Zelfgebouwd stalen slepertje
Re: mijn bootje
De kajuitwanden plaatsen we eerst en daarna pas gaat het dak er op.
Als je eerst de kajuitopbouw in elkaar last en dan plaatst gaat het waarschijnlijk niet passen of heb je veel werk met pasmaken! De koekkoek hoort eigenlijk in hout uitgevoerd te worden , maar ja wij zijn iezerboeren zeggen ze hier. Wandjes erin , dak erop en een luikopening in het poopdek(niet standaard)omdat daar een grote bergruimte is. De koekkoek geplaatst en afgelast in het dak.(ook niet geheel standaard) Het model zit er goed in en alles past prima!
Bijna alles zit alleen nog vast met redelijk kleine maar stevige hechtlassen.
Als je eerst de kajuitopbouw in elkaar last en dan plaatst gaat het waarschijnlijk niet passen of heb je veel werk met pasmaken! De koekkoek hoort eigenlijk in hout uitgevoerd te worden , maar ja wij zijn iezerboeren zeggen ze hier. Wandjes erin , dak erop en een luikopening in het poopdek(niet standaard)omdat daar een grote bergruimte is. De koekkoek geplaatst en afgelast in het dak.(ook niet geheel standaard) Het model zit er goed in en alles past prima!
Bijna alles zit alleen nog vast met redelijk kleine maar stevige hechtlassen.
Re: mijn bootje
Ik ben wel benieuwd hoe dat straks met de schroefas gaat.
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: mijn bootje
TJA...daar zat ik ook al enige dagen aan te denken
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: mijn bootje
Eerst even Harry antwoorden ,dat was ik vergeten.
Een bedrijf dat in dit werk gespecialiseerd is zal er , schat ik , 150 uur voor nodig hebben(alleen casco).
Wij lasten alles tweezijdig en verloren hier en daar wat uren omdat er andere zaken tussen kwamen , als je een maal gestopt bent kost weer opstoom komen tijd.
Dus ik denk 200 tot 250 manuren , maar en echte amateur die ook nog lassen moet leren mag wel op 250 tot 300 manuren rekenen.
Wij kozen voor een moderne snelloper, omdat een originele eenpitter in z'on nieuw gebouwd bootje m.i. niet tot z'n recht komt.
Bovendien neemt dat het hele vooronder in beslag en komt er van recreatie niets terecht.
Nu is het een bootje geworden met respect voor en een knipoog naar het verleden , waarvan mensen die er aan bouwden vaak zeiden , die oudjes moesten toch vaak zwaar werk verrichten!!
Verder is er geen opsmuk of bling-bling , gewoon ronde messing poortjes , stalen luiken en een zelf gelast simpel mastje.
Een bedrijf dat in dit werk gespecialiseerd is zal er , schat ik , 150 uur voor nodig hebben(alleen casco).
Wij lasten alles tweezijdig en verloren hier en daar wat uren omdat er andere zaken tussen kwamen , als je een maal gestopt bent kost weer opstoom komen tijd.
Dus ik denk 200 tot 250 manuren , maar en echte amateur die ook nog lassen moet leren mag wel op 250 tot 300 manuren rekenen.
Wij kozen voor een moderne snelloper, omdat een originele eenpitter in z'on nieuw gebouwd bootje m.i. niet tot z'n recht komt.
Bovendien neemt dat het hele vooronder in beslag en komt er van recreatie niets terecht.
Nu is het een bootje geworden met respect voor en een knipoog naar het verleden , waarvan mensen die er aan bouwden vaak zeiden , die oudjes moesten toch vaak zwaar werk verrichten!!
Verder is er geen opsmuk of bling-bling , gewoon ronde messing poortjes , stalen luiken en een zelf gelast simpel mastje.
Re: mijn bootje
ik ook..., misschien een dubbele schroefas ???Theo Horsten schreef:Ik ben wel benieuwd hoe dat straks met de schroefas gaat.
lijkt me niet de makkelijkste oplossing voor een slepertje met één motor.
Re: mijn bootje
Nou , de schroefas dan maar het komt hier toch met bakken de lucht uit
We zijn de schoefas niet vergeten en maakten ons er ook geen zorgen over.
Er moet natuurlijk een gaatje in de scheg , dat slijpen wij erin.
Met een frans flensje en wat rondgezette plaatjes maken we het gat klaar om de schroefaskoker op te nemen.
Gelijktijdig worden de koelmantels op de scheg afgelast en de bouten voor de anodes aangebracht.
