Haven van Broek op Langedijk

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Bob R.I.P. »

Als eerste een vreemde eend in de bijt. Het schip is eind juli in Leer (DLD) op een veiling gekocht. Het was een schip van de Wasserschutz Polizei. Het is gekocht zoals het van de laatste tocht terug kwam, dus met alle potten vet en verf aan boord.
WSP-4 [DVD (PAL)].JPG
WSP-4 [DVD (PAL)].JPG (53.76 KiB) 3299 keer bekeken
Er staan 2 Mercedes motoren van elk zo'n 300 pk in.
Ik heb haar voorbij zien komen. Geruisloos. Natuurlijk op kruipsnelheid.
WSP-6 [DVD (PAL)].JPG
WSP-6 [DVD (PAL)].JPG (100.54 KiB) 3299 keer bekeken
De stuurhut. Denieuwe eigenaar wil een verbouwing doen zodat hij ook buiten kan sturen.
WSP-3 [DVD (PAL)].JPG
WSP-3 [DVD (PAL)].JPG (97.65 KiB) 3299 keer bekeken
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Roy »

Het ziet er inderdaad wel goed uit Bob.
Maar het is, zoals met vrijwel alle ex overheidsvaartuigen, wel een probleem met ruimte aan boord.
Ik bedoel, een cruiser van 16 meter geeft meer ( leef ),ruimte aan boord dan een voormalig overheidsvaartuig of een sleepboot. Het zijn dus eigenlijk opjecten voor de liefhebber.
Als ik hier bij optel dat er wel erg veel vermogen in zo'n schip ligt om aantrekkelijk te zijn om mee te varen, blijft er van de liefhebberij weinig meer over.
Wat minimaal wel overblijft, het is een beter gezicht dan het eerste de beste cruisertje........
Ik hoop de de huidige eigenaar er veel plezier aan zal beleven, want, nogmaals, het ziet er wel goed onderhouden uit.
En dat is ook oogstrelend, of niet dan !?

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door v+d »

Mooi schip om eens lekker op de wadden mee te varen of naar Denemarken !
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Bob R.I.P. »

De huidige eigenaar kreeg toen hij het schip overbracht op de Waddenzee een flinke bries. Het schip nam de golven keurig. Hij had eigenlijk geen spatje last.
Aldus de eigenaar, toen ik nieuwsgierig was. In een mum van tijd was ik aan boord en hij vertelde honderd uit.
Verder dan Broek op Langedijk kan hij niet daar tussen Noord Scharwoude en Oudkarspel een te lage brug voor het schip ligt.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Bob R.I.P. »

Afbeelding

Waarschijnlijk het grootste schip wat ooit in Broek is geweest.
De "Watervlo" geeft voorlichting aan scholen over water.
Over de kant hangen niet de klamme lappen maar een reclame.
Het weer was puur mistig, daarom is de foto niet zo daverend.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Chris.dus »

Zag die watervlo een paar weken terug bij ons voorbij komen , terwijl ik dubbel lag bij de werf van Bijvoet.
Dat ging maar net goed.
Inmiddels lig ik daar nu aan een eigen steiger, dus probleem opgelost.
Overigens ligt dat patrouillevaartuig volgens mij nu hier bij Witsen op de werf in winterstalling, ik heb hem althans een paar weken terug hier gezien.
Een leuk schip, maar wat smal voor zijn lengte.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Chris,

Een paar weken geleden is het patrouilleschip vertrokken, dus het zou goed kunnen dat het nu bij Witsen ligt. Er moest wat veranderd worden, o.a. een stuurgerei op het schavotje. Het kwam goed uit, want nu kwam er ruimt voor de Watervlo. De gehele kade wordt door dit laatste schip ingenomen.
Het is inderdaad krapjes met zo'n bak (voor onze begrippen). Binnenkort komt ze weer voorbij. Ik meen dat ze tot 11 november, vandaag dus blijft.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Chris.dus »

Dat kan dan nog leuk worden Bob als hij vandaag vertrekt, want de provincie was vanochtend bezig met een grote duwboot en twee brede bakken langs elkaar om de kanaaloever tegenover Bijvoet te vervangen. Die combinatie neemt meer dan helft van de kanaalbreedte in beslag.
Dat wordt dus dringen.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Bob R.I.P. »

De Watervlo is vanmiddag (vrijdag) vertrokken. Ik greep mijn camera, maar op het moment dat ik een foto wilde nemen nokten de batterijen er mee.
Jammer.
Achteruit vanaf v/h Bijvoet zal een hele klus zijn. Ik heb haar niet terug gezien dus ze zal wel door zijn.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Haven van Broek op Langedijk

Bericht door Chris.dus »

Bob, hierbij een opname van vanochtend vanaf mijn bootje.
De duwbak laat niet echt veel ruimte over. Maar de vaart is om deze tijd van het jaar erg rustig hier, dus een ideale winter ligplaats.
Afbeelding


Plaats reactie