Gissen Buitenboord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door K.Brouwer »

Volkomen met je eens hoor :lol: ,ook eens meegemaakt dat ik als 2e torn toe moest maken daar de matrozen die boot moesten schilderen en ik moest sturen daar die ouwe de Arkas stuurautomaat naar de knoppen had geholpen
omdat hij de ring in een keer 90 graden draaide,doe het nu zelf maar zei die Arkas tegen hem 8) .
Maar goed,de radar was kapot en drie heren zouden hem na het ontbijt wel "even" komen repareren. Een komt met een maat schroevendraaier boven die je als schoenlepel kan gebruiken,de ander met een vuistje en de derde met een koevoet of zoiets :shock: . Die ouwe Decca buizenradar opengeschroeft en die gekken begonnen aan alle potmeters ( en dat waren er veel!!!) te draaien,radar weer opstarten,gevloek,hij deed het nog niet,radar af en verder schroeven...Dat ging door tot half twaalf en toen werd die ouwe pissig want hij deed het nog steeds niet.
Schreeuwt hij opeens heel boos tegen mij...JIJ moet weten wat eraan mankeert want jij hebt een radardiploma!!
Ja zeg ik,ik weet het ook wel....je kon toen echt een speld,wat zeg ik ,EEN STOFJE, op het dek horen donderen.
Wat het dan wel was...nou,makkie,de zekering tussen het lichtnet en omvormer is kapot 8) . Kan niet zegt de hwtk,die heb ik gecontroleerd en is ok. Nog maar eens kijken meester,hij is kapot :lol: . Even later komt hij terug en jahoor,de zekering was kapot ,nieuwe erin en hij draait weer. Ondertussen ging mijn wacht in en mocht de hele handel weer terug gaan staan regelen tot er weer beeld op kwam. Tja,over die radar van de Barbara kan ik een boek schrijven,en vooral over "die gekken" daar omheen :shock: :lol: .

Waarom ik dat wist? Die omvormer hoorde je altijd starten op de brug,dus toen ze de radar aanzette en ik geen omvormer hoorde opstartten wist ik genoeg. Waarom dat die ouwe en 1e stmn niet opviel weet ik niet.Die hwtk kon dat natuurlijk niet weten.

Groeten,K.Brouwer.

Journee

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Journee »

Belofte maakt schuld, dus hierbij een korte beschrijving van hoe wij (van de TU Delft) het "gissen buitenboord" uitvoerden.

Ik heb vroeger voor mijn onderzoek diverse metingen aan boord van schepen uitgevoerd, waaronder twee langdurige: één in 1979 en in 1980 aan boord van het containerschip "Hollandia" van de KNSM en één in 1985 aan boord van het afzinkbare zware lading schip "Mighty Servant 3" van Wijsmuller.
Hierbij was de snelheid van het schip door het water steeds een belangrijke parameter.
Immers, dit is een grootheid die het te leveren vermogen aan de schroef (en aanverwante grootheden) en de scheepsbewegingen direct beinvloedt. Daarom wilden wij deze snelheid zo betrouwbaar mogelijk meten en daartoe werd het (Plath) EM-log van deze twee schepen zo goed mogelijk geijkt.

Dat ijken gebeurde in redelijk vlak water aan de lijzijde van het schip door middel van "gissen buitenboord", via over boord gegooide lege afgesloten bierflesjes en een stopwatch. De Engelse kreet hiervoor is "a Dutchman's Log", waarom weet ik niet.
Bij de "Hollandia" werden de flesjes voor de zichtbaarheid oranje geverfd. Bij de "Mighty Servant 3" was dat door het kleine vrijboord niet nodig.

Het EM-log meet nog deels in de grenslaag van het schip, dus kunnen diepgang en trim van het schip van invloed op de resultaten zijn.
Onderstaande figuur laat Hollandia-meetresultaten van het EM-log op 4 afstanden van het vlak zien. Het EM-log werd met houten blokjes verhinderd om volledig binnengehaald te worden.
De invloed van de grenslaag op het EM-log signaal.
De invloed van de grenslaag op het EM-log signaal.
KP-Boundary-Hollandia.jpg (28.24 KiB) 3390 keer bekeken
De flesjeswerper stond op de bak. Per meetrun werden minimaal 24 flesjes gebruikt.
Voor en achter op het dek werden twee houten balkjes loodrecht op hart-schip ongeveer 3 meter buiten het schip uitgestoken, met daarachter een waarnemer met een stopwatch en een walkie-talkie. Vlak voor het passeren van het flesje werd "opgepast" geroepen en daarna "ja". De geklokte meettijden werden aan de man op de brug doorgegeven, die tevens daar de apparatuur aflas.
Deze twee meettijden verschilden ongeveer 0,5 sec. Immers, de meettijd-voor is de passertijd plus de reactietijd op "ja" en de meettijd-achter is de passertijd min de reactietijd op "ja". Bij een aanname van ongeveer gelijke reactietijden van de twee waarnemers is de gemiddelde meettijd de passeertijd.
Voor enige resultaten a/b van "Mighty Servant 3", zie de onderstaande figuur.
Meetresultaten aan boord van m.s. "Mighty Serrvant 3".
Meetresultaten aan boord van m.s. "Mighty Serrvant 3".
KP-Bottle-MS.jpg (37.5 KiB) 3390 keer bekeken
De gemiddelde gemeten snelheden werden geplot tegen de gemiddelde log-snelheid, zie de volgende twee figuren. Deze log-snelheid werd soms 24 keer afgelezen, soms verkregen uit de resultaten van de mijlenteller of verkregen uit onze aangesloten apparatuur.
m.s. "Hollandia".
m.s. "Hollandia".
KP-Log-Hollandia.jpg (50.95 KiB) 3390 keer bekeken
m.s. "Mighty Servant 3".
m.s. "Mighty Servant 3".
KP-Log-MS.jpg (32.72 KiB) 3390 keer bekeken
Mvg, Johan.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De Engelse kreet hiervoor is "a Dutchman's Log",
Hallo Johan......een referentie in de Engelse taal naar " a Dutchman" heeft meestal te maken met iets goedkoop uitvoeren, OF een eenvoudige en goedkope oplossing OF iets van dien aard.

