Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
Hallo M.rechtuit konden die boten
Praaachtige serie....van een prachtig schip...hoop het nog een keer te zien...zeker in de zelfde klasse als die Bugsier boten.......ZOOO maaak'n ze ZE nait meer!!!
Maar jaaa.....het waren ook " rechtuit boten" bij uitstek.....niettan
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
Hallo Harry,
Dank, dank, dank voor de complimenten.
´k Weet dat ik nu effe volledig "off-topic" ga , maar wilde je onderstaande fragmentjes zeker niet onthouden.
Smit MAN van de Elbe;
http://www.youtube.com/watch?v=wrb0Efk8 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=OBuuVqbZ ... er&list=UL
Industrie van de Bruinvisch;
http://www.youtube.com/watch?v=dNyxlXMQ ... er&list=UL
http://www.youtube.com/watch?v=FJMwrVoHVTE
Mooi toch!
En binnenkort wordt deze ook nog aan de oud-ijzer verzameling van mijn werkgever toegevoegd;
http://www.youtube.com/watch?v=NYIAFrktwaI
Dank, dank, dank voor de complimenten.
´k Weet dat ik nu effe volledig "off-topic" ga , maar wilde je onderstaande fragmentjes zeker niet onthouden.
Smit MAN van de Elbe;
http://www.youtube.com/watch?v=wrb0Efk8 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=OBuuVqbZ ... er&list=UL
Industrie van de Bruinvisch;
http://www.youtube.com/watch?v=dNyxlXMQ ... er&list=UL
http://www.youtube.com/watch?v=FJMwrVoHVTE
Mooi toch!
En binnenkort wordt deze ook nog aan de oud-ijzer verzameling van mijn werkgever toegevoegd;
http://www.youtube.com/watch?v=NYIAFrktwaI
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
M.
Prachtige karren....met veel plezier naar gekeken en geluisterd en klinkt als muziek als ze net FF boven stationair draaien, die Ouwe Industrie net drie beentjes helemaal, bedankt voor de moeite.
Ik probeer even verder te gaan met het Stuurmachine verhaal en wil nog even benadrukken hoe dgelijk en zwaar die Bugsier slepers zijn uitgevoerd; ook mooi vergelijk materiaal met dat spulletje dat Jan hier boven neer zette. Als alles goed gaat staat hieronder een foto met wat rode pijlen en kruissies, als volgt:
1) Zwaar onderdeks taatlager aan de bovenkant van de roerkoning...dat hele spul kan geen kant op.
2) Zware roerkoning per definitie, vergelijk dat maar eens met b.v. de mooie ouwe foto van Theo Horsten hierboven, waar dat fladder-roertje tussen de 2 schroeven in hangt te bungelen.
3) zware koppelstang met het andere roer.
4) achter de roerkoning zie je nog net de cylinder, vergelijk met hierboven foto van Jan Vos
5) kijk naar die pasbouten en de gietstukken, de degelijkheid "druipt er van af"...( en reken maar dat die Duitsers daar een goed stukkie staal in gestopt hebben, DAT is geen pisbakken ijzer.
Als het allemaal werkt dan komt er onder ook nog een foto van een Rotary Vane machine tijdens overhalen
Prachtige karren....met veel plezier naar gekeken en geluisterd en klinkt als muziek als ze net FF boven stationair draaien, die Ouwe Industrie net drie beentjes helemaal, bedankt voor de moeite.
Ik probeer even verder te gaan met het Stuurmachine verhaal en wil nog even benadrukken hoe dgelijk en zwaar die Bugsier slepers zijn uitgevoerd; ook mooi vergelijk materiaal met dat spulletje dat Jan hier boven neer zette. Als alles goed gaat staat hieronder een foto met wat rode pijlen en kruissies, als volgt:
1) Zwaar onderdeks taatlager aan de bovenkant van de roerkoning...dat hele spul kan geen kant op.
2) Zware roerkoning per definitie, vergelijk dat maar eens met b.v. de mooie ouwe foto van Theo Horsten hierboven, waar dat fladder-roertje tussen de 2 schroeven in hangt te bungelen.
3) zware koppelstang met het andere roer.
4) achter de roerkoning zie je nog net de cylinder, vergelijk met hierboven foto van Jan Vos
5) kijk naar die pasbouten en de gietstukken, de degelijkheid "druipt er van af"...( en reken maar dat die Duitsers daar een goed stukkie staal in gestopt hebben, DAT is geen pisbakken ijzer.
Als het allemaal werkt dan komt er onder ook nog een foto van een Rotary Vane machine tijdens overhalen
- Bijlagen
-
- L-Ranger-30-07-08Hfx -exSimson.JPG (138.62 KiB) 3385 keer bekeken
-
- RotaryVane-Overhaul.JPG (90.42 KiB) 3368 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
'k vond nog een mooi plaatje (op StS) van de noodstuurinrichting ZONDER condoompie....Is Engels, en die doen niet aan die dingen......
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
Hallo,
Op het ijsbreker onderwerp kwam er wat te praat over "ijsbrekers" van zelf en in een indirecte manier heeft dat ook weer betrekking op dit onderwerp hier....waar ook nog wel over stuurmachines van ijsbrekers wat geouweneeld zal worden, op deze manier houden we het zaakie een beetje bij elkaar. Ik hoop dat het lukt.
Deze informatie hieronder is alweer een kleine 10 jaar oud!!!! en had te maken met het in de vaart brengen van de nieuwe Zweedse ijsbrekers...die WEL het wek moesten kunnen doen, maar goedkoper moesten zijn EN ook commercieel kunnen werken. Ze zijn dus in samenwerking met een prive kluppie gebouwd en zijn zo zachies aan wel bekend in de offshore industrie, de bemanning ligt misschien in de 15-20 man catagorie??
Ik vond een oude foto van de KIgoriak..gebouwd in 1978-nu in Rusland, vergelijk maar met die nieuwe Viking boten
Hier is info over die Viking schepen
http://vikingsupply.egroup.no/vess_vidar_spec.asp
Op het ijsbreker onderwerp kwam er wat te praat over "ijsbrekers" van zelf en in een indirecte manier heeft dat ook weer betrekking op dit onderwerp hier....waar ook nog wel over stuurmachines van ijsbrekers wat geouweneeld zal worden, op deze manier houden we het zaakie een beetje bij elkaar. Ik hoop dat het lukt.
Deze informatie hieronder is alweer een kleine 10 jaar oud!!!! en had te maken met het in de vaart brengen van de nieuwe Zweedse ijsbrekers...die WEL het wek moesten kunnen doen, maar goedkoper moesten zijn EN ook commercieel kunnen werken. Ze zijn dus in samenwerking met een prive kluppie gebouwd en zijn zo zachies aan wel bekend in de offshore industrie, de bemanning ligt misschien in de 15-20 man catagorie??
Ik vond een oude foto van de KIgoriak..gebouwd in 1978-nu in Rusland, vergelijk maar met die nieuwe Viking boten
Hier is info over die Viking schepen
http://vikingsupply.egroup.no/vess_vidar_spec.asp
- Bijlagen
-
- Moderne-NieuweZweedse-Brekers.jpg (109.48 KiB) 3183 keer bekeken
-
- Moderne-NieuweZweedse-Brekers1.jpg (181.2 KiB) 3183 keer bekeken
-
- Moderne-NieuweZweedse-Brekers2.jpg (132.89 KiB) 3183 keer bekeken
-
- Moderne-NieuweZweedse-Brekers3.jpg (198.26 KiB) 3183 keer bekeken
-
- BIG-K-ice-1.jpg (50.17 KiB) 3178 keer bekeken
-
- VIDAR_VIKING.jpg (49.64 KiB) 3177 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
Hallo,
Zelfs de oudere Finse brekers, zoals de Urho zijn bijzonder kompetente schepen en de kwaliteit straalt er van af bij het hele schip EN de diesel elektrische voortstuwings installatie...2 schroeven voor EN 2 achter, NU een ietwat ouderwets concept..hieronder wat plaatjes ik meen dat ik ze rond 2003 of zo nam. De stuurmachine is nog wel het interessantste en ik vraag me af of er kommentaar op komt "waarom"? Ik heb in de kroeg een pilsje weggegeven ( is trouwens een dooie troep daar en dus een andere oplossing gevonden ) i.v.m. mijn sukses bij het plaatsen van foto's
Die dubbele moet een slimmere vogel dan ik er maar afhalen......het is donker en het regent ik sjauw niet helemaal naar de midscheeps met m'n laptoppie
Zelfs de oudere Finse brekers, zoals de Urho zijn bijzonder kompetente schepen en de kwaliteit straalt er van af bij het hele schip EN de diesel elektrische voortstuwings installatie...2 schroeven voor EN 2 achter, NU een ietwat ouderwets concept..hieronder wat plaatjes ik meen dat ik ze rond 2003 of zo nam. De stuurmachine is nog wel het interessantste en ik vraag me af of er kommentaar op komt "waarom"? Ik heb in de kroeg een pilsje weggegeven ( is trouwens een dooie troep daar en dus een andere oplossing gevonden ) i.v.m. mijn sukses bij het plaatsen van foto's
Die dubbele moet een slimmere vogel dan ik er maar afhalen......het is donker en het regent ik sjauw niet helemaal naar de midscheeps met m'n laptoppie
- Bijlagen
-
- FinseBrekerUrhu-assen.jpg (193.41 KiB) 3180 keer bekeken
-
- FinseBrekerUrhu-HoGennies-Twk.jpg (133.9 KiB) 3180 keer bekeken
-
- FinseBrekerUrhu-Stuur-slip.jpg (128.23 KiB) 3180 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
Harry ,
Het lijkt mij wel een slimme manier om een stuurmachine te bouwen , het bouwt kort en neemt uitlijningsfouten iets gemakkelijker op , bovendien kan de cilinder met de roerarm verbonden zonder allerlei ingewikkelde constucties waarop onvermijdelijk speling zit of komt , dus minder gejutter .
Het lijkt mij wel een slimme manier om een stuurmachine te bouwen , het bouwt kort en neemt uitlijningsfouten iets gemakkelijker op , bovendien kan de cilinder met de roerarm verbonden zonder allerlei ingewikkelde constucties waarop onvermijdelijk speling zit of komt , dus minder gejutter .
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
Ik heb de dubbele foto's verwijderd, maar het zijn wel zondagsuren hoor!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
VASTE OT Koomuh......vastwel zondagsuren
V+D...inderdaad EN die mooie klem die bij het roerjuk op die mooie gladdde stang zit geklemd id "de truuk".....die klem is precies bewerkt en DUS is de klemkracht bekend..........ALS dat roer een zware opdonder krijgt, dan slipt ie op die stang ZONDER alles in de barrels te draaien!!!!
Het is dus een meesjaaanische beveiling EXTRA op de hydraulische beveiliging die in de hydrauliek zit.!!
Hieronder een Mederne uitvoering van de " Schroef van Horsten Snr."
- Bijlagen
-
- BoltenBladesonHub.jpg (79.55 KiB) 3040 keer bekeken
-
- Oden-props-rudders.jpg (20.61 KiB) 3035 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven
Beetje zigzaggen mag ooook van Martje in Braziel...
Af en toe gaat er wel eens wat fout met een lagertje hier of taaar en wordt Apeldoorn gebeld
Af en toe gaat er wel eens wat fout met een lagertje hier of taaar en wordt Apeldoorn gebeld
- Bijlagen
-
- Schroefaslager-bakkie.JPG (49.26 KiB) 2977 keer bekeken
-
- Schroefaslager-bakkie (1).JPG (43.32 KiB) 2977 keer bekeken
-
- Schroefaslager-bakkie (2).JPG (58.2 KiB) 2977 keer bekeken
-
- Schroefaslager-bakkie (3).JPG (58.09 KiB) 2977 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"