Als we onder de brug aan het einde van de vernauwing doorvaren is daar de brede haven van Dompierre sur Bresbe , het geluk was weer met ons. Nog een brug passeren en we meren aan bij de vingersteiger van Locaboat , hetgeen achterwaarts moet gebeuren en zonder boegschroef met verkeerde wind nog niet meevalt .
DSC00987.jpg
DSC00987.jpg (423.39 KiB) 1879 keer bekeken

thedutch
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door thedutch » 12 okt 2011 22:29

< We komen weer in "modern times" terecht gezien brug des Taillis en de daarop rijdende truck .>

En dat is nog een moderne "yank" ook. :-D

Mooi reisverslag !
Ik geniet :-)

Herman

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 13 okt 2011 09:41

Herman ,
Het lijkt een Kenworth te zijn van Paccar USA , ik heb de oude types veel in Mexico(Merida) gezien bij een sojaindustrie , auto's met een machinekamer !!
cab.jpg
cab.jpg (38.31 KiB) 1817 keer bekeken
ceiling.jpg
ceiling.jpg (74.24 KiB) 1817 keer bekeken
T700%201.jpg
T700%201.jpg (45.72 KiB) 1817 keer bekeken
De foto's zijn van de website van Paccar USA!

Bob
Berichten: 3000
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Bob » 13 okt 2011 11:23

In Auxerre en Decize een drietal van dergelijke trucks tegengekomen. Ze trokken circuswagens en caravans. Soms twee aanhangers aan een truck. Volgens kenners zijn het rammelbakken. Maar het is natuurlijk wel lekker macho, vooral met veel chroom.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

thedutch
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door thedutch » 13 okt 2011 22:58

Hallo v+d,
Het is me niet mogelijk om zo te zien welk merk het is,want ze lijken allemaal erg op elkaar en soms wil
de koper eigen aanpassingen.:-)

En Bob,wat betreft het rammelen daar heb je gelijk in hoor!
Ik heb 2 1/2 jaar midden-oosten gereden,en dan mocht ik weleens van een collega in zo'n yank rijden,
en ik vind het 3x niks.Meestal rijden ze nog met een "kouwe bak" ook dus schakel je je eigen rot.
En ze zijn dubbel aangedreven dus even de achteras lichten ging niet,dus aanslag op je nieren.

Mvgr.

Herman

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 14 okt 2011 10:51

Dompierre sur Besbre is een stad geworden in de 12 e eeuw met de komst van de abdij Sept - Fons waarmede begonnen werd in 1132 . Door de aanleg van het kanaal en de bouw van de eerste spoorlijn , in de 19 e eeuw , wordt Dompierre een belangrijke haven. Aan het begin van de twintigste eeuw is de abdij een belangrijk industrieel centrum met een brouwerij en ijzergieterij . Uit de laatste activiteit stamt de landbouwmachine fabriek Puzenat . Nu nog is er een grote ijzergieterij van het PSA concern waar ca. duizend mensen emplooi vinden . In de haven is nog een veevoederfabriek een cementfabriek en een vestiging van locaboat.

Bij Locaboat zijn boten tot 14 meter lengte zonder vaarbewijs te huur ! Je krijgt vaarinstrukties en mag daarna het nauwe kanaaltje uit de vrijheid tegemoet met een tijdelijk vaarbewijs voor dat traject .
Ik denk , dat menigeen het zweet op de kop had toen hij daarna de eerste sluis ook nog moest nemen !
Beter is eerst even thuis een dag of twee oefenen , dan heb je een relaxte vakantie en eindigt de eerste dag niet in drama's.
DSC00986.jpg
DSC00986.jpg (429.28 KiB) 1729 keer bekeken
In de loop van de middag komen er nog wat boten binnen en vertrekken er een paar .
Een frans gezin met een Tarpon , zoals wij hebben , parkeert zijn boot in de smurrie naast de haven en heeft een loopplank nodig om door de brandnetels aan de wal te komen . Zo spaar je wel tien euro uit .
De naam Tarpon , die altijd tot grapjes leidt bij hollanders , is de naam van een vissoort en nu dus een type boot . Niet mooi , maar makkelijk te varen en met veel ruimte.
De franse schipper vraagt of hij morgen met ons op kan varen , op verzoek van de sluiswachter . wij vinden het allemaal best , zijn zoon van een jaar of dertien kan dan sluisjes draaien.
We spreken af om 09.10 uur te starten , omdat ik om 09.30 bij de sluis zou zijn , die dan open staat.
Ik ga met Joep langs het kanaal ratten jagen en Marieke gaat wat boodschappen doen . Er is verder niet veel te beleven en na een rustige nacht starten wij om 09.10 uur richting sluis .
De fransen volgen direct maar moeten al gauw snelheid minderen , omdat ons schroefwater hen alle kanten van het kanaal laat zien . In de zwaaikolk maken wij een bocht naar stuurboord en varen de sluis in , de fransen volgen vijf minuten later , we schutten in sluis Besbre(2,3mtr).

