Pagina 4 van 5

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 03 okt 2011 00:56
door K.Brouwer
Hallo Theo,

Toen ik in 1978 m'n eerste 2e hands zeilbootje kocht zat daar een analoge doppler log op. Uiteraard kijken/testen of dat ding nu "behoorlijk" aanwees. Dat bleek heel nauwkeurig te zijn dus ik dik tevreden. Test in N.H. kanaal waar om de 100 mtr een bordje langs de kant staat.

Kwam in 1980 op de proefvaart van de Casablanca weer zo'n dopler log tegen, dacht een SAGEM,de hele J.W. serie was ermee uitgerust.Daar alle techneuten ook aanwezig waren gelijk die van de Dopler log aangeschoten en gevraagt
waar en hoe je zo'n ding bij kon stellen indien hij afwijkingen begon te vertonen. Dat heeft die man mij haarfijn uit de doeken gedaan met alle does and don'ts.Hij verveelde zich toch rot dus was blij om wat om handen te hebben.
Hetzelfde uitgehaald bij die radiotelefonieman waarvan ik wilde weten waar de potmeters zaten waarmee je het max. en min. voltage mee in kon stellen waarmee de automatische acculader kon instellen. Die zat zich ook rot te vervelen dus alles lekker bekeken hoe je dat met een heel klein schroevendraaiertje voor elkaar "knutselde". Heb hier later veel plezier van gehad 8) .

Maar op die dopler log terug te komen,die "op mijn boot" deed het dus uitstekend en was die op de J.W. serie een ramp. Was daar toen nog niet helemaal achter toen we samen met de Rio Frio in Kaapstad lagen. Kwam er 's middags een derde stmn van die boot mij WAKKER maken... :roll: . Die had lef :shock: ,tja,bleken we samen op de Atl. Comet gezeten te hebben dus konnie wel een potje breken 8) . Moest mee om die HELE MOOIE GROTE boot
van hem te bekijken. Kwam er achter dat ze dezelfde dopler log hadden als wij en dat dat ding "Chinese uitslagen"
gaf waar ze verder niets mee konden. Hebbie een schroevedraaier? vroeg ik. Na vijf minuten prutsen deed hij weer
normaal en heb hem geleerd waar hij wel en niet aan mocht draaien :lol:

Toen ik jaren later op de Nayadic kwam stond daar ook zo'n hele mooie analoge dopler log op. Gaf prima aan.
Kan daar nog de nodige "grapjes" over vertellen doch laat het hier maar bij.

Mijn conclusie is dus wel,als je er een koopt zorg dat je een goed merk in handen krijgt,ook hier zit kaf onder het koren :? . Het pricipe van de dopler log is dus niets mis mee,de uitvoering laat soms wel eens te wensen over :? .

Groeten,K.Brouwer.

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 03 okt 2011 01:03
door Harry G. Hogeboom
Kwam in 1980 op de proefvaart van de Casablanca
KB, dat is waarschijnlijk dezelfde " Casablanca" die hier zo rond 1991 voor de kust in de hens vloog in de generator kamer? neem ik aan? Ik heb -samen met m'n reparatie team vanzelf-dat scheepie toen nog weer opgeknapt en o.a. er een paar nieuwe generator-karretjes ingepiekeld. Ze was toen onderweg naar Prince Edward Island om een vrachie eeerpels op te halen........mooi klussie.Was ene Jos Hendriks bij, ken je die??

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 03 okt 2011 01:44
door K.Brouwer
Klopt Harry,dacht dat Jos toen net bij DvdH weg was toen ik in dienst kwam in '66.Heb later 2x met hem als
( uitzend) tech. inspecteur op de Nayadic te maken gehad,we konden prima met elkaar overweg. 8) Er waren toendertijd twee HEEL BEKENDE Jossies in dienst,de een als 2e wtk en de ander als stmn :shock: . Trouwens...Loek kent hem ook.

