Gissen Buitenboord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Uiteraard hoort het verhaal van Dirk van Lopik over Norse Leo ook op dit topic thuis. :)

Norse Leo

Als je Leo echt in de gordijnen wilde zien gaan, dan moest je bij hem in de buurt zijn als "De Brug" voor de volgende dag het "Gissen" buitenboord aankondigde.
Eerst misschien wat uitleg over het, ook op mij "komisch" overkomende "Gissen".
De voorbereidselen werden meestal gedaan door de jongste stuurman (ll.of 4e) nl: het oranje schilderen van een aantal dozen met lege, "groene rakkers", liefst fabrikaat Heineken.
Een beetje handige leerling zorgde altijd voor een stuk voorraad, want er was soms lastig aan te komen met al die "Dimple" drinkers aan boord!.
Daarna werden op drie strategische plaatsen, dwars op de huid een drietal bezemstelen aan de railing vastgeknoopt, te weten; een op de bak, een op de brugvleugel en een op het "poopdeck".
De volgende morgen, bij redelijk kalme zee was het dan zo ver.
Bij iedere bezemsteel stond een stuurman, in de zelfde rangorde als bij "voor en achter" (manoeuvreren).
De jongste stuurman mocht nu vanaf het uiterste puntje op het voorschip (het wimpelbordesje) zijn eigenhandig geschilderde "oranje rakkers" met sierlijke doch krachtige boog aan de goede zijde ("lij", waar de bezemstelen zaten!) in het water werpen. Tijdens het passeren van de betreffende fles werd deze bij iedere bezemsteel per "walkie talkie" doorgepraaid (volgens Leo het enige moderne aan deze, uit de gouden eeuw daterende meting).
Daar men de onderlinge afstand van de bezemstelen kende, deduceerde men aldus de gemiddelde snelheid van schip ten opzichte van het water.
"Ze schieten tegenwoordig raketten naar de maan! Maar Hier...!!", begon Leo altijd steevast zijn tirade bij het vernemen van de onheilstijding: "We gaan gissen buitenboord!".
Ongetwijfeld zal ook een stukje eigenbelang ten grondslag hebben gelegen aan zijn aversie tegen het "Gissen".
Van ons in de machinekamer werd namelijk tegelijkertijd verwacht dat we vermogensdiagrammen maakten van ons hoofdmachien met de bijbehorende "diagrammenstaat".
Daarna zat er voor Leo nogal wat werk aan het uitrekenen van deze diagrammen met behulp van zijn planimeter.
Meestal trachtte hij daar een leerling voor te strikken, maar desondanks bleef het volgens Leo een antiek geheel.
Deze reis spande overigens de kroon, want de uitkomsten waren niet naar de zin van de gezagvoerder, dus deden we het de volgende dag nog een keer.
Wat Leo toen allemaal zei is niet voor herhaling vatbaar, maar "dat stuk sjacherijn" op het brugdek kwam er een aantal malen prominent in voor. (deed die het om Leo te zieken?).
Achteraf hoorden we van Max dat er de reis voor ons problemen waren gerezen rond een vitaal onderdeel van de stuurinrichting,
De "Telemotor".
Max wist te vertellen dat door olielekkages in de manchetten van de "gever" op de brug de installatie zijn druk niet hield, wat een onrustig stuurbeeld gaf en derhalve extra brandstof kostte.
Mijn voorganger had binnenliggend, zonder alles te slopen, kans gezien een tweetal afdichtingmanchetten te vernieuwen.
Daarna was het een stuk verbeterd.
Vervolgens daalde "Het Zwarte Koor" echter weer in de achting van ons gezag, doordat de "Baas" (Leo zijn voorganger!) de opmerking maakte dat ze op de oversteek naar Singapore het roer maar moesten vastzetten, zodat dan op zee de andere manchetten ook konden worden vernieuwd.
Het gezag had verbouwereerd over zoveel onbegrip vijf minuten lang op zijn tong staan te bijten, met de brandende vraag op de lippen: "Meneer hoe lang vaart u al?".
Dus dit traject: twee keer "Gissen buitenboord".
Navigeren is Anticiperen en Controleren Mijne Heren!!!.

Mariner (R.I.P.)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Sorry Chief Herrie, :roll:

Just now realized that your name is correctley s-p-e-l-l-e-d without a (in between?) 'N' so: H-o-g-e-b-o-o-m. :oops: :oops: :oops: Solly, solly and solly again :oops: .

De Cognac Ménard VSOP is vandaag op z'n best!!! Dus Pjoost again!!!! :lol: (Ook namens mevrouw Turner, die nu haar rollator en leesbril kwijt is, dus ik moet effe helpen zoeken) 8)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Kees,
moet juffrouw Kupp misschien even langs komen? :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Helpt dus wel, dreigen met juffrouw Kuup van Van Uden. :lol:
Mariner (R.I.P.)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Jos,

Nee dank je Jos, ik slaap al slecht :lol: . Toch was Juffrouw Kúpp zeker geen verkeerd mens. Vele malen beter dan haar 'rechterhand' Bomhoff, (op de vloot beter bekend als 'Domhoff' en niet geheel zonder reden trouwens). Maar ik geef 't je maar te doen: zorgen dat de bootjes van Van Uden bemand bleven met 'eikels' zoals wij, want zo'n beste reputatie had de klup in onze tijd dus echt niet, en ze moest maar zien uit welke goten en riolen ze 'haar' mensen ronselde. ( Ja, oude tijden herleefden bij de rederij van meneer Van 't Hoff). Maar juffrouw Kùpp was zeker niet te beroerd om je een extra anciniteit te geven als je al een jaar aan boord zat en er nog geen aflosser gevangen was. ("Kent u zelf niet iemand, stuurman?") En dat werd dus een reisje van veertien maanden, maar ja, als we de equator eenmaal gepasseerd waren dan gingen we weer "naar huis". Toch? Ach, je was wild en je jongt wat!!! 8)

Heb jij trouwens ook keurig op het loketje aan de Veerhavenmoeten kloppen, ( en wachten), voordat je je afrekening kreeg?

Groets,

Keez (Flez tweeuh gaad nouw opun... tralalalah.....Joeipie!!! Gezellieh Tofg???
Jos Komen (R.I.P)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heb ik net een nieuw topic geopend beginnen we uitgebreid over van Uden te ouwehoeren. :wink:
Het wordt echt de hoogste tijd voor een nieuwe beheerder. :lol:
Maar gissen buitenboord deden we begin jaren zestig op eerlijke tankers zonder walkietalkie. :)
Op de bak werd het flesje zover mogelijk overboord gegooid, aan dek stond er een leerling met een zakdoekie te zwaaien en als het flesje dwars was werd er op de brug de stopwatch ingedrukt.
Op het laatste eikpunt stond de vierde stuurman met zijn snotlap te zwaaien als het flesje voorbij kwam werd op de brug de stopwatch wederom ingedrukt en de tijd genoteerd. :)
Inderdaad hebben we toen onze bijdrage geleverd aan de stroomatlassen die heden ten dage nog geraadpleegd worden. :wink:
Dat dit hele circus lacherig overkomt is wel begrijpelijk, vandaar dat ik op de volgende reunie hier een demonstratie van wil geven.
Oude Ambachten. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wel Allemachtig zet die tering herrie van die Ouwe Turner 's af en gaan jullie in Godsnaam naar je nest, ik moet er morgen weer bijtijds uit, ik loop dagdienst! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Journee

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Journee »

Goede morgen Jos,

Jij praat over het begin van de jaren 60, op "eerlijke tankers" zonder walkie-talkies.
Het zwaaien met die zakdoekjes en het stopwatchknopje indrukken gebeurde daar dus door leerlingen of stuurlieden. Nu snap ik waarom het lacherig was en met die zakdoekjes kon je dus ook nog je tranen drogen.
Maar WIE gooide de flesjes?

Ik praat over de 70/80-er jaren, op "schepen" met walkie-talkies.
Die knopjes van de walkie-talkies en de stopwatches indrukken kon iedereen doen, zelfs ik kon het. In de praktijk gebeurde dat dus inderdaad ook toen door stuurlieden.
Maar de flesjes moesten op de juiste manier ver weggegooid worden, om buiten de invloedssfeer van het schip in het water te geraken. Een hele belangrijke taak, de meting stond of viel er mee! Daar had je een getraind en gespierd iemand voor nodig. Dus iemand die gewend was om te werken en tevens met een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Een WTK dus!

Dat is wat ik het indertijd aan boord (als een zéér objectieve buitenstaander) ervaren heb.

Mvg, Johan.

PS: Ik ga morgen weer met de caravan op stap en zal mijn oude gegevens op een avond opzoeken. Je hoort van me!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja ja, allemaal leuk en aardig en we nemen er nog een, maar niemand is echt bij de les. :?
Ik schreef gisteravond...
Voor stroomwaarnemingen en het bijhouden van een stroomjournaal is het zelfs de enige betrouwbare methode.
... en meende dat een paar minuten later te moeten veranderen in...
Voor stroomwaarnemingen en het bijhouden van een stroomjournaal is - of liever was - het zelfs de enige betrouwbare methode. De doppler-log maakte het overbodig.
Daar had natuurlijk onmiddellijk een oplettende lezer bovenop moeten springen en roepen: "Dat is ook vandaag de dag nog steeds zo, hoor! Gissen buitenboord is de enige betrouwbare methode om de vaart door het water te bepalen. Daar hebben de doppler-log en de meest betrouwbare GPS nog niets aan veranderd."

Maar dan moet het wel goed gebeuren, dat spreekt. Het steekt nogal nauw omdat de afstand waarover wordt gemeten zo kort is, met als gevolg dat een kleine fout bij het omrekenen naar mijlen per uur een grote fout wordt. En dus moet de afstand tussen de twee "vizierlijnen" bij voorkeur een veelvoud van 0,514 meter zijn, dus 51,40 of 102,80 m. Of 25,70 m op een kop-en-kontboot. Bij een vaart van 1 mijl legt het schip in 1 seconde 0,514 meter af, zodoende.
Ik wist dat het in het meteo-boek stond, dus dat heb ik daar even voor opgeslagen: J.A. van Duijnen Montijn, H.A. Pastoor en Drs. G. Verploegh - Maritieme metereologie en oceanografie 2de druk, De Boer 1966 - pagina 44 en 45.
Journee

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Journee »

Theo schreef:
niemand is echt bij de les
Tja, ... ... jij verandert je tekst en dan krijgen wij de schuld!

Mvg, Johan.


Plaats reactie