Onder pont de Ternat door , onder pont des Prats en pont de Saligny door , bij deze brug kan aangelegd worden voor een bezoek aan Diou waar een restaurant is .
Na pont de Diou is het geven van een hoornsignaal verplicht i.v.m. de onoverzichtelijke en smalle bocht waar passeren niet mogelijk is . Als ik een hoornsignal geef , antwoorden alleen de automobilisten , dat schiet lekker op ! De uitkijk op de bak zegt dat ik op kan varen , dus schutten we niet veel later in sluis Putay(2,3mtr) gaan onder pont du Thiel door en schutten in sluis Thiel(2,5mtr).
De junoir fransman helpt sluizen draaien en heeft er schik in. Als ik hem een van onze fietsen aanbied , opdat hij naar de volgende sluis kan fietsen , vindt zijn vader dat niet goed .De jongen is hevig teleurgesteld maar pa vindt het onveilig . In onze jeugd gingen gasten van veertien jaar met een logger mee , je kan ook te voorzichtig zijn ! Voor pont Pierrefitte is een zwaaikom waar ook aangelegd kan worden . Wij varen door onder pont des Oddins door en schutten in sluis Oddes(2,6mtr) waarna we de rivier L'Odde kruisen . Voor de lunch leggen we aan bij de wal van Coulanges waar een paar bolders in het gras staan .
DSC00994.jpg
DSC00994.jpg (430.65 KiB) 1729 keer bekeken
Het bruggetje waar we voor liggen is duidelijk voor verkeer tot acht ton totaal gewicht , dus als er een grote vrachtwagen de oprit op komt zeulen , haal ik snel de camera en wacht op de dingen die gaan komen. De chauffeur bedenkt zich als hij de bocht inzet en gaat achteruit terug , het blijft een rustige saaie dag!
DSC00995.jpg
DSC00995.jpg (368.8 KiB) 1729 keer bekeken
Joep ziet opeens een hond aan de overkant en onderneemt een poging om over de muur te springen , ook daar wordt ingegerepen. Jammer vooral als je graag herrie trapt en knokken leuk vindt.
DSC00997.jpg
DSC00997.jpg (438.73 KiB) 1729 keer bekeken
Als we verder varen zien we een sloperij met een Landrover en een BMC tractor erg niet frans.
DSC00998.jpg
DSC00998.jpg (668.41 KiB) 1729 keer bekeken
Na pont de Coulanges schutten we in sluis Thaleine(2,5mtr) waar junior weer de sluis helpt draaien , daarna krijgen we veel bomen langs de kant . We zijn op tien km. van het eindpunt en hopen nog op een paar mooie uitzichten op de Loirevallei anders slaat de verveling toe vrees ik !
DSC00999.jpg
DSC00999.jpg (480.29 KiB) 1729 keer bekeken
DSC01000.jpg
DSC01000.jpg (440.87 KiB) 1729 keer bekeken

Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1369
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Derk Gotink » 14 okt 2011 17:29

Prachtig....prachtig !
Ik heb de reis visueel meegemaakt, nog ff en we kunnen voor het laatst afmeren denk ik.... helaas.
Morse is uit !!
Mayday is in !!

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 15 okt 2011 11:51

Na sluis Thaleine passeren we een boerderijtje , zoals er veel zijn in de omgeving van het kanaal .
De kippen lopen los en kunnen scharrelen , terwijl de vos hier niet hard hoeft te werken voor een boutje !
DSC01002.jpg
DSC01002.jpg (448.13 KiB) 1647 keer bekeken
Als we onder pont de la Micaudiere door varen komt de Loire weer in zicht en wordt het uitzicht weer wat aangenamer.
DSC01003.jpg
DSC01003.jpg (413.55 KiB) 1647 keer bekeken
We passeren de pont du Péage (geen tolpoort te zien) en het aquaductje van de rivier la Vouzance .
Bij Moulinet , net voor de pont de Donjon , kan aangelegd worden . Na La Verne is er een kleine versmalling in het kanaal , direct na pont de Chassenard is aan stuurboord de ingang van het kanaal naar Roanne . Het is hier goed overzichtelijk , maar kijk toch even uit naar kruisent verkeer en haal de vaart er even uit. Vanaf Roanne komen er nog wel eens grotere schepen en naar Roanne gaan in September de overwinteraars . Er is dus tijden geen boot te zien maar soms zijn er opeens twee of drie door de sluis gekomen !

