Overtime

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Jos Komen (R.I.P)

Overtime

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als stuurmansleerling bij Caltextankers maakte ik dagelijks 4 uur overtime, maar dit was Ter leeringhe ende vermaeck. :wink:
Alles wat er na die 12 uur gemaakt werd mocht dus "geschreven" worden, maar dat was duidelijk geen vetpot.
Als derde stuurman bij Nedgulftankers kon ik na de normale acht uur opeens alles schrijven. :)
Na de wacht meelopen aan dek met butteren, ballastshiften en gassiefree maken, onderhoud aan de sloepen en reddingsmiddelen tikte ook wel aan.
Alleen lagen we nooit lang genoeg in een haven om de volle 200 procent van een havenwacht op zondag mee te pikken, maar daar heb ik later op de bulkcarriers van Triton wel uitgebreid van kunnen profiteren. :)
Schrijven met een vork, aan tafel was dit vaak een vaak een onderwerp van gesprek.
Een eerste stuurman die graag ouwe wilde worden en een bruine arm wilde halen op kantoor, schrapte vaak veel van je welverdiende overtime en een second keurde al die torn-toe van die vetpriesters wel goed. :wink:
De vaste vergoeding van overtime voor een eerste stuurman bij de kustvaart was in de jaren 70 ook wel redelijk, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
6 op 6 af op zee en regelmatig een vrij weekend in een mooi haventje. :)
Ach, toen ik stopte met varen had ik er geen rooie cent aan overgehouden, maar er wel veel plezier aan gehad. :)

Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Overtime

Bericht door jandezeeman »

Jos,

Ik geloof ook niet, dat er iemand onder ons is, die met varen, wel rijk is geworden.
Maar wel een goede tijd gehad :)

Gr, Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Overtime

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Het maakte nogal verschil of je op een tanker of een drogeladingschip zat.
Maar inderdaad,rijk werd je er niet van.
Harry
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Overtime

Bericht door v+d »

Heren ,

Het rijke zit in de ervaring die we opgedaan hebben , niet gauw bang , niet lullen maar aanpakken en het kan niet gek genoeg .
Daar heb ik later en nu nog veel aan gehad.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Overtime

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Begin jaren zestig...daar begint die Komen weer te zemelen dat alles vroeger veel beter was... :)
Maar op de Caltex Arnhem zat er 's avonds een bediende in de pantry, boven de trap van de hutten van de stuurlui van 20 tot 22 uur overtime te maken alleen maar om te wachten tot er misschien een stuurman op het belletje in zijn hut zou drukken om een potje bier te bestellen. :wink:
Ik had als leerling ook zo'n belletje in mijn hut en uiteraard maakte ik daar een keer gebruik van.
Maar dat was ook meteen de laatste keer. :)
De dienstdoende bediende, een zekere Tammerijn uit Crooswijk, kwam mijn hut binnenstormen en vroeg me op luide toon "Bent je nou helemaal van de pot gepleurd, je denk toch niet dat ik voor zo'n snotneus als jouw me pote uit mijn reet gaat lope renne om as meneer het belief op te komme drave met een pilsie? Rot nou gauw op". :lol:
Maar die Tammerijn maakte daar wel zijn overuurtjes. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Overtime

Bericht door K.Brouwer »

Begin jaren zestig Jos mocht ik als dekjongen op de Rijnstroom wel overwerk maken doch je kreeg het niet betaald. :roll: .Dat werd al van tevoren in je oor gefluisterd. Toen maakte je ook nog "echte " promoties. Van dekjongen naar matr. o/g ging ik van F 90,- p.m. naar f 142,90 p.m. met een overwerk van f 0,75 per uur. Toen ik in '63 naar matroos (18 jaar) promoveerde ging m'n gage naar f 352,50 p.m.,het overwerk tarief weet ik niet meer,doch zou je naar evenredigheid gerekend zo rond de f 1,85 kunnen stellen.

Voor ons ( KHV) was het eigenlijk belangrijker dat die regel van een halve verlofdag voor meren/ontmeren op Zaterdagmiddag na 12.00 van toepassing werd. Heel wat toestanden hierover meegemaakt. Wel om 12.00 boot vastgeknoopt doch nog geen gangway uit,ben je nu wel/niet gemeerd? Etc. etc. Wel een keer meegemaakt dat
de rederij ( HSM) in al z'n wijsheid had besloten dat de schepen die normaal op Zaterdagmiddag uit A'dam vertrokken
dat niet meer mochten doen, om die halve verlofdag uit te sparen mocht men pas na 24.00 die dag vertrekken.
Hebben hier kort veel voordeel bij gehad :lol: , normaal meerden wij op zaterdagavond zo tussen 19.00 en 22.00
aan dus misten wij natuurlijk onze zondag. Maar nu moesten wij wachten totdat die boot na 24.00 losgegooid had
daar er geen ligplaatsen waren :-D . Dus om 12 man een halve verlofdag door de neus te boren vingen 12 anderen
een hele verlofdag! :-D :-D . Dat hadden die kantoorknurrefies jammer genoeg snel door dus die "bonus"was maar kort 8) . Heb hier niet meegemaakt dat iemand er in je overwerk zat te schrappen,nog a/b nog door kantoor.

Toen ik later bij DvdH kwam moest je tegen die snurkers ingaan die wel opperhoofd waren maar van die overwerkregels niets snapten en dan maar gingen krassen in je lijstje.Wat oorlogen hierover moeten voeren :evil: ,
dat lag dus niet aan kantoor.Vooral die 60% regel bij donkere uren snapte velen niet :shock: .

In de '70-er jaren veranderden de zaterdag/zondasregels weer en werd toen eerst goedgekeurd en later on druk
van die Groningers weer teruggedraaid :shock: . Dat heeft heel wat kwaad bloed bij ons gezet.Is later toch goedgekomen 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Joop Kieviet (RIP)

Re: Overtime

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

In de jaren 50 was het niet veel beter je was blij om een schip te krijgen of de dienst in. Het geluk was met mij op 1 nov. 1952 in dienst bij VO of de marine. Ondanks alles was het een fijne tijd prettige collega's die je als leerling kon hebben. Ook hier 10 uur per dag maar de twee uur overtime en het andere overtime tijdens het butteren ect. mocht ik schrijven als matroos o/g, dus de studie onkosten waren verzekerd. Trouwens met het weinige wat we toen hadden was er meer lol dan nu, alleen al de handel in cigaretten in Brazilie was een belevenis alleen de winsten verdwenen snel aan de wal!!!
Gr. Joop
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Overtime

Bericht door Mart Hoogedoorn »

TOEN bij de varende marine niets betaald voor overtime maar je maakte het wel op zee en in de haven om de drie dagen de wacht en daar kreeg je ook niks voor....maar we dàchten gewoon niet aan overtime,zo was het nu eenmaal.
Op de kustvaart 1961+ van het zelfde laken en pak je gage en dat was het... later ''all in'' mnd gage.
Bij het loodswezen 14 dagen op/af, met nog wat morgens ''bij werken'' in je 14 dagen vrij....werd later minder.Op de Ogden schepen was het schrijven na je wachten , ik hield me bezig meestal met reserve verstuivers in redelijke staat houden,later ook ''all in'' gages.....en dat is zo gebleven tot het einde van mijn cariere :lol: Al met al weinig te reclameren gehad op de 34 plaatsingen(schepen) die ik ''onder mijn kont'' heb gehad :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie