composiet accommodatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

Een composiet accommodatie kan voordelen hebben.

ja
3
21%
neen
3
21%
hangt af van het scheepstype
8
57%
 
Totaal aantal stemmen: 14

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: composiet accommodatie

Bericht door v+d »

xinix,

via een pb stuurde ik je het e.mail adres van iemand die er iets over te zeggen heeft.
Je bent mans genoeg om even uit te leggen wat je van hem weten wilt,succes!

Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: composiet accommodatie

Bericht door Jur de Jong »

Composiet (Kevlar) wordt wel degelijk gebruikt op grote schepen. Op de Arleigh Burke destroyers van de US Navy is het op grote schaal toegepast voor de bescherming van vitale ruimtes zoals commandocentrales, verbindingscentra etc. Dit zijn grote schepen van ca 160 m lang, en een waterverplaatsing tussen de 9.000 en 10.000 ton (afhankelijk van de versie). Op dit soort schepen gelden hoge eisen tav brandveiligheid, dus zal de Kevlar wel zo zijn bewerkt dat het aan die eisen voldoet. Ik vrees alleen dat het bijbehorende prijskaartje voor de koopvaardij (veel) te hoog zal zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arleigh_Bu ... _destroyer

http://www.naval-technology.com/projects/burke/

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: composiet accommodatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jur schreef:Composiet (Kevlar) wordt wel degelijk gebruikt op grote schepen. Op de Arleigh Burke destroyers van de US Navy is het op grote schaal toegepast
Vandaar dat ik schreef...

Voor kleine bootjes en speciale vaartuigen, marineschepen waarbij de kosten geen rol spelen, zal dat best wel lukken en mogelijk een aantrekkelijk alternatief zijn. Maar in de handelsvaart, op vrachtschepen van enige omvang? Ik dacht het toch niet.

Het bouwen van marineschepen of welk ander oorlogstuig dan ook, is per definitie kapitaalvernietiging, dus dan maakt het weinig uit. Bovendien zou ik me kunnen voorstellen dat het gebruik van composiet de "stealth"-eigenschappen van dat soort schepen gunstig zal beïnvloeden. Maar gewoon een container feeder van een 10 of 12.000 dwt met zo'n hoog dekhuis waarbij je soms vreest dat men hangend in een slaapzak in de klerenkast moet slapen, dat zie ik toch niet zo gauw gebeuren.
      • Afbeelding
Omdat we gevoeglijk kunnen stellen dat het mindere gewicht en daarmee een betere stabiliteit nauwelijks een rol zal spelen, zie ik voor een vrachtschip vooralsnog geen enkel voordeel. Bovendien blijven nog steeds de vragen open staan:
  • Wat is het prijsverschil met staal en dan puur de materiaalkosten?
  • Is composiet recyclebaar en wat brengt het dan op, wetend dat staal voorlopig niet minder dan 400 dollar per ton zal opbrengen?
  • Wat moet een gewone werf, die tot nu gewone vrachtschepen bouwde, investeren om in composiet te gaan bouwen?
  • Composiet zal best sterk zijn, maar als iemand een dekhuis van composiet ramt, zal dat toch ook wel kapot willen. Hoe makkelijk is de schade dan te herstellen? Kan dat overal op de wereld?
      • Afbeelding
Toch geen onbelangrijke vragen en overwegingen...
xinix

Re: composiet accommodatie

Bericht door xinix »

Jur de Jong schreef:Composiet (Kevlar) wordt wel degelijk gebruikt op grote schepen. Op de Arleigh Burke destroyers van de US Navy is het op grote schaal toegepast voor de bescherming van vitale ruimtes zoals commandocentrales, verbindingscentra etc. Dit zijn grote schepen van ca 160 m lang, en een waterverplaatsing tussen de 9.000 en 10.000 ton (afhankelijk van de versie). Op dit soort schepen gelden hoge eisen tav brandveiligheid, dus zal de Kevlar wel zo zijn bewerkt dat het aan die eisen voldoet. Ik vrees alleen dat het bijbehorende prijskaartje voor de koopvaardij (veel) te hoog zal zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arleigh_Bu ... _destroyer

http://www.naval-technology.com/projects/burke/

8)
klopt, deze schepen bevestigen wat de mogelijkheden zijn van composiet aan boord... kostprijs vormt inderdaad geen belemmering in militaire toepassingen, maar daarnaast is er ook geen HSC- code of SOLAS ch II die bepaalde materiaal vereisten stelt. Hier gaat het over complete composiet schepen. Zal de initiële kostprijs van een schip veel stijgen als men enkel de accommodatie vervangt? want volgens velen op dit forum weegt een accommodatie toch nagenoeg niets t.o.v. het volledige scheepsgewicht.

mvg


Plaats reactie