Sluis Digoin is met 4 meter verval de hoogste sluis op dit kanaal en wordt electrisch-hydraulisch bediend .
Omdat Digoin veel door toeristen bezocht wordt is er altijd volk op de sluis , dat zich vermaakt met de capriolen van de hobbyschippers . Ik doe dat zelf ook als ik op de camping sta en heb veel geleerd van ondermans pech hier !
De sluis is dicht en met de wind op de kont lijkt het mij veiliger aan te leggen aan de bolders voor het miniatuur steigertje , inplaats van aan dat steigertje . Je weet tenslotte nooit wat er uit de sluis komt en ik heb ze hier al dwars uit de sluis zien komen , waarbij onder een hoop geschreeuw en getier , de schipper volledig de koers kwijt raakte . De oorzaak is waarschijnlijk , dat mensen boten huren en de instructie wel geloven ,zo moeilijk kan dat toch niet zijn! Dan blijkt er opeens geen rem op te zitten en boven op het aquaduct moet je toch een minimale snelheid lopen om te kunnen sturen ! Heb je dat voor elkaar , dan kom je terecht in de diepe sluis en als je er uit komt moet je tussen de wachtende bootjes door laveren .Het recept voor lekker stressen!!

Als we vast liggen gaat de sluis direct open om een narrow boat en een groter schip uit te laten varen . De narrowboat schipper is ervaren en heeft alles onder controle , mevrouw vult zelfs een puzzeltje in en kijkt niet op of om. Wij varen binnen met de fransen in ons kielzog .
DSC01006.jpg
DSC01006.jpg (470.1 KiB) 1647 keer bekeken
Om hier de lijnen om de bolders te krijgen moet je of het trapje beklimmen (glad en vuil) of je lijnen netjes op de sluishaak aan de sluiswachter aan bieden , wij doen het laatste . De sluiswachter staat er op , dat voor en achter een lijn om de bolder gaat. Als later het water ingelaten wordt horen en voelen we , dat dat verstandig is .
DSC01009.jpg
DSC01009.jpg (409.77 KiB) 1647 keer bekeken
De sluiswachter heeft het makkelijk hier , met zijn afstandsbediening in de deuropening !
Als ik later met de fiets ga kijken zie ik in z,n hut een grote hydro-unit staan , die een berg lawaai produceert ,'" alle voordeel hep ze nadeel " zei die voetballer ooit!

Na het schutten varen we de pont canal de Digoin op , iets wat ik al heel lang eens wilde doen . En het is prachtig!! Onder de breede ondiepe snel stromende Loire en boven een plastic bootje in een gemetselde bak , die overigens een sterk staaltje bouwkunst is . De mannen die dit gebouwd hebben destijd hadden geen hoogte vrees !
DSC01012.jpg
DSC01012.jpg (489.22 KiB) 1647 keer bekeken
Het is redelijk weer en het loopt vol met wandelaars , iedereen is vriendelijk en roept wat of zwaait !
Dat is nog eens leuk aankomen .
DSC01024.jpg
DSC01024.jpg (503.34 KiB) 1647 keer bekeken
Na twee bruggen ligt , direct na de tweede brug , de vestiging van les Canalous .
Het is hier druk en ik moet even een plek zoeken en mij orienteren . De fransen zijn hier kennelijk vaker geweest en draaien achteruit in de enige vrije plek tegen de kade . In de andere plaats ligt een oud roeibootje . Iemand van Canalous gebaart , dat ik daar wel af kan meren . Het lijkt mij slecht voor zijn bootje , maar goed het is zijn haven en waarschijnlijk, hopelijk , zijn bootje . We draaien achterwaarts in maar dan zien ze , dat het niet past en gebaren eerst het bootje te willen weghalen! Ik vind alles best en geef een klapje vooruit , waardoor ik twee meter in de vaargeul kom te liggen .
Als ik naar bakboord kijk waar het rondvaartbootje aan het afmeren begint zie ik onder de brug , vanaf het kanaal du Centre , de boeg van een luxemotor snel dichterbij komen!
@#$%* , Ik zie de schipper niet , alleen de hoge boeg met geusje en een groot zilverkleurig anker .
Ik weet ook wel wie dit gaat verliezen en geef volle kracht achteruit , dan maar een sloepje kraken .
Het sloepje glipt aan een lijntje keurig langs ons heen en blijft ergens hangen , de luxemotor stuift voorbij en door de waterbeweging , de wind en de veerkracht van de fenders rammen we de naast ons liggende Tarpon ! Wordt het toch nog spannend !

Er zijn opeens zoveel helpende handen met franse oren , dat ik even de regie totaal kwijt ben .
Ik zet de motor af en we laten ons op handkracht afmeren , wat een luxe !
De schipper van de luxemotor ,die ook een schipper aan de overkant de schrik van z'n leven gaf , is zelf ook geschrokken en haalt de vaart uit z'n schip om even verderop stil te gaan liggen .
Het was een strakke aktie , maar als je door een haven vaart met een hoogliggend schip hoor je toch minstens lanzaam te varen en een uitkijk op de bak te hebben .

