Zelfgebouwd stalen slepertje
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
Ik heb er maar één woord voor; PRACHTIG zo'n reportage.
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
@ Jos, mooi dat dit topic verplaatst is, komt beter tot zijn recht !
en @ V+D,
Kerel, wat een prestatie!! Geweldig!!
Groet, Klaas
en @ V+D,
Kerel, wat een prestatie!! Geweldig!!
Groet, Klaas
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
V+D Wat een prachtig werkstuk werk. Mooi strak Mooi schip. En een hele snelle werkplaats.Sucses Heren. Grt Rob.
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
mag ik even jaloers zijn? pracht werkstuk.
gerard
gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
mooi vakwerk v&d !
Het zal best wel goed zitten, maar ik heb toch nog mijn twijfels hoe de schroefas door scheg en romp heen gaat.
Op de foto's zie ik het franse flensje en de rondgezette plaatjes, maar niet hoe de schroefaskoker door de huid gaat.
Heb je daar nog een detailopname van ? of misschien op tekening staan ?
Het zal best wel goed zitten, maar ik heb toch nog mijn twijfels hoe de schroefas door scheg en romp heen gaat.
Op de foto's zie ik het franse flensje en de rondgezette plaatjes, maar niet hoe de schroefaskoker door de huid gaat.
Heb je daar nog een detailopname van ? of misschien op tekening staan ?
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
Dick ,
Ik ga het proberen uit te leggen,maar dan heb wat gegevens nodig van onze grote computer die het even niet doet.
In ieder geval steekt de schroefasmantelbuis(of hoe heet z'on ding)in zijn geheel , met al gemonteerde lagers,door het franse flensje naar binnen toe.
Met en contraflens en twee bouten zit het geheel weer vast op die franse flens en voorts wordt de mantelbuis in de boot in een brug geklemd.
De twee rondgezette plaatjes en de franse flens zijn rondom afgelast en daarachter zit dus een gat in de romp.
Als je dit niet zou aflassen is de romp dus lek!
Tussen de flens van de schroefaskoker en de rompflens zit een o-ring opgesloten.
We kunnen dus zonder hak en breekwerk,na het verwijderen van het roerblad,de pakkingbus en de motorkoppeling de gehele schroefas met koker en lagers verwisselen voor een standaard (Vetus) eenheid.
Bij veel jachtjes is er eenvoudig een buis in de romp gelast waar aan het einde een lager ingeperst is , afmetingen zijn vaak na een aantal jaren niet meer bekend.
Als dan het lager versleten is moet je bootje het water uit en met een beetje pech wordt het een prijzige operatie.
Oude bus verwijderen nieuwe inpersen , ruimen , afdichting vernieuwen etc.
Vaak is de in de romp gelaste buis van p..bakkenstaal en gecorrodeerd en daar zijn dan ook problemen mee.
De door Vetus en andere geleverde systemen hebben bronzen of r.v.s buizen die in de romp gemonteerd worden zonder laswerk , zoals boven uitgelegd.
Het enige bakkie waar ik tot nu toe van gehoord heb is ,dat het rubber waarin de pakkingbus zit losraakte , dat bootje borrelde af.
Je moet deze pakkingbus met dubbele klemmen vast zetten(rvs) en tegen ronddraaien borgen , dan kan er echt niets fout gaan.
Je moet de pakkingdrukker dus niet zo vast draaien dat het een handrem wordt!!!
Zodra ik alle gegevens weer heb ga ik nog even verder met dit verslag.
Ik ga het proberen uit te leggen,maar dan heb wat gegevens nodig van onze grote computer die het even niet doet.
In ieder geval steekt de schroefasmantelbuis(of hoe heet z'on ding)in zijn geheel , met al gemonteerde lagers,door het franse flensje naar binnen toe.
Met en contraflens en twee bouten zit het geheel weer vast op die franse flens en voorts wordt de mantelbuis in de boot in een brug geklemd.
De twee rondgezette plaatjes en de franse flens zijn rondom afgelast en daarachter zit dus een gat in de romp.
Als je dit niet zou aflassen is de romp dus lek!
Tussen de flens van de schroefaskoker en de rompflens zit een o-ring opgesloten.
We kunnen dus zonder hak en breekwerk,na het verwijderen van het roerblad,de pakkingbus en de motorkoppeling de gehele schroefas met koker en lagers verwisselen voor een standaard (Vetus) eenheid.
Bij veel jachtjes is er eenvoudig een buis in de romp gelast waar aan het einde een lager ingeperst is , afmetingen zijn vaak na een aantal jaren niet meer bekend.
Als dan het lager versleten is moet je bootje het water uit en met een beetje pech wordt het een prijzige operatie.
Oude bus verwijderen nieuwe inpersen , ruimen , afdichting vernieuwen etc.
Vaak is de in de romp gelaste buis van p..bakkenstaal en gecorrodeerd en daar zijn dan ook problemen mee.
De door Vetus en andere geleverde systemen hebben bronzen of r.v.s buizen die in de romp gemonteerd worden zonder laswerk , zoals boven uitgelegd.
Het enige bakkie waar ik tot nu toe van gehoord heb is ,dat het rubber waarin de pakkingbus zit losraakte , dat bootje borrelde af.
Je moet deze pakkingbus met dubbele klemmen vast zetten(rvs) en tegen ronddraaien borgen , dan kan er echt niets fout gaan.
Je moet de pakkingdrukker dus niet zo vast draaien dat het een handrem wordt!!!
Zodra ik alle gegevens weer heb ga ik nog even verder met dit verslag.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
En NIET....ik herhaal NIET met " gewone Jan Boerenfluiten RVS slangklemmetjes"...maar met " professionele klemmen en dan TWEE.......aan iedere kant!!! da's dus 2 op de koker en 2 op de pakkingbusJe moet deze pakkingbus met dubbele klemmen vast zetten(rvs)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
Zo kan het ook en is het totaal demotabel ,een ingelaste koker en daarin een kunstsof koker met binnen en buiten een rubber mof
met de rvs boutjes kan als de mof er geheel in de koker zit dan de m 8 boutjes aandraaien de mof gaat uitzetten en de kuststofkoker zit vast
en geen torsie het is getest tot 18 ton voor dit schip, er volgt nog meer over de bouw van dit schip
met de rvs boutjes kan als de mof er geheel in de koker zit dan de m 8 boutjes aandraaien de mof gaat uitzetten en de kuststofkoker zit vast
en geen torsie het is getest tot 18 ton voor dit schip, er volgt nog meer over de bouw van dit schip
- Bijlagen
-
- Afbeelding 031-1.jpg (62.29 KiB) 3342 keer bekeken
Wie onder weg is, vorderd
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
Interessant Het is V+D z'n krantje, maar dit bijt elkaar nieter volgt nog meer over de bouw van dit schip
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Zelfgebouwd stalen slepertje
Ik vind het prachtig ,leven in de brouwerij!
Het systeem van Otter kennen wij wel en zoiets zit in mijn grote vlet , geen omkijken naar!
In middels heb ik de oude computerdata terug en zal ik z.s.m. dit verslag afronden.
Het systeem van Otter kennen wij wel en zoiets zit in mijn grote vlet , geen omkijken naar!
In middels heb ik de oude computerdata terug en zal ik z.s.m. dit verslag afronden.