Die foto's heb je toendertijd ook op het net gezet,je vroeg of er interesse voor was en ik ziei ja...

Heb er van 2/91 t/m 15/8/91 als kapitein opgezeten doch de naam die je toen noemde heeft mij niet afgelost.

Weet nog wel dat er bij mij ergens in de verte een bel ging rinkelen toen je de CO2 opnoemde i.v.m. die brand doch weet dat niet meer te plaatsen.

Die Deutz hulpmotoren waren in mijn ogen niet veel soeps,de eerste vier jaar hebben ze maar op max. 75% kunnen
draaien vanwege een verkeerd type voorgeschreven blower en hun hogedruk brandstofleidingen begaven het nogal eens. Van drie schepen weet ik dat, de L.C. ( men was er snel bij,weinig schade) de Maya waarbij alle vier de generatoren de geest hadden gegeven door brand doch men heeft er een weer a/d praat kunnen krijgen en, via inventief zijn de bevroren tonijnlading weten te redden, en de Casablanca.

Groeten,K.Brouwer.

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 03 okt 2011 01:54
door Harry G. Hogeboom
Die foto's heb je toendertijd ook op het net gezet,
OK KB, was al weer " kats vergeeet'n" mien jong!! :oops:

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 03 okt 2011 06:30
door Theo Horsten (R.I.P.)
Koen schreef:Het principe van de doppler-log is dus niets mis mee,de uitvoering laat soms wel eens te wensen over.
Nee, met een doppler-log is niks mis en zolang je nu maar niet al te veel slingert en je niet op zulk diep water zit dat hij de bodem niet meer bereikt, zal hij je keurig je vaart over de grond geven. Maar daar heb je voor stroombepaling niets aan omdat je juist je vaart door het water wil vergelijken met de vaart over de grond en voor het bepalen van de vaart door het water is gissen buitenboord de enig betrouwbare methode. Vandaar mijn opmerking dat Doppler en satelliet daar nog steeds niets aan hebben veranderd. Die hebben het alleen maar makkelijker gemaakt; gissen buitenboord met daarbij je exacte vaart over de grond aan de hand van GPS of doppler geven direct de stroom.

Een doppler-log kan bij slingeringen van meer dan 25 graden een afwijking krijgen van ongeveer 4 procent en dat is ook de wereld niet. Het zal mij, als ik zwaar slinger, worst wezen of die boot nou 12,8 0f 12,3 loopt. Op de schepen waar ik doppler-logs tegenkwam waren die vooral van belang bij het manoeuvreren: weten hoe het schip bewoog, de dwarsscheepse beweging en wat voor- en achterschip deden, dus of er nog enige "draai" in zat of niet. En dat kun je dus zien terwijl je geen vaart meer maakt. Dat is belangrijk bij een massa van minstens 60.000 ton - dat is 30.000 ton schip plus 30.000 ton ballast - want dan komt 0,5 meter/seconde toch nog hard aan, hoor. Wie rekent er even uit hoeveel energie dat is? :shock:
En bij het ten anker komen, zeker weten dat hij geen enkele vaart over de voorsteven meer loopt als je uitgepompte anker de bodem raakt, want voor je er erg in hebt is het hele ankerspil naar de pieletjes. En die gegevens geeft een doppler je dus feilloos. Welk fabricaat die dopplers waren weet ik niet uit het blote hoofd. Ik zal het vast nog wel ergens in de aantekeningen hebben, maar dat is me te diep spitten. :?

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 03 okt 2011 12:56
door Brazuca
Theo, Het zal wel een Sperry Marine doppler log geweest zijn, of misschien een Krupp Atlas.

Afbeelding

Sperry Marine heeft veel doppler logs geplaatst op met name grotere schepen.
Dat soort dopplers logs 'kijken' 4 kanten op (fore~aft~starboard~port) in een zogenaamde janus configuratie.

Afbeelding

Koert, het ongecontroleerd aan potmeters draaien lijkt me niet echt verstandig, zeker als je geen referentie en meetapparatuur hebt (ijkpunt).
Voor je het weet ontregel je de hele boel, en heb je niks meer aan je mooie log of ander apparaat.

Een doppler log kan onnauwkeurig aangeven als bijvoorbeeld een sleepboot schroefwater met luchtbellen onder de transducer maalt.

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 03 okt 2011 19:34
door K.Brouwer
Hallo Dick/Brazil,

Dat ongecontroleerd aan potmeters zitten draaien viel wel mee hoor, er waren er maar twee waarvan je er één
NOOIT mocht aanraken. Het was een simpel ding wat alleen vooruit of achteruit aan gaf.

En mensen met meetapparatuur kunnen ook de verkeerde conclusies trekken hoor. Twee keer op de Nayadic meegemaakt dat mijn aflosser meldde dat de dopler log niets meer aangaf,techneut erbij ( met meetkassies!)
en conclusie was...voeler kapot reparatie f 10.000,- . Na dat rapport nagelezen te hebben ben ik die kast ingedoken
en de aansluitcontacten schoongemaakt. Dopler log werkte weer prima. Hetzelfde gebeurde weer eens twee jaar later :shock: :shock: Mijn conclusie? Je moet wel weten waarmee je bezig bent.

Groeten,K.Brouwer.

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 03 okt 2011 22:39
door Brazuca
Koert, incompetentie kom je overal tegen... (helaas) dus het gebeurt wel dat techneuten een verkeerde beslissing nemen of tot een verkeerde conclusie komen, vaak met vergaande gevolgen $$$ voor de eigenaar van het apparaat.

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 04 okt 2011 00:11
door K.Brouwer
Volkomen met je eens hoor :lol: ,ook eens meegemaakt dat ik als 2e torn toe moest maken daar de matrozen die boot moesten schilderen en ik moest sturen daar die ouwe de Arkas stuurautomaat naar de knoppen had geholpen
omdat hij de ring in een keer 90 graden draaide,doe het nu zelf maar zei die Arkas tegen hem 8) .
Maar goed,de radar was kapot en drie heren zouden hem na het ontbijt wel "even" komen repareren. Een komt met een maat schroevendraaier boven die je als schoenlepel kan gebruiken,de ander met een vuistje en de derde met een koevoet of zoiets :shock: . Die ouwe Decca buizenradar opengeschroeft en die gekken begonnen aan alle potmeters ( en dat waren er veel!!!) te draaien,radar weer opstarten,gevloek,hij deed het nog niet,radar af en verder schroeven...Dat ging door tot half twaalf en toen werd die ouwe pissig want hij deed het nog steeds niet.
Schreeuwt hij opeens heel boos tegen mij...JIJ moet weten wat eraan mankeert want jij hebt een radardiploma!!
Ja zeg ik,ik weet het ook wel....je kon toen echt een speld,wat zeg ik ,EEN STOFJE, op het dek horen donderen.
Wat het dan wel was...nou,makkie,de zekering tussen het lichtnet en omvormer is kapot 8) . Kan niet zegt de hwtk,die heb ik gecontroleerd en is ok. Nog maar eens kijken meester,hij is kapot :lol: . Even later komt hij terug en jahoor,de zekering was kapot ,nieuwe erin en hij draait weer. Ondertussen ging mijn wacht in en mocht de hele handel weer terug gaan staan regelen tot er weer beeld op kwam. Tja,over die radar van de Barbara kan ik een boek schrijven,en vooral over "die gekken" daar omheen :shock: :lol: .

Waarom ik dat wist? Die omvormer hoorde je altijd starten op de brug,dus toen ze de radar aanzette en ik geen omvormer hoorde opstartten wist ik genoeg. Waarom dat die ouwe en 1e stmn niet opviel weet ik niet.Die hwtk kon dat natuurlijk niet weten.