Als je je voorsteld tussen een stel pijpfitters op een scheepswerf te zijn........ergens in het Engelstalige laaaand..en die klanten praten dan over " we'll stick a Dutchman in" DAN bedoelen ze om er een "aanpasflens" tussen te steken, dat kan dan zowel in diameter als ook in dikte zijn!

Mocht je door Engelstalige vrienden worden uitgenodigd om ergens een happy te gaan eten en ze stellen voor om " Dutch" te gaan......DAN refereren ze NIET naar het menu, maar naar het feit dat een ieder zijn eigen prakkie betaald.

" Dutch" geeft dus in vele Engelse taalsituaties iets aan betreffende zuinigheid, inventiviteit etc.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het Nederlands-Engelse vertaalwoordenboek van Van Dale heeft 30 uitdrukkingen opgenomen met "Dutch" als bijvoeglijk naamwoord of een verbinding met "Dutch", maar het Amerikaans Engels kent werkelijk honderden van dergelijke uitdrukkingen.
Vele daarvan verwijzen inderdaad naar iets dat goedkoop is of geïmproviseerd, maar het merkwaardige is dat daar ook weer een aantal tegenover staan die juist positief zijn. Zo wordt "beat the Dutch" bijvoorbeeld gebruikt om een bijzondere of verbazingwekkende prestatie aan te duiden en is een "Dutch uncle" iemand die duidelijk zegt waar het op staat, wat toch ook als positief mag worden beschouwd, hoewel "talk like a Dutch uncle" ook gebruikt wordt in verband met iemand die - ongevraagd - scherpe kritiek levert.

Verder kennen we natuurlijk
  • Dutch courage - jenevermoed
  • Dutch act - zelfmoord
  • Dutch bargain - overeenkomst waarbij alle voordeel naar één partij gaat, maar anderzijds ook een overeenkomst die met een dronk wordt bezegeld
  • Dutch comfort - schrale troost
  • Dutch foil, Dutch gold, Dutch leaf en Dutch metal - klatergoud, namaakbladgoud
  • Dutch wife - rolkussen, "goeling" in het Maleis
"Getting the Dutch Glove", is ook zo'n fraaie: iets krijgen of kopen dat er aan de buitenkant prachtig uitziet, maar dat in werkelijkheid slecht is. En zo zijn er honderden.
Gebruikersavatar
skipflip44
Berichten: 650
Lid geworden op: 25 jul 2004 10:53
Contacteer:

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door skipflip44 »

vooral omdat sommige Noorderlingen het vaak beter denken te weten
En dat denken we niet alleen!!! :twisted:

Nog ff een verhaaltje over het gissen:

Op het v.s. "C...E...." werd regelmatig en met grote nauwkeurigheid een doos bier leeg gedronken,
(hier zitten inderdaad 24 flesjes in, en zoals Journee al zei heb je dit aantal wel nodig)
was ook niet zo'n kunst met 50 bemanningsleden.
In opdracht van de gezagvoerder werden ze oranje geschilderd,
iedereen opgesteld voor de meting,
3e stuurman naar voren gestuurd met de doos uiteraard lege oranje flesjes.
De gezagvoerder gaf het commando voor de eerste meting,
waarop de 3e stuurman de complete doos over de muur gooide........................................

Het gezicht van die ouwe .... :-D

Afbeelding
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Cor Leliard »

rolkussen- Dutch wife - in het maleis goeling , ook wel -baboe belazer- genoemd bij de KRL
gr uit een stormachtig en nat Breda
Cor
Il parle Il a parle
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door pascal »

skipflip44 schreef:De gezagvoerder gaf het commando voor de eerste meting,
waarop de 3e stuurman de complete doos over de muur gooide........................................
Het gezicht van die ouwe .... :-D
Hehehe, ik zie het al helemaal voor mij..
Dan maar weer een kistje leegdrinken voor de volgende poging..
Ik vraag mij af.. Jullie hadden die lege flessen nodig voor werk..
Werd de aanschaf van het "materiaal" dan ook door de werkgever bekostigd?? :mrgreen:


Plaats reactie