Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door v+d »

Theo ,

prachtige foto's ik sluit mij bij Harry aan , trek die schoenendoos wat verder open, a.u.b.
Inderdaad een gammel roertje vergeleken met die enkelschroever , misschien omdat het tussen het schroefwater in zit?

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Inderdaad een gammel roertje
Nee V+D gewoon "een gammel roertje".......en helemaal als je bedenkt dat ten tijde van het bouwen van dit jacht de materialen kennis in de kinderschoenen stond...dus dat lichtgewicht roerkoninkie lijkt mij maar niks en al helemaal niet omdat het zonder hak of wat dan ook daar een beetje hangt te flapperen....het is wel behoorlijk gebalanceerd en lijkt mij het denkproduct van een cijferaar met een latje :mrgreen: .....als dat tafeltennis batje verkeerd in een paal water komt met een paaltje pikken, dan weet ik dat zonet nog niet.......het zou me niet verbazen als er aan dit roertje "een verhaal" zit....de tijd zal leren of dat zo is EN of we het ooit uitvinden :roll:

PS.je V+D...trouwens veel dank voor je suggesties.....wat betreft foto's hou ik m'n luchtkleppie angstvallig dicht, na Jan z'n uitleg is er hoop :oops: ....maar van dat voorbeeld wist ik....ik kom uit de MK maar ik kan vaaaar'n :oops: :roll:

En hoe die Horsten daar in dat verre land van de Grieken dat steeds maar weer vogeld met die foto's op kombuispraat is mij ook een raadsel, hij komt nota bene van de brug en is ook geen 25 meer en TOCH kan ie ut! zou dat Koomuh omdat ze in Griek'nlaand vroeger Orakels had'n :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,
Dit stukkie was gaande op Scheepvaartnieuws, maar hoort hier in feite meer thuis, vandaar 'n kopietje

Kijk Leo, ik zal je van die persmuskieten dan gelijk maar een voorbeeld geven betreffende het " mis refereren" van je eigen woorden :lol: :lol: maar zet er wel gelijk bij dat de TOTALE quotatie op het voorgaande bericht moet worden gelezen.......kijk dat ze me beledigen af en toe aan boord door me Kapitein of Stuurman te noemen is eeeen ding..maar "persmuskiet"..... :twisted:

Ik had jaaaaren geleden een bootje in dok waar een hoop aan moest worden gesleuteld en ooook de jaarlijkse surveys gedaan moesten worden...ik stelde voor om dus tijdens de dokking ook maar vast met de surveys te beginnen en dan " van liever lede" de diverse punten af te nokken EN " mocht er dan hier of daar eens iets niet werken" dan hadden we de tijd om dat te regelen en was het NIET een situatie van "we komen uit dok" en we moeten als een speer weg om hier of daar wat te laden..........( want daaar zijn bootjjes voor jatoch niettan!!! :mrgreen: )

Dat was zo'n superintendent meneer die ALLES beter wist.......en NEE hoor dat vondt tie helemaal geen goed idee......HIJ had tat allemaal scherp op een rijtje staan en zou me wel bellen als ie zover was.............ik had...omdat ik nou eenmaal niet helemaal van de Bakfiets van m'n ouwe buurman Bakker Herman Samson ben gevallen al een heleboel dingetjes op het niet meer zo jonge scheepie gezien, die op z'n minst wat aandacht nodig hadden en misschien wel een sleutel of een schroevendraaier voor een mooi poossie..........waaronder o.a. in het bijzonder het gammele en welhaast geheel naar de galamiesjes lijkende Noodtelegraaffie met bijbehorende trammelant aan de hoofdkar ( scheepie met pneumatische brugbediening..ouwe hap geeft ALTIJD problemen...luchtdrogers niet werken, vocht.vul maar in.....het is te voorspellen!!!)

