Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Ere wie ere toekomet !

Petje af, ome Harry !


Jaaaaaren geleden voeren we met "een" schip een enorrum oud Chinees voorbij langs de Mauretaanse kust, dat daar -zwaar in de kop liggend, en met een heleboel aktiviteit rondom het achterschip met bootjes ed- voorbij.....
Men was nieuwsgierig, en vroeg via de marifoon of ze hulp nodig hadden, en wát ze aan het doen waren...
Het antwoord was: "...de reserveschroef plaatsen, want de normale had een blad verloren..."

Dus het komt voor (welliswaar geen windkracht 8) dat ingewikkelde akkefietjes "gewoon" ff op zee worden gedaan....
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Petje af, ome Harry !
Nou Jan hou die pet maar rustig op hoor.....de winter komt eran :lol:

Dit zijn typisch klussen welke je NAIT alleen doet Jan ( zoals de meeste klussen trouwens!) ik heb wat dat betreft altijd de instelling gehad -en tegen team leden gezegd- ALS het fout gaat zijn het mijn kloten........ALS het goed gaat "staan we met z'n allen op het podium" :mrgreen:

Hallo Jos, bedankt voor de moeite, jaaa natuurlijk daar in Isle of Grain was het geen crude en zullen we best het een of andere stookolie soppie hebben gelaaajuh :roll: Ik herinner me als de dag van gisteren daar op de kust- ik meen Purfleet of zo???- dat de stuurman van de wacht naar beneden kwam en dat we ALS de DONDER weer moesten gaan pompen anders gingen we VAN de kant AF.........de maten waren stappen en ik had net een schone pendek aangetrokken nadat de zuigervoedingwaterpomp er mee was genokt en er GEEN water meer in het glas stond en de Chinese olieman vrolijk doorstookte met 4 brullende vuren in die Schotse barrel..........vuren er UIT en hoofdstoom DICHT, schone pendek an en die tering pomp an de gang zien te krijgen :roll:die stuurman........" #$%&**(&(*) Hogeboom dat kun je nait maaak'n!!"........ikke " Ik heb GEEN stoom en anders blazen we de ketels op" .......ga terug naar die gozer op de jetty, kus zijn kloten en vraag om nog een uurtje...... :lol: Het is allemaal nog net kipperdekip goed geKoomuh....TOCH slecht voor de hydraulische pomp :lol: ...aaahwel het kouwe bier smaakte goed :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Tankers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Harry. zie het allemaal voor me ...dat geworstel met die donderse zuigervoedingpompies.
1954 Opweg naar de west.voor Ponte Delgado begonnen de pompies te klapperen,de nieuwe door de rijkswerf geplaatste zuigerveren begaven het, de hele hoge en lage druk er omheen geschaard, en ze hebben het geklaard en er kwam weer water in het glas van de twee B#W waterpijp keteltjes,verder geen last meer gehad ''ik stond erbij en keek er naar'', als zojuist bevorderde stoker der 1e klasse :roll: :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Stuurmachines, schroefassen en schroeven.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op het topic "Mooie Tankers" heeft Harry G.Hogeboom de laatste dagen als "Intermezzo" een aantal interressante foto's en bijbehorende verhalen over stuurmachines etc. geplaatst.

Vannacht hebben we tijdens het potje na de wacht in de midscheeps hier uitgebreid aandacht aan besteed en toen het doossie bier leeg was hebben we besloten om daar een nieuw topic voor in te scheren.
Ik zal dus e.e.a. verplaatsen naar dit topic. :)
All the best
Jos
Mariner (R.I.P.)

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Voor foto's van de 'Lone Ranger´, zie topic Sleepboten.
Mariner (R.I.P.)

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De ´Smit Houston´ in dok bij Scheepswerf De Nieuwe Waterweg in Schiedam, 1978.

Mooi overzichtje wat er nou aan ijzerwaren onder zo´n sleepbootje van 16.000 ipk hing. 8)

Afbeelding


SB schroef. schroefas en straalbuis.

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Opgestuurd door HGH. :)
Stuurmachine-4.jpg
Stuurmachine-4.jpg (142.96 KiB) 2954 keer bekeken
Stuurmachine-4-1.jpg
Stuurmachine-4-1.jpg (150.99 KiB) 2954 keer bekeken
Stuurmachine-4 ram-no.2.jpg
Stuurmachine-4 ram-no.2.jpg (89.3 KiB) 2959 keer bekeken
Stuurmachine-4 ram-communication-steering gearRm.jpg
Stuurmachine-4 ram-communication-steering gearRm.jpg (118.12 KiB) 2954 keer bekeken
hier nog een paar plaatjes van de 4 rammen stuurmachine ( 2 verschillende) met de verschillende mellochumpies er om heen.
Ik heb een apart plaatje bijgesloten van het Kommunikatie centrum IN de stuurmachine kamer ...rechtstreeks met de gozer boven die naar dat kruissie op de horizon koekelooerd.........koptelefoontjes, verleng spulletjes, de hele hap. DE man IN de stuurmachine kamer heeft het hele noodbedieningspaneel DIRECT bij het handje en kan met z'n verlengkabeltjes links en rechts over al dat ouwe ijzer kruipen en aan kraantjes en kleppies vogelen as dat mot!!!
Alhoewel niet zo listig uitgevoerd maar in de praktijk ( als je het even had bestudeerd!) waren er op " The 'Ol Forest HILL" anno 1959!!! dezelfde mogelijkheden. ( Het telefoontje was een grafding, er was geen koptelefoon etc.etc....maar de principes waren er WEL!) HGH
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding.Afbeelding

s.s. BONDOWOSO, Soerabaya, December 1928
De man met de pet is mijn vader.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door jdbvos »

wat een eigenaardige schroef....
Niet zozeer de schroef zelf, die is voor die tijd redelijk normaal, maar hoe hij bevestigd is op de as: ik zie geen schroefmoer, of -muts, maar een soort van gietbult.....
Ben benieuwd hoe die op de as vastzat.....
Iemand ????
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door v+d »

Ik denk toch dat achter dat blok , waar de vader van Theo op zit , een moer verstopt zit .
Het vlak waarop het rust ziet er bewerkt uit , dat zou bij een gietstuk overbodig zijn .
Overigens een prachtig mooie roerconstructie met veel klinkwerk , mooie foto!!


Plaats reactie