Zelfgebouwd stalen slepertje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: mijn bootje

Bericht door v+d »

Een bootje bouwen begint met een platenpakket , dat wij , gesneden , kochten.
Het pakket wordt hier door ons na aflevering gekontroleerd.
De platen zijn alleen gesneden en niet gezet of gebogen.
sleper 004.jpg
sleper 004.jpg (42.72 KiB) 10230 keer bekeken
sleper 005.jpg
sleper 005.jpg (52.38 KiB) 10230 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: mijn bootje

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ging het bootje richting Welle
Ut beutien ging noar "de Welle"........als ik het goed inschat V+D....DAN was dat in Deventer?????...OF zijn er "andere Welle's" :lol:
Hoe dan ook, DAT lijkt me een bijzonder mooi projekt en ik zie er naar uit om een fotografisch bouwverslag te zien verschijnen EN bekijken.Als ik jouw goed inschat heb je de hele romp gezandstraald EN " geverfd voor de eeuwigheid" ( In m'n jongere EN ietwat meer produktieve jaren- nog aan jouw kant van de plas- :oops: heb ik ooit dat ook wel gedaan met eigen klauwtjes, maar had niet zo'n mooi voorgesneden bouwpakket, noch zo'n lekkere gladde-droge-vlakke-schone en "anderszins prachtige" werkplaats...maar jaa een mens kan niet alles hebben!)

Ik ben o.a. erg benieuwd " hoe goed" het pakket was.....het lijkt me een prachtig en BOMvrij scheepje, dat veel weg heeft van de vroegere "Opduwertjes" die in m'n jeugd " links en rechts" rond hakkepuften met de meest prachtige karretjes d'r in. Met een mooi kompact Japans karretje loopt dat als een zonnetje. Op een gegeven moment konden "ze" die dingen "aan de straatstenen" niet kwijt............aaah wel, m'n beste Vader zei altijd:

" Waij't eerstuh mut weeeet'n , doar kommuh ie ut laatste achter" ( hij zei eigenlijk ...dat woij ut laatste gewaaar")
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: mijn bootje

Bericht door v+d »

Harry ,

deze Welle ligt in Woudsend(Friesland) ,ik heb daar twee boxen in een overdekte stalling(scheelt een hoop poets- en schilderwerk).

Het platenpakket is door een "rekentuig" ontworpen en uitgesneden , met als toegift dat alle spanten en versterkingen aangetekend staan op de platen.
Dat scheelt een bult zoek- en aftekenwerk , je moet wel hier en daar een laskantje afschuinen of waar drie lassen samenkomen even wat bijwerken.

Na wat zoekwerk hadden we razendsnel de kiel gelegd en dat geeft de burger moed want je moet het werk van het "rekentuig "wel door hebben en er niet van uit gaan dat het fout aangeleverd is.
Met andere woorden , als er iets niet past , niet gaan slijpen , eerst even nadenken of je het niet zelf verkeerd doet!!

Het pakket is zodanig gesneden , dat je geen (zwaar) gereedschap nodig hebt om de platen in vorm te trekken , een kettingtakel en een paar forse ketelklemmen zijn voldoende!

De werkplaats is een gedeelte van onze eigen bankwerkerij , die overigens altijd goed georganiseerd is en een mooie vlakke vloer heeft en ook een zware stelplaat om machinefundaties te lassen.

Het platenpakket is gestraald en daarna een maal in de lasmenie gezet.
sleper 001.jpg
sleper 001.jpg (120.53 KiB) 10201 keer bekeken
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: mijn bootje

Bericht door dita »

v+d
ik heb het topic gevonden en kan nu mooi alles volgen hoe je gevorderd bent met de bouw.
Mooie schone werkplaats viel meteen op, dat geeft gelijk een aanwijzing naar de zorgvuldigheid van de bouwers.
gr.
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: mijn bootje

Bericht door v+d »

Het regent en sneeuwt dus kunnen we net zo goed aan een bootje werken :wink:

We zetten eerst het machinekamerschot op zijn plaats met de daar tegen gebouwde brandstoftank(bij ons wordt dat een bergruimte).
Dat geeft gelijk wat stevigheid en is een goed punt voor referentiemetingen.
Ook het voorpiekschot wordt geplaatst , waarna de bodemspanten geplaatst worden.
Na wat druk- en perswerk begint het al in model te komen.
Alle lassen worden met draad en onder gasbescherming gelast , ook de hechtlasjes!