Groeten,K.Brouwer.

Re: Gissen Buitenboord

Geplaatst: 05 okt 2011 21:54
door Journee
Belofte maakt schuld, dus hierbij een korte beschrijving van hoe wij (van de TU Delft) het "gissen buitenboord" uitvoerden.

Ik heb vroeger voor mijn onderzoek diverse metingen aan boord van schepen uitgevoerd, waaronder twee langdurige: één in 1979 en in 1980 aan boord van het containerschip "Hollandia" van de KNSM en één in 1985 aan boord van het afzinkbare zware lading schip "Mighty Servant 3" van Wijsmuller.
Hierbij was de snelheid van het schip door het water steeds een belangrijke parameter.
Immers, dit is een grootheid die het te leveren vermogen aan de schroef (en aanverwante grootheden) en de scheepsbewegingen direct beinvloedt. Daarom wilden wij deze snelheid zo betrouwbaar mogelijk meten en daartoe werd het (Plath) EM-log van deze twee schepen zo goed mogelijk geijkt.

Dat ijken gebeurde in redelijk vlak water aan de lijzijde van het schip door middel van "gissen buitenboord", via over boord gegooide lege afgesloten bierflesjes en een stopwatch. De Engelse kreet hiervoor is "a Dutchman's Log", waarom weet ik niet.
Bij de "Hollandia" werden de flesjes voor de zichtbaarheid oranje geverfd. Bij de "Mighty Servant 3" was dat door het kleine vrijboord niet nodig.

Het EM-log meet nog deels in de grenslaag van het schip, dus kunnen diepgang en trim van het schip van invloed op de resultaten zijn.
Onderstaande figuur laat Hollandia-meetresultaten van het EM-log op 4 afstanden van het vlak zien. Het EM-log werd met houten blokjes verhinderd om volledig binnengehaald te worden.
De invloed van de grenslaag op het EM-log signaal.
De invloed van de grenslaag op het EM-log signaal.
KP-Boundary-Hollandia.jpg (28.24 KiB) 3391 keer bekeken
De flesjeswerper stond op de bak. Per meetrun werden minimaal 24 flesjes gebruikt.
Voor en achter op het dek werden twee houten balkjes loodrecht op hart-schip ongeveer 3 meter buiten het schip uitgestoken, met daarachter een waarnemer met een stopwatch en een walkie-talkie. Vlak voor het passeren van het flesje werd "opgepast" geroepen en daarna "ja". De geklokte meettijden werden aan de man op de brug doorgegeven, die tevens daar de apparatuur aflas.
Deze twee meettijden verschilden ongeveer 0,5 sec. Immers, de meettijd-voor is de passertijd plus de reactietijd op "ja" en de meettijd-achter is de passertijd min de reactietijd op "ja". Bij een aanname van ongeveer gelijke reactietijden van de twee waarnemers is de gemiddelde meettijd de passeertijd.
Voor enige resultaten a/b van "Mighty Servant 3", zie de onderstaande figuur.
Meetresultaten aan boord van m.s. "Mighty Serrvant 3".
Meetresultaten aan boord van m.s. "Mighty Serrvant 3".
KP-Bottle-MS.jpg (37.5 KiB) 3391 keer bekeken
De gemiddelde gemeten snelheden werden geplot tegen de gemiddelde log-snelheid, zie de volgende twee figuren. Deze log-snelheid werd soms 24 keer afgelezen, soms verkregen uit de resultaten van de mijlenteller of verkregen uit onze aangesloten apparatuur.
m.s. "Hollandia".
m.s. "Hollandia".
KP-Log-Hollandia.jpg (50.95 KiB) 3391 keer bekeken
m.s. "Mighty Servant 3".
m.s. "Mighty Servant 3".
KP-Log-MS.jpg (32.72 KiB) 3391 keer bekeken
Mvg, Johan.