Kost tat nou?.. (Whah???),.....Nou, zo'n oud bootje tuurluk!

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Mariner (R.I.P.)

Kost tat nou?.. (Whah???),.....Nou, zo'n oud bootje tuurluk!

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Heb me vanwege de schermutselingen op het Wijsmuller topic maar effe verdiept in de tweedehandsmarkt voor sleepboottonnage. Ik was inderdaad ook wel erg benieuwd wat zo'n oud bootje moet opbrengen en kon vannacht trouwens toch bijna niet slapen. Ben toen dus maar effe op internet gaan 'sjoppen'. Onderstaand de oogst. We beginnen met wat Nederlands en Belgisch Maritiem Erfgoed;

(Naam, eigenaar, bouwjaar, vermogen, prijs bij benadering in euro's)

S- Wind klasse - International Transport Contractors (ITC) - 1977 - 9020 bhp - 1.418.000 euro

Afbeelding



ex-Wrestler - URS (B) - 1972 - 4300 bhp - 857.000 euro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



ex-Bartel Wilton - Wilton Feijenoord - 1967 - 890 bhp - 103.500 euro

Afbeelding

Afbeelding



Smit Ierland - Smit Internationale - 1979 - 1900 bhp - 550.000 euro

Afbeelding

Afbeelding



ex-Albatros (of Adelaar) - Jan Kooren, later Smit - 1959 - 1800 bhp - 230.000 euro
(Aanvankelijk gebouwd voor Bugsier)

Afbeelding

Afbeelding



ex-Smithbank - NRS/Smit - 1970 - 4000 bhp (Voith Schneider) - 597.000 euro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



ex-Argus - Smit - 1955 - 575 bhp - 294.000 euro

Afbeelding



ex-(Belg) - URS - 1968 - 1500 bhp - 150.000 euro

Afbeelding

Afbeelding



ex Azië - NRS - 1961 - 1360 bhp (Voith Schneider) - prijs onbekend.

(Noot: het betreft hier één van de eerste VS slepers in Nederland. De eerste was de Jan Goedkoop jr. Die Goedkoopboot is echter vorig jaar tot scheermesjes getransformeerd. Daarmee is deze voormalige Azië een unieke boot geworden en zeker een stuk onvervalst Nederlands Maritiem Erfgoed van de bovenste plank met een buitengewone hoge CHW (Cultuurhistorische Waardestelling), want: in NL gebouwd bij Bodewes, Nederlandse torren er in, geruime tijd onder NL-vlag gevaren, één van de laatste 'geelpijpers' en tevens één van de eerste VS-aangedreven Europoortslepers van de NRS.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dan nog wat Duits en Engels spul;

Baltic Warrior (ex-Bugsier 26) - Bugsier - 1964 - 1600 bhp - 452.000 euro

(Noot: hier heeft onze Redcheesehead Nick als kapitein op gevaren)


Afbeelding

Afbeelding



ex-Ernst - Louis Meijer (Hamburg) - 1959 - 1200 bhp - 110.000 euro


Afbeelding



Naam onbekend - Brits - 1959 - 1364 bhp - 207.000 euro

Afbeelding



Ex- British Navy tug (Bulldog Class) - Royal Navy - 1961 - 1320 bhp (twin screw) - 187.000 euro

Afbeelding



Maar mijn persoonlijke favoriet en dè Kers op de Taart is toch wel het voormalige HKS De Hoop. Te koop voor 'slechts' 690.000 euro :-D Bovendien echt een heel stuk gemakkelijker als maritiem erfgoed te exploiteren dan een sleepboot. 't Kost wat, maar dan heppie ook wat potjandorie! Zou een geduchte conculega van de 'Holland' kunnen worden. En die crew zou ik wel bij elkaar krijgen. Mogelijk m.u.v. van Masjineezen met een geldige vaarbevoegdheid, (ze zijn er wel, maar laten ze zich ook vangen?), maar de rest is duidelijk 'kat in 't bakkie'! :wink:

Afbeelding

Afbeelding


Overigens geldt voor alle bootjes: ' As is, Where is' , dus na aankoop begint het behoudsfeest pas echt. En het is handig als je dan voor de thuisreis + opstart van het project ook alvast een paar ton ' in the pocket' hebt, (insurance, fees, reiskosten, certificaten, inward/outward expenses, fuel etc. etc.). Want - los van alle emoties - koop je eigenlijk gewoon een bejaard bootje van ruim 50 jaar oud, waar zeker de laatste jaren veel te weinig onderhoud aan gepleegd zal zijn en die dus waarschijnlijk aan alle kwaaltjes, die oude bootjes nu eenmaal hebben, lijdt. Daarna moet je een, voornamelijk (vrijwilligers-)organisatie opbouwen, maar wel één die geleid wordt als een 'gewoon' bedrijf, want we lullen hier dus wel over een investering van enige tonnen en die pecunia moeten er in de exploitatiefase dubbel en dwars weer uitkomen, Zo werkt dat nu eenmaal. Ook als je non-profit werkt! :roll: Daarna die boot natuurlijk droog zetten, stralen, schroefas trekken, houten dek eruit (en dan schrikken :shock: ), staalreparaties, leidingwerk door het hele schip vervangen, elektriek vervangen, (en dus ook de betimmering eerst demonteren en daarna weer aanbrengen), en dan ook nog alles aanpassen aan de eisen van SI inclusief bijv. een sprinkler-installatie. (En dan zijn we weer enkele tonnen verder :cry: ), Kortom, een hele klus die een techneut van het kaliber 'Chief Herrie' waarschijnlijk met twee vingers in z'n neus zou kunnen begeleiden en uitvoeren. (En dat is zeker niet ironisch bedoeld waarde heer HGH), maar ja, hij zit nog altijd aan de andere kant van het Grote Visglas. :cry:

Als ik het bovenstaande zo bekijk moet een béétje onderhandelaar zo'n 'Hector' toch voor een slordige 120.000 tot 180.000 euro los kunnen peuteren van Matsas, Maar ja, zoals gezegd, dàn begint het feestje pas echt 8) .......... :roll:

Initiatiefnemers: Veel Succes gewenst! :lol:


Groets,

Mariner

Alle foto's overigens keurig geleased van internet. 8)

Jos Komen (R.I.P)

Re: Kost tat nou?.. (Whah???),.....Nou, zo'n oud bootje tuur

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ach, we dromen er allemaal wel van om nog eens op onze ouwe bootjes te kunnen varen.
Helaas zijn al mijn ouwe bootjes gesloopt of afgeborreld. :(

Een oud sleepbootje in Griekenland kopen...
Tug "AMAZON" is in very good working condition and trading in Greece.
Mooie kreet van Arie Matglas om de prijs op te drijven. :)
Hij wil die boot graag kwijt, maar laten slopen kost hem alleen maar geld.
Wij zijn veel te gretig als we het scheepje zien, dat ziet Arie Matglas dus ook.
Dus moeten we een betrouwbare onderhandelaar inhuren, die met weinig belangstelling vraagt wat de sloopwaarde wat die roestbak is. :)
Ali uit Port Said bijvoorbeeld.
Ali kennende zal Arie Matglas dolblij zijn als hij het schip gratis komt weghalen, want laten slopen kost tegenwoordig ook een vermogen. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Kost tat nou?.. (Whah???),.....Nou, zo'n oud bootje tuur

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dàn begint het feestje pas echt
Om vervolgens - na een hoop gelul en geouwehoer- vrij snel te veranderen in een begrafenis :cry: :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Kost tat nou?.. (Whah???),.....Nou, zo'n oud bootje tuur

Bericht door Leo Bokkum »

De economische waarde van ex De Hoop is momenteel €0,00.
De hele standby- & guardmarkt voor enkelschroevers is ingestort en de mensen die er een luxe jacht van zouden willen/kunnen maken zitten op hun centen of laten gewoon nieuw bouwen.
Idiote armoedzaaiers die - zoals ik vroeger- zo'n ding voor een tonnetje guldens kochten en dan wel zagen waar het project strandde, zijn er ook allang niet meer. Je wordt tegenwoordig zo enorm dwarsgezeten door havenambtenaren die blijkbaar niks beters te doen hebben, dat je alleen dáárom al het eigendom van een groot schip uit je kop laat.

Over de huidige sloopprijs weet ik niet veel omdat ik al 5 jaar uit de bootjeswereld ben, maar toendertijd had hij bij (best betalende) Deense slopers nog geen €50.000 opgebracht. Onder voorwaarde dat er geen asbest, beton of teveel betimmering in zat, want anders zakte de prijs pro rata tot €0,00 of bijbetalen.


Wtb het onderhoud etc: Vergeet Scheepvaartinspectie en andere officiële regelneukers. Aardige mensen hoor, maar ze maken zo'n project onmogelijk duur.
Maak er daarom op papier gewoon een jacht van, en ga voor de rest af op je eigen verantwoordelijkheidsgevoel.

Prepareer jezelf vervolgens op een enorme lading gezeik en ruzie van vrijwilligers onderling, gemekker over ligplaatsen, legio omhooggevallen stropdasdragers die het beter denken te weten doch wiens klauwen totaal verkeerd staan, dwarsliggende gemeentes en lege subsidiepotten.



Samenvattend zou ik willen zeggen: M'n beste Mariner, dream on.
Maar als je gezondheid en levensvreugde je lief is, hóu het dan ook bij dromen.



Mvg van een heel blije EX-scheepseigenaar,

Leo. :wink:
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
hamerhaai
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 dec 2010 15:00

Re: Kost tat nou?.. (Whah???),.....Nou, zo'n oud bootje tuur

Bericht door hamerhaai »

Kijk even op apolloduck.com, zoek onder commercials en dan tugs, er staan er ongeveer 400 op ,
Ik dee vroeger nog wel is oude reddingsboten importeren uit bangladesh en haalde hier mijn contacten op.
Er staan hier ongeveer 3500 vrachtschepen,etc. te koop.
Liever iets nieuws ! kijk dan op alibaba.com ,dit is wel een andere Ali!

Veel kijk plezier

groeten cees
Mariner (R.I.P.)

Re: Kost tat nou?.. (Whah???),.....Nou, zo'n oud bootje tuur

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

@ Jos; Ali lijkt me inderdaad een goede keus. :-D Maar je hebt gelijk; 'onze' blik wordt vertroebeld door emoties van nostalgische aard en dat werkt zeker prijsopdrijvend. Matsas is nu in ieder geval gewaarschuwd en zit zich al rijk te rekenen. In mijn optiek een strategisch 'beginnersfoutje' trouwens :cry:, doch dit geheel terzijde. Mijn stelling is mede daarom: 'Emoties zijn goed, (en onmisbaar), maar Realiteitszin en Ratio zijn beter!

@ Harry; Ook jij hebt natuurlijk gelijk! Voordat je het weet ontaard zo'n project in een hoop gekrakeel, splitsing der aanvankelijk 'verwante' geesten, en dan ligt het zootje al snel compleet op z'n reet. Ken wel een paar projectjes uit het verleden die zo ter ziele gegaan zijn helaas. :cry: (Zie me trouwens al met een paar honderd 'aandeelhouders' rond de tafel zitten om de verrichtingen te verantwoorden en toe te lichten. :shock: Nee, 'that's obviously not my cup of tea', thank you!)

In veel gevallen is een 'Griekse Begrafenis' overigens zo slecht nog niet. :wink: Keurig in je stappak, (mèt lakschoenen), en volgepakte plunjezak in de sloep stappen, het bootje onopvallend laten afborrelen op héél diep water en je daarna met een onschuldige blik bij de verzekering melden om de penningen op te strijken. :shock: (Zouden dat soort bedenkelijke praktijken trouwens nog steeds voor komen? :roll: Hoor er de laatste jaren gelukkig weinig meer van.)

@ Leo; Inderdaad, ook volledig gelijk! (Ik ben vanochtend wel héél erg meegaand zeg!). En bedankt voor de goede raad.:-D Maar wees gerust, ik heb overduidelijk géén plannen om me in zo'n onbesuisd avontuur te storten. Daarvoor loop ik al een pikheetje te lang in de 'oude bootjes wereld' rond. Ik heb m'n portie het afgelopen anderhalve decennium meer dan gehad en weet zo langzamerhand wat wèl, maar ook zeker wat niet haalbaar is. Mijn persoonlijke ambities op het bootjesvlak gaan echt niet verder dan dat ik over een aantal jaren een leuk polyester spitsgattertje van zo'n 24 voet met een kajuitje, een leuk klein dieseltje en een kruiplijn van max. 1,80 meter hoop aan te kunnen schaffen om de vaarten, vlieten en plassen van ons mooie waterrijke Zuid-Hollandse Groene Hart op m'n gemak te kunnen verkennen. Lijkt me heerlijk en errug rustgevend bovendien! (Ik geniet nu al!)

Wat ik eigenlijk met m'n eerste posting wilde aangeven is: 'bezint eer gij begint'. Dit om duidelijk veel te hoge verwachtingspatronen en dus teleurstellingen te voorkomen. Zoals gezegd zijn er in het verleden al voldoende behoudsprojectjes op de klippen gelopen en ego's beschadigd en geknakt helaas. :cry: '

Het behoud en beheer van een leuk oud sleepbootje à la 'Hector' kost dus ettelijke tonnen en een sloot tijd, 'uitdagingen' (in alle soorten en maten) en ergernissen en teleurstellingen. De benodigde pecunia hark je echt niet zo één-twee-drie bij elkaar. Dat was al niet zo in de tijd dat de economische bomen nog de hemel in groeiden en het is er in de loop der jaren zeker niet simpeler op geworden helaas. De ervaring leert dat je in NL zeker 'never nooit' fondsen los krijgt om de aankoop van een stuk drijvend oud ijzer te financieren. Oude bootjes zijn pas bereikbaar voor enthousiastelingen en erfgoedinstellingen als hun economische waarde NUL, (of zelfs negatief) is en ze ook nog keurig op je stoepje worden afgeleverd. Bij voorkeur natuurlijk wèl met een grote zak geld er bij om de eerste jaren rustig te kunnen klussebussen.
(En dan heet 't dus plotseling een 'restauratieproject van Varend Erfgoed' en zijn er, met de juiste motivatie en onderbouwing natuurlijk, merkwaardig genoeg nog wèl fondsen te vinden die in mindere of meerdere mate iets willen bijdragen in financiële zin. Overigens moet iedere dup altijd achteraf verantwoord worden, en zorg maar dat de boekhouding klopt, want anders heb je als bestuur of directie pas ècht een probleem! :roll: )

Maar laat het voorgaande enthousiaste geesten er vooral niet van weerhouden om zich in zo'n vooralsnog ongewis avontuur te storten. Mijn zegen hebben jullie, maar maak vooraf wel even een goed biznizplan, weeg alles zorgvuldig af en kijk vooral eerst goed 'over de schutting' hoe bijvoorbeeld buurman 'Holland' z'n zaakjes geregeld heeft.

Veel succes gewenst! 8)

De Behoudsmariner


Plaats reactie