We gaan de boot inleveren en morgen het laatste verslag maken!
Bijlagen
DSC01017.jpg
DSC01017.jpg (416.23 KiB) 1647 keer bekeken

v+d
Berichten: 4424
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d » 15 okt 2011 22:12

Wij maken schoonschip en ik ga eens kijken of ik de boot vandaag al in kan leveren i.p.v. morgen .
De dame van de receptie is erg druk , omdat nu boten vertrekken voor het weekeinde . Ik help haar een stel belgen te overtuigen en die gaan met een reservering de deur uit . Op mijn beurt vraag ik of ik nu de boot kan afgeven , ze rommelt wat in een stapel papier en zegt , "morgen 09.00 uur ". Ik zeg , dat we graag op onze rustige camping willen slapen en liever niet hier in het onrustige centrum naast de brug . Ze twijfelt en moppert wat , maar op mijn leeftijd kan je soms doen of je iets niet hoort ! Als ik haar verwachtingsvol aan blijf kijken , denk ze ik moet van die vent af en trekt het borgstellingsformulier uit Chatillon en Bazois voor gaats . Ze vraagt of ik schade heb . Als ik zeg , dat alleen mijn ego beschadigd is bij het afmeren net , lacht ze en geeft mij het fomulier ter vernietiging .
Als ik beloof morgen om 09.00 uur terug te komen , vraagt ze mij de walstroom aan te sluiten , alle deuren en ramen te sluiten en de sleutel op een bepaalde plek te deponeren . Ze belt ook nog onze portugees met z'n taxi voor ons ,kortom geweldige service !

De taxi is er binnen tien minuten en helpt alle rommel inladen en van boord halen . Joep mag pontificaal met mand en al op de achterbank zitten , dat gebeurt ook niet overal .

Digoin heeft naar schatting 10.000 inwoners en ligt op 250-300 meter hoogte tussen de Loire , l'Arroux en het kanaal . Er is aardewerk industrie , een scheepswerf met droogdok , wijnhandel en de boten van les Canalous worden er gebouwd . Er zijn vele (kleine ) speciaal winkels en een paar grote supermarkten . De camping ligt prachtig aan de oever van de Loire met een groot zwembad voor de deur en een speciaal basin waarin bootwedstrijden worden gehouden . De campingbeheerder brengt je graag met kano en auto wat stroomopwaarts , zodat je op je gemak weer af kunt zakken naar de camping. Ook is er mooi te vissen in de altijd stromende en schone Loire .
Er is een prachtige wandeling te maken , vanaf de camping naar de stad langs de Loire( met de stroom mee) , naar boven over de pont du canal en dan weer naar beneden langs de Loire (stroomopwaarts) Je moet dan te voet terug over de brug van de N79 om weer bij de camping te komen . Tijdens de wandeling is er voortdurend een prachtig uit zicht op de loire , de stad en de pont du canal .
Bij de pont du canal is een museum en een observatorium , de moeite van het bekijken waard !

Voor het plannen van de reis gebruikten wij de door de verhuurder verstrekte "guide fluvial no 02 Loire Nivernais van éditions du Breil en de door de huurder ,in de boot , verstrekte boordatlas . De foto,s zijn door ons gemaakt op een kleine camera , die na de reis de geest gaf . De boot was een Tarpon 37 duo Prestige ( het is maar een naam ! ) van Les Canalous gereserveerd bij Frans van vakantieboot .nl te Noorwijkerhout . Frans regelde ook voor ons de camping en wel meer zaken die wij in het Frans niet voorelkaar dachten te krijgen .

De gebeurtenissen zijn weergegeven zoals wij die ons kunnen en konden herinneren aan de hand van foto 's en aantekeningen , indien iemand zich stoort aan de weergave is dat spijtig of hij verward ons met anderen . Het is niet de bedoeling anderen te kwetsen , wij lachen dikwijls om ons zelf en de stommiteiten die wij uithalen , ook deze reis hebben wij weer veel geleerd !

Onze joep heeft na terugkeer uit Portugal waar hij fijn van het mooie weer heeft genoten en de camping nog onveilig heeft gemaakt , besloten op 25 februari 2011 een reis naar de eeuwige jachtvelden te maken . Een mooi eindje voor een vijftienjarige druiloor .
DSC00625.jpg
DSC00625.jpg (480.05 KiB) 1608 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4284
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife » 15 okt 2011 23:13

V+D Ik heb van het verhaal genoten en vind het jammer dat het voorbij is, wanneer ga je weer? :lol: Ik heb een gevoel dat ik zo een heel stuk van Frankrijk heb leren kennen op een makkelijke manier, jij had de "stress" :oops:
Sterkte met het verlies van Joep ze zijn een deel van je leven.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], japio59 en 15 gasten