De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door v+d »

Nou vooruit, nu Ferry reageert doe ik het dan ook maar en om min of meer dezelfde reden.
Er is m.i. niets verkeerd aan het bespreken van het onderwerp Costa Concordia, met de ervaringen die we zelf opdeden in het (grijs) verleden moet dat toch wel mogelijk zijn :wink: .
Ik heb er nooit zo veel over op te merken gehad, anders dan dat ik de gezagvoerder niet erg een gezagvoerder vind en de roerganger beschuldigen was op zijn minst laf!!
Natuurlijk probeert de man zich te verdedigen, dat is zijn goed recht en hij doet dat in ieder geval goed. Wellicht is er voor hem nog een toekomst als advocaat, je weet maar nooit :roll:

Er viel mij een groot verschil op tussen de Italiaanse gezagvoerder en de Koreaanse gezagvoerder, vooral in de houding nadat het ongeval gebeurd was.
Laat ons er maar fijn over door kleppen, het houdt ons van de straat.

Tenslotte zal een gerechtshof wel een oordeel vellen, we wachten het rustig af en zullen ook daar commentaar op hebben :lol:

Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door stoker »

Beste Eric.
Ik volg al jaren met veel plezier de diverse onderwerpen en de reacties daarop op dit forum.
Ik ben niet iemand die overal op reageert, verre van dat.
Ik ben ook niet iemand die snel in de gordijnen is te krijgen.
Dat is u met uw reactie ook niet gelukt.
Maar dat mijn tenen nu aardig krom staan is zeker.

Groeten
Stoker
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door ferryvaneeuwen »

Op stupiditeiten reageer ik normaliter niet. Dat ik het wel deed was vanwege de beledigende tekst die erin verweven zat. Zo ga je op een net forum nu eenmaal niet met elkaar om, dacht ik.... Voor de rest heeft iedereen recht op zijn eigen mening en wijsheid.

Ferry
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,

Voordat Jos dit onderwerp uitpikt:
Het is nu juist de KRACHT van een forum, we mogen ALLEMAAL ons zegje doen.
Natuurlijk ZONDER mensen te beledigen of zo....
Ook Eric heeft recht op zijn eigen mening, en heb nu niet zulke lange tenen, wij als (ex)zeevarenden hebben
een beetje EELT op onze ruggetjes, of niet dan?
Tenzij de Jos anders beslitst: Dit moet toch kunnen ?
Dit in tegenstelling tot het niets mogen zeggen tegen de "allerhoogste" :wink:
in het dus niet functionerende brugTEAM op de Concordia.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

net zo goed als Schettino dat donders goed weet.
Hallo, ik was feitelijk van plan om m'n klep dicht te houden, gedachtig mijn moeder's goede advies nu alweer zovele jaren geleden. Ik sluit me vrijwel "naadloos" en zonder enige opmerkingen aan bij de bovenstaande observaties, sinds die eloquent gewoorde opmerking van Ferry maar heb slechts " grote twijfels" over de hierboven aangehaalde opmerking van TH. Ik ben namelijk persoonlijk van mening dat er "inderdaad" van dat soort figuren rondlopen.....in het Engels noem je dat " HERO's in their OWN mind".....die ZO ontiegelijk vol met "hot air" ( of ander spul van de mestvaalt) zitten dat ze ECHT vinden dat anderen " HET" hebben gedaan..........."ze" vinden zichzelf ZO goed dat ze het zich ONmogelijk voor kunnen stellen ZELF zelfs maar fouten te kunnen maken. Die Schettino is er " zo eentje" naar mijn - over een periode van 50 jaar in de bisnis bij elkaar gescharrelde- bescheten mening.........en er IS ook slechts eeeen oplossing voor dat soort figuren en DAT is " genadeloos onderuit halen" als het FF kan voooor "ze" de kans krijgen..............ooooit in de geschiedenis van de mensheid was er een tribunaal van een heel zooitje van dat soort " ich habe es nicht gewusst" figuren.........ik meen in Nuremberg als ik me niet vergis.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Co schreef:Ook Eric heeft recht op zijn eigen mening
En zo is dat! Ik zal de allerlaatste zijn om iemand het recht op een eigen mening te ontzeggen. Eric heeft het volste recht om hier zijn eigen mening te geven over de ramp met de Costa Concordia. Maar waar ik bezwaar tegen maak en wat de aanleiding vormde om tóch maar te reageren, was datgene waar ook Ferry zich klaarblijkelijk aan stoorde: gemakshalve alle andere, of toch in elk geval het merendeel van hen die hier een bijdrage leverden, op één hoop gooien en zich voor te doen als een van de zeer weinigen die het wél weten en die wél degelijke research naar de ware toedracht en de achter- en dieperliggende oorzaak van dit geval hebben gedaan. Daar heeft Eric het recht noch de kwalificaties voor. Goed onderbouwde kritiek op een bepaalde reactie van iemand, is eveneens uitstekend, maar het heffen van het schoolmeestersvingertje naar een wat vaag omschreven groep reflectanten, niet.