Ook de hak voor het roer wordt ingebracht en afgelast , zodat later (door lassen) geen warmte ingebracht hoeft te worden. Wij kozen voor een separaat druklager om de motor niet onnodig te belasten en bovendien gebruiken wij een koppeling die uitlijningsfouten op kan vangen.
Deze koppelingen kunnen geen druk opvangen!
Voor het druklager maken wij een makkelijk af te stellen constructie , dat scheelt bij inbouw en hoop werk. De schroefaskoker wordt nu vanaf buiten in de scheg gebracht , door de brug waarin de koker na het uitlijnen vastgeklemd wordt.
Dan wordt de as in de koker geschoven en , in de boot , de pakkingbus voorzichtig om de as gemonteerd.
Het geheel uitlijnen en vastzetten moet even nauwkeurig gebeuren. Hier is goed te zien hoe de koker wordt vastgehouden.
De pakkingbus wordt later d.m.v. klemmen (om het rubber) vastgezet en het drukstuk wordt na inbrengen van de pakking vastgezet en geborgd. Als het goed is ziet het er zo uit.
Het geheel moet makkelijk met de hand te draaien zijn , met het drukstuk op spanning!!
Het staartlager is van een harde rubbersoort en wordt watergesmeerd d.m.v. de schelpjes die je achter de schroef ziet. Wij hebben eerst de boot helemaal afgelast voordat we met plaatsen van schroef en roer begonnen , omdat er door het lassen nog posities kunnen veranderen ook al is het maar weinig.
We zijn de schoefas niet vergeten en maakten ons er ook geen zorgen over.
Er moet natuurlijk een gaatje in de scheg , dat slijpen wij erin.
Met een frans flensje en wat rondgezette plaatjes maken we het gat klaar om de schroefaskoker op te nemen.
Gelijktijdig worden de koelmantels op de scheg afgelast en de bouten voor de anodes aangebracht.
Ook de hak voor het roer wordt ingebracht en afgelast , zodat later (door lassen) geen warmte ingebracht hoeft te worden. Wij kozen voor een separaat druklager om de motor niet onnodig te belasten en bovendien gebruiken wij een koppeling die uitlijningsfouten op kan vangen.
Deze koppelingen kunnen geen druk opvangen!
Voor het druklager maken wij een makkelijk af te stellen constructie , dat scheelt bij inbouw en hoop werk. De schroefaskoker wordt nu vanaf buiten in de scheg gebracht , door de brug waarin de koker na het uitlijnen vastgeklemd wordt.
Dan wordt de as in de koker geschoven en , in de boot , de pakkingbus voorzichtig om de as gemonteerd.
Het geheel uitlijnen en vastzetten moet even nauwkeurig gebeuren. Hier is goed te zien hoe de koker wordt vastgehouden.
De pakkingbus wordt later d.m.v. klemmen (om het rubber) vastgezet en het drukstuk wordt na inbrengen van de pakking vastgezet en geborgd. Als het goed is ziet het er zo uit.
Het geheel moet makkelijk met de hand te draaien zijn , met het drukstuk op spanning!!
Het staartlager is van een harde rubbersoort en wordt watergesmeerd d.m.v. de schelpjes die je achter de schroef ziet. Wij hebben eerst de boot helemaal afgelast voordat we met plaatsen van schroef en roer begonnen , omdat er door het lassen nog posities kunnen veranderen ook al is het maar weinig.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: mijn bootje
DAT hoef je me niet meer te vertellen V+D.........DAT had ik ALLANG gezien.........achteloos een grote Mitotoyo micrometer bij dat gladde koekoekje!!!! iezerboeren met een micrometer???? DAT zie je alleen bij "een nieuw bootje voor de baas!"maar ja wij zijn iezerboeren zeggen ze hier
In de 70tiger jaren van de vorige eeuw knutselde ik een motorjachie van bijna 8 meter in elkaar voor mijn vader, had een stalen schroefaskoker- vetgesmeerd-, vrijwel net zo in de scheg ( geen los druklager!)....toen het hele spulletje klaar was heb ik de hele scheg van boven afgesloten met een dun gehecht plaatje en de hele hap opgevuld met warme-goed vloeibare teer..........zit voor de eeuwigheid as tie niet is gezonken vaart ie nog ergens in Frieslaaaand........doooorroesten is onmogelijk
NOU......dat RESPECT kun je rustig met een hoofdletter typen want zoals jullie dat scheepie met oog voor detail in elkaar hebben gefabriceerd.......ZOOO nauwkerig deden ze dat vroegaaah denk ik toch niet, alhoewel ik wel van die kleine opduwertjes heb gezien die geklonken waren en waar het " vakmanschap IS meesterschap" vanaf droop!met respect voor en een knipoog naar het verleden
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: mijn bootje
Knap...èrg knap Eens een bruinzeel houten weekend kruisertje gebouwd in mien tuuntje, Na 18 jr kreeg ik een fotootje... deed het nog steeds goed.Maar dit is vakwerk met een V.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: mijn bootje
Hallo v+d ik heb deze manier van watersmering nog nooit gezien,als je in ondiep en vuilwater komt,bestaat er dan een kans op verstopping?
Het stuwlager is zo te zien een mt drive,waar ik zelf erg tevreden mee ben.
gr Paul
Het stuwlager is zo te zien een mt drive,waar ik zelf erg tevreden mee ben.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Re: mijn bootje
Deze manier van watersmering heeft ook niet mijn voorkeur , beter is een kleine aftakking van de koelwaterpomp die de warmtewisselaar koelt.
Wij hebben geen buitenboordwater om te koelen , dus ook zo'n pijpje naar de as zit er niet in.
Als je met een buitenboordwatersysteem in de dikke bagger vaart is de pret ook gauw over denk ik overigens!
Het idee om geen koelwater van buiten te gebruiken d.m.v. pomp en koeler is onstaan omdat we ook s 'winters willen varen en dus niet telkens vorstvrij willen maken .
We koelen nu d.m.v. twee op de scheg gelaste mantels(bb en sb) waardoor het motorkoelwater(ong. 60 liter antivries)circuleert.
De pomp wordt door de motor aangedreven en we hebben dus een uitlaat waarin geen water geinjecteerd wordt , hetgeen een prachtig sonoor geluid geeft!
Het lager is voorzien van redelijk grote langsgroeven en heeft van verontreinigd water geen last!
We hebben deze zomer toch in wat ondieper water in Friesland gevaren en geen centje pijn , althans zo op het oog is er geen overmatige speling op het lager.
Willen we nu bij vorst varen , kunnen we alleen het toilet en de keuken niet gebruiken(vorstvrij gemaakt) en moeten we over de muur voor toilet en koffie in de thermosfles mee .
Er zijn ergere dingen.
In theorie kan de koker kapot vriezen als het lager en de groeven echt vast vol zitten met bagger , ik geloof daar niet zo in.
De speling zal alleen maar groter worden en het laagste punt ligt 50 cm. onder het wateroppervlak , dus als er binnen wat bevriest zal het water altijd onderuit wegkunnen.
Afgelopen winter heeft er flink ijs in de stalling gelegen , niets aan de hand.
Wij hebben geen buitenboordwater om te koelen , dus ook zo'n pijpje naar de as zit er niet in.
Als je met een buitenboordwatersysteem in de dikke bagger vaart is de pret ook gauw over denk ik overigens!
Het idee om geen koelwater van buiten te gebruiken d.m.v. pomp en koeler is onstaan omdat we ook s 'winters willen varen en dus niet telkens vorstvrij willen maken .
We koelen nu d.m.v. twee op de scheg gelaste mantels(bb en sb) waardoor het motorkoelwater(ong. 60 liter antivries)circuleert.
De pomp wordt door de motor aangedreven en we hebben dus een uitlaat waarin geen water geinjecteerd wordt , hetgeen een prachtig sonoor geluid geeft!
Het lager is voorzien van redelijk grote langsgroeven en heeft van verontreinigd water geen last!
We hebben deze zomer toch in wat ondieper water in Friesland gevaren en geen centje pijn , althans zo op het oog is er geen overmatige speling op het lager.
Willen we nu bij vorst varen , kunnen we alleen het toilet en de keuken niet gebruiken(vorstvrij gemaakt) en moeten we over de muur voor toilet en koffie in de thermosfles mee .
Er zijn ergere dingen.
In theorie kan de koker kapot vriezen als het lager en de groeven echt vast vol zitten met bagger , ik geloof daar niet zo in.
De speling zal alleen maar groter worden en het laagste punt ligt 50 cm. onder het wateroppervlak , dus als er binnen wat bevriest zal het water altijd onderuit wegkunnen.
Afgelopen winter heeft er flink ijs in de stalling gelegen , niets aan de hand.