Nee hoor....oprotten die gozer met dat witte overalletje......hij ZEI het nog net niet, maar het was als van een neonbord van zijn voorhoofd te lezen.....
Nou laat ik me niet ZO snel afpoeieren.......( DAT leer je o.a. op een tankertje Van Ome Cor met een partij Chinezen die met het Boekie van Mao rondlopen en je soms per ongeluk met een stuk ijzer in de hand te woord staan en die we d'r dan in Colombo met de polisie AF lieten halen....nee hoor niet in de 1800''s maar de 1900's...mar ik dwaal af! :oops: )

Ik liet me dus niet afpoeieren, legde geduldig uit dat ik er was om hem te helpen maar dat o.a. die pneumatische Noodbediening van de Hoofdmachine EN van het stuurorgel EN de noodgenerator om slechts een paar zaken te noemen tijdens dit Jaarlijkse survey ECHT moesten werken EN dat ik dat persoonlijk wilde zien..gezien de leeftijd van dit jacht enz. enz.....EN dat ik daardoor suggereerde om daar aan te beginnen om straks mogelijke vertragingen te voorkomen....uitdrukkelijk er bij noemende dat o.a. de NOODbediening van de Hoofdmotor soms een storend element kon zijn...starten van de brug, bedienen, dan overzetten naar de controle kamer en bedienen, dan over zetten naar de "in laatste noodgeval als het helemaal niet anders kan...naar de hoofdmotor zelf en dan bedienen en dan dat zelfde ritje weer terug tot "op de brug" en dan " kat in het bakkie"....om nou maar eens een voorbeeld te noemen........snappuuuu meneer Superintendent ( erbij denkende maar uiteraard NIET zeggende...jij kan wel denken dat je grote kloten hebt......maar IK teken je certificaatje of NIET!!

Meneer Surveyor...hartelijk dank...DAT werkt allemaal......OPROTTEN....DUS ik weg..... de beste man dacht er zelfs niet over naaaa, dat ondergetekende 3 seconden nadat ie van de gangplank afliep.........dat hele gesprek "en detail" optekende, inclusief waar iedereen zat, de kleur van hun stropdas en wie de getuigen waren.......kijk zo'n rotzak ben ik dan ook wel weer....

Het zal jullie al duidelijk worden dat er NIKS werkte..........NAKS.........ik hoefde niet eens " een vervelend zeikerig mireneukertje in een witte overal te worden..../DAT werd me bespaard....NAKS werkte er, wat betreft die noodmeloochumpies dus en op een zodanige wijze dat ik kon zien dattie het jaar ervoor iemand in een witte overal WEL had afgepoeierd..( wat me niet verbaasde bij deze meneer!)

Hij werd dus haast bloedje link toen ik hem vertelde waar zijn staf officieren bij waren, die zwaar onder de overigens negatieve indruk van deze meneer waren, dat ik als "oud zeeman" AL die mooie regels in feite heeeeel eenvoudig interpreteerde........een schip in een technische staat waar IKzelf niet op naar zee zou gaan.........daar hoeven anderen OOk niet mee naar zee!! snappu meneer :roll:

Belt U mij maar als het werkt........het werd een vervelend weekje, de baas van zijn baas aan de telefoon...allerlei andere papiersnuivers...ikke af en toe een stukkie voorlezen uit mijn notities.....op de speakerphone met allerlei wijze mannen die luisterden..........en dan weer stilte.....af en toe belangstellend aan m'n gehoor vragend of er soms personen waren die me wilden komen helpen omdat ze dachten dat ik niet wist HOE het moest werken :mrgreen: ....ooooh neeee hooooor....daaaar twijfelen we niet aan.....nou mooi dan!!! :mrgreen:

Ik meen dattie een weekie druk was om de zaak te klaren, voor anker in de haven, zowel de ouwe als de hwtk bedanken me toen het over was en die gozer even naar het schijthuis was.........ja ziet U meneer het heeft al geen jaren gewerkt maar jaaa die meneer XYZ..... :mrgreen:
T'is goed jongens....DAT wiist ik al toen we die eerste vergadering hadden...vandaar....enuh...ik sta met m'n ene poot in het graf...maar jullie moeten nog een poossie mee, ik zou TOCH die ISM code eens goed lezen....goeie reis hoor!!!

