Zelfgebouwd stalen slepertje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Jan Sprong »

Hallo v+d ,prachtige reportage en het produkt mag er ook wezen,stukje vakwerk kan ik wel zeggen.
Maar een vraagje :je hebt het scheepje in de takels gehangen voor het bepalen van de ballast,hoe heb
je dat bepaald?

Bedankt voor het plaatsen van de mooie reportage en veel vaarplezier er mee.

Hartelijke groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Otter »

Lijkt wel op de KRUKAS Jan
Wie onder weg is, vorderd
Rob Haan
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 sep 2008 20:55

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Rob Haan »

Dag V&D. Mijn vraag is hoe lang hebben jullie aan het stalen casco gewerkt?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door v+d »

Rob,

niet precies bijgehouden maar het zal 200-250 uur geweest zijn als je het mooi strak wilt doen zonder later te hoeven plamuren.
Onze sleper zit dus helemaal geen plamuur op!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door v+d »

Jan,

wij hebben een kraanurnster en kunnen dus nauwkeurig wegen wat er onder elke haak hangt.
Zo het gewicht bepalen en ook bepalen of ze voor of achter meer weegt.
Als je het totaalgewicht weet helpt die oude griek Archimedes je met de rest.
Omdat wij de motor achterin hebben en ook de brandstof en watertanks is de meeste ballast voorin terecht gekomen.
Met ongeveer 650 kg. lag ze mooi op de waterlijn ,die we tevoren met witte strepen aangetekend hadden.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Jan Sprong »

Hallo v+d,
Ja, met zo'n unster is het een goede manier,ik heb ooit in een B2 sloep van de marine gezeild en daar hadden we broodjes van 25 en 50kg en trimden de sloep dan zodanig dat ze goed aan de wind lag.
Veel vaarplezier met het scheepje ,

Jan
KLING

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door KLING »

Hallo v+d

Je heb een prachtige boot gebouwd, met veel hele goede technische details, echter je hebt je vergist bij het plaatsen van de anodes. Deze heb je precies op een positie aangebracht waar het absoluut af te raden is. Kijk eens op het Anode schema uitgegeven door Lips. Dit schema is door de firma Lips in 1996 aangepast en daar was een heel goede rede voor.

mvg Loek

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Ton de draaier »

Hey Loek :-D hoop dat jullie een prettige kerst hebben gehad... lijkt me wel :roll: :-D
Wat mij intrigeerd op dat Lips schema, is het gebied waar "No anodes" bijstaat... Wat voor effect heeft het als je dat wél zou doen? Ik zit met "rooie oortjes"op je u :mrgreen: iteenzetting te wachten
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door v+d »

Loek,

Ons bootje vaart op mooi schoon fries water,ik zie het probleem niet zo erg.
Op mijn vlet zitten ze zo al twintig jaar plus ook een op de moer van de schroef,geen centje pijn!!
Op mijn vlet zit ook geen stroomafnemer op de as,op het sleepbootje ook niet.
Bij de vlet worden ze elke vier jaar vernieuwd,bij de sleper weet ik het nog niet.

Overigens de tekening van Lips zegt,dat de getoonde toepassing alleen voor bescherming van de schroef is. :!:

Ik heb wel in beide bootjes een scheidingstransformator geplaatst,de meeste schade ontstaat(bij jachtjes)door walstroom af te nemen zonder scheidingstrafo(vooral in de buurt van damwanden of andere stalen voorwerpen).
Jachten hebben( meestal)een anode op de moer van de schroef.

Dus ik vrees,dat het schema van Lips volkomen juist is maar bedoeld voor het grotere werk. :wink:
KLING

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door KLING »

V+D

Ik dacht ook altijd dat het er niet op aankwam waar anodes werden geplaatst op schepen die alleen maar op binnen water zouden varen. Maar echter daar ben ik toch anders over gaan denken. Dit naar aanleiding van het feit wat ik constateerde nadat ik het druklager van mijn boot gedemonteerd had. Wat bleek nu nadat ik het lager uit elkaar had gehaald, dat ik er elektrolytische pitten aantrof op het loopvlak van het lager, wel is waar in miniform, maar het lager was wel duidelijk aangetast.
Het scheepje had geen wal aansluiting toen der tijd. Het lager was 10 jaar daarvoor gemonteerd, maar had weinig draaiuren.

Waar gaat het nu om:
De plaats van deze anodes heeft twee nadelen:
Ten eerst: het versterkt de elektrische corrosie!
Ten tweede: veroorzaakt deze plek van de anodes extra cavitatie op de schroef !

Bedenk hierbij wel; dat het aantal vaaruren en bij welk vermogen er gevaren wordt, zeker invloed heeft op de twee hierboven genoemde punten. Bij zeeschepen gaan deze processen natuurlijk veel sneller, daar deze schepen 4000 tot 6000 draaiuren per jaar maken tegen ons waarschijnlijk 100 tot 200 vaaruren, bovendien veel lagere vermogens dan de zeeschepen onder normale condities.
Het is allemaal niet zo ernstig als het lijkt, maar ik zeg altijd beter voorkomen dan genezen en een gewaarschuwd man telt voor twee.

Ik heb te veel van deze boven genoemde problemen in de praktijk gezien en het heeft heel veel geld en hoofdpijn gekost om deze problemen te tackelen en op te lossen.

De tekening is alleen voor een schroefas installatie, dat is juist opgemerkt, maar dit schema is een aanvulling op het totale beschermings-schema van het een schip. Dit is de eis van de schroeffabrikant hoe de schroef-installatie beschremd dient te worden.

Een scheidingstransformator is een zeer goed instrument om het walstroom effect aan te pakken. Maar ik geef je toch het advies, om dat je deze maatregel hebt genomen met de scheidingstransformator, zet een stroomafnemer op je schroefas, dan heb je installatie goed en volledig beschermd. En zeker in het geval, wat ik begrepen heb, dat je watersmering hebt toegepast.

Jachten hebben( meestal)een anode op de moer van de schroef.

Maar als je goed de tekening hebt bekeken is het ook de bedoeling om de anodes rond on de hartlijn van de schroefas te plaatsten. Dan hebben de anodes de beste werking en invloed voor het beoogde doel.

Dus ik vrees,dat het schema van Lips volkomen juist is maar bedoeld voor het grotere werk.

Dit schema is ook echt een handleiding voor elk schip groot of klein en wat waar ook ter wereld vaart.

Denk aan struisvogel politiek!

Mvg Loek

Een voorbeeld van een stroomafnemer bestemd voor een schroefas :o

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Plaats reactie