Scheepshumor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 631
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Scheepshumor

Bericht door Erikdepooter »

Ik heb behoorlijk zitten zoeken naar het onderwerp scheepshumor. Dat moet er toch in overvloed zijn, in mijn herinnering haalden we van alles uit de kast om het saaie leven van de geladen reis (tankers...) een beetje kleur te geven.
Zo hing er op het toilet achter de brug van de Esso Europoort het bijgaande plaatje. Geinspireerd op een kapitein die na zijn middagdutje (Kapiteins doen altijd middagdutjes, hetgeen op zich al markant is...) altijd met deze vraag op de proppen kwam.

Enfin, ik hoop dat we met dit onderwerp de leukste herinneringen boven tafel gaan krijgen!
Bijlagen
Esso Europoort 1981
Esso Europoort 1981
Nog schepen gehad1.jpg (44.34 KiB) 6318 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepshumor

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Erik,
het onderwerp scheepshumor
Scheepshumor is op ieder topic in overvloed aanwezig, maar een goed idee om hier een apart topic voor te openen en meteen met een hele leuke. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Scheepshumor

Bericht door pe7eb »

Dat plaatje doet me denken aan een waargebeurd verhaal (althans zover ik weet) wat een oud collega van me eens vertelde uit zijn tijd als stuurman op de grote vaart.

De ouwe vond hem capabel genoeg om zelf de rede te verlaten bij hoog water en ging zelf te kooi.
Na een paar glazen kwam hij de brug op en met een nog wat nevelig "moggeh stuur, hoe gaat ie" begon hij zijn wacht.
"Ik snap er niks van k'tijn, me maken geen vaart en ze trekt vreselijk naar SB"
Die ouwe beend de SB brugvleugel op, gluurt over de muur, stap de brug weer op en bromt "misschien dat het, als je het als je het SB anker ook binnenhaalt beter gaat"
:oops: :oops: :oops:
73 es gud dx de pe7eb eric k
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepshumor

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Na een paar glazen
Gelukkig had die ouwe maar een paar glazen op. :)
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Scheepshumor

Bericht door Chris.dus »

Matrozen humor is vaak een heel andere vorm van humor.
Geplande grappen waar soms dagenlang over werd nagedacht.

Op de Oranjeborg zat een matroos te schilderen op een stellingplankje net onder het anker.
En zoals iedereen weet die dat klusje wel eens gedaan heeft, gaan je gedachten ongewild toch altijd wel even nadenken over dat grote gewicht vlak boven je.
Van te voren was door zijn collega's het hele plan al in werking gezet. De grondstopper van het anker werd vastgedraaid, toen de bandstopper even los, de ketting kreeg een centimeter of 20 ruimte en daarna werd de bandstopper weer goed vastgedraaid. Op het moment supreme dat de matroos zich bijna recht onder het anker bevond werd de grondstopper weer losgedraaid.
Het anker zakte in 1 keer 20 cm naar beneden.

Het heeft even geduurd voordat de matroos weer normaal aanspreekbaar was.
Gebruikersavatar
ajam spatoes
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 feb 2008 10:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Scheepshumor

Bericht door ajam spatoes »

Marine humor
Bijlagen
Bijgetekend.png
Bijgetekend.png (148.73 KiB) 5967 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 631
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Scheepshumor

Bericht door Erikdepooter »

De "walknakkers" op het hoofdkantoor van de Shell op het Hofplein verdachten we er wel eens van bemanningslijsten te manipuleren. Zo kwam het voor dat kapitein Schelvis kwam te varen met officieren met namen als "Schol", "Vis" en "de Bot", en dergelijken. Kleurcombinaties kwamen ook voor. Of figuren die in hun nakie op het schavotje gingen liggen zonnen. :oops:

Het is een keer fout gegaan. In de tweede petroleumhaven van de Botlek kwam een nieuwe leerling WTK aan boord. De wachtdoende stuurman zond hem naar de machinekamer met de mededeling, dat hij zich maar moest melden bij de 2e WTK. Deze machinist stotterde nogal. Maar dat deed de nieuwe leerling kennelijk ook. Het voorstellen ging als volgt: "W-w-welk-kom a-a-aan b-boord, i-i-ik b-b-ben de t-t-w-w-weede W-w-t-t-k!", met als antwoord: "e-e-e-n-n i-i-k-k b-b-en d-de n-n-n-nieuwe l-l-leerling". Waarop de second, met zijn nogal kort lontje, hem met een rechtse directe tegen het dek mepte.

Pas later leerde hij dat dit niet kwam door de "grenzeloos toenemende brutaliteit van de tegenwoordige jeugd", maar doordat ook in de nieuwe generatie stotteraars voor kwamen. Ze hebben het nadien overigens wel uitgepraat... :mrgreen:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Scheepshumor

Bericht door RobertB »

Erikdepooter schreef:De "walknakkers" op het hoofdkantoor van de Shell op het Hofplein verdachten we er wel eens van bemanningslijsten te manipuleren.
Dat konden ze bij de KJCPL ook hoor, Op één schip de heren Kuiken, Kip en de Haan.

Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Scheepshumor

Bericht door K.Brouwer »

Voer op de Amstelstroom als matroos toen we een kakelverse bakkiesjongen aan boord kregen. Niets mis mee doch op de heenreis van Amsterdam naar Bristol was hij zo zeeziek als een kraai. En dan bedoel ik ECHT zeeziek,hij kon niet meer op z'n poten staan :shock: .

Op de terugreis ging het gelukkig al een stuk beter met hem 8) . Zullen we een geintje met hem uithalen vroeg ik aan die 2e stuurman tijdens m'n roertorn. Wat dan? vroegtie. Nou, je komt straks tijdens het eten in de messroom en dan vraag je hem hoe lang hij zeeziek is geweest,hij zal natuurlijk vragen, hoezo? en dan vertel jij hem met een stalen gezicht dat er een toeslag op zeeziek zijn zit en dat je met een formulier hiervoor bezig bent in te vullen,dat geef je hem dan en stuurt hem dan naar die ouwe voor een handtekening. Kijken hoe die ouwe reageert :shock: .
Zal hem wel een flesje prik geven en zeggen dattie de boom in kan,denk je niet?

Goed, 2e stmn komt in de messroom en vraagt aan de bakkiesjongen hoe lang hij zeeziek is geweest,hoezo?, nou krijg je extra voor betaald...dat vond hij prachtig,vooral toen de stuurman dat op zo'n f 25,- schatte,toendertijd een enorm bedrag! Die jongen een mooi ingevuld lijstje gegeven en naar die ouwe gestuurd voor een handtekening.
Tot onze stomme vebazing tekent die ouwe dat en zegt dattie de centen op kantoor moet halen 8) . Dus die knul
(hoorden we later!!) op z'n vrije dag naar kantoor om de centen op te halen.Op de gageafdeling aangekomen werd dat papier heel goed bestudeert doch men kwam tot de conclusie dat hij bij de boekhouding moest zijn 8) .

Na echt het door het kantoor zo'n beetje langs alle afdelingen te zijn gestuurd ( ach nee, U moet op afdeling die en die zijn :wink: ) heeft men hem eindelijk verteld dat dat "zeeziektegeld" niet bestond en dat het waarschijnlijk een
grapje was,dus kon hij weer naar huis :evil: .

Hij kon er later aan boord gelukkig nog wel om lachen :-D .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Scheepshumor

Bericht door pe7eb »

RobertB schreef: Kip en de Haan.
Dat heb ik in mijn tijd bij de Cavalerie ook meegemaakt.
Opzet of toeval, geen idee, maar wij hadden onze admeur Sgt. Kip, die op maandagmorgen meneer De Haan moest bellen waar zijn zoon was, het heeft even geduurd tot hij een serieus antwoord had :mrgreen:
73 es gud dx de pe7eb eric k


Plaats reactie