Bezoekjes aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joke

Bezoekjes aan boord

Bericht door Joke »

Manlief lag vandaag op de Delta en ik had de kans om even langs te gaan. Was om 10.30 aan boord en ze zouden om 14.00 gaan varen... wat 12.00 werd. Het was dus snel de spullen bij elkaar graaien, kids aankleden en daar ging ik weer! Wilde nog foto's maken voor hier op het forum maar zelfs daar was geen tijd meer voor. :|

Afijn.... op de terugweg was ik eigenlijk benieuwd hoe dat "vroeger" ging. Gingen de vrouwen vaak naar boord, kon het, mocht het, en wat deden jullie (Ja... ik weet het, maar dat bedoel ik nu net niet! :wink: ), gingen jullie de wal op of bleef iedereen aan boord? En hoelang lagen jullie binnen?

En hoe gaat het bij de Spliethof-heren, zien jullie nog vaak vrouwen aan boord? Heb nl het idee dat ik van een uitstervend ras ben. Jaren geleden was het altijd druk met visite aan boord maar de laatste jaren ben ik vaak de enige.

Heb het idee dat daar best wat anekdotes over te vertellen zijn dus heren... VERTEL! :D

Valentijn!

Bericht door Valentijn! »

Toen mijn opa het schip nog had toen waren we altijd aan boord als hij in Nederland, Duitsland of Belgie was. Dan maakte school weinig meer uit als me opa om bijvoorbeeld 3 uur aan zou komen in Rotterdam dan zorgden we meestal dat we ze konden zien aankomen. En in de vakanties vaak mee.

Ik vermaakte me met vanalles maar vaak was het toch wel schepen na teken of er naar kijken en gelijktijdig de marifoon aan lekker luisteren naar wat er gesproken werd in de haven
Gerard Vons

Bericht door Gerard Vons »

Hallo Joke,
Het is alweer een jaartje of dertig geleden. Ik voer als kapitein op een kusttankertje. Als wij in Holland waren was dat meestal voor een uurtje of zes tot acht. Ik woonde zowat in het zicht van de haven, dus kwam mijn vrouw, meestal met de kinderen even aan boord. Wat me nog het meest verbaasde was de moeite (en tact) die nodig was om de salon, die vol zat met allerlei figuren, leeg te krijgen zodat je op zijn minst nog even samen kon zijn. Dat waren niet alleen ladinginspecteurs of waterklerken maar ook rederijfiguren van de TD en dergelijke. Nota bene mensen die zelf hadden gevaren, die toch beter zouden moeten weten.
Overigens hebben mijn vrouw en dochters nog de beste herinneringen aan die tijd dus we hebben het aardig weten op te vangen.
vr.gr. Gerard
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leuk onderwerp Joke,
Zal er ongetwijfeld op terugkomen.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Joke,
Een van de herinneringen van Akkie.
Cork.
Vanessa van Beck.
Ik als eerste stuurman uiteraard met mijn kloten aan dek.
Akkie de wal op, winkeltjes kijken. Komt ze de hwtk Tjebbe tegen.
Even wat drinken?
Kroeg in.
Meteen onthaald op een pijp originele Ierse muziek van een trio wat daar toevallig een pint kwam drinken.
Was heel erg gezellig, want ze heeft het er nu nog over.
Wordt vervolgd
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Mijn vrouw is eens meegegaan bij Moerman.
Ik als eerste en enige stuurman aan dek.
Matrozen en Vrouw de wal op.
Begint het te sneeuwen...... Niet mooi meer.
Komen ze letterlijk van de berg af gevallen met een flinke borrel op.
En ik vrolijk aan dek maar kijken hoe lang het duurde eer ze bij het schip waren.
Hebben wel veel lol gehad. Ging veel mee. Vooral omdat we toch altijd weer in Rotterdam terug kwamen elke 10 dagen.
Dan de reis naar Duisburg, Dusseldorf en weer terug naar Noorwegen.
Eens zonder order liggen wachten aan de Parkkade.
Komt de agent om 23.00 aan boord. Moet naar Hull toe. Vrouw sliep al, dus maar weer een reisje mee.

Nu met een kleine is het wat lastiger. Maar dat komt wel weer als hij voor zichzelf kan zorgen..........
En aals het vakantie is en we in de buurt zijn waarom zouden ze niet mee kunnen. Waren in Dordrecht en Rotterdam op de Erasmus ook een weekie
Kijk maar eens naar de foto's van Jos.
Afbeelding
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Joke

Bericht door Joke »

Hoi Jacco, jouw vrouw is dus ook een frequent meevaardster.
Zelf probeer ik altijd eens per jaar mee te gaan, incl. dochter. Moet zeggen dat het mij reuze meeviel, op zee met zo'n kleintje en ook het heen- en terugvliegen ging goed (ze is bijna 4 en al 3x meegeweest)! De jongste (7 wk) is vandeweek voor het eerst aan boord geweest maar ook die zal regelmatig mee gaan varen.

Alleen.... ik bedoelde met dit onderwerp eigenlijk de bezoekjes in de havens in de buurt. Zeg maar van Delfzijl tot Antwerpen en alles er tussen in. Ik merk dat het meevaren nog best vaak gebeurd. Als ik de verhalen lees op de vmg-site proberen de meeste vrouwen mee te gaan als ze de kans hebben.

Op het forum lees ik vaak dat ze geen vrij nemen o.i.d. als de mannen in de haven liggen, en dat ze "effe langs gaan" toch minder belangrijk vinden. Vaak is het ook maar voor even.. maar toch. Ik vind het belangrijk om te gaan. Dan zie ik 'm weer en zo heb ik in de loop van de jaren toch een aardig beeld gekregen van zijn werk. Heel vaak zat ik er voor Piet Snot en dacht ik, als ik de uren weg zat te tikken in z'n hut, wat doe ik hier in godsnaam. Maar ik ging, en ga, toch!
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

IK bedoelde te schrijven dat mijn vrouw nu even niet meer mee gaat totdat die kleine iets groter is.

Zeker Antwerpen en Rotterdam zijn natuurlijk DE bezoek havens.
Als er even de kans is dan komt ze dan ook aan boord.

Vind het altijd raar als de vrouwen van de Nederlandse Off niet komen in Rotterdam of Antwerpen.
Vrij nemen kan altijd wel. Dag is meestal vroeg genoeg bekend en vervoer is te regelen. De Russische Off krijgen ook bezoek in Tallinn, en dan wonen ze in Petersburg
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Joke,
Op welke scharrelbak vaart jouw man nu?
Zijn we wel benieuwd naar.
Onderstaande foto heeft ook wel iets met dit onderwerp te maken.
Of het meevarende echtgenotes of passagiers zijn weet ik niet.
Heb jij wel eens van die ouwe de sextant vast mogen houden?
Vond het wel leuk toen ik op de Erasmusgracht (een E-boot) op de brug aan Jaco vroeg "Waar ligt de sextant en het keep en het draad vizierl?"
Op exact dezefde plaats als 40 jaar geleden.
En het keep en draad vizier op de Erasmus was echt een museumstuk.
Ik heb nog met deze dingen gevaren met een spiegeltje erop.
Dus deze kwam echt van de sloop vandaan.
Verder niets dan lof over de Erasmus!
All the best
Jos

Afbeelding
Joke

Bericht door Joke »

Goedemorgen Jos,


Een sextant, jazeker heb ik die wel eens vastgehouden! Vond het maar een gek ding maar na wat uitleg en hulp erg leuk om te mogen "gebruiken".

Manlief zit nu op de Reggeborg.

Afbeelding


Plaats reactie