En dan dit...
...neem eerst eens een paar uurtjes de tijd om bij uzelf na te gaan of u zich niet laat meeslepen in het hele verhaal.
Analyseer eens de FEITEN die bekend zijn, en dan bedoel ik niet de ranzige en ophitsende stukjes van journalisten, maar de rechtbankverslagen die gewoon online te vinden zijn, de reconstructie van National Geographic, etc.
Ook in dit geval gaat het niet aan om dat zomaar in het algemeen te roepen - want met FEITEN in kapitalen schreeuwt Eric. Dat is misschien een heel goed advies, maar geef dat dan als antwoord op een bepaalde reactie en niet in het algemeen. Want wie zegt dat de feiten door bepaalde mensen hier niet zijn geanalyseerd? Over berichten in de algemene pers wil ik helemaal niet praten en Italiaanse rechtbankverslagen lijken me evenmin een goede informatiebron. De National Geagraphic is een heel mooi en gerenommeerd tijdschrift en de medewerkers zullen vast wel goede research hebben gedaan, maar zelf ga ik liever af op datgene wat er zo in de zijlijnen verschijnt aan rapporten en meningen van échte deskundigen. Daar baseer ik mijn eigen mening op.

Het is vandaag op de kop af een halfjaar geleden dat ik HIER mijn laatste, goed onderbouwde mening gaf over deze ramp. Daar lagen geen "ranzige en ophitsende stukjes van journalisten" aan ten grondslag en ook geen tijdschriftartikelen. Dat was het resultaat van wekenlang zoeken en spitten en verzamelen. Dat was bedoeld als eerste van ten minste drie bijdragen, maar nadat ik enige weken met de tweede bezig was geweest - want zoveel tijd gaat daar echt in zitten, een "paar uurtjes" zijn echt niet voldoende - besloot ik om het verder voor gezien te houden. Dat had zo zijn redenen, maar die ga ik hier niet noemen. Misschien zou ik het weer moeten oppakken, ik zie nog wel.
Toen er na een maand werd geïnformeerd waar het vervolg bleef, schreef ik HIER onder meer...

    • Waar het wérkelijk om gaat, de wérkelijke oorzaken waardoor het zover kon komen dat een toch goed opgeleide en ervaren navigator een totaal onnodige manoeuvre met een enorm schip met 4000 mensen aan boord uitvoert, als gevolg waarvan dat schip van een half miljard dollar verloren gaat en 32 mensen het leven verliezen, dat komt volgens mij niet of nauwelijks of toch in elk geval onvoldoende aan de orde. Daarin is Schettino totaal onbelangrijk, maar wel het systeem waarin en waarmee hij en al die anderen werken.
[/color]
Ik ben in de afgelopen zes maanden niets tegengekomen dat me van mening heeft doen veranderen. Schettino blijft voor mij een waardeloos schertsfiguur die nooit op die plaats terecht had mogen komen, maar belangrijk is hij in het geheel absoluut niet meer. Ik weiger echter om me door Eric zomaar achteloos op één hoop te laten gooien bij al die ouwe zakken die wel hard zouden schreeuwen, maar precies hetzelfde zou hebben gedaan, zoals hij ons wil doen geloven.
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door schokker »

Kennelijk is het voor de oudere garde héél gewoon om veilig achter een computer iemand af te branden, schuldig of onschuldig.
Ik had wel wat gladdere ruggen verwacht van de oude garde. :lol: Volgens mij hoor ik niet bij de oude garde maar op als ik op alle vogelgeschrei acht moet geven heb ik er een dagtaak bij.
Er is maar één schuldige en verantwoordelijke en dat is Schettino. Hij had daar niks te zoeken bij dat eiland en heeft een zeeeer grote dosis geluk gehad dat de wind naar de wal was en daar strande anders waren er honderden verdronken.

Grt

Henk
jangoedhart (R.I.P)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Costa Concordia.Begrijp al de aandacht voor die Schettino en z,n kliek niet.Gaan ze daar ook een film over maken met een liefdesverhaaltje ?.Net als met de Titanic.Ben meer geinteresseerd in de technische details.Hoe is het verder gegaan met het bedrijf die dat schip rechtop hebben gezet.Een knap stukkie werk.Zijn ze daar nog wijzer van geworden ?En het transport met de Vanguard.Waar wordt het schip gesloopt ?.Een sloopstrand is uitgesloten.Denk ook niet dat ze toestemming krijgen voor passage van het Suezkanaal.Dit zijn vragen die mij interesseren.Groetjes Jan
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik weiger echter om me door Eric zomaar achteloos op één hoop te laten gooien bij al die ouwe zakken die wel hard zouden schreeuwen, maar precies hetzelfde zou hebben gedaan, zoals hij ons wil doen geloven.
Dit is de kwintessens van het verhaal, afgezien van het feit dat ook alle media-uitingen en pers, behalve National Geographics, over deze zaak en passant op dezelfde manier afgeserveerd worden, waaronder dus een aantal heel betrouwbare en serieuze berichtgevers. Maar op zich zal dit mij worst zijn. Collataral damage zullen we maar zeggen.

En nu ben ik er helemaal klaar mee.......


Ferry
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jdbvos »

...ik wilde ook komen met FEITEN, en een heel verhaal...

Eric wil 'de FEITEN' laten spreken, en dat op zich is volkomen juist.

FEIT is, de gevolgde koers... FEIT is die mooie radarplot op joetjoep.... FEIT is de AIS-uitdraai
En op grond van die FEITEN hebben wij idd een mening gevormd over Schettino....
De FEITEN waarop Eric naar ik meen op duidt, zijn de schreeuwerige journalistieke epistels over 's mans uitspraken tijdens de rechtzaak....
En idd: daar reageren wij nogal op, ondanks het FEIT dat die uitspraken niet officieel zijn vrijgegeven.
Wij -althans ik- zijn(ben !) er idd van uitgegaan dat die journalist weergeeft wat hij/zij tijdens die rechtzaak heeft gehoord....maar nogmaals idd: dat is geen bewijs voor de uitspraken
Dus mea culpa !
Laat ik het bij de FEITEN houden, die hierboven zijn genoemd.

Dan kom ik wederom tot de volgende (persoonlijke !!) conclusie:
Wat een tot de n'de exponent mannelijk geslachtsdeel (sorry Harry) BLIJF ik die man vinden, puur op grond van de FEITEN.
Nog afgezien van zijn vermeende uitvluchten, die idd nog niet zijn geverifieerd zijn, en dus (nog) niet als FEIT mogen worden gezien.

Ik neem je niks kwalijk Eric ! Echt niet ! Ik kan je opmerking zelfs waarderen.
Naast vele anderen op dit Forum stap ook ik soms in de schoenen van de 'Advocaat van de Duivel'.
Gewoon om het FEIT dat de 'andere kant' niet door een hetze wordt ver- of be-oordeeld.
Maar zoek aub een volgende keer een iets andere bewoording.... :-D

...en NIET van het Forum wegblijven ! Elke mening MAG worden gezegd (mits binnen de grenzen der betamelijkeid, wat dat ook moge betekenen :-D )
Oost, west...ook best


Plaats reactie