Als je helpt met aanpikken en even niet oplet moet je s'nachts op je fietsje om je ogen te laten afkoelen :mrgreen:

Tot nu toe ging het van een leiendakje!
sleper 007.jpg
sleper 007.jpg (98.32 KiB) 10178 keer bekeken
sleper 006.jpg
sleper 006.jpg (112.17 KiB) 10178 keer bekeken
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: mijn bootje

Bericht door Otter »

Ik heb dit zelf al een keer gedaan het werkt fantasties en is leuk en je groeid er met mee
Wie onder weg is, vorderd
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: mijn bootje

Bericht door v+d »

De scheg met motorfundatie hebben we apart van de rest eerst in elkaar gelast , omdat we dan beter het ding overal konden doorlassen.
De motorfundatie met scheg is daarna als een geheel in de kiel ingepast , dat was nog wel een geklooi.
Je kunt nu in ieder geval zien wat het worden moet.
De fundatie is geschikt voor een 3 cylinder Yanmar , omdat we ook met stroom tegen op de Ijssel willen varen .
Nadat de scheg eronder zit wordt de onderbouw gericht en een middellijn bepaald , waarna de huidgangen gehecht kunnen worden.
Dit is een nauwkeurig werk , omdat je anders een scheve boot krijgt!
Mijn vlet(werf gebouwd) is aan bakboord 1,5 tot 2 cm breder als aan stuurboord , geen mens die het ziet maar mij stoort het soms.
De kielgangen aanbrengen bij de scheg en de achterspanten is een werkje waarbij een goede lasser nodig is , de platen moeten omhoog en rond gewerkt worden.
Een plakhechtje blijft dan niet zitten en als het losschiet krijg je een plaat tegen je kop.
Als en gang niet goed past moet die weer losgeslepen en opnieuw opgezet worden , hier loont geduld en telkens goed kijken.
sleper 044.jpg
sleper 044.jpg (121.03 KiB) 10110 keer bekeken
sleper 045.jpg
sleper 045.jpg (104.12 KiB) 10110 keer bekeken
sleper 043.jpg
sleper 043.jpg (117.17 KiB) 10110 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: mijn bootje

Bericht door v+d »

De brede huidgangen plaatsen is relatief eenvoudig , omdat de gangen alleen tegen het voorpiekschot , het machinekamerschot en de achterste spant gehecht worden.
Dit moet wel zeer precies op de afgetekende plaatsen gebeuren , omdat anders het dek er niet tussen zal passen.
Door de langsspanten komt er vanzelf model in de romp.
Wij hebben de kont zo laat mogelijk gedicht om hier en daar nog een beetje ruimte voor aanpassingen te houden.
Je moet er voor zorgen , dat de romp goed recht op de vloer blijft staan.
Het wordt al gauw een zwaar geheel , dat als het omkiept je gemakkelijk plet!
Ook de boeg laten we zo lang mogelijk open voor aanpassingen.
Het wordt nu toch al een bootje :lol:
Als iets niet past is het zaak geduldig te blijven , met een grote voorhamer sla je alleen deuken in de gangen.
Wij haalden de hechtjes waar nodig weer los en begonnen opnieuw met de betreffende gang , indien nodig.
Ook de warmstoker moet je niet gebruiken , omdat je daardoor teveel warmte inbrengt en de plaat kan gaan knikken inplaats van mooi rondlopen.
sleper 029.jpg
sleper 029.jpg (113.74 KiB) 10097 keer bekeken
sleper 031.jpg
sleper 031.jpg (116.18 KiB) 10097 keer bekeken
sleper 033.jpg
sleper 033.jpg (125.36 KiB) 10097 keer bekeken
sleper 035.jpg
sleper 035.jpg (113.21 KiB) 10097 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: mijn bootje

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooi glad en strak werk.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: mijn bootje

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar wordt een mens toch wel een beetje stil van...
Mooi, hoor.


Plaats reactie