In het Engels zeggen ze dan ( en ik ben trouwens een groot voorstander van het spreken van de taal van m'n moeder!!)
Fuck them....and the horse they rode IN on!! :mrgreen:

Mien God wat kunnen die klanten in een wit overalletje zeikers zijn :(

_________________
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wel het gezicht van de hwtk toen ik die klap met de hamer uitdeelde, hahahhahahaha
Tjaaa Stuurkadotje.....
Da's een donders mooi EN uit het leven gegrepen verhaal...en IK hou van verhaaal'n..het liefste met een kouwuh pot erbij en een beetje overdrijven mag ook best van mij :lol: en ik ben gelijk te porren...vrougaah :roll: - om een stuurman een geintje te flikken....( en wie de bal gooit krijgt hem terug niettan...jaatoch....maar op een reissie van een maandje of wat bij elkaar in de nek mot ut wel leuk blijvuh....enz. enz.)

ALLES wat ik van jou hoor...tussen de grinnekende regels door.....dat die noodmeloochem ZO goed als ZEKER dus NIET werkt als je hem OOIT eens nodig MOCHT hebben............OF....ergernog....als een kollega van jou die dat klappie van de hamer op het " juiste plekkie" niet weet net aan boord is....en het HELEMAAL fout gaat.....met een bekkie slecht weer snappie :roll:

De werkelijk verantwoordelijke handeling is ( en die halve zool van een hahahahaha Hwtk. heeft DAT misschien ook wel gedaan zonder jou medeweten???) is dus om dat braampie wat daar in die cylinder of wat dan ook zat er UIT te halen, WEER te testen ( en dat ook regelmatig te doen!) en er vertrouwd mee te raken......
Als ik jou was zou ik die foto van die kromme roerkoning hierboven eens goed bekijkuh en je afvragen van " Who fucked THAT up" :lol:
PS.je: Nu ik mede door de begeestigde hulp van Jan Vos een gooi wil doen met het plaatsen van een plaatje, zal ik proberen om hieronder te beginnen met de eerste van een kleine serie over hydrauliekpompen zolas typisch toegepast op stuurmachine installaties. Ik weet dat er tegenwoordig soms ietwat modern ogende pompen en/of solenoidkleppies worden toegepast, maar daar komen we nog wel op. Dit zijn aantekeningen van mijzelf uit een grijs verleden en ik denk zomaar dat ze NU nog net zo relevant zijn als 150 jaar geleden toen ik ze maakte!!
Bijlagen
De index van een AEG rotary vane stuurmachine
De index van een AEG rotary vane stuurmachine
Stuurmachines-diversen1.jpg (185.1 KiB) 2523 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hier een schema voor de AEG rotary Vane
Bijlagen
Stuurmachines-diversen2.jpg
Stuurmachines-diversen2.jpg (208.89 KiB) 2522 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb dat meerdere foto's op eeen beriggie nog niet uitgevogeld Jan, maar hoop doet leven en bedankt voor je hulp...heb jij vroegaah op de bok gevaaar'n :mrgreen:

Hier een 2e pllatje van die AEG....het is een beetje mager, maar dat komt omdat ik met die pixels lig te klieren
Bijlagen
Stuurmachines-diversen3.jpg
Stuurmachines-diversen3.jpg (167.66 KiB) 2522 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En een echte AEG d'r achteraan.Sorry voor al dat geneuzel met die verschillende berichten, dat knapt nog wel op, het is rotweer en ik had helemaal geen zin om naar de midscheeps te gaan en bij die stuurlui te eikelen over pixels :mrgreen:
Bijlagen
AEG-Brown--10-04-08.JPG
AEG-Brown--10-04-08.JPG (173.41 KiB) 2520 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door jdbvos »

Nou, je pixelt behoorlijk voor volk-en-vaderland weg, Harry ! Het is zelfs LOUD-AND-CLEAR ! :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jan.........tjaaa...de wonderen zijn de wereld nog niet uit, merci voor je duidelijke uitleg...( vrougaah werkte dat toch anders???........aaahwel...DAT was vroegaaah!!)

Hallo et all:

Nog even een correctie: Ik heb hierboven bij foto's referentie gemaakt naar de ouwe Oceanic van Bugsier......dat was verkeerd....het IS de ouwe " Simson". Ik heb alleen te maken gehad met het schip als de " Lone Ranger"..en was dus FF in de knoop!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door leo-shof »

het is rotweer en ik had helemaal geen zin om naar de midscheeps te gaan en bij die stuurlui te eikelen over pixels

kijk meneer Harry (Kapitein of Stuurman) jouw kennende
gaat je dat echt wel onder de knie krijgen
jatochniettan
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie