Gissen Buitenboord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Gissen Buitenboord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Forummeeting 2012 in Den Oever: verzamelen bij Tante Pietje en daarna varen op de Wadden.
Ik zal dan een demonstratie geven van Gissen buitenboord. :lol:

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Forummeeting 2011

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Jos,
Met een mooi geverfd stokkie of een bierflesje?
gr Cor
Il parle Il a parle
Jos Komen (R.I.P)

Re: Forummeeting 2011

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We houden het simpel, Cor. :)
Zodra er genoeg lege flesjes door vrijwilligers zijn leeggelurkt kunnen we hiermee beginnen.
De heren wtk's gaan dan beneden iets onduidelijks met diagrammen doen, het fijne weet ik daar niet van. :)
Journee

Re: Forummeeting 2011

Bericht door Journee »

Bewaar ook de kroonkurken, knijp ze niet dubbel en doe ze op de lege flesjes, Jos.
Anders borrelen je flesjes voortijdig af!

Mvg, Johan.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Forummeeting 2011

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Uiteraard Johan, dit was vroeger de taak van de leerling. :)
En, waar H.G.H. op het topic mooie tankers aan refereerde: rekening houden met de dikte van het glas van de flessies, maar daar zal ik ruim vantevoren mijn volledige aandacht aan gaan schenken. :)
Journee

Re: Forummeeting 2011

Bericht door Journee »

Er wordt hier wel eens wat lacherig gedaan over dat "gissen buitenboord". Nou ja, als je die bekende karikatuur van Vossnack ziet met zijn giskanon, moet je natuurlijk wel lachen.

Toch is dit (mits goed uitgevoerd) een zéér nauwkeurige methode om de snelheid van een schip door het water te meten. Hoe zou je het anders met deze nauwkeurigheid voor elkaar krijgen? Uiteraard is het geen operationele methode, de methode is geschikt om operationele apparatuur te ijken.

Ik zal volgende week even wat bij elkaar zoeken om te laten zien hoe wij (TU Delft) dat vroeger deden en hoe nauwkeurig dit kon. Ik heb 4 man, 3 walkie-talkies, 2 stopwatches, een duimstok, 2 houten balkjes van ongeveer 3 meter lengte en 4 lijmklemmen nodig. Aan lege flesjes is meestal geen gebrek.

Mvg, Johan.
Mariner (R.I.P.)

Re: Forummeeting 2011

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Jos e.a.,

Op de 'Thameshaven' van de welbekende HL, (Havenlijn, ook wel Honger Lijn genaamd), zopen we, (masjineezen incl. elek èn stuurlieden + bootsman gebroederlijk tesamen), natuurlijk 'the day before' collectief eerst voldoende flessies leeg zoals het hoort, (en daarbij keken we dan uiteraard niet op een doosie meer, maar zeker niet minder), en vulden het lege fust vòòr aanvang van het buitenboord gissen, voor pakweg éénderde met water. Voordelen: geen moeilijke correctiefactor voor de windvang nodig en voldoende stabiliteit, dus bleven ze keurig met het halsje boven water drijven en daardoor ook geen kroonkurk nodig! Misschien een nuttige tip? :shock:

Groets,

De Giskeezzzz......zzzzzzzzzz.......zzzzzzzz
Journee

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Journee »

Deze prent over gissen buitenboord met Ernst Vossnack is al eerder door Vaerderij op het topic "Ernst Vossnack" geplaatst.
Toch hoort hij hier op dit topic ook thuis. Een schitterende karikatuur van een geweldig man!

Mvg, Johan.
Bijlagen
Het kanon van Vossnack, uit Tekenen voor een Vloot.
Het kanon van Vossnack, uit Tekenen voor een Vloot.
He giskanon van Vossnack.jpg (176.14 KiB) 3606 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een zéér nauwkeurige methode om de snelheid van een schip door het water te meten.
WEL allemachtig Johan, :x denk nou toch eens na wat je hier klaar maakt............DAT hebben die stuurlui nou NET nodig, met DIT soort opmerkingen barsten ze met een DIKKE nek uit hun Jassie Toetoep en blijven ze daarover ouweneelen...........op de TU in Delft deden "ze" het ZUS en "die gozer van de TU in Delft waar ik dat vroeger mee deed, die deed het ZOOO...........mijn Goeie God moet ik in mijn pensionering nog meemaken dat er wetenschappelijk over " Gissen over Boord" wordt geluld. Strakkies ga je me nog vertellen dat je dat vroegah al deed op dat vlotje in de Wetering daar bij Heino in die wereld..........MAN..... :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Gissen Buitenboord

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Johan schreef:Toch is dit (mits goed uitgevoerd) een zéér nauwkeurige methode om de snelheid van een schip door het water te meten.
Voor stroomwaarnemingen en het bijhouden van een stroomjournaal is - of liever was - het zelfs de enige betrouwbare methode. De doppler-log maakte het overbodig.